سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 4 آذر 1403
    23 جمادى الأولى 1446
      Sunday 24 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۴ آذر

        (...)من و خاطره

        شعری از

        امين آزادبخت

        از دفتر سپيدهاي واژگون نوع شعر آزاد

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۳۹ شماره ثبت ۱۰۴۷۹۳
          بازدید : ۵۱۱   |    نظرات : ۳۷

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر امين آزادبخت

        (...)
         
        تو راست می گفتی!
        می بایست به ده می رفتم...
        روی تپه های شادی کودکانه،
        دخترانی که هم بازیانم بودند
        با گیسهای وز وز و سیاهشان!
        جنها وجود دارند؟!؟
        پخ....می ترساندیمشان...
        چشمان معصومشان هنوز یادم است
        گریه،دوباره هم گریه
        فردا،روز از نو روزی از نو

        تو راست می گفتی
        پدربزرگم،خیره شدنهایش به دور،و کامی که از سیگار می گرفت...
        انگار می دانست،وقتی مرا می پایید!
        انگار تو را،او را،
        انگار کسی را ...
        انگار سرم میدان جنگ بود!!!
         
        هی هی،دختر همسایه بیا
        بلند بلند می خندیدیم و زنگهایی که برای سرگرمی ما،
        مادری را غمگین می کرد از برآشفته شدن خواب کودکش!
        می دانی (...)
        مرا ببخش،
        ولی آخر چگونه برایت عشق را بنویسم؟
        صدایم را می شنوی؟
        صدایی شبیه شیون می آید!!!
        صدای زادگاه...
         
        می دانم (...)
        ترسیمگر خوبی نخواهم بود!
        من رنگها را نمی شناسم
        می دانم آوازم نابخشودنیست...
        صدای غنچه ها را،
        وقتی بلبلکان باغ برای دیدنشان می خواندند،
        نمی شنیدم...
        نیلوفرهای کبود را باید  دسته می کردم،
        بهار به بهار!
        آه...نه اینهم شدنی نبود...
         
        بی خیال...
        زادگاه هم نمی تواند مرا بگوید
        تو را بشنود
        بی خیال...
        می دانی (...)
        نه عشق گفتنیست
        نه شنیدنی
        عشق را باید ستود...
         
        تقدیم به کسی که نمی دانم کیست(...)
         
         
        نام اثر:من و خاطره
         
        خاطره :چشماتُ ببند و بیا تا با هم بریم
        من:می ترسم!
        خاطره:داری جا می زنی،کودکی ترس نداره!
        من:من از سگِ سیاهِ کدخدا می ترسم وقتی از جنگِ سگی بر می گشت!!!
        خاطره:قول می دم،قول می دم تو اونو نمی بینی،آخه سگِ سیاه رفته گلهای بابونه رو دسته کنه...
        من:یه سایه می بینم،ببین!
        خاطره:نترس،پشتت رو به ماه کردی!
        من:یک،دو،سه،چهار،پنج،شش...
        خاطره:نشمار،نشمار،داری فراریم می دی،نشمار...
        من:خواب،دوباره خواب...
        از جمله نامه هایِ من و خاطره...
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۱۳
        درود بزرگوار
        بسیار زیبا و خاطره انگیز بود خندانک
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۵۴
        سلام جناب استاد استکی بزرگمنش و بزرگ مرد

        جناب استاد،
        همیشه حضورتان
        برایم شادی آمیز و غرور آفرین است
        غرق شادی می شوم وقتی شما استاد عزیز از شعرم به نیکویی یاد می کنید.

        با سپاسمندی خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        جمعه ۲۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۰۱
        درود بر شما جناب آزادبخت گرامی
        موفق باشید 👏🌺
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۲۰
        سلام و درود بر جناب عزیزیان بی تخلص
        کلاسیک سرای توانمند و نو اندیش

        با سپاس از حضورت.
        برایم،
        مهمانی ات...
        غنیمت است.

        با سپاسمندی خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۳۱
        با سلام جناب آزاد.زحمتهای شما در پرسیدن سوالات درست و بجا،کاریست ستودنی و قابل بیان.و من انصافا دوست داشتم این سوالات با زدن تیک نقد،سبز می شد از این جهت بلکه شاید این روشنگری بیشتر به کار آید.باشد که همه ما درس پس دهندگان،نیز هم آموختگان خوبی باشیم.من ابتدا باید خدمت شما از باب قافیه عروضی عرض کنم که این سهم اشعار سپید،موج نو،طرحواره،آزادو ... نیست.بلکه فقط برای اشعار کلاسیک و نیمایی درست و قابل کاربرد و بهره مندیست.سبک و سبک شناسی که علمی نسبتا جدید است ابتدا در حوزه نقد ادبی بود وبعدا با توسعه وظهور زبان شناسی و از زمانی که شیوه های زبان شناسی برای مطالعه سبک شناسی متون ادبی رایج گردید سبک شناسی به حوزه ای مستقل و در عین حال مرتبط با هر دو حوزه نقد ادبی و زبان شناسی بدل گردید.در بررسی سبک شعر، ما با دو رویکرد روبرو هستیم؛ یکی سبک دوره و دیگری سبک شخصی. در این میان شاعر با تشخص خاصی که در شعر خویش به کار میگیرد به نوعی سبک شخصی میرسد که شاعر را از دیگر شاعران متمایز میکند. از آنجا که سبک شناسی ابزاری مفید برای شناسایی هویت انسانی، علمی، ادبی و ایدئولوژیک شاعر است لذا با این عیار وجوه مختلف سبکی اشعار شاعران بهتر سنجیده میشوند. سبک شناسی در چند جهت قابل بررسی است: زبانی، فکری، ادبی و...؛ سبک شناسی در دو سطح ادبی و فکری شاعر میتواند پژوهشگران را در مسیر شناسایی و بررسی و تحلیل اندیشۀ شاعران قرار دهد. با وجود این ،اینگونه اشعار را باید از دیدگاه سبک شناسی ادبی و فکری نگاه کردو به پرداخت نقدی آنها،پرداخت. در اشعارِ سری نامه های من و خاطره(منُ خاطره) سعی بر آن شده بن مایه های فکری مانند نگاه به فلسفه، زن، کودکی و زادگاه ، وطن، مرگ و عشق با بسامد بالایی مورد بهره مندی قرار گیرد و نیز در حوزۀ ادبی از تشبیه، استعار، و تکرار بیشتر از دیگر عناصر ادبی بهره ببرم.از دیگر نگاه های مورد عنایت این تیپ از اشعارم نوستالژی یا غم غربت است که از مباحث مرتبط با روان‌شناسی است که آن را حسرت شیرین و تقابل زمان حال با گذشته‌ها می شود تعریف کرد... نوستالژی و غم غربت در کنار مضامینی نظیر حسرتِ بازگشت به دوران کودکی، یادآوری مهر مادری، یاد وطن و توجه به آداب‌ورسوم و آیین‌های بومی محلی و فرهنگ‌عامه، وقتی در ادبیات در تقابل با زندگی شهرنشینی و یأس و تنهایی جهان مدرن قرار می‌گیرد، برجستگی خاصی به شعر می‌دهد.. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اشعارم سعی بر بیان نوستالژیک شعر است.
        پیرامون پایان دهی شعر هم،شعر با خواب تمام شده است.خط بعدی جزء شعر نیست .بلکه یک توضیح پیرامون توضیح برای نشر اینگونه آثار است که قصد دارم به امید خدا،نشرشان دهم.یعنی در واقع باید فاصله می دادم آن خط را،که متاسفانه این کار انجام نشده است.
        ضمن سپاسمندی برای سوالات نابتان،برای لطف مستدامتان نیز هم،
        و دیگر اینکه پاقدمتان به این صفحه
        با سپاسمندی
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۴۴
        سلام خداوند را سپاس که مسبب شدم این معانی عمیقه به قلم ادیب گرانقدر جاری شود قانونی دارد سایت که متون نقد سبز باید طویل باشد و الا مسئولین حذف میکنند و چون سوادم در حد چنین آثاری نیست قاعدتا امکان اطاله ی کلام برایم میسر نبود خدا را شکر حدسم صائب بود و لطافت اثر در ختم به خواب است و درین حالست که ختم به خیر میشود عاقبت همگان ختم به خیر باد محب الشعرا سیما آزادبخت ها آزاد
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴
        خندانک خندانک خندانک
        فاطمه بهرامی
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۲۶
        سلام ودرود
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵
        سلام و درود بر شما استاد عزیز

        با سپاسمندی خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه گودرزی
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۱۵
        درود بر جناب آزادبخت بزرگوار
        سروده ای زیبا بود که عاشقانه ای ناب از درونش می طراود .
        همراه با حسرت و همان خاطره ها .گویی خیالی میان همان شبهایی که بی خواب میکند چشم را و تا نهایت کودکی تو را عقب میکشد انجا که آسمان و زمین خدا هر دو آبی تر از دریا بود .
        درود بر شما
        پایدار باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۰۸
        سلام و درود بر نوردخت ایران زمین

        به حق که عاشقانه بود ولی ناب بودنش بلکه لطف شماست بر این حقیر،
        ضمن نیکداشت عرایض گلبارانتان،و اضافه مندی تقدیمی بخش اول شعر،برای انسان بزرگمنشی که روح لطیف و دل بزرگی دارند،این را از این جهت عرض کردم که ایشانِ ایشان،یادشان عزیز است و نیز هم دوست داشتم یادشان مدام بر کاشت هر نهالی از دوستان دوباره بر ذهن طنین انداز شود.ایضا دل.
        به راستی که کودکی همیشه برایم عزیز و ناب،نیز هم با تردید ورود به آن،همراه بوده و هست . نامه های من و خاطره،نامه هایی ساده،توام با زنده کردن بخش مشترکی از خاطرات کودکانیست که بخشی از جامعه را تشکیل می دهند. خندانک

        با سپاسمندی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۴
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه گودرزی
        فاطمه گودرزی
        پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۱:۰۲
        خندانک خندانک خندانک
        سیاوش آزاد
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۰۲
        سلام بر خلیلم جناب آزادبخت
        خدا نکرده سرورم مرتکب نثر که نشده اند؟ حقیر که در قرون ماضیه میزیم قاعدتا قاضی خوبی برای چنین آثاری نیستم دوسه نکته و رفع تصدیع
        من و خاطره تکرار نشده اند و میسر نبود خط تیره بکارمیرفت؟
        دوست داشتم اثر با خواب... ختم میشد و آن سطر پایانی نبود مگر آنکه سرورحکیمم نکته ای در سر داشته باشند که همانا چنین است
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۲۲
        با سلام جناب آزاد.زحمتهای شما در پرسیدن سوالات درست و بجا،کاریست ستودنی و قابل بیان.و من انصافا دوست داشتم این سوالات با زدن تیک نقد،سبز می شد از این جهت بلکه شاید این روشنگری بیشتر به کار آید.باشد که همه ما درس پس دهندگان،نیز هم آموختگان خوبی باشیم.من ابتدا باید خدمت شما از باب قافیه عروضی عرض کنم که این سهم اشعار سپید،موج نو،طرحواره،آزادو ... نیست.بلکه فقط برای اشعار کلاسیک و نیمایی درست و قابل کاربرد و بهره مندیست.سبک و سبک شناسی که علمی نسبتا جدید است ابتدا در حوزه نقد ادبی بود وبعدا با توسعه وظهور زبان شناسی و از زمانی که شیوه های زبان شناسی برای مطالعه سبک شناسی متون ادبی رایج گردید سبک شناسی به حوزه ای مستقل و در عین حال مرتبط با هر دو حوزه نقد ادبی و زبان شناسی بدل گردید.در بررسی سبک شعر، ما با دو رویکرد روبرو هستیم؛ یکی سبک دوره و دیگری سبک شخصی. در این میان شاعر با تشخص خاصی که در شعر خویش به کار میگیرد به نوعی سبک شخصی میرسد که شاعر را از دیگر شاعران متمایز میکند. از آنجا که سبک شناسی ابزاری مفید برای شناسایی هویت انسانی، علمی، ادبی و ایدئولوژیک شاعر است لذا با این عیار وجوه مختلف سبکی اشعار شاعران بهتر سنجیده میشوند. سبک شناسی در چند جهت قابل بررسی است: زبانی، فکری، ادبی و...؛ سبک شناسی در دو سطح ادبی و فکری شاعر میتواند پژوهشگران را در مسیر شناسایی و بررسی و تحلیل اندیشۀ شاعران قرار دهد. با وجود این ،اینگونه اشعار را باید از دیدگاه سبک شناسی ادبی و فکری نگاه کردو به پرداخت نقدی آنها،پرداخت. در اشعارِ سری نامه های من و خاطره(منُ خاطره) سعی بر آن شده بن مایه های فکری مانند نگاه به فلسفه، زن، کودکی و زادگاه ، وطن، مرگ و عشق با بسامد بالایی مورد بهره مندی قرار گیرد و نیز در حوزۀ ادبی از تشبیه، استعار، و تکرار بیشتر از دیگر عناصر ادبی بهره ببرم.از دیگر نگاه های مورد عنایت این تیپ از اشعارم نوستالژی یا غم غربت است که از مباحث مرتبط با روان‌شناسی است که آن را حسرت شیرین و تقابل زمان حال با گذشته‌ها می شود تعریف کرد... نوستالژی و غم غربت در کنار مضامینی نظیر حسرتِ بازگشت به دوران کودکی، یادآوری مهر مادری، یاد وطن و توجه به آداب‌ورسوم و آیین‌های بومی محلی و فرهنگ‌عامه، وقتی در ادبیات در تقابل با زندگی شهرنشینی و یأس و تنهایی جهان مدرن قرار می‌گیرد، برجستگی خاصی به شعر می‌دهد.. از مهم‌ترین ویژگی‌های این اشعارم سعی بر بیان نوستالژیک شعر است.
        پیرامون پایان دهی شعر هم،شعر با خواب تمام شده است.خط بعدی جزء شعر نیست .بلکه یک توضیح پیرامون توضیح برای نشر اینگونه آثار است که قصد دارم به امید خدا،نشرشان دهم.یعنی در واقع باید فاصله می دادم آن خط را،که متاسفانه این کار انجام نشده است.
        ضمن سپاسمندی برای سوالات نابتان،برای لطف مستدامتان نیز هم،
        و دیگر اینکه پاقدمتان به این صفحه
        با سپاسمندی
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۵
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شادان شهرو
        پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ ۰۲:۱۰
        صدایم را می شنوی؟
        صدایی شبیه شیون می آید!!!
        صدای زادگاه...

        درود بر امین عزیز
        لب مریزاد
        قلبتان به مهر تپنده
        و
        شکوه قلم تان جاودان خندانک
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۱۸
        با سلام جناب شهروی بزرگ مند و زیبابین

        استاد
        با سپاس از حضورتان،نیز هم انتخابتان
        و برای نهال مهری که در این باغ به یادگار کاشتید
        بی شک
        حضورتان غنیمت است خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        لیلا گماری ( مأنوس شده با قلم)
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۰۵:۴۱
        با سلام و احترام فراوان به استاد سخن جناب آزادبخت گرانقدر
        بسیار قلم شیرینی دارید و ما را با خود به عمق خاطرات کشاند و برای چندی ما را به حال و هوای خوبِ کودکی کشانید و چهره ی دلمان را به لبخند مزیَن کرد که از این باب بسیار از شما سپاسگزارم خندانک خندانک خندانک
        شاد باشید و تندرست خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴
        سلام بانوی مهرِ ماه

        امید که اینگونه بوده باشد.از ارکان یک شعر خوب اینست که مخاطب پسند باشد.در مورد قلم هم،سپاسمندم که مهرورزانه برداشت کردید.
        خاطرات کودکی،همیشه برای تمام دنیا،یک بخش شیرین حتما دارد.

        با سپاسمندی خندانک
        ارسال پاسخ
        مسعود آزادبخت
        يکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۵۲
        سلام و احترام استاد آزادبخت اخوی گرانقدر
        تصاویر ،فضا و احساس شعر یک همگامی زیبا را با مخاطب ایجاد می کند که باعث ذوق و شوقی آمیخته با خاطرات می شود،
        زیرکی شاعر در این برهه به خوبی احساس می شود
        خندانک خندانک خندانک
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۶
        سلام مسعود خوبان

        تو خودت می دانی که چقدر دوستت دارم.
        این بودنت برایم از هر چیز در این صفحات ارزشمندتر است.

        با سپاسمندی خندانک
        ارسال پاسخ
        خداداد آدينه (آدينه)
        چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ۰۷:۲۰
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۷
        سلام مرد نیک مند

        اینهمه دست زدن و گل آوردن
        برایم
        زیاد بود
        از بودنتان سپاسمندم.
        با سپاسمندی خندانک
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ ۱۶:۵۵
        شاعرانه زیبایی بود
        درود بر شما و قلم نابتان
        همواره قلمتان نویسا
        🌹🌹
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۲۱
        سلام بر بانوی خوبیها

        مرا عفو کن دیر برای لطفتان آمدم.و کاشته ی مهری که در این باغ به نیکویی کاشتید.

        با سپاسمندی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجیدنیکی سبکبار
        دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰ ۲۰:۱۷
        سلام و بعد از مدت ها بودن در خانه امین عزیز لذت بخش است و خواندن شعرش و رفتن به فضای خاطره گونۀ زادگاهش بیشتر به دل می نشیند.
        امين آزادبخت
        امين آزادبخت
        يکشنبه ۸ اسفند ۱۴۰۰ ۱۳:۲۴
        سلام بر مرد صدیق و راست گفتار سایت

        مرا ببخش نیکو مرد که آنچنان و به وقت به مهرت پاسخ ندادم.

        و اینگونه سخن راندنی نیکو،فقط از مردان مرد بر می آید

        مهرتان مستدام که این باغ خودتان است

        با سپاسمندی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شبنم حکیم هاشمی
        دوشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ ۱۳:۳۴
        تاثیرگذار خندانک خندانک
        امين آزادبخت
        شنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ ۱۸:۲۵
        سلام بانوی مهر و ماه

        امیدوارم.

        با سپاسمندی خندانک خندانک خندانک
        نیلوفر تیر
        شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۱۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسن زمانی
        شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ۲۳:۲۱
        درود جناب ازاد بخت عزیز
        لذت بردم از رد قلمتان
        موفق باشید خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2