سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

شنبه 11 تير 1401
  • شهادت آيت الله صدوقي چهارمين شهيد محراب به دست منافقين، 1361 هـ ش
4 ذو الحجة 1443
    Saturday 2 Jul 2022

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ،هر که نوشت پادشاه می شود. فکری احمدی زاده(ملحق)

      شنبه ۱۱ تير

      اهریمن

      شعری از

      فرشید افکاری

      از دفتر ابلیس نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۱۰۷۸۰
        بازدید : ۳۵۳   |    نظرات : ۲۸

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر فرشید افکاری

      با طنابِ دار ، ذهنم مرگ بافی می کند
      پیشِ من هر بار ،در خون اعترافی میکند

      کودکی عفریت ظاهر میشود در پنجره
      هرزه ای انگار ،با شیطان زفافی میکند

      ریسمانِ آذرخشی در سَرَم آتش گرفت
      در رگِ سَر دَر گُمَم خود را کلافی میکند

      دفترِ خشکیده ی گلمرگ پاییزی سیاه
      صفحه صفحه،هر تب من را صحافی میکند

      پنجه ی ابلیس،میسوزد میانِ چشمِ شب
      وهمِ خورشید ادعاهای گزافی می کند

      ارتشی تاریکْ میتازد به شهرِ صخره ها
      آیِنه در مسلخی سنگی ، مصافی میکند

      روحِ شومِ سرنوشتم در غروبی مِه زده
      با تمـامِ دشمنانم ائتلافی مـی کند

      کعبه ی زرتشتْ را من شعله ور دیدم که باز
      دُورِ سالوسِ بُتان هر دَم طوافی می کند

      من خدای مِهرْ را در کینه های دینِ شر
      کشتم وُ اهریمنـی دارد تلافـی می کند...
       
      فرشيد افکاری  ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
      ۹
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۲ هفته پیش
      درود
      میلاد با سعادت ثامن الحجج حضرت امام رضا علیه السلام
      را تبریک عرض مینمایم
      یا امام رئوف
      ضامن آهو خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      درود و تشکر جناب استکی عزیز
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما خندانک
      نگاهی به غزل (اهریمن)، سروده ی شاعر توانا (آقای فرشید افکاری) با تکیه بر ساختار شعر.

      با طنابِ دار ، ذهنم مرگ بافی می کند
      پیشِ من هر بار ،در خون اعترافی میکند

      کودکی عفریت ظاهر میشود در پنجره
      هرزه ای انگار ،با شیطان زفافی میکند

      ریسمانِ آذرخشی در سَرَم آتش گرفت
      در رگِ سَر دَر گُمَم خود را کلافی میکند

      دفترِ خشکیده ی گلمرگ پاییزی سیاه
      صفحه صفحه،هر تب من را صحافی میکند

      پنجه ی ابلیس،میسوزد میانِ چشمِ شب
      وهمِ خورشید ادعاهای گزافی می کند

      ارتشی تاریکْ میتازد به شهرِ صخره ها
      آیِنه در مسلخی سنگی ، مصافی میکند

      روحِ شومِ سرنوشتم در غروبی مِه زده
      با تمـامِ دشمنانم ائتلافی می کند

      کعبه ی زرتشتْ را من شعله ور دیدم که باز
      دُورِ سالوسِ بُتان هر دَم طوافی می کند

      من خدای مِهرْ را در کینه های دینِ شر
      کشتم وُ اهریمنی دارد تلافی می کند...

      فرشيد افکاری  ۲۷ اسفند ۱۳۹۹

      شعر (اهریمن) سروده ی شاعر توانا_آقای فرشید افکاری_ غزلی ست با وزن:
      فاعلاتن/ فاعلاتن/ فاعلاتن/ فاعلن(فاعلان/ فاعلات)
      یا بقول قدیمی ها بحر رمل مثمن محذوف.
      این وزن که از اوزان پرکاربرد شعر فارسی محسوب می شود(جزو پنج وزن اول پرکاربرد در اشعار حافظ، و ده وزن اول پرکاربرد در اشعار سعدی)، وزنی ست که گرچه قابلیت انعطاف پذیری چندانی در استفاده از اختیارات وزنی شاعر ندارد، ولی به دلیل نوع چینش هجاهای کوتاه و بلند، پتانسیل بالایی در واژه پذیری شعر فارسی دارد و به همین دلیل دامنه ی وسیعی از موضوعات را پوشش می دهد و باعث سهولت بیان شاعر می شود.

      از نقاط قوت غزل(اهریمن)، رعایت وزن در تمام مصرع هاست(با لحاظ اختیارات شاعری)، که نشان دهنده ی تسلط شاعر بر وزن است.
      شاید تنها ایراد مرتبط با وزن در این غزل، در مصرع هشتم است که برای رعایت وزن، واژه ی(صحافی) ناگزیر باید برخلاف معمول، بدون تشدید بر روی (ح) تلفظ شود:
      صفحه صفحه، هر تب من را صحافی می کند

      در مصرع پانزدهم:
      کعبه ی زرتشتْ را من شعله ور دیدم که باز

      بنظر می رسد حشوی اتفاق افتاده است، که (من) باعث آن است، و البته (باز) و (که) نیز در مظان اتهام حشو بودنند ولی قابل تبرئه.
      اگر بخواهیم همان معنای شاعر را با حذف(من) به ذهن متبادر کنیم شاید بتوانیم بگوییم:
      (کعبه ی زرتشت را دیدم دوباره شعله ور)

      نکته ی دیگری که در این شعر جای سوال است، از نگاه دقیق به قافیه ها پیش می آید:
      در مطلع غزل، واژه های (مرگ بافی) و (اعترافی)، در برگیرنده ی حروف قافیه اند. در اینجا می شود بعنوان یک تک بیت قافیه دار، (افی) را حروف قافیه در نظر گرفت، زیرا (ی) در انتهای (مرگ بافی) یای مصدری است، و در انتهای (اعترافی) یای وحدت، ولی از آنجا که شعر، غزل است و به همین یک بیت ختم‌نمی شود، باید نقش (ی) در بقیه ی مصاریع زوج را نیز مشخص کنیم تا حروف قافیه را تعیین کنیم.

      از ده (ی) انتهای واژه های قافیه(دو تا در بیت اول و هشت تا در بقیه مصرع های زوج)، دو تا مصدری(مصرع اول و هشتم)، یکی جزو حروف اصلی واژه(مصرع هیجدهم)، و هفت تای بقیه (ی) وحدت هستند.
      با این حساب ناگزیریم (اف) را قافیه محسوب کنیم، به این ترتیب مشکل قافیه حل می شود، ولی مشکل ردیف پیش می آید، زیرا آنچه بعد از قافیه می آید ردیف محسوب می شود، و ردیف ها هنگامی کاملاً صحیح و سالم هستند که از نظر لفظ و معنا و نقش کاملاً یکسان باشند، ولی در اینجا بخشی از ردیف که همان (ی) متصل به قافیه هاست، یکسان نیستند، و اندکی موسیقی درونی و بیرونی را در محل حساسی از آهنگ شعر به هم می ریزد، و این نکته بر طبع لطیف، خوش نمی نشیند.
      این موضوع نکته ی ظریفی ست که معمولاً به دیده ی اغماض نگریسته می شود و خیلی ها ایرادی بر آن نمی گیرند ولی به هر حال وجود دارد، و نبودنش باعث ارتقاء کیفیت شعر می شود.

      از دیگر نقاط قوت این شعر که کم هم نیست می شود به استفاده از واژه ی (گلمرگ) و تناسبات لفظی و معنایی آن در بیت هفتم اشاره کرد، و نیز عباراتی مثل (ریسمان آذرخشی) و (وهم خورشید) که تصاویر و تعابیر تازه و لذتبخشی در ذهن ایجاد می کنند.

      با آرزوی تندرستی و شادی و پیشرفت روزافزون برای شاعر توانای این شعر زیبا، و همه ی ما اهالی شعردوست سایت.
      و پوزش به خاطر اشتباهات تایپی احتمالی خندانک

      کوچک شما: م. فریاد خندانک
      سارا رحیمی
      سارا رحیمی
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حوریا.د (شاهزاده خانوم)
      بسیار عالی پدر جان خندانک
      استفاده بردم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      مریم کاسیانی
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما جناب زارع ارجمند خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      خندانک خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود و تشکر از نقد بسیار عالی شما جناب زارع عزیز و بزرگوار
      بسیار آموختم از این نوشتار وزین و نکاتی که با نگاهی دقیق و سرشار از آگاهی نگاشته اید ،
      در مورد واژه ی صحّافی کاملا درست‌ میفرمایید و خودم همون روز سرودن شعر ، بررسی کردم و دیدم که تشدید بر حرف ح وجود دارد ، با یکی از اساتید گرامی هم مشورت کردم و ایشان چندان ایرادی ندیدند ولی گفتند اگر کلا بیت حذف شود بهتراست .
      ولی از آنجا که این بیت اگر بهترین بیت شعر نباشد یکی از بهتری ابیات شعر بود حذف نکردم (شاید به دلیل مواردی که قبلا استفاده کرده بودم مثل واژه ی" امّید یا امید" و همچنین" جادّه یا جاده " که البته این مقایسه ممکنه چندان هم مرتبط نباشه)
      به هر حال باز هم تشکر و سپاس برای نقد و نگاه ریزبین و نوشتن این نکات عالی که از نظر بسیاری از شاعران ِعزیز ِحاضر در این صفحه هم بسیار آموزنده و مفید و کاربردی بود
      پیروز و پایدار مانا و نویسا باشید استاد ارجمند جناب آقای م.فریاد بزرگوار خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      م فریاد(محمدرضا زارع)
      درودی دیگر آقای افکاری عزیز خندانک
      ممنونم از پاسخ ادیبانه تون
      و عذرخواهی میکنم از این که به دلیل پرهیز از اطاله ی کلام، به زیبایی های محتوایی بسیاری که در اثر فاخر شما بود نپرداختم.
      در مورد حذف نکردن اون بیت زیبا هم خوب کاری کردید. خود من هم اصالت رو در شعر به احساس و اندیشه شاعر میدم نه ساختار.
      در آثار بزرگان ادبیات مثل سعدی هم بر میخوریم به ابیاتی که اگه با معیارهای منتقدانه سنجیده بشن ایراد دارند ولی شاعر ایراد دار بودن رو به جان خریده و معنا رو فدای ساختار نکرده.
      باز هم به شما برای سرودن این شعر عمیق و فاخر تبریک میگم.
      زنده باشید خندانک
      مهرداد عزیزیان  بی تخلص
      ۲ هفته پیش
      درود جناب افکاری
      زیبا بود 🌺🌺🌺
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود استاد بزرگوار جناب عزیزیان سپاس از شما خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما
      بسیار عالی
      قلمتان مانا
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود به بانو کاویانی عزیز سپاس از نظر لطف و دیدگاه ارزشمندتان پیروز باشید و پایدار خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      ۲ هفته پیش
      درود شعر زیبایی بود جناب افکاری .
      .
      جناب زارع هم زیبا توضیح دادند .

      هر دو موفق باشید .
      خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود و سپاس از نظر لطف شما و تشکر از جناب زارع عزیز خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      ۲ هفته پیش
      سلام و درود رفیق خندانک
      بسیار خرسندم از زیارت تان و از خواندن شعرتان مشعوف شدم بسیار زیبا دستمریزاد رفیق خندانک

      دفترِ خشکیده ی گلمرگ پاییزی سیاه
      صفحه صفحه،هر تب من را صحافی میکند

      دلتان دریایی و قلمتان تابان خندانک خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود و سپاس مهدی عزیز خوشحالم از دیدار دوباره ، تشکر از دیدگاه ارزشمندت با آرزوی بهترین ها پیروز و پایدار مانا و نویسا باشی خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      ۲ هفته پیش
      سلام درود بر شما و قلم خوبتان خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درودها جناب مازیار عزیز تشکر خندانک
      ارسال پاسخ
      سارا رحیمی
      ۲ هفته پیش
      درود بر شما بزرگوارجناب افکاری
      بسیار زیبا خواندم از قلمتان
      دستمریزاد
      موید باشید وتندرست خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود و سپاس بانو رحیمی عزیز و گرامی
      تشکر از دیدگاه ارزشمندتان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حوریا.د (شاهزاده خانوم)
      ۲ هفته پیش
      بسیار زیبا خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درودها بانو سپاس از نظر لطفتان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدي حسنلو
      ۲ هفته پیش
      سلام
      جناب افکاری
      فوق العاده بود
      واقعا دست مریزاد غزل هات خاص خودت با سبک وشیوه مخصوص خودت
      با همون ورود به بیت اول ودار ومرگ دار و بافتن و خون طرحی و اعترافی در هر بار بافتن
      مردن...شکل میگیره در تمام ابیات
      کاش وقت و تمرکزی بود... کنجکاوی من بیشتر به نوع شکل گرفتن کار
      البته جناب فریاد زحمت کشیدن و کامل ورود کردن
      خوبه پنجره سبزی برا این شعر باز کردن و یه نگاه کاملی به وزن و... کار داشتند و مخاطبان بیشتری شعر می بینند
      وبه بخشی از ساختار البته
      که به زیبایی مورد تحلیل واقعه شد
      در هر صورت بیشتر بهانه ام از نوشتن پای شعرت ادای دین به کار خوبت است
      امیدوارم همیشه در قله باشی
      خندانک خندانک
      من خدای مِهرْ را در کینه های دینِ شر
      کشتم وُ اهریمنـی دارد تلافـی می کند...
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      درود و تشکر جناب حسنلو عزیز و بزرگوار شاعر گرانقدر سپاس از نظر لطف و دیدگاه باارزشتان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      ۲ هفته پیش
      درود برشما


      بسیار عالی خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      فرشید افکاری
      فرشید افکاری
      ۲ هفته پیش
      خندانک درود و سپاس از دیدگاه ارزشمند شما
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0