درود بر شاعر و ادیب گرانقدر جناب رمضانی
از حضورتان در این صفحه بسیار خرسند و سپاسگزارم.
(توی پرانتز عرض کنم که قلم تان در نگارش نیز همانند اشعارتان زیباست).
در تخصصی بودن علوم و فنون ، هنر و .... هیچگونه تردیدی را عقل سلیم نمی پذیرد ما برای درمان بیماری به پزشک با تخصص مربوط مراجعه می کنیم و برای تعمیر اتومبیل به تعمیرکار در رشته خاص رجوع می کنیم ولی اگر فاقد اطلاعات کلی باشیم ممکن است فریب بخوریم چون بحث تعارض منافع قابل اغماض نیست.
در علوم اجتماعی و سیاسی ما برای شرکت در انتخابات موظف و مجبور به داشتن اطلاعات کلی هستیم. حتی افراد جامعه برای انتخاب مرجع تقلید لازم است اطلاعات کلی داشته باشند و انتخاب صددرصد کورکورانه منطقی به نظر نمی رسد .
نمی شود جامعه را به بهانه متخصص نبودن به سکوت دعوت کرد که بسیار خطرناک و عامل دیکتاتوری و فساد است.
با توجه به گسترش علوم و فنون هیچ شخص عاقلی نمی تواند مدعی دانستن همه چیز باشد ولی دانستن کلیات در حد نیاز برای همه واجب است که مجبور به تقلید کورکورانه نباشند.
بقول جناب مولانا:
خلق را تقلید شان بر باد داد
ای دو صد لعنت بر این تقلید باد
قدردان قدم و قلم رنجه شما هستم
موفق و موید باشید
دو تا بیت بسیار زیبا و مبین مشکلات جامعه بود