آن بادِ عظیم
آن بادِ عظیم از،
هجمه ی امواج خبر داد
ازظلمتِ سِیل سِیل ، از یاد خبر داد
از انجمنی بس ، موّاج خبر داد
از اهانت به شَعایر ، ز خون آشام حَجّاج خبر داد
از داد خبر داد
ز بیداد خبر داد
زِ یکعالمه کوبیدنِ، کفِ دست به پشتِ دست و،
تکرار واژه های پُراسترسِ " ای دادِ بیداد " خبر داد
انفجارِ سختی ، که افتاده بود ، در قلوبِ امواج ،
از شِکوِه و از شُکوهِ آن باد خبر داد
امواجِ عظیم ،
یک به یک یا دسته جمعی ،
بطوری انتحاری ،
کوبیدند به صخره ها خود را
هرصخره ای ،
از مُردنِ چند موج خبر داد
از شروعی عامیانه و،
سپس از اوج خبر داد
اجسادِ آنهمه موج ، خاموش ،
برگشت به دریا
آن بادِ عظیم بود ،
که از عودتِ اجساد خبر داد
باورکردنی نبود ! حتی ،
ز جمعِ اضداد خبر داد
از جانِ رهیده ، از کِشتیِ عمری ،
که با حضورش ، درمیان دریا ،
به آنهمه خادم ،
نانی میرسانید ،
از شکستِ کسب و کارشان که ،
به آنهمه کس داد خبر داد
آن بادِ عظیم شرم نمیکرد ،
ازآنهمه سونامی به ساحل
حتی از دود شدن و،
محوشدنِ خانه و کسب و کار به ساحل
حتی مفقود شدنِ افرادِ ساحل
با غروری نازیبا ، مخصوص به دشمنانی ،
همه جوشی و، التهابی و، ناصابر خبر داد
حتی ازغرق شدنِ چند مسافر خبر داد
یک عده " به دنبالِ اِلی " بودند انگار
حتی ازغرق شدنِ آن مردِ مبارز،
اَبَر صابر خبر داد
فیلمی ساخته بود از خود طوفانِ شناور
حتی ، نه به دریا که همیشه ،
درونِ خویش غرق است
حتی از غرق شدنِ ساحل خبر داد
اینهمه انقلابِ بیرونی و یکریزِ درونی ،
سبب اش چه بود اِی باد ؟
دگر ازاین سبب اش ،
هرکه جز او خبر داد ،
ولی او،
دگر رفته بود ز آنجا
موجِ تخریب و،
سکونی مانده بود به هرجا
وقتی او رفت ، حتی به توسطِ یه پیغام ،
ز آرامشِ دریا
ز تکاپویی که درساحل ،
همه چیز را سرِجای اولش باز میساخت ،
آن بادِ عظیم ،
حتی یک واژه ی ناقابل هم ،
هیچ خبر نداد
بهمن بیدقی 1401/7/24
بسیار زیبا و پر معنی بود