سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        نام تو

        شعری از

        نیما فیروزمند

        از دفتر بخش اول ( اشعار نو ) نوع شعر نیمائی

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۵۷ شماره ثبت ۱۳۰۵۵۸
          بازدید : ۳۸۲   |    نظرات : ۲۰

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه

        به آفتابی که در زندگی ما میرقصد
        به دریایی که در قلبمان سرگردان 
        از آغاز نیایش تا پایان بود و نبود 
        نام توست آرزویی که دلمان می سازد
        در چشمان آسمان شعاعی از روشنایی 
        در هر نقطه ای از زمین نغمه ای از آزادی
        خدایا تویی نور وجودی تویی هر آغوش 
        هر لحظه در همه جا و در هر حرکت زیبایی
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        سید هادی محمدی
        شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۱۵
        یا لطیف ارحم عبدک الضعیف

        سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم

        شعری پیش رو داریم از جناب آقای نیما فیروزمند عزیز که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.

        بعد اینکه دلنوشته ی دوست عزیزمان را خواندم دریافتم شغل مبارک را دبیر ادبیات زده اند و متولد ٨٣ البته احتمال دادم یا دانشجوی دبیری ادبیات هستند یا در کنار تحصیل در دانشگاه اقدام به تدریس می‌کنند که برای این بزرگوار آرزوی موفقیت دارم و امید که این نقد برایشان حداقل کاتالیزوری باشد در همجوشی دانش‌های آینده که می‌خواهند کسب کنند.

        و اما دلنوشته ی ایشان

        🔴 قالبی که دوست عزیزمان درج کرده اند نیمایی است ولی با عنایت بر پارامتر های اشعار نیمایی، این شعر شاید همان دلنوشته ای باشد که عرض کردم.

        مژده ای که به دوستان میتوانم بدهم
        ان شاء الله اصول سرایش اشعار نیمایی را هم در دستور کار قرار داده ام و به زودی شروع خواهم کرد پس وارد این مقوله نمی‌شوم تا در وبلاگ آموزشی به طور مفصل درباره ی این قالب بحث کنیم

        🔴 اگر چه جناب فیروزمند معزز رگه هایی از صور خیال و تصویر و ترکیب را در این دلنوشته آورده اند اما قطعا برای اینکه به سمت شعر میل کند راه درازی در پیش دارد چرا که مخاطب آن حس و حال شاعرانه را چندان از این نوشتار استخراج نمی‌کند.
        البته برای جوانی که در شروع راه است فرصت آزمون و خطا زیاد است و قطعا و حتما در سایه ی تمرین و ممارست و مطالعه
        روزی بر قله های رفیع شاعری خواهند ایستاد

        هدفم از گزینش این دلنوشته برای نقد و همه ی اشعار در سایت اولا به صورت مطالعه ی موردی همه ی اشعاری که درخواست نقد دارند را واکاوی کنیم و ثانیا لابلای آن مطلبی را به مخاطب تذکر دهیم حال چقدر توفیق حاصل شود لا ادری


        🔴 تاثیر جذبه ی موسیقی بر جذبه ی شعر

        قاعده ای در ادبیات مدرن امروزی وجود دارد به اسم( لَدخَدولا) که تاثیر جاذبه ی موسیقی را بر شعر بررسی می‌کند در این بررسی آمده
        هرگاه آستانه ی شنوایی انسان شعری را به لحاظ موسیقایی هارمونیک تشخیص داد نصف بعلاوه یک شعر شکل گرفته البته این قاعده در اشعار موزون با وزن عروضی و در اشعار غیر موزون با موسیقی داخلی و معنوی که المان های خاص خود را دارد حاصل می‌شود.
        در دلنوشته ی جناب فیروزمند این مولفه ضعیف است و خواننده خلا آن را احساس میکند.
        البته ناگفته نماند گوش انسان در هر منطقه ی جغرافیایی با توجه به گویش آن محل شناخت منحصر به فردی از موسیقی دارد
        و مغز معمولا آنچه را که قبلا آزموده موسیقایی تلقی می‌کند به خاطر همین امر اشعار زبانهای مختلف برای ملل دیگر شاید موسیقایی به نظر نیاید حتی در خود ایران
        زمانی که سیمین بهبهانی و یا حسین منزوی از اوزان غیر معمول استفاده می‌کردند کمی مردم در درک آن سوسو می زدند

        بیشتر از این اطاله ی کلام است

        برای جناب فیروزمند آرزوی موفقیت و بهروزی دارم

        یا حسین بن علی

        سید هادی محمدی


        خندانک خندانک خندانک
        یاسر کریمی
        یاسر کریمی
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۰:۲۲
        درود استاد ممنون از وقتی که اختصاص دادید خندانک
        و آرزوی موفقیت برای جناب فیروزمند خندانک
        ارسال پاسخ
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۱۸
        تشکر از شما استاد محمدی عزیز بابت وقتی که گذاشتید ، حتما مواردی که عرض کردید در اشعار بعدی مورد توجه قرار می‌گیرد.🌹
        ارسال پاسخ
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۱۸
        🌹💛
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۲۲
        استاد ، دانشجوی دبیری ادبیات هستم ، درخدمتم.
        باز هم تشکر از وقت گرانبهایی که در اختیار ما گذاشتید 🌹💛
        ارسال پاسخ
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۲۷
        ممنون از شما.
        همچنین 💛
        علی نظری سرمازه
        علی نظری سرمازه
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۳۹
        درود استاد محمدی گل
        خندانک خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۱۳
        خندانک
        درودبرشما استادعزیزجناب دکترمحمدی خندانک
        خداقوت وممنون خندانک
        مثل همیشه عالی وآموزنده بود
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۳۸
        💛🌹
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۴۷
        درود بر شما استاد گرامی جناب آقای دکتر محمدی بزرگوار 🌺🌺🌺🌺
        نقد بسیار آموزنده ای بود خندانک
        از زحمات شما بسیار سپاسگزاریم خندانک
        ارسال پاسخ
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۳:۳۲
        💛🌹
        عباسعلی استکی(چشمه)
        جمعه ۲۵ خرداد ۱۴۰۳ ۲۲:۱۱
        مناجاتی زیباست
        جسارتا آهنگ دوبیتی نداشت خندانک
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۰۶:۴۳
        سپاس بیکران
        ارسال پاسخ
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۱۲:۱۵
        خندانک
        درودبرشما خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        دلنوشته ی بااحساسی بود
        مزین به نقدخوب استادمحمدی خندانک
        ان شاالله که روزبه روزبهترخواهدشد
        خندانک خندانک خندانک
        محمدرضا آزادبخت
        شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ ۲۳:۰۷
        خندانک
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۱۸
        💛🌹
        ارسال پاسخ
        علی نظری سرمازه
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۱:۳۸
        درود بیکران
        خندانک خندانک
        خندانک
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ ۰۲:۴۷
        ممنونم استاد 💛🌹
        ارسال پاسخ
        راضیه خضری
        چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ۰۹:۲۴
        سلام و درود
        موفق باشید خندانک
        نیما فیروزمند
        نیما فیروزمند
        چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ ۱۵:۲۶
        سپاس از شما 🩶
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        6