پنجشنبه ۸ آذر
|
دفاتر شعر بهــاره طـــلایـی زیدی
آخرین اشعار ناب بهــاره طـــلایـی زیدی
|
به آسمان چسبیده بودم
و خدا
یکی یکی
شعرهایش را برایم می خواند
و بی خیالِ جهانی دهان وا کرده
به تنهایی خود
می نازید؛
دیگر نه سیب را بهانه می کرد
و نه بهشت را معامله،
فقط
در تئوری عدم دلبستگی
و استعانت به یگانگی خود
برایم
#تطمئن_القلوب می شد.
#بهـــاره_طــــلایــی
|
|
نقدها و نظرات
|
درود بر شما جناب استاد محمدی گرامی بهره بردم از مطالب ارزشمندتان | |
|
درود و سپاس آقای محمدی گرامی 🌹 تندرست و شاد باشید🌹 | |
|
درود و ارادت فراوان استاد محمدی ارجمند
خدارو شاکر و قدردانم که در محضر اساتید ارجمندی چون شما و جناب زارع شاگردی می کنم و از وجود پربرکت شما بزرگواران بهره متد می شم🙏🙏🙏🙏
برای من کوچکترین افتخاری ست که سروده ی بنده مورد نقد و نظر شما بزرگواران قرار می گیره، کلمه به کلمه ی فرمایشات شما دو عزیز ارجمند حکم کلاس آموزشی رو داره که باید از واو به واوش درس بگیرم شکر وجود ارزشمندتون، امیدوارم شاگرد خوبی براتون باشم🙏🙏🙏🙏🙏 | |
|
درود استاد محمدی بسیار عالی و آموزنده | |
|
درود و ارادت استاد ارجمند زیبایی در نگاه شماست، سپاس محبتتون
🙏🙏🙏🙏🌹🌹 | |
|
درود و ارادت بانوی دوست داشتنی ❤❤❤ سپاس محبتتون، زیبا نگاه و زیبا وجودید 🙏🙏🙏❤❤❤🌹🌹 | |
|
سلام و احترام جناب استاد زارع عزیز سپاس ازشما برای نقد ارزشمند تان | |
|
درود استاد فریاد گرامی.. واکاوی تون بسیار عالی و ارزشمند بوود.. استفاده بردیم از نگاه و تفکر زیبای شما برقرار باشید | |
|
درود بر شما جناب استاد زارع گرامی بهره بردم از مطالب ارزشمندتان | |
|
درود و عرض ادب استاد ارجمند سپاس از اینکه سروده ی بنده رو قابل دونستید و توضیحات و نقد ارزشمندی رو ارایه دادید🙏🙏🙏🙏 به نظرم گاهی خدا هم در این آشفته بازار از مخلوقات خودش خسته میشه و به تنهایی خودش پناهنده می بره و براش این تنهایی لذتبخشه، فرمایشاتتون کاملا درست و بجاست👌👌👌🙏🙏 به فرموده ی شما حرف اضافه ی #به رو حذف کردم و #از رو آوردم،البته فعلا اینجا امکان ویرایشش نیست
همواره از اساتید گرانسنگی چون شما می آموزم و نهایت سعیم رو می کنم تا شاگرد خوبی برای شما بزرگواران باشم قدردان مهر و لطف بیکران شما هستم
🙏🙏🙏🙏🙏🌹🌹🌹🌹🌹 | |
|
درود و سپاس: استاد انصاری آیینهدل🌹 سکوت عزیز🌹 آقای گلی دانا🌹 بانو شاهزاده خانوم پرانرژی🌹 آقای مهدیپور_شاعر متین_🌹
تندرست و شاد باشید🌹 | |
|
درود خانم طلایی گرامی🌹 سپاس برای آزاداندیشی و برخورد متین و ادیبانهتون🌹
جهان تجلیگاه عشقیست بیپایان، میان ما و خدا، ما در آغوش خدا به دنبال او میگردیم او در دلهای ما به دنبال خودش... (سرگردانی و هدفمندی انسان_ م. فریاد)
تندرست و شاد باشید🌹 | |
|
درود و عرض ادب ادیب ارجمند سپاس محبتتون🙏🙏🙏🌹🌹 | |
|
درود و سپاس بانوی مهربانم❤❤❤🌹🌹 | |
|
ادیب بزرگوار درود و سپاس🙏🙏🙏🌹🌹 | |
|
ادیب بزرگوار درود و سپاس🙏🙏🌹🌹 | |
|
درود و عرض ادب سپاس، نگاهتون زیباست🙏🙏🌹🌹 | |
|
درود و احترام ادیب ارجمند سپاس محبتتون، زیبایی در شماست 🙏🙏🌹🌹 | |
|
درود ادیب ارجمند سپاس محبتتون🌹🌹🙏🙏 | |
|
ادیب ارجمند درود و سپاس از نگاه زیباتون🌹🌹🙏🙏 | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
سپاس خدای را که فرصتی دوباره داد تا در دانشگاه شعر ناب نقدی بنویسم.
شعری پیش رو داریم از بانو بهاره ی طلایی که ان شاء الله چند سطری در خصوص آن خواهم نوشت.
🔴 یکی از مسائل مهم در فهم هنر علی الخصوص شعر ( در همه ی قوالب) و ژانرها قاعده ای است به اسم
⭕(پیوستگی استانزا)⭕ که بر اساس این قاعده نوشته ای
که مراحل وزن و عروض (در شعر موزون) و بار موسیقی (در اشعار غیر موزون) را گذرانده و وارد مصراع بندی و یا سطر بندی میشود باید حتما و قطعا
پیوستگی بند ها را در خودش داشته باشد وگرنه شعر بودن نوشته زیر سوال میرود. خصوصا این امر در اشعار غیر موزون نمود بیشتری دارد.
متاسفانه در دنیای شلم شوربای نوشتن
هر کسی که چند سطر را زیر هم
می نویسد بر آن نام شعر سپید یا موج نو و یا غیره و ذالک نهاده و در این آشفته بازار خود را شاملو و فروغ زمان می پندارد ولی آنچه مرز بین شعر و غیر شعر است
مجموع تمام المان هایی است که شعر سازند و اگر یکی از این فاکتور ها لنگ بزند نوشته از دایره ی شعر بودن خارج میشود.
این ویژگی سبب میشود که کلمات در نقش آجر، هماهنگ ساختمان شعر را بالا ببرند با عنایت بر اینکه کلمه خودش به تنهایی شاعرانه نیست لذا ساخت و پرداخت و چینش کلمه باعث تولد شعر میشود.
کاری که سرکار خانم طلایی در سطور نخستین شعرشان انجام داده اند.
🚩به آسمان چسبیده بودم
و خدا
یکی یکی
شعرهایش را برایم می خواند🚩
استخوان بندی و نظام موسیقایی و معنایی برگرفته از اندیشه ی خدا محوری که ذکر کلمات نورانی کتب آسمانی است در این شعر مخاطب را هم داستان میکند و نقطه ی اتصال جزء به کل و فنا فی الله نوشته را از حالت معمول به شاعرانگی مقبول می کشاند.
استفاده از صنایع مختلف در این بند از شگرد های خانم طلایی است
از جمله
👈 صنعت تلمیح
اشاره به آیات ابتدایی سوره ی مبارکه علق
👈 صنعت اغراق
👈 حشو لوزینه
البته در طول شعر هم وضع به همین منوال است ولی فرصت نقد اجازه نمیدهد همه ی آنها را بازگو کنم
🔴 جمله های موید اصلی از لوازم اصلی شعر سپید
جمله هایی که شاعر برای اثبات موضوع اصلی ⭕(محور بند)⭕ خود استفاده میکند جمله های موید اصلی نام دارند
این جملات شرح موضوع اصلی شعر هستند و انبساط شعر را باعث میشود
به این جملات شعر بانو طلایی دقت کنید
👈 و بی خیالِ جهانی دهان وا کرده
به تنهایی خود
می نازید؛
👈 دیگر نه سیب را بهانه می کرد
و نه بهشت را معامله،
👈 فقط
در تئوری عدم دلبستگی
و استعانت به یگانگی خود
برایم
#تطمئن_القلوب می شد.
این ها همه تفسیر همان بند اول است
که شاعر در ابتدا آن را سروده است
گفتنی است اولین بار فردی به نام
(آنری رنه آلبر گی دو موپاسان)
نویسنده ی فرانسوی به این مهم در نوشتار اشاره کرده و مفاهیم آن را گسترش داده است.
🔴 آیا خانم طلایی اسیر ادبیاتِ
( برج عاج) شده است؟
درست است که شعر خانم طلایی نوعی اظهار اشمئزاز از دنیای دون بشری است
و حتی تنفر از کائنات سطح پایین و تقدس مراتب بالای خلقت و این شعر برایم تداعی تعریف قرب الهی بود از دیدگاه امام علی علیه السلام که
می فرماید
إنَّ للّه ِِ تَعالى شَرابا لِأَولِيائِهِ ، إذا شَرِبوا سَكِروا ، وإذا سَكِروا طَرِبوا ، وإذا طَرِبوا طابوا ، وإذا طابوا ذابوا ، وإذا ذابوا خَلَصوا ، وإذا خَلَصوا طَلَبوا ، وإذا طَلَبوا وَجَدوا ، وإذا وَجَدوا وَصَلوا ، وإذا وَصَلُوا اتَّصَلوا ، وإذَا اتَّصَلوا لا فَرقَ بَينَهُم وبَينَ حَبيبِهِم .
خداوند متعال را براى دوستانش شرابى است كه هرگاه بنوشند، مست شوند و چون مست شوند ، به طرب در آيند و چون به طرب در آيند ، شيرين گردند و چون شيرين گردند ، ذوب شوند و چون ذوب شوند ، خالص شوند و چون خالص شوند ، بجویند و چون بجویند ، بيابند و چون بيابند ، برسند و چون برسند ، بپيوندند و چون بپيوندند ، ميانشان و ميان محبوبشان تفاوتى بر جاى نمانَد
⭕(بگذریم که مولا علی ع حتی در این کلام اعجاز گونه تفاوت هایی را در وصل و اتصال عنوان میکنند و اتصال را بالاتر از وصل میدانند) ⭕
اما به زعم من ایشان در ادبیات برج عاج محصور نشده اند چرا که هم نتیجه ی شعرشان و هم مقدمه در زندگی انسان ها ساری و جاری است.
به نوعی شاعر در این شعر کلمات را از اجتماع گرفته ولی دوباره به اجتماع پس داده است.
و این از نقاط قوت شعر خانم طلایی است.
از نقد جناب فریاد هم مستفیض شدیم
برای سرکار خانم طلایی آرزوی موفقیت دارم
یا حسین بن علی
سید هادی محمدی