سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        بر باد است

        شعری از

        باراد بابایی

        از دفتر شعرناب نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰ ۱۳:۱۱ شماره ثبت ۱۰۵۸۹۰
          بازدید : ۳۹۲   |    نظرات : ۲۱

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر باراد بابایی

        چه جای تیشه بر این کوه سست بنیاد است
        که این جنازه شیرین گریز فرهاد است
        به چشم دل بنگر قالی سلیمان را
        ز تار و پود جهان نیک تر که بر باد است
        به خاک سایه شمشاد و سرو چون بینی
        به زیر خاک دو صد بیش سرو و شمشاد است
        به سعی و همت انسان نگردد آبادان
        که این زمینه ویران خرابه آباد است
        شریک غصه و دوری گزیده از شادی است
        ببین که تاجر دنیا چه قدر شیاد است
        به عقد نامه اولاد آدم است چنین
        که بخت شوم عروس است و خاک، داماد است
        بیا به شکر خداوند حیله و حیرت 
        که بر مخیله انگشت بر دهان دادست
        حدیث واقعی این جهان بخوان و بنوش
        که شعر زندگی و خون قلب باراد است
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۴۲
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و جالب بود
        موفق باشید خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۷
        سپاسگزارم از شما خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ۰۰:۳۵
        درود.
        خندانک
        خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۸
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        سلمان مولایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۱۱:۵۳


        سلام

        و

        کهنه و نو ، کوتاه و بلند ، موزون و بی وزن و صد جور متضاد دیگر ، هیچ کدام این ها محلی از اعراب ندارند آن گاه که شعر از چشمه ی استعدادی جوشان و با مدد ابزار و دانشی فراوان لبریز می گردد و هر گونه که باشد چاره ای نداری جز باختن دین و دل در پای اش ...
        این اعتقاد من است که در طول سالیان حاصل شده است و بی گمان اصراری بر تایید یا انکار آن ندارم اما اگر همین شعر را به عنوان شاهد این ادعا در نظر بگیریم خواهیم دید که منطبق است بر راستی و درستی ، شعری که از لحاظ فرم و ساختار در قالب غزل و به سبک عراقی یا همان ادبیات غنایی و عرفانی سروده شده است و واژگان آن نیز به مختصات این سبک که دوران اوج اش از اواخر قرن پنجم تا اوایل قرن دهم بوده است ، بسیار نزدیک است اگر چه به روشنی می توان دید که بسیاری از واژه های آن در ادبیات امروز نیز مرسوم است و حتی در کلام محاوره مردم نیز کاربرد دارد و می توان گفت از مجموع ۱۲۳ کلمه و حرف اضافه و ربط و ... موارد متقدم تر آن به بیش از ده درصد نمی رسد ؛
        سست بنیاد // ز به جای از // نیک تر به جای بهتر // چون به جای همین که ... //بینی به جای ببینی // دو صد بیش // عقد نامه // مخیله // دادست //
        و علاوه بر این واژه ها و ترکیبات تا حدودی نحوه ی جمله بندی و پس و پیش شدن ارکان جملات است که زبان شعر را از زبان امروز دورتر می کند ولی همین امر و حرکت به سوی زبان فخیم بدون «فاضل نمایی»سببی ست که به قدرت و زیبایی شعر افزوده است.
        آن چه که در این میان بسیار اساسی ست رعایت این نکته از سوی شاعر است که اجازه ی تداخل زبانی را نداده است و شعر دارای یکدستی و هماهنگی است آن هم در حالی که هم از کلمات کهن و هم امروز ی بهره برده است و بی تردید یکی از دلایل این امر زیرکی ناخودآگاه شاعر است در انتخاب وزن غزل که بسیار خوش ریتم و خواندنی ست و در گوش و ذهن مخاطب اشعاری تراز اول را یادآور می شود.
        اما در خصوص آن چه که در چند سطر پیش تر فاصل نمایی گفته شد ذکر این نکته خالی از لطف نیست که این خصیصه ی مذموم اخلاقی و ادبی تنها مختص به شاعران کلاسیک سرا نیست و اتفاقاً این روزها در بین هفتاد و دو ملت سبک ها و قالب های خیلی خیلی مدرن!! نیز رواج تام دارد در حالی که از اساسی ترین دلایل تغییر سبک و آفریده شدن شعر نو و سپس سپید همه فهم کردن شعر و ادبیات بود تقریباً بدون نیاز به فرهنگ لغت تا از این راه شعر بتواند به عنوان عنصری فعال در اجتماع وارد شده و در تحولات فرهنگی ، اجتماعی و حتی سیاسی نقشی به سزا ایفا کند که از بخت شوم این روزها نه تنها باید به فرهنگ لغات فارسی مراجعه کرد بلکه به فرهنگ لغات زبان های ملل متمدن و سطح اول نیز نیاز است.

        اما نکته آخرین در خصوص شعر شکوهمند پیش رو آن است که این آرایه های ادبی بسیاری در آن عیان و نهان است ولی به روال قبل و با تکیه بر این که مخاطبان این جمع همگی ادیب و شعرشناس هستند توضیح واضحات ندادم و به ذکر همین چند نکته بسنده کردم ...
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۱۴
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۱۹
        کهنه و نو ، کوتاه و بلند ، موزون و بی وزن و صد جور متضاد دیگر ، هیچ کدام این ها محلی از اعراب ندارند آن گاه که شعر از چشمه ی استعدادی جوشان و با مدد ابزار و دانشی فراوان لبریز می گردد و هر گونه که باشد چاره ای نداری جز باختن دین و دل در پای اش ...
        این اعتقاد من است که در طول سالیان حاصل شده است و بی گمان اصراری بر تایید یا انکار آن ندارم اما اگر همین شعر را به عنوان شاهد این ادعا در نظر بگیریم خواهیم دید که منطبق است بر راستی و درستی .... درود های بیکران استاد مولایی ارجمند سایه اتان بر گلستان ادب سبزو ماندگار 👏👏🌹🌹
        ارسال پاسخ
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶
        سلام و ادب و احترام جناب مولایی گرامی
        بسیار سپاسگزارم از لطف شما خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        پنجشنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ۱۸:۳۵
        درود برشما
        عالی خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۷
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ ۱۰:۴۰
        یازده قرن گرفتار خدا رحم کند
        نسل در نسل چو کفتار خدا رحم کند

        مردی از نور که در ظلمت دل ها مانده
        بین این قوم ستمکار خدا رحم کند

        #اللهم_عجل_لولیک_الفرج
        #اللهم_لعن_جبت_والطاغوت
        #ایمان_اسماعیلی_راجی
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۷
        خندانک
        خندانک
        خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد خسروی فرد
        شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ۰۰:۲۷
        بسیار زیباست
        درود بر شما
        خندانک خندانک خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۷
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۱۶
        شعر شکوهمندی که خواندم جای بسیار تحسین دارد

        البته هرجا که نقدی از جناب استاد مولایی بر شعری مینشیند باید رفت و درس آموخت.

        درود فراوان استاد

        درود فراوان جناب بابایی خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۸
        سپاسگزارم از شما جناب بیدل خندانک
        ارسال پاسخ
        اصغر ناظمی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۱۲:۱۹
        درودهاااا خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۸
        سپاسگزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۱۹:۱۸
        درود و بسیارزیباست مانند سروده های پیشینتان
        بسرایید به نورو روشنا هماره ______________________ خندانک
        باراد بابایی
        باراد بابایی
        يکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۴۸
        سپاسگزارم از شما خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد جواد عطاالهی
        دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ ۱۶:۲۶
        سلام
        زیبا و حکمت آمیز بود
        در پناه حق
        خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        6