مسیح ، مصلوب نشد
بیچاره کرده ای دنیا را
به آن خنجرِ آبدیده
بیچاره کرده ای فردا را
به آن حنجره ای که ،
بهرِ صد عربده ی عقیم ، خواب دیده
به واتیکان ، هنوزهم ،
مسیح ، به روی آن صلیب ، مصلوب شده
ولی با صراحتِ شدیدِ قرآن ،
مسیح ، مصلوب نشد
ولی بیش از، دو قرن است که مسیح
با دستِ کشیشان ، در کلیسا مصلوب شده
بی شک سودی ست ، درقبالِ آن
تو هم میخواهی بِغَلتی ،
بینِ آنهمه ، تحریف که به خود ،
رضایتِ صد پاپ دیده ؟
درمیان اینهمه درشتی هایت
درون باغی که ،
لطافتِ زیبای دخترکان را ،
به روی تاب دیده
درمیان اینهمه درشتیِ اندیشه هایت
که عامیانه های ،
زیبای جلال را ، به چاپ دیده
در میان آنهمه افکاری که ،
سابیدنِ روح را دوست نمی داشت
آنرا تاب نیاورد و قیام کرد برعلیه اش
ولی با تو ،
اینهمه اندیشه ها ،
خشونتِ چندش آورِ صد ساب دیده
چونکه وابسته شدی، مثلِ مش حسن به دنیا
همو که با خود
بجای یک تعلقی به ماوراء
روحِ خود را ،
در تعلقِ یک گاو دیده
ولی مانده ام چرا ،
از هیچ کس و هیچ چیز
درسی نمی گیری ؟
پس از آنکه چشمهایت ،
به جنگ و صلح
آنهمه ماجرای ناب را دیده
یادآور !
چند روز بعد را ،
که فقط یک عکسی
همان عکسی که تو را پیشاپیش ،
درخواب و درونِ خود ،
آن قاب دیده
بهمن بیدقی 1400/4/12
بسیار زیبا و آموزنده بود
دستمریزاد