عید سعید قربان مبارک باد
(ذبحِ عظیم)*
اگرچه حکم، ز ربِّ جلیل آمده بود
و تیغِ تیز به دست خلیل آمده بود
اگر به رَغمِ همه حیله های شیطانی
به پای خویش به مَقتَل قتیل آمده بود
اگر خلیل خدا قصدِ سربریدن داشت
ولیک تیغ نه آندم سرِ بریدن داشت
اگر به خاک، رخِ همچو آفتاب افکند
پی یِ وداع گل از دیدگان گلاب افکند
اگرچه خنجر و حنجر به اختیارش بود
وخویش را به بریدن در التهاب افکند
ولیک چیز دگر بود حکم رحمانی
" خیل یَاء مُرُنی والجلیلُ ینها نی" **
بنانبود خلیلِ خدا شکسته شود
فراق پوید و راه وصال بسته شود
بنا نبود که هاجر ز هجر بگدازد
فراغتش ز فراق پسر گسسته شود
خلیل! مژده که لطفِ عمیم می آید
ذبیح بهرِ تو ذبح عظیم می آید
دوباره بر بدنِ بی رمق توان آمد
خلیل، باز سر افراز از امتحان آمد
دهید مژده به هاجر زلطف بی حدِ دوست
زدست شسته روان را دو باره جان آمد
ذبیح، مَقتَلِ عشق آمد و قتیل نشد
اباشهید شدن روزی یِ خلیل نشد***
محمد حسین اخباری
پی نوشتها
* اشاره به آیه 107 سوره ی مبارکه ی صافّات( و فدیناهُ بذبحِ عظیم)
** گویند هرچه حضرت ابراهیم تلاش کرد کارد نبرید گویا ندایی که میگفت:
خلیل یاء مرنی و لجلیل ینها نی= ابراهیم امر به بریدن میکند ولی حضرت ربّ جلیل نهی میفرماید
***
ابا شهید = پدر شهید میتوا ن با حذف آ دوم در کلمه ی ابا (ش) را مشدد هم خواند
(اَبَشّهید)
درودبرشما استادبزرگوارم جناب اخباری عزیز
بسیارزیبابود
آفرین برقلم توانمندواندیشه ی پاکتان