سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 28 مرداد 1401
  • كودتاي آمريكا براي بازگرداندن شاه، 1332 هـ ش
  • گشايش مجلس خبرگان براي بررسي نهايي قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ ش
23 محرم 1444
    Friday 19 Aug 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

      جمعه ۲۸ مرداد

      ایستادیم تا

      شعری از

      محمد علی رضاپور

      از دفتر قالب شعری سروش نوع شعر آزاد

      ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۰۴:۴۲ شماره ثبت ۱۱۱۲۲۲
        بازدید : ۶۳   |    نظرات : ۱۲

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه

      گفت: تغییر می کنم روزی 
      باز  تدبیر می کنم     روزی 
      ایستادیم   تا   کفک بزنیم. 
      (محمدعلی رضاپور )
      شعر سروش، 
      گونه ای از شعر پیشرو است که تنوع پذیری بسیاری دارد و محصور کردن آن در تعریفی معین و محدود، چندان ساده نیست و ممکن است زیرگونه هایی از آن در تعریف خاصی از شعر سروش نگنجند و به همین دلیل، اگر بجای تعریف شعر سروش، به یادآوری ویژگی های اصلی و ترجیحی آن بپردازیم، به نظر، بهتر باشد. 
      طبعا ممکن است بسیاری بلکه بیش تر سروش ها، همه ی ویژگی های شعر سروش را نداشته باشند ولی بهره ی آنها از این ویژگی ها به حدی باشد که بتوانیم آنها را در گونه ی شعری سروش بگنجانیم.
      برخی از ویژگی های (اصلی و ترجیحی) شعر سروش:
      1. برخوردار از چکیده امتیازات شعر سنتی و نو بعنوان گونه ای از شعر پیشرو
      2. شعری کوتاه با تعداد کمی لَخت یا مصراع واره (معمولاً 3 تا 7 لَخت و به ندرت 2 لَخت و گاهی بیش تر از 7 لَخت) 
      3. داشتن قافیه در همه یا بیش تر لَخت های غيرپایانی (البته سروش های بی قافیه هم موجودند و در شعر سروش،  قافیه، جنبه ی اصلی ندارد و هرجا که اصرار بر قافیه، لطمه به معنا و اصالت شعر بزند، ترجیح بر خلاص شدن از آن است) 

      4. قواعد غیر انعطاف پذیر شعر سنتی در مبحث  قافیه (و عروض و...) در شعر سروش با انعطاف زیادی به کار گرفته می شوند؛ مثلا ایرادات قافیه در شعر سنتی، ایرادی در شعر سروش ایجاد نمی کنند بلکه به دلیل آهنگ زیبایی که این گونه واژه ها به وجود می آورند، 
      در شعر سروش، مورد استقبال هستند‌؛ 
      مثلا در قالب سنتی غزل، "می رویم" و "می آییم" و "می خوانیم" را بعنوان همقافیه به کار نمی بریم اما در سروش، 
      با توجه به اهمیت آهنگ سخن، 
      می توانیم از آنها در جایگاه قافیه استفاده کنیم. به عبارتی: در شعر سروش، افزون بر قافیه، 
      به. قافیه آهنگ نیز بها داده می شود
      (هرچند به هیچ کدام اصالت داده نمی شود و آنها مهم تر از معنا و اصالت شعر نیستند و هرگاه وجود قافیه باعث تضعیف معنای شعر بشود، باید آن را حذف کرد) 
      5.  تفاوت برجسته ی لَخت پایانی با مجموعه  لَخت های پیش از آن
      از نظر طول، قافیه و از این قبیل
      (و البته گاهی هم لَخت پایانی به رشته لَخت هایی کوتاه تر تقسیم می شود و همچنین ممکن است چند مصراع واره ی متفاوت با مصراع واره های پیشین، بخش پایانی را تشکیل دهند). 
      6. گرایش به  آرایه پردازی ادبی
      7. برخورداری از لایه ها و ابعاد مختلف معنایی و  مخاطب محوری بویژه در لَخت پایانی و بصورت پایان باز  با استفاده از ترفندهایی مانند کاربرد ایهام واژگانی، تغییر در زاویه ی دید و مرکز توجه، بسترسازی برای خوانش های مختلف عبارات و حتی کل شعر (البته نه برپایه ی مرگ مؤلف و بی هویتی اصل متن بلکه برپایه ی فراهم آوردن زنجیره های مرتبط  معنایی  که امکان تفسیرهای مختلف و در واقع، چند لایه را برای مخاطبان مختلف، آسان می نماید)
      8. پذیرش و برخورداری از انواع زاویه های دید و پردازشگری های معنایی (مثلا مانند هایکوواره، ویژه ی توصیف گرایی از طبیعت و... نیست)
      9. برپایه ی وزنی "فاعلاتن مفاعلن فعلن" و نیم وزن های همانند، همراه با زحافات و شاخه پردازی های نیمایی و فراتر از آن طبق وزن پردازی پیشرو
      (البته سروش در هر وزنی و حتی بصورت آزاد هم به کار می رود یعنی مانند شعر سپید در وزن اما با دیگر ویژگی های شعر سروش)
      10. (افزون بر تفاوت ظاهری لَخت پایانی در  مواردی مانند طول، قافیه و...) کاربرد برجسته ی لَخت پایانی بعنوان نتیجه گیری سروش (که پس از مقدمات ذکرشده در مجموعه لَخت های قبلی می آید)
      مکتب ادبی نورگرایی
      شعر پیشرو
      شعر سروش
      ۳
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۱۰:۱۰
      درود بزرگوار
      جالب و زیبا بود خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۱۰:۱۵
      درود و سپاس بزرگوار خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۰۸:۵۲
      درود
      زیبا بود
      شک کردم کپک باشد ، دیدم کفک را مترادف کپک آورده اند🌺🌺🌺
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۰۹:۱۸
      سلام و درود و سپاس
      و البته "کفک" ایهام دارد.
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مجید فکری
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۰۹:۳۸
      درود بر شما قلمتان پایدار خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۰۹:۴۸
      درود و سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۱۶:۱۸
      سلام شاعربزرگوار
      قلمتون سبز
      درود درود درود
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۱۷:۰۶
      سلام ها و درودها و سپاس ها یتان بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا خوش روش
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۱۸:۱۶
      درود و سپاس فراوان استاد رضانژاد ارجمند
      شعر بسیار زیبا و پر معنا و متنی بسیار آموزنده و کاربردی
      بهره بردیم استاد گرامی خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۱۷
      سلام و درود و سپاس از لطف شما بزرگوار خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۵۸
      درود آقای رضاپور عزیز خندانک
      ممنون برای شعر زیباتون خندانک
      و مطلب آموزنده تون خندانک
      زنده باشید خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۲۳:۵۸
      سلام و درود و سپاس جناب زارع عزیز
      زنده و سرزنده باشید در پناه خدا
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0