سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 28 مرداد 1401
  • كودتاي آمريكا براي بازگرداندن شاه، 1332 هـ ش
  • گشايش مجلس خبرگان براي بررسي نهايي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ ش
23 محرم 1444
    Friday 19 Aug 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

      جمعه ۲۸ مرداد

      تقدیم چشمانت

      شعری از

      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)

      از دفتر جدید نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۱۲۱۸۳
        بازدید : ۹۷   |    نظرات : ۲۵

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      آخرین اشعار ناب پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)

      این خطای آخرم تقدیم چشمان تو باد
      سعی بی اندازۀ تو مستحق بردن ست
       
      گرچه چشم نکته بین باید که بیند نکته ها
      چون عبادت هم به وقتش شامل می خوردن ست
       
      خود شنیدم صلح من را از هراسم گفته ای
      پس شکستم بهتر از آزردن و افسردن ست
       
      گر نمی رنجی نگاهم را  اسارت برده است
      آنکه گر گوید بمیرم ، آرزویم مردن ست
       
      چشم تو یا چشم او هر دو عزیز و دلبرند 
      این ولی دنبال فتح و آن پی ره بردن ست *
       
      احترامت از قبال طاعت چشمان اوست
      قدر او ذاتی و از حیث ظرایف گفتن ست 
      -----------------------------------------------
      ( با احترام چشم به راه راهنمایی  شما بزرگواران هستم )
      -----------------------------------------------
      *  غرض بیان ره نشان دادن و راهنمایی بوده که موفق به بیان رساتری نشدم متاسفانه 
       
       
      ۹
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۲ هفته پیش
      درود بزرگوار
      بسیار زیبا و جالب بود
      مزین به نقد نافذ استاد عزیزیان عزیز خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      درود بر شما استاد
      سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
      بزرگواری جناب عزیزیان همواره شامل حال بنده بوده وازاین بابت همواره مدیون ایشون خواهم بود
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      ۲ هفته پیش
      درود جناب فخرایی گرامی
      بسیار زیبا بود 👏👏🌺🌺
      قالب شعر قطعه است که در هنگام ارسال گزینه قطعه نیز موجود است و میتوانستید قطعه انتخاب کنید بجای غزل.

      مصرع اول.
      این خطای آخرم
      وقتی ضمیر متصل دارید در کلمه‌ی آخر، دیگر " این" حشو است
      خطای آخرم
      و برای ویرایش وزن میتوان گفت
      اشتباه ِ آخرم تقدیم چشمان تو باد

      مصرع سوم
      باید که بیند نکته ها
      میتوان گفت
      باید ببیند نکته ها
      بعد از نکته ها یک "را" ی مفعولی جامانده که میشود گفت
      باید ببیند نکته را

      برخی استادان " من را " را در شعر مجاز نمی‌دانند. بنده‌ی نوآموز حرفی در این باب ندارم. ظاهرا تنها دلیلشان خوشخوان نبودن من را است
      اگر شما نیز حس میکنید خوشخوان نیست در شعرهای آتی از آن پرهیز کنید.

      سخن کوتاه کنم و وقتتان را بیش از این نگیرم

      گفتن با دیگر قافیه ها جور نیست.
      حروف رَوی ِ قافیه " رد" هستند و گفتن با آنها هم قافیه نیست. " نون" صرفا مصدر ساز است و از حروف روی قافیه محسوب نمیشود
      موفق باشید

      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      سلام و درود فراوان خدمت استادم جناب عزیزیان خندانک خندانک خندانک
      بله متاسفانه مورد اول از سر بی دقتی ست پیشتر مثنوی (البته با همان وضعیت نابسامان ) و به گمانم حتی چهار پاره را ( ایضا" ) در قسمت مربوطه ، غزل انتخاب کرده بودم که اصلاح شد واین مورد رو هم اصلاح خواهم کرد
      د ر مورد سایر موارد بسیار ممنونم چون همیشه ناب و آموزنده
      هستند خندانک خندانک
      در مورد آخر
      - متاسفانه منظورتان از "حروف رَوی ِ قافیه " رد" هستند را متوجه نشدم
      اگر است ( ست ) ردیف و "ردن " قافیه الحاقی باشد که با "ست "مجموعا
      ردیف باشند و اگر درست بخاطر بیاورم در کلاسی که شرکت کردم استادمان فرمودند فقط در یک مورد مجاز است قافیه الحاقی را با ردیف در نظرنگیریم ( چنانکه تکرار کلمه یکسان برای قافیه یکبار مجازاست مثل "بردن ست ") در اینصورت اگر در این یک مورد ردیف تنها " ست " باشد (و نه " ردن ست ") آنوقت گفتن و بردن و ... باز هم ، هم قافیه نیستند ؟ ( لطفا در این مورد مطلبی رو که در مورد نون مصدر ساز فرمودین موقتا" لحاظ نکنید که بدانم فارغ از آن باز هم ایراد دارد یا با توضیحی که عرض کردم درست است - که اگر نباشد ایراداز حافظه بنده هست و نه آموزش استاد)
      - و در مورد نون مصدر ساز با توجه به اشعار زیادی که دارای قافیه با چنین وضعیتی هستند این مورد را با مورد قبلی اینگونه میتوانم حدس بزنم
      که شاید حروف رَوی ِ همان باشد که بنده با عنوان قافیه الحاقی شنیدم (یا با توجه به قافیه در نظر گرفتن "رد " توسط شما حروف غیر الحاقی از کلمه ایست که آن کلمه دارای قافیه الحاقی ست ) که
      در اینصورت حدس میزنم فرمایش شما به عبارتی این هست که نون مصدر ساز جزو قافیه الحاقی محسوب نمیشود ولی در این صورت
      اولا همه ابیات چنین هستند و باید مشکل حل شود (است ردیف و اگر ...َن قافیه باشد مشکل حل میشود یا شاید اگر یکی از بیتها این نون مصدر ساز را نداشت این مشکل بوجود میآمد - مثلا" " بر گردن ست )
      ببخشید سعی کردم با حدس زدن پاسخ هم زحمت شما را زیاد نکنم هم مطلب بهتر در ذهنم بماند ولی دوباره که خواندم دیدم با این فرض هم
      دچار ابهام هستم
      متشکر از لطف و محبت شما خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      درود مجدد خدمت جناب عزیزیان
      هر چه سعی میکنم کمتر مزاحمت ایجاد کنم
      نتیجه عکس میگیرم نمیدانم چرا گاهی پاسخ ها جابجا ارسال میشود بعضی گزینه حذف دارند برخی نه به هر حال بابت این عدم ترتیب پیامها شرمنده
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      درود مجدد جناب فخرایی
      حروف رَوی ، حروف یکسان در قافیه هستند که در واقع مخرج مشترک کلمات استفاده شده در قافیه ان.
      مثلا
      باز، ساز ،ناز، آواز
      اینها با هم ، هم قافیه اند
      حروف روی در این کلمات " از" یعنی الف و ز  می‌باشد.
      حالا اگر این قافیه ها بدین شکل بکار روند چه؟
      بازم، سازم، نازم،آوازم؟
      آیا حروف روی میشود " ازم" ؟؟
      خیر
      حروف روی همان " ا ز" است و " میم" اینجا الحاقی محسوب میشود.
      در مورد مصدرها حرف " نون" الحاقی حساب میشود و جزو حروف روی قافیه شمرده نمیشود
      با این حساب مثلا
      گفتن با شمردن هم قافیه نیست چون وقتی نون ِ مصدرساز را برمیداریم باقیمانده میشود
      گفت و شمرد
      که این دو نمیتوانند با یکدیگر هم قافیه باشند
      هم قافیه‌ی گفتن میشود " خفتن، سفتن،شنفتن، نهفتن و و و
      هم قافیه با شمردن میشود" مردن، خوردن،بردن،افسردن و و و

      در شعر شما قافیه ها به ترتیب
      بردن،خوردن، افسردن،مردن، بردن و گفتن  ،می‌باشد
      و ردیف هم است، که مخفف بکار رفته

      وقتی نون الحاقی مصدر ساز را برداریم از قافیه ها میماند

      برد، خورد،افسرد،مرد،برد، گفت
      حالا متوجه میشویم که گفت با قبلی ها هم قافیه نیست
      چون حروف مشترک قافیه در واقع "  رد " است.
      امیدوارم توانسته باشم منظورم را انتقال دهم.
      موفق باشید🙏🌺

      سارا رحیمی
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما بزرگوار
      نقش قلمتان سبز
      موید باشید خندانک خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      سپاس از توجه شما
      بزرگوارید
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فرهاد احمدیان
      ۲ هفته پیش
      سلام و عرض درود خدمت جناب تهرانی غزلی بسیار دلنشین سرودید پاینده باشید
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      متشکرم از لطف شما متاسفانه نوع شعر سهوا" اشتباه دکر شده
      چون انتخابی ست فراموش میکنم و پیش فرض غزل هست
      خندانک خندانک




      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      ۲ هفته پیش
      چشم تو یا چشم او هر دو عزیز و دلبرند
      این ولی دنبال فتح و آن پی ره بردن ست *

      درود بر شما
      دلچسب و زیباست
      بیت انتخابیم از سروده تان عالی بود،آفرین ها
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      لطف شما سبب دلگرمی بنده ست
      ممنونم
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      ۲ هفته پیش
      سلام درود بر شما شاعر عزیز
      زیبا و خواندنی بود بزرکوار خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      بزرگوارید عنوان شاعر را از سر لطف میفرمایید
      دانش آموزم
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      آرزو عباسی ( پاییزه)
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما ادیب بزرگوار خندانک
      طبع‌تان مانا خندانک
      نویسا باشید به مهر خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      متشکرم استاد
      نظر لطف شما مشوق بنده خواهد بود
      پایدار باشید و سربلند
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      ۲ هفته پیش
      ممنونم جناب عزیزیان بله دقیقا" متوجه شدم
      متشکرم
      خندانک خندانک خندانک
      محمد علی نیک روش
      ۲ هفته پیش
      عرض ادب و ارادت بزرگمهــر
      درودبرشما و روحیه نقدپذیری تان
      جناب فخرایی عزیز
      پایدار باشید و سربلند
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      بی نهایت از لطف شما سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      احسان کریمیان علی آبادی
      ۲ هفته پیش
      درود
      زیبا و پر احساس سروده اید
      درپناه خدا برقرار و پیروز باشید
      خندانک خندانک خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      سپاس فراوان
      از لطف شما سپاسگزارم
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      ۲ هفته پیش
      درود برشما شاعر گرامی

      بسیار عالی و
      زیبا بود خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      پژواک فخرایی تهرانی نژاد (پژواک)
      متشکرم
      زیبایی از نگاه شماست
      بزرگوارید خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0