سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
|||||||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
مثل همیشه غزل بسیارزیبایی ازشما خواندم و
بااجازه کمی فضولی کردم وچند خطی برشعرزیبایتان نوشتم ...
☀️غزلی روان ودلنشین بازبانی لطیف وصمیمی مثل دیگر اشعارتان درددل صمیمانه وصادقانه ی یک شاعربادل خودش وهمین خودش یکی ازعوامل شاعرانگی بالای این غزل است فضا کلا فضای شاعرانه ای است شاعر به دلش شخصیت بخشیده و دارد بااو حرف میزند ودرواقع شکایت می کند از کارهایی که دلش برسرش آورده باخود دلش
ومخاطب راباشروعی زیبا تا آخرغزل باخود همراه کرده ، تصاویرزیباوملموسند زبان شعرامروزی ولطیف است ، ارتباط بین بیتها خوب است موسیقی درونی بیرونی ومعنوی برقراروبسیارهم خوب به پایان برده شاعر این شعر را !
☀️دربیت اول:
مرا به پای هوایت تباه کردی دل
قسم به نان و نمک اشتباه کردی دل
شاعر به شخصیت هوس بازدل حمله می کندمی گوید من به پای هوا وهوس تو تباه شدم وقسمش می دهد که این اشتباه بود اشاره داست به ضرب المثل معروف نمک راخوردن ونمکدان شکستن دارد یعنی نان ونمکم راخوردی ونمکدان راشکستی یعنی بدکردی بامن منی که درواقع صاحب توام ...
☀️بیت دوم هم تصویرقشنگی دارد:
شبانه قصد سفر سوی ناکجا کردی
به ماه ،در مهِ محزون نگاه کردی دل؟
دراین بیت هم آرایه ی مراعات النظیر وهمچنین صنعت تشخیص برزیبایی بیت افزود مه محزون اگر مَه محزون باشد منظور شاعر ماه غمگین است واگر با کسره باشد مِه محزون منظور همان هوای مه آلود وتاریک وغم آلود نیمه شب است که درهرصورت تصویرزیبایی است
🧊 مراعات نظیر چیست : مراعات النظیر یعنی (شبکه معنایی، تناسب،زنجیره معنایی)
یعنی آوردن چند کلمه است که باهم تناسب دارند. این تناسب میتواند شامل هر چیزی باشد اعم از جنس، نوع، مکان،
ودربیت جناب عزیزیان هم ماه وشب باهم تناسب دارندو مراعات النظیر دارد این بیت
☀️بیت سوم هم زیباست:
برای قصد غریبی به نام کشور دوست
مرا به کجرویت سربراه کردی دل
درمصراع اول تصویر غریبی درکشوردوست پارادوکس معنایی قشنگی دارد
همچنین درمصراع دوم کج روی وسربراه هم پارادوکس قشنگی دارد
☀️بیت چهارم:
در این مصیبتِ ممتد به عذر نادانی
چقدر توبه شکستی گناه کردی دل
شاعرمی گوید به بهانه نادانی مدام گناه کردی هی توبه کردی وبازگناه کردی
توبه وگناه تضاد زیبایی دراینجا بوجود آورده
☀️وبیت پنجم:
نگرد ،هرچه بگردی به گَرد او نرسی
هوای سوزن و انبار کاه کردی دل؟
دراین بیت هم شاعردل رامنع می کندازجستجوی بیهوده
درمصراع اول واج آرایی وجود دارد همراه با آرایه ی ادبی جناس بین واژه های گردونگردوبگرد
ودر مصراع دوم هم بسیار رندانه به مثل معروف انبارکاه ووسوزن اشاره داشته
یعنی گشتن وجستجوی بیهوده پیداکردن سوزن درانبار کاه غیرممکن است وکنایه ازکاردشواروغیرممکن است
☀️بیت ششم :
از عشق گفتی و آخر به اشک پیوستی
گلوی غمزده را غرق آه کردی دل
می خواستی عاشق باشی وازعشق وشادی وسرمستی بگویی اماغیرازدردو ناراحتی واشک چیزی درآخربرایت نداشت به اشک پیوستی هم زیباست شاعربه اشک شخصیت بخشیده
وگلوی غمزده هم ترکیب زیبایی است به گلو شخصیت داده
☀️ودربیت آخرهم
برای صورت سبزی ردیف سرخم را
در امتحان غزل روسیاه کردی دل
بسیارزیباشاعر کلامش رابه پایان برده
به خاطر یک صورت زیبا غزل عاشقانه ی مرا روسیاه کردی ورنگ غم ورنج به آن زدی دنیای مرا تاریک وغمگین کردی
کنایه از همان دیدن درباغ سبز وعواقبش!
واج آرایی زیبایی هم داشت این بیت
یکی ازخصوصیات اشعارجناب عزیزیان روانی وزبان صمیمی آن است
به عنوان یک مخاطب لذت بردم ازاین شعربسیارزیبا وجسارتم راخواهید بخشید اگر آنطور که بایدوشاید نتوانستم حق شعرتان را ادا کنم !
قلم توانمندتان توانمندترباد