سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 23 دی 1403
    13 رجب 1446
    • ولادت حضرت امام علي عليه السلام، 23 سال قبل از هجرت
    • آغاز ايام البيض، اعتكاف
    Sunday 12 Jan 2025

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      گرچه باغ من از درخت تهی ست در سرم فکر کاشتن دارم شعر را، عشق را، مکاشفه را همه را از نداشتن دارم...یاسر قنبرلو

      يکشنبه ۲۳ دی

      حضرت دل

      شعری از

      محمدحسن پورصالحی

      از دفتر شعرناب نوع شعر دلنوشته

      ارسال شده در تاریخ ۲ روز پیش شماره ثبت ۱۳۵۰۵۷
        بازدید : ۲۰۴۸   |    نظرات : ۲۶

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر محمدحسن پورصالحی
      آخرین اشعار ناب محمدحسن پورصالحی

      صدای ارسالی شاعر:
      در طبیعت دیده ام روی خدا را بارها 
      بی نیاز از فلسفه، اثبات و از انکارها
       
      بوعلی سینا و نیچه، ای انیشتین و دکارت
      من خدا را می شناسم فارغ از معیارها
       
      عطر او جاریست بین مرغزار و گلسِتان
      بشنو آواز خدا را در گلوی سارها
       
      از همان عشقی که بین شبنم و برگ گلیست
      من خدا را دیده ام در بین این رفتارها 
       
      از تمام عقل محورها گریزان بوده ام
      حضرت دل امر فرما، می دهم جان بارها
       
      قلم و اوای محمدحسن 
      ۱۰
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      ۱۲ ساعت پیش
      درود .
      سروده زیبایی بود با پایان بندی زیبا و خلاقانه
      خندانک
      برقرار باشید
      .
      محمدحسن پورصالحی
      سلام استاد خوشروی مهربان
      زیبا خواندین
      سپاس از حضور پرمهرتون
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۱۰ ساعت پیش
      درود بزرگوار
      دلنشین و زیباست
      همی گویم و گفته ام بارها
      بود کیش من مهر دلدارها

      پرستش به مستی ست در کیش مهر
      برونند زین جرگه هشیارها

      به شادی و آسایش و خواب و خور
      ندارند کاری دل افگارها

      بجز اشک چشم و بجز داغ دل
      نباشد به دست گرفتارها

      کشیدند در کوی دلدادگان
      میان دل و کام دیوارها

      چه فرهادها مرده در کوه ها
      چه حلاج ها رفته بر دارها

      چه دارد جهان جز دل و مهر یار
      مگر توده هایی ز پندارها خندانک خندانک
      محمدحسن پورصالحی
      سلام استاد عزیز
      زیبا خواندین
      به به چ شعر زيبايي
      فکر کنم باصدای استاد ناظری شنیده بودم این شعرو
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      ۱۰ ساعت پیش
      درود بر محمدحسن بااستعداد شعرناب خندانک
      چه زیبا و عارفانه خندانک خندانک
      موفق باشی پسر خوب خندانک
      محمدحسن پورصالحی
      سلام خانم شاهزاده ی بزرگوار
      زیبا خواندین :)
      سلامت باشین مچکرم
      ارسال پاسخ
      محمد شریف صادقی
      ۸ ساعت پیش
      درود بر خوش قلم خوش صدا👌 شعری زیبا با مفهومی جالب و البته جنجالی😁 حالا خوش بحال شما و ایضا خوش بحال عقل گرا ها چون تکلیف برایتان/شان مشخص است. منِ مصیبت زده چه کنم که:
      نه عِشقْ گُریزم، نه عقل‌ستیزم!
      که جمعِ نقیضم! که عینِ تضادم!
      ولی چه میشود کرد. شعر شما بسیار زیبا و دلنشین بود و با وجود سادگی اثر خوبی بر حال من و احتمالا بقیه عزیزان دارد.
      اما من درباره دو مصراع نکاتی داشتم که عرض می کنم:
      (۱) بی نیاز از فلسفه، اثبات و از انکارها
      در این مصراع هیچ ایراد خاصی نیست مگر یک مورد و آن کاربرد «از» در آخر این مصراع خصوصا اینکه بین فلسفه و اثبات هم واو عطفی نیست و حس می کنم موقع خوانش حس میشود که «از» قبل از انکارها اضافی است: بی نیاز از فلسفه، اثبات و انکارها؛ اما واضحا از نظر وزنی با حذف «از» مصراع دچار اشکال میشود. من حس می کنم - و اطمینان ندارم- شاید این بهتر باشد: «بی نیاز از فلسفه، اثبات‌ها، انکارها».
      ضمنا یک مسئله دیگر هم هست که البته ایرادی نیست بلکه مثل ترک اولی‌ست؛ اثبات آنچنان که در فارسی خصوصا فارسی امروز رایج است در مقابل «انکار» نیست اما در فارسی قدیم و ایضا زبان ادبی «اثبات» در مقابل «نفی» قرار می گیرد. به عبارت بهتر قدما اثبات را به معنی «تایید» گرفته اند اما در زبان امروزین ما که البته شعر شما به آن نزدیک است اثبات به معنی نشان دادن درستی چیزی است با استدلال و برهان. نقطه مقابل «انکار» نه اثبات بلکه «اقرار» است (کما اینکه هم قافیه هستند: اقرارها ، انکارها). اما باید دانست چون بحث بر سر فلسفه و مسائل عقلانی ست منظور شما از «اثبات» احتمالا به معنی نشان دادن درستی چیزی با دلیل و برهان است نه صرفا «تایید». در حالی که انکار در مقابل اثبات قرار نمی گیرد. نمی دانم چرا این مسئله من را اندکی اذیت می کند... هر چند ابدا ایرادی نیست منظورم اینست شاید بتوان مصراع را با توجه به این نکات بهتر کرد...
      (۲) بوعلی سینا و نیچه، ای انیشتین و دکارت
      در این مصراع به خوبی به چهار فیلسوف و دانشمند (دو خداباور، یک بی خدا و یک پانتئیست - یعنی آینشتاین) و این ایده بسیار زیباییست که با ایجاد تقابل میان نام فیلسوفان این مضمون را بیان کنیم. اما دو اشکال در بیان آن هست:
      (اول) آوردن «ای» یا حرف ندا در میانه مصراع. این عدم استفاده از ای برای دو نفر اول یک مقدار رسایی و زیبایی کلام را مخدوش می کند. معمولا بهتر است یا «ای» را اول مصراع آورد و برای بقیه به قرینه حذف کرد یا برای چهار نفر آورد یا برای هر جفت از آن ها یک بار آورد. اما آنگونه که در مصراع بالا آمده چندان خوشایند نیست.
      (دوم) احساس می کنم تناسب این چهار نفر - آنقدر که «پتانسیل» ایجاد تقابل و تناسب و تضاد در این مضمون هست - زیاد نیست. بگذارید روشن تر بگویم. فرض کنید من میخواهم نام چهار فیلسوف را که در این موضوع خاص مواضع مشهوری داشتند بیاورم. آرایش های خوب ممکن این ها هستند:
      الف. بی‌خدا خداباور/ بی‌خدا خداباور
      ب. خداباور بی‌خدا/ خداباور بی‌خدا
      ج. بی‌خدا بی‌خدا/ خداباور خداباور
      د. خداباور خداباور/ بی‌خدا بی‌خدا
      یا این:
      خداباور ندانم‌گرا بی‌خدا (به ترتیب باور) و از این قبیل موارد.
      شکلی که شما آوردید اینست: خداباور بی‌خدا/پانتئیست خداباور
      این مسئله باعث می شود جریان معنا در شعر مختل شود چون ترتیب اشاره به فیلسوف ها شلخته و تصادفی به نظر می‌رسد. از طرفی استفاده از حروف اضافی مثل «و» و «یا» بسیار مهم است؛ برای مثال اگر قصد ایجاد تقابل بین دو فیلسوف متضاد را دارید استفاده از «یا» می توان اثر معنایی قوی داشته باشد. مسئله دیگر این است که نام فیلسوف ها هم مهم است و استفاده از موسیقی حروف و شباهت آنها مثلا: «بوعلی و بوالعلا» را بارها قدما استفاده کرده اند چون نه تنها از نظر معنایی در تقابلند (ابوالعلای معری احتمالا ملحد بوده برخلاف ابوعلی سینا که مسلمانی معتقد بود) و نه تنها هر دو «پزشکان» بزرگی بوده اند بلکه از نظر صوتی تلفظ «بوعلی» شامل حروف ب و ع ل است درست مثل بوعلا (عملا جناس دارند). حالا اگر تمامی این نکات را رعایت کنیم می توان بهتر انتخاب کرد.
      عذر میخواهم بابت طولانی شدن کلام و «مته به خشخاش» گذاشتن هایم ولی گفتم بهانه ای باشد برای ایجاد بحث. این صفحه را سبز میکنم تا ان شا الله هم این شعر بیشتر دیده شود هم عزیزان دیگر خطاهای احتمالی من را یادآوری کنند و نقطه نظراتشان را مطرح کنند.
      محمدحسن پورصالحی
      سلام خدمت برادر و استاد بزرگوارم
      سپاس از زحماتی که کشیدین
      والا برا منم بین عقل و دل همیشه جنگ و جدله
      عقل امنیتش بیشتره دلم قشنگیایه پرخطرش بیشتر

      نقد شما پای صفحه ی حقیر واقعا برام ارزشمنده و مثل همیشه از نکات ریز و بجای شما استفاده میکنم و می آموزم

      حتمن با بهره گیری ازشون نوشته رو اصلاح میکنم باشد که بهتر گردد
      بینهایت بارها سپاس که حقیر رو از سعادت حضورتون در پای خط خطی ام محروم نکردین و حق استادی رو بجا اوردین مچکرم🙏🌷
      ارسال پاسخ
      مرتضی میرزادوست
      مرتضی میرزادوست
      ۲ ساعت پیش
      درود بر شما جناب صادقی خندانک
      نقد و تحلیل ارزشمندی برای شعر زیبای جناب پورصالحی بود
      البته باید فردا سر فرصت دوباره با دقت بخوانم
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی انصاریان نصما
      ۱۹ ساعت پیش
      آفرین آقای پور صالحی
      خیلی قشنگ سرودید
      موفق باشید
      خندانک
      محمدحسن پورصالحی
      سلام اقای انصاریان بزرگوار
      قشنگ خواندین
      سپاس از حضورتون
      ارسال پاسخ
      رسول دبیر (نافذ)
      ۱۶ ساعت پیش
      درودها نثارتان
      عالی عالیست خندانک خندانک
      محمدحسن پورصالحی
      سلام استاد دبیر بزرگوار
      عالی حضور پر مهر شماست سپاس
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      ۱۶ ساعت پیش
      سلام بزرگوار
      دلچسب و زیبابود
      قلمتان نویسا
      در پناه حق
      درود درود
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمدحسن پورصالحی
      سلام استاد عزیز
      زیبا خواندین
      سپاس از حضورتون
      ارسال پاسخ
      مرتضی میرزادوست
      ۱۳ ساعت پیش
      سلام و درود جناب پورصالحی گرامی خندانک
      دلنشین و زیباست
      خیلی لذت بردم
      خندانک خندانک
      محمدحسن پورصالحی
      سلام استاد میرزادوست بزرگوار
      خوشحالم که خوشتون اومده
      زیبا خواندین سپاس از حضورتون
      ارسال پاسخ
      محمدکریمی (پویا)
      ۱۲ ساعت پیش
      درود بر محمد حسن
      چقدر زیبا سرودی
      لذت بردم
      خدابه همراهت⚘🌿⚘🌿⚘
      محمدحسن پورصالحی
      سلام استاد کریمی بزرگوار
      زیبا خواندین
      حضورتون افتخار بزرگیه برام
      ممنونم از مهرتون
      ارسال پاسخ
      صفورا کمربسته ،
      ۱۰ ساعت پیش
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      ۷ ساعت پیش
      درود زیبایی خاصی داشت
      سیده نسترن طالب زاده
      ۳ ساعت پیش
      درودتان گرامی
      غزلی زیباست خندانک
      یاسر کریمی
      ۳ ساعت پیش
      درودها بر شما خندانک
      بسیار زیبا و مهر اندیش خندانک
      عالی بود عالی خندانک
      مرتضی میرزادوست
      ۲ ساعت پیش
      درود دوباره خندانک
      دفعه قبلی که به این صفحه پر بار اومدم نتونستم دکلمه رو گوش کنم
      الان این توفیق قسمتم گردید
      مانند شعر عارفانه تون دلنشین و زیباست
      خندانک خندانک
      سعید صادقی (بینا)
      ۲ ساعت پیش
      سلام عزیز دل
      مشتاق دیدار

      مضمون شعرتان
      (مصداق کامل علم حجاب اکبر است)

      به راستی که خداوند برای کشف حضور دستور العمل نمی خواهد
      در ذات همه مخلوقاتش هست

      با مرور شعرتان یاد اشعار ناب حضرت مولانا افتادم که فرمود

      پای استدلالیان چوبین بود
      پای چوبین سخت بی تمکین بود

      از سبب سازی شود کم حیرتت
      حیرتت آرد حضور حضرتت

      باری شعری بسیار زیبا از قلمتان خواندم
      درود بیکران خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      2