سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

جمعه 8 اسفند 1399
  • روز امور تربيتي و تربيت اسلامي
15 رجب 1442
  • وفات حضرت زينب سلام الله عليها، 62 هـ ق
Friday 26 Feb 2021

    پر نشاط ترین اشعار

    ذهن شما مانند کارخانه است. افکار شما مدیر تولید آن و نظرات دیگران مواد خام این کارخانه می باشد. پرمودا باترا

    جمعه ۸ اسفند

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    آرایه‌های ادبی
    ارسال شده توسط

    سعید فلاحی

    در تاریخ : دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۸ | نظرات : ۱

    آرایه‌های ادبی
     
    🔹۱- مراعات نظیر:
    آوردن واژه‌هایی از یک مجموعه که با هم تناسب دارند
    این رابطه و تناسب می‌تواند از نظر جنس، نوع، مکان و... باشد. 
    مثل: 
    ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند 
    تا تونانی به کف آری و به غفلت نخوری
     
     
    🔹۲- تلمیح:
    اشاره ای به بخشی از دانسته‌های تاریخی و روایات و داستان‌هایی که در منابع مختلف ذکر شده است.
    مثل:
    ز حسرت لب شیرین هنوز می‌بینم
    که لاله می‌دمد از خون دیدهٔ فرهاد
     
     
    🔹۳- تضمین:
    آوردن بخشی از آیه، حدیث، مصراع یا بیتی از شاعری دیگر در بین کلام خود.
    مثل:
    چشم حافظ زیر بام قصر آن حوری سرشت
    شیوهٔ جنات تجری تحتها الانهار داشت
     
     
    🔹۴- تضاد:
    آوردن دو کلمه با معنی متضاد است برای روشنگری یا زیبایی.
    مثل:
    شادی ندارد آن که ندارد به دل غمی
    آن را که نیست عالم غم نیست عالمی
     
     
    🔹۵- تناقض یا پارادوکس:
    آوردن دو واژه یا دو معنی متناقض است یعنی وجود یکی نقض وجود دیگری است.
    مثل:
    هرگز وجود حاضر غایب شنیده‌ای
    من در میان جمع و دلم جای دیگرست
     
     
    🔹۶- حس آمیزی:
    آمیختن دو یا چند حس است یعنی مثلا بو کردن که مربوط به حس بویایی است را با شنیدن که مربوط به شنوایی است ترکیب کنیم و بگوییم: بو می‌شنوم و موارد مشابه.
    مثل:
    از صدای سخن عشق ندیدم خوشتر
     
     
    🔹۷- حسن تعلیل:
    آوردن علتی ادبی برای کاری در شعر یا نثر که مبتنی بر تشبیه است و در واقع علمی و عقلی نیست.
    مثل:
    باران همه بر جای عرق می‌چکد از ابر
    پیداست که از روی لطیف تو حیا کرد
     
    - یعنی اگر باران از ابر می بارد به این علت است که از روی لطیف تو شرمسار است مثل عرق شرم که جاری می‌شود.
     
     
    🔹۷- اغراق:
    ادعای وجود صفت یا حالتی است به اندازه‌ای که وجود آن محال و غیر ممکن باشد.
    مثل:
    هرگز کسی ندید بدین سان نشان برف
    گویی که لقمه‌ای است زمین در دهان برف
     
     
    🔹۹- ایهام:
    آوردن واژه‌ای با حداقل دو معنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن باشد.
    مثل:
    بی مهر رخت روز مرا نور نمانده است 
    وز عمر مرا جز شب دیجور نمانده است
     
    - مهر یعنی خورشید یا محبت و عشق
     
     
    🔹۱۰- تکرار:
    تکرار یک یا چند کلمه در شعر.
    مثل آدمی در عالم خاکی نمی‌آید به دست
    عالمی دیگر بباید ساخت وز نو آدمی
     
     
    🔹۱۱- جناس:
    آوردن واژه‌هایی است که در تلفظ مشترک و در معنی متفاوتند.
    مثل:
    ای مهر تو در دلها، وی مهر تو بر لب‌ها
    وی شور تو در سرها، وی سر تو در جان‌ها
     
    - جناس انواع مختلفی دارد: تام، ناقص حرکتی، ناقص اختلافی، ناقص افزایشی و اشتقاق.
     
     
    🔹۱۲- واج آرایی:
    تکرار یک یا چند صامت یا مصوت در یک مصراع یا بیت.
    مثل:
    لبخند تو خلاصهٔ خوبی‌هاست
    لختی بخند خندهٔ گل زیباست
     
     
    🔹۱۳- تشبیه:
    ادعای شبیه بودن دو یا چند چیز است.
    ارکان آن: مشبه، مشبه به، ادات تشبیه و وجه شبه.
    مشبه و مشبه به را طرفین تشبیه می‌نامند.
    ادات تشبیه عبارتند از مثل، مانند، چو، چون، همچو و همچون، به‌سان، به‌کردار و...
    گرت ز دست براید چو نخل باش کریم
    ورت ز دست نیاید چو سرو باش آزاد
     
    ارکان تشبیه در مصراع اول:
    تو: مشبه
    چو: ادات
    نخل: مشبه به
    کریم و بخشنده بودن: وجه شبه
     
     
    🔹۱۴- سجع:
    شبیه بودن دو واژه در واج‌ها یا حروف پایانی، وزن یا هر دوی آنها.
    مثل: 
    الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است، 
    بی دیدار تو درد و داغ است
     
    - بین داغ و چراغ جناس وجود دارد.
     
     
    🔹۱۵- استعاره:
    مانند تشبیه است ولی فقط از ارکان تشبیه مشبه به یا مشبه ذکر شده است.
    مثل:
    بتی دارم که گرد گل ز سنبل سایه بان دارد
     
    - در این مصراع بت، گل و سنبل استعاره اند.
    با کمی دقت می‌فهمیم که مثلا بت در آغاز اینگونه بوده: یار مثل بت است.
     
     
    🔹۱۶- تشخیص:
    در واقع جان بخشیدن به اشیای بی‌جان است. یعنی خصوصیات انسانی را به پدیده‌های دیگر نسبت بدهیم.
    مثل:
    گل بخندید که از راست نرنجیم ولی
    هیچ عاشق سخن سخت به معشوق نگفت.

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۹۹۹۳ در تاریخ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    اعظم قارلقی
    سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ۰۵:۱۸
    خیلی عالی
    بنده رو به یاد کتاب آرایه های ادبی سوم دبیرستان انداختین.
    جذاب ترین کتاب درسی
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقدو تحلیل شعر شاعران سایت

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

    حمایت از شعرناب

    شعرناب

    با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0