سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 28 شهريور 1403
    15 ربيع الأول 1446
      Wednesday 18 Sep 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        چهارشنبه ۲۸ شهريور

        ...قاتل اوقات...

        شعری از

        علی نظری سرمازه

        از دفتر ...من و تنهایی تنها نیستیم... نوع شعر رباعی

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۰۶ شماره ثبت ۱۳۱۷۵۵
          بازدید : ۲۳۹   |    نظرات : ۴۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

         
        گیره ی زنجیره در دست ستم گشته ایم
        دشمن  شادی  ولی  یاور  غم گشته ایم
         
         
        جیره ی زنجیره را جهل جلا داده است
        قاتل اوقات خوشحالی هم گشته ایم
        ۱۵
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۲۰
        درود استاد عزیز
        دو تا بیت بسیار زیبا و پر معنی است
        آموزنده
        دستمریزاد خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۴۷
        درود بیکران بر چشمه ی همیشه جاری
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۰۰
        درود
        موفق باشید
        سروده خوبی بود
        خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        حدود ۱ ماه پیش
        سپاس بینهایت
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد مهدی پور
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۴۰
        درود بر شما جناب استاد نظری گرامی

        ناب سرودید

        زنده باشید به مهر

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۴۸
        درود بیکران بر جناب مهدی پور
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۵۲
        درود و عرض ادب و احترام

        وزن سروده ی شما
        مفتعلن فاعلن مفتعلن فاعلن
        است که در قالب رباعی نمی گنجد
        می توان قطعه ای از یک غزل یا قصیده دانست.

        مصرع دوم نیاز به ویرایشی ظریف دارد
        پیشنهادم:
        دشمنِ شادی شده یاورِ غم گشته ایم

        البته هر طور که صلاحِ شعر است می توانید بازنویسی کنید.


        رباعی یکی از جذاب ترین قالب های شعر فارسی است که منشأ فلسفی و عقلانی دارد و فونداسیون آن برخاسته از خاک عشق و احساس و تعهد اجتماعی است.با اینکه دارای ساختار کوچک و میدان تنگی ست از نظر موضوعی متنوع است.

        قبلاََ استادان ارجمند ناب در مورد قالب رباعی بصورت پنجره ی سبز در سایت توضیح داده بودند که من اوزان آن را سیو کرده دارم و اینجا برای تان کپی می کنم،ان شاءالله که در این قالب هم بدرخشید.


        دکتر سیروس شَمیسا در کتاب سیر رباعی برای رباعی، یک‌ وزنِ اصلی برشمرده است که از آن وزن ، یازده وزنِ فرعی به دست می‌آید. ‏

        برابر علم عروض ، اساس وزن رباعی بر :‏


        - ‏« مُستَفْعِلُ مُستَفْعِلُ مُستَفْعِلُ فَعْ» نهاده شده‌است :

        ( - – ل ل/ - – ل ل / - – ل ل/- ) .

        که با استفاده از دو قانونِ اختیاراتِ وزنی شاعری ، به ۱۲ وزن تبدیل می‌شود:‏


        ‏۱ – ابدال = که از مستفعل (- – ل ل) ، مَفعولُن (- – –) ، حاصل می‌شود.

        ‏۲ – قلب = که از مستفعل (- – ل ل) ، فاعِلاتُ (- ل – ل) به دست می‌آید.‏

        - مَفعولُن را می‌توان در هر سه رکن بکار برد. اما فاعلات فقط در رکن دوم می‌تواند بکار رود.‏

        -پس به این ترتیب در ۱۲ وزن می‌توان رباعی سرود ؛ که چنین اند:‏


        ‏۱ – مستفعل مستفعل مستفعل فع : (- – ل ل/- – ل ل/- – ل ل/-)

        ‏۲ – مفعولن مستفعل مستفعل فع: (- – -/- – ل ل/- – ل ل/-).

        ‏۳ – مستفعل مفعولن مستفعل فع: (- – ل ل/- – -/- – ل ل/-)

        ‏۴ – مستفعل مستفعل مفعولن فع: (- – ل ل/- – ل ل/- – -/-)

        ‏۵ – مفعولن مفعولن مستفعل فع: (- – – /- – – /- – ل ل /-)

        ‏۶ – مستفعل مفعولن مفعولن فع: (- – ل ل/- – -/- – – /-)

        ‏۷- مفعولن مستفعل مفعولن فع: (- – -/- – ل ل/- – -/-)

        ‏۸ – مفعولن مفعولن مفعولن فع: (- – -/- – -/- – -/-) .

        ‏۹- مستفعل فاعلات مستفعل فع : (- – ل ل/- ل – ل/- – ل ل/- )

        ‏۱۰ – مفعولن فاعلات مستفعل فع: (- – -/- ل – ل/- – ل ل/-)

        ‏۱۱ – مستفعل فاعلات مفعولن فع: (- – ل ل/- ل – ل/- – -/-)

        ‏۱۲- مفعولن فاعلات مفعولن فع: (- – – /- ل – ل/- – -/-)

        - از انواعِ دوازده‌گانه‌ی رباعی ، که ذکر شد ؛ همگی به یک سان کاربرد ندارند:‏

        - اوزانِ ( ۳–۲ – ۷ – ۶ ) کم کاربردترینِ آن ها هستند.

        - اوزانِ ( ۵ – ۸ ) عملاً کاربرد چندانی ندارند!‏

        - اوزانِ ( ۹ و ۱۱ و ۱ و ۴ و ۱۰ و ۱۲ ) به ترتیب ، پر کاربردترین اوزانِ رباعی را شامل هستند.‏

        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۴۹
        درود بیکران بر خانم کاسیانی
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سیده نسترن طالب زاده
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۰۷:۵۷
        درودتان استاد بزرگمهر
        بسیار عالیست، مزین به نقد سروربانوی ارجمند خانم کاسیانی نازنین
        با احترام
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۴۹
        درود بیکران بر خانم طالب زاده
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        یاسر کریمی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۰۸:۴۲
        درودها بر استاد سرمازه خندانک
        و تشکر از بانو کاسیانی که به درستی مطالبی ارائه کردند خندانک
        خندانک خندانک
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۲۱
        سلام
        قطعه است
        اشتباهی رباعی
        درج شد
        خندانک خندانک
        خندانک
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۵۰
        درود بر بانو کاسیانی
        تشکر بابت توضیحات
        خندانک خندانک
        خندانک
        وزن فکر نکنم اشکال داشته باشد
        کلمه ی شده هم معنی را در دست اندازی قرار می دهد
        خندانک خندانک خندانک
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۱۱
        با درودی نو
        بله از نظر وزنی بی عیب است اما واژه گزینی باعث التهاب معنا شده
        *دشمن شادی ولی یاور غم گشته ایم*
        می فرمایید دشمن شادی هستیم اما غم را یاوری می کنیم دشمن شادی دوست غم است در این صورت ولی واژه ی شایسته ای نیست
        می توانید این طور هم تصحیح کنید
        دوستِ شادی ولی یاورِ غم گشته ایم
        در پیِ شادی ولی عاملِ غم گشته ایم
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۰
        خندانک خندانک
        خندانک
        مریم عادلی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۰:۵۳
        درودها براستاد
        خیلی زیبا بود و پر محتوا
        : خندانک خندانک خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۱
        درود بیکران بر خانم عادلی
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۱:۰۲
        باعرض سلام
        زیبا
        آموزنده و
        بسیاردلنشین وپرمعنی بود
        درودبرشما
        شاعرو استاد گرامی
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۱
        درود بیکران بر جناب انصاری
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد شریف صادقی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۱۶
        درود بر آقای سرمازه. قطعه شعر بسیار زیبایی بود و وزنش هم کاملا متناسب بود با محتواش و هم از نظر صوتی دلچسپ بود هم معنوی (کلا نغمه حرف «ج» خاصیت عجیبی داره). راستش واژه رباعی در کاربرد امروزینش به معنی شعریه که بر وزن «مفعول مفاعیل مفاعیلن فعل» و اوزان فرعی دیگه (که خانم کاسیانی در نقد عالی خودشون ذکر کردن). اما به صورت تاریخی لفظ «دو بیتی» به تمام قطعات شعر با دو بیت بر وزنی اطلاق میشده اما امروزه فقط به شعرهایی گفته میشه که بر وزن «مفاعیلن مفاعیلن فعولن» هستن. اما مثلا مولانا «دو بیتی» را معادل رباعی به کار برده:
        ما کار و دکان و پیشه را سوخته‌ایم
        شعر و غزل و دوبیتی آموخته‌ایم
        مولانا هرگز دوبیتی بر وزن «مفاعیلن مفاعیلن فعولن» نسروده! اما حدود ۲۰۰۰ رباعی در دیوان شمس هست بس منظورش همون رباعی بوده. در اشعار قدیمی تر هم همین اشاره دیده میشه.
        در واقعیت معنی تحت اللفظی چهارپاره، دوبیتی و رباعی یکیه. اما به مرور زمان معنیشون محدود شده. بر خلاف «ترانه» که معنیش بسط پیدا کرده.
        بنابراین در نام گذاری اشعار حدالامکان بهتره به تعریف امروزینشون توجه کنیم🙏🙏🙏🙏
        مسعود مدهوش( یامور)
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۳۵
        درودتان استاد سرمازه شاعر ارجمند🙏🤞🖐️🥂

        کوتاهی دلنشین و زیبا 🌹🌟✨🌞
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۷
        درود جناب مدهوش
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۱۸:۵۷
        درود جناب صادقی
        سپاس خندانک خندانک خندانک
        خیلی از دو بیتی ها نه بر وزن رباعی هستند نه دوبیتی
        ولی زیبا هستند به نظر می رسد باید یه نام براشون انتخاب کرد شاید دوگانی دو گانه ی با دوبیتی و رباعی نام خوبی باشد
        سه گانی هم که داریم
        خندانک خندانک خندانک
        محمدرضا آزادبخت
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۱۸
        درود قبلا برایت گفتم این جور که می سرایی قطعه است گوش نکردی که نکردی
        پندارم این است ازدست قطعه سربه کوه وبیابان بگذاری
        وزن ایراد ندارد در جایی که بانو کاسیانی فرمودند آنهم درست است
        قبل از اینکه به وزن شعر فکر کنی موسیقی بیرونی شعر را در نظر بگیر کامنت های قبلی مرا در مورد قطعه گفتم آن را با دقت بخوان تا ببینی حرفم درست است ناسلامتی ما .........
        سپاس زیبا بود قطعه ای قشنگ بود
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۰۰
        درود استاد
        ممنونم از لطفتان
        آره اشتباهی رباعی ثبت شد
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدرضا آزادبخت
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۲۱
        درود بعضی دوبیتی وقتی در قالب رباعی یا دوبیتی نگنجد به آن قطعه می گویند یا مربع
        سه بیتی هم همین طور آن هم قطعه است یا سه گانی که قالب جدید است البته آن هم قوانین خاص خود را دارد
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۰۱
        بقول جناب به گزین
        ربیتی و دوباعی هم بد نیست
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فرشید به گزین
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۰:۳۸
        سلام علی جان و دوستان
        مناقشه جالبی است
        در مورد نام میشه
        رُبیتی یا دوباعی هم قابل طرح هستن خندانک

        مثلا دو زاویه مکمل و متمم داریم که جمعشون به ترتیب ۱۸۰ و ۹۰ درجه باشه حالا میشه مکمم و متمل هم تعریف کنیم منتها اینجا بر اساس تفاضل خندانک
        کی به کیه

        شعرتون به جا و شایسته تحسین هست خندانک خندانک
        محمد شریف صادقی
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۰۱
        درود بر آقای به گزین. کاملا درست میگید. به قول شاعر:
        بندی به بندِ واژگان! معنا گُم آمد در میان
        گر گُل مرادت در بیان، گو یا سمن یا یاسمن
        فرشید به گزین
        فرشید به گزین
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۰۶
        بیت از خودتون هست؟ خندانک
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۰۳
        مخلص جناب به گزین ممنونم
        نامهای خوبی است برای دوبیت‌های سرگردان
        خندانک خندانک
        خندانک
        فرشید به گزین
        فرشید به گزین
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۰۶
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۰۶
        درودبرشما استاد عزیزم جناب علی جان نظری عزیزم استاد عزیزم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم بسیار زیبا نوشتيد احسن برشما پرمفهوم بود احسنت برشما خداقوت عزیزدلم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم قلمتان همیشه سبز ونویسا باشدعزیزدل 🌹🌹🌹خوش آمدید 🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹خوش آمدید 🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵 🌹🌹🌹🌹🌹☘️☘️🍀🍀🌿🌿🌿🌿🌹🌹🌹🌹🌼🌼🌼🌼🪴🌹🌹🌹💐💐💐🌸🌸🌸🪷🏵🏵
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فرامرز عبداله پور
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۴:۴۱
        درود
        زیبا و دلنشین و پر معنا
        سروده اید
        ⚘🌺❤
        رقص قلمتان ابدی
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۶:۰۸
        درود خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ۱۹:۳۸
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ۰۴:۲۶
        سلام واحترام جناب نظری گرامی
        درود بر شما و قلم نابتان
        پایدار باشید
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۱۳
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        درویش حسین ندری
        پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۲۷
        عرض ادب


        قطعه زیبایی بود




        احسنت
        علی نظری سرمازه
        پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۱۴
        سپاس جناب ندری
        ممنونم
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        رسول دبیر (نافذ)
        جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۴۸
        باسلام
        درودها نثارتان استاد بزرگوار
        عالی زیبا سرودید
        روزگار بکام
        : خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        منوچهربابایی
        جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ ۰۵:۱۲
        درود استاد و پدر دوست داشتنی ام
        هرچه که می نویسین به چشمان من زیباس و به دهانم شیرین
        سایه تون مستدام
        دوستتان دارم 🌹
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        حدود ۱ ماه پیش
        ما بیشتر به توان بیست
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        فیروزه سمیعی
        حدود ۱ ماه پیش
        درودتان باد جناب استاد نظری گرامی خندانک
        زیبا و درخور تحسین سروده اید خندانک
        زنده باد 👏👏👏💯💯💯
        از نظرات اساتید هم بهره بردم ☘️🌺
        نویسا و سبز مانید خندانک
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0