سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 3 دی 1403
    23 جمادى الثانية 1446
      Monday 23 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        دوشنبه ۳ دی

        پـیـشـــمـرگ ( دلــربـاعــی )

        شعری از

        یزدان ماماهانی

        از دفتر گیتار بی تار نوع شعر رباعی

        ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۹ شماره ثبت ۱۱۸۷۶۵
          بازدید : ۲۶۶   |    نظرات : ۱۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر یزدان ماماهانی

        مـن ؛ بـوتــهٔ آفــتـاب زدهٔ بـی‌بـرگـم
        دیــوار فــرو ریخـتــه‌ای از اَرگــم ..
         
        کشتـه شده زندگانی من ، از پیش :
        پیش‌مـرگ و فدایی و شهیـد مـرگم 
         
        یزدان_ماماهانی 
        _🎼🎸گیـــتار بـی‌تــــار🎸🎼_
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۱۱
        درود بزرگوار
        نوروزتان پیروز و سال نو مبارک خندانک
        یزدان ماماهانی
        یزدان ماماهانی
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۳۲
        درود رویارو جناب استکی بزرگمهر



        سال نو بر شما هم خجسته و همایون باد 🥀
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۱۸
        درود یزدان جان .
        بیت دوم درخدمت بیت اول نبود .
        باز نظر شما مهم است.
        موفق باشید
        خندانک
        یزدان ماماهانی
        یزدان ماماهانی
        پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۲۶
        درود رویارو بر دوست پر مهرم
        آقای خوشروی خوشرو 🥀🥀

        به مطلب خوبی اشاره کردید ،
        ما در ادبیات یک ، موضوع داریم
        یک ، پیش موضوع ... یعنی اینکه
        به موضوعی رو به قلم تحریر در بیاری
        باید از پیش موضوعش رو در نظر بگیری

        اینجا مصرع اول یعنی : بوتهٔ آفتاب زده بی برگ
        و در مصرع دوم : دیوار فرو ریخته ارگ ... در اصل
        مشابه تلفیقی ندارند ، اما مهم و اصل مطلب در موضوع
        رباعی هستش که مصرع پایانی جواب داده شده به پاسخ
        شما ،، اونم اینه : برگ خشکیده و دیوار فروریخته استعاره
        گرفته شده از مرگ و نابودیه ... پس دو مصرع دوم هردو مصرع
        اول و بهم سوویچ و پیوند میده گرچه ظاهراً وجه شبهی ندارند
        به هم دیگه ...



        امیدوارم منظور رو رسونده باشم داش گلم خندانک 🌸🌸
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۳:۳۸
        درود یزدان جان متوجه صحبت های شیرین شما هستم .
        اما نظر من در مورد ( دو بیت) این است که
        ...
        بیت دوم به گونه ای تکمیل کننده ی بیت اول که همراه با نتیجه گیری باشه

        یعنی دربیت دوم ما به یک نتیجه گیری مشترکی از تلفیق بیت اول و دوم برسیم

        موضوعی که شما اشاره کردید

        بیشتر در مورد غزل هاییدبا ابیات بیشتر نیست
        آیا ؟

        به عنوان مثال شعری از حامد عسکری

        من ارگ بــم و خشت به خشتم متلاشی

        تو نقش جهان ، هر وجبت ترمه و کاشی

        این تاول و تب خال و دهان سوختگی ها

        از آه زیــــاد است ، نــه از خوردن آشی

        از تُنگ پریدیم به امید رهایـــی

        ناکام تقلایی و بیهوده تلاشی

        یک بار شده بر جگرم زخـــم نکاری؟

        یک بار شده روی لبم بغض نپاشی؟

        هر بار دلم رفت و نگاهی بـه تو کردم

        بر گونه ی سرخابی ات افتاد خراشی

        از شوق هم آغوشی و از حسرت دیدار

        بایست بمیریم چه باشی چـه نباشی

        حامد عسکری

        در اینجا صحبت شما اتفاق افتاده است
        هر بیت موضوعی را دنبال می‌کند
        ......
        ولی در (دو بیت) این امکان وجود ندارد .

        موفق باشید .
        خندانک

        یزدان ماماهانی
        یزدان ماماهانی
        پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۰۸:۵۵
        جناب خوشرو اول باید گفت که :
        مفاهیم در شعر هم می‌تونه کوتاه
        باشه هم بلند ، این بستگی داره سراینده
        در شعر چه تصمیمی بگیره ، در شعر موضوعی
        می‌تونه کش و قوس دار باشه نتیجه در غزل و
        قصیده و قطعه به مقطع شعر ختم بشه ، می‌تونه
        در قطعه ادبی ، رباعی ، دوبیتی یا چهارپاره بصورت
        کوتاه بیان بشه ...

        قصد من از سرودن این رباعی در کل اشتقاق و موازنه گیری
        در موضوع مرگ هستش اصلا ربطی به این نداره که مصرع
        اول از بوته است و مصرع دوم از دیوار ارگ ، تفهیم اصلی
        این رباعی کلیت از مرگ و مردن هستش در حالی که دو مصرع
        اول عاریت یا استعاره گیری مجازی است در موضوعیت و مضمون
        مرگ نه چیز دیگه ...

        اگه بخوایم واکاوی کنیم معانی رباعی رو این محتوا بدست میاد :
        من مثل یک بوته آفتاب زده و خشک و بی برگ شدم ( استعاره از پژمردگی )
        من مانند دیوار ارگ یا کاخی فرو ریختم ( استعاره از نابودی و آوار شدن )
        حالا این دو مصرع رفرنس میخوره به دو مصرع بعدی که قراره نتیجه گیری
        صورت بگیره که اینجا شاعر بصورت حقیقی نتیجه رو بیان کرده که :
        زندگی من از بین رفته و پژمرده و آوار شده و حالا با آغوش باز قراره
        مرگ رو در آغوش بگیره ...


        سپاس از همراهی صمیمانتون 🌸🌸
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۵۴
        عرض ادب .
        و
        بسیار هم عالی

        خندانک
        محمد باقر انصاری دزفولی
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۴۵
        مستفیض شدم
        مانا باشید
        استادبزرگوار
        خندانک خندانک خندانک
        یزدان ماماهانی
        یزدان ماماهانی
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۳۸
        درود بر آقای انصاری بزرگمهر
        سپاس از حضور در شکوهتان 🌹🌺
        ارسال پاسخ
        علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۲۹
        درود بر شما خندانک
        یزدان ماماهانی
        یزدان ماماهانی
        چهارشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۳۹
        درود رویارو بر شما
        هم میهن گرانمایه 🥀

        سپاس از همراهی صمیمانتون 🌸🌸
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4