سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 25 آبان 1403
    14 جمادى الأولى 1446
      Friday 15 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲۵ آبان

        ارث

        شعری از

        افسانه احمدی ( پونه )

        از دفتر آرامش درون نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ۰۲:۰۷ شماره ثبت ۱۲۷۷۲۹
          بازدید : ۱۸۵   |    نظرات : ۷

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر افسانه احمدی ( پونه )

        در میان این همه ارثت تفنگت نیستم ؟
        یا دلیل محکمِ ، میدان  جنگت نیستم ؟
         
        از تمام دلربایان ،  این منِ بیگانه در ؛
        معرضِ چشم سیاهِ شوخ و شنگت نیستم
         
        تیر مژگانت هزار افتاده دارد در خودش !
        من اسیرِ دامِ قلب و تیر و چنگت نیستم
         
        گریه هایم ناتمام است و دلم غمگین ترین
        لحظه ای درگیرِ  لبخند قشنگت نیستم
         
        مستیِ صدها خُمی ، مستانگی های تو را؛
        بی نصیبم ، بـاده پـرورد شرنگت نیستم 
         
        با زلیخا الفتی دیرینه دارم ، مصر هم ؛
        تحت فرمان تو در شهر فرنگت نیستم
         
        بومِ نقاشیِ تان ،  لبریز از هفتاد رنگ ؛
        رنگِ تیپا خوردهٔ هفتاد رنگت نیستم 
         
        در دلم یک بار لطفا ،  چادر مهرت بزن !
        زیر پایت خاک یا یک پاره سنگت نیستم؟
         
        انعکاس روی مهتابت به برکه هم رسید
        از نگاه ماه تو ،  حتی پلنگت نیستم !
         
        این همه عشق مرا وا میکنی از سر مگر؛
        لایق یک لحظه حس بی درنگت نیستم
         
        دوری و دلتنگی ات را بار کردی بر سرم
        رفت صبرم سر ولی در قلب سنگت نیستم
         
        سال ها آتش بس چشم مرا رد کرده ای
        در میان این همه ارثت ، تفنگت نیستم؟
        افسانه_احمدی_پونه
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳
        درود بانو
        بسیار زیبا و متفاوت بود خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۷:۰۲
        درود شاعر گرامی
        میلاد با سعادت قمر بنی هاشم حضرت ابوالفضل العباس مبارک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۰۷:۳۳
        سلام
        موفق باشید
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۳:۱۴
        درود بر شما بانو احمدی بزرگوار 🌺💐🌺
        زیبا سرودید 💐🌺💐
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۰۸
        درود شاعر اصیل🌹
        همچنان وزن و قافیه و ردیف رو به خوبی و کمابیش بصورت ناخودآگاه رعایت می‌کنید خندانک 🌹
        جسارتاً:
        فکر میکنم باید کمی روی رسایی و بلاغت کلام هم تمرکز کنید، برای این کار، شاعر باید بعد از سروده شدن شعر، خودش رو جای مخاطب بذاره و شعر رو بخونه ببینه آیا معنا به خوبی برداشت میشه یا نه، ببینه آیا واژه‌ها به تنهایی و بدون حضور شاعر، منظور شاعر رو منتقل می‌کنند؟ چون معمولاً شاعر و بطور کلی هنرمند، همراه شعر یا اثر هنری خودشون نیستن، و خود اثر باید گویا و رسا و بلیغ باشه🌹
        در بیت اول، واژه‌ها با نوعی ابهام و نارسایی مواجهند، و حتی اگه مفهومی رو منتقل کنند، معلوم نیست معنای مورد نظر شاعر باشه، این میشه عدم بلاغت.
        نکته‌ی دوم انسجام موضوعی شعره. اگرچه در غزل(بیشتر در سبک هندی و کمتر در سبک عراقی)، هر بیت میتونه استقلال معنایی داشته باشه، ولی در همین موارد هم، ردیف و قافیه یه حداقل پیوندی بین ابیات ایجاد می‌کنن، حالا اگه عملکرد ردیف و قافیه در ایجاد این پیوند، ضعیف باشه، غزل دچار ازهم‌گسیختگی میشه و نوعی سرگردانی در درک منظور شاعر به وجود میاد و از مقبولیت شعر نزد مخاطبین کم میشه. اینجا صحبت از مقبولیت نزد مخاطبینه، قبلاً هم گفتم که بنظرم شاعر اول باید به احساس و اندیشه‌ی خودش توجه کنه، بعد به مخاطبین، و در درجه‌ی سوم به منتقدین. تا اینجایی که گفتیم، مرحله‌ی اول و دوم توجه شاعره، مرحله‌ی سوم یعنی جلب نظر منتقدین، خودش کلی ریزه‌کاری داره که از حوصله‌ی این بحث خارجه و بنظرم مرحله‌ی جلب نظر منتقدین، چندان ضرورتی هم برای یک شاعر اصیل نداره، و بعید میدونم که مثلاً حافظ عزیز، موقع سرودن اشعارش، دغدغه‌ی منتقدین رو داشته، یا حتی اگه هم داشته، احتمالاً بعد از خودش و مخاطبین و پول و شراب و... یه گوشه چشمی هم به منتقدین و عیبجویان داشته خندانک
        خلاصه اینکه، اصالت در هنرهای کلامی با معنا و محتواست نه ساختار، و ایده‌آل اینه که موقع سرودن شعر، هم‌زمان هم احساس و معنا و محتوا و هم ساختار به بهترین شکل ممکن، و به صورت جوششی رعایت بشه، که رسیدن به چنین سطحی از شعر، مستلزم تلاش و کوشش و تجربه‌ی بسیاره و خود این ناچیز هم هنوز بهش نرسیدم...
        نکته‌ی آخر، گُزیده گویی هست. اینکه از یک قافیه، صد واژه داشته باشیم، دلیل نمیشه که غزل صد بیتی بگیم، بلکه باید قافیه‌هایی که به طور طبیعی و ذاتی متناسب با موضوع شعر هستن، مورد استفاده قرار بدیم، و علت محدودیتی که برای تعداد ابیات غزل به صورت تجربی پذیرفته شده، همین توجه به تعداد قوافی متناسب و طبیعیه، و البته جریان قصیده متفاوته: قصیده قالبیه که بیشتر برای کسب درآمد استفاده میشده و یکی از معیارها برای صله و پاداشی که شاعران از پادشاهان و امیران می‌گرفتن، تعداد ابیات سروده شده بوده، و درواقع کارکرد تجاری داشته! ولی غزل، احساس و اندیشه‌ی ناب شاعره و شایسته‌ست که غزلسرا کیفیت غزلش رو فدای کمیت اون نکنه🌹

        فک کنم خیلی نوشتم، امیدوارم در روند شاعری شما شاعر اصیل، تاثیر مثبتی داشته باشه🌹
        روبروی دشمن آیا من تفنگت نیستم؟
        توی جنگ ِ زندگی، سرباز هَنگت نیستم؟
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

        بگذار عشق در تو فرمانروایی کند!
        تو فقط سربازی باش
        که برای عشق می‌جنگد‌...
        (چهل قطره_ م. فریاد)

        تندرست و شاد باشید🌹
        آوا     صیاد
        چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۵۰
        درود زیبا بود
        طوبی آهنگران
        جمعه ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۶:۳۷
        سلام و عرض ادب بانو جان احمدی بزرگوار
        بسیار زیبا نگاشته اید شما قلم تان مانده گار
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        5