سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

سه شنبه 21 آبان 1398
    16 ربيع الأول 1441
      Tuesday 12 Nov 2019
        مردم زماني به دانايي شما اهميت مي دهند كه بدانند به آنها اهميت مي دهيد. جان ماکسول

        سه شنبه ۲۱ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        حافظ و اندیشه های شیعی مهدویت
        ارسال شده توسط

        سید محمد حسین شرافت مولا

        در تاریخ : پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ۰۴:۰۵
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۸۴ | نظرات : ۵

        بسمه تعالی
         
         
        حافظ و اندیشه های شیعی مهدویت
                                                              
         
         
        مقدمه:
         
        خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی مشهور به لسان الغیب در قرن هشتم در شیراز
        پا به گیتی نهاد . حافظ در غزلیات به استادی بلند بدل گشته است . حافظ شیرازی در
        شعر مذهبی نیز یکی از نامدارترین شاعران ایران و حتی اسلام است. در مقاله ی
        تهیه شده به بررسی "اندیشه های شیعی حافظ در قلمرو شعر مهدوی ( غزل انتظار)"
        خواهیم پرداخت.
         
         
         
        متن:
         
        حافظ زمانه ی ظهور را زمان گسترش و شکوفایی علوم الهی می داند:
         
        ز قاطعان طریق این زمان شوند ایمن              
         قوافل دل و دانش که مرد راه رسید
         
        در زمانه ی ظهور :
         
        کجاست صوفی دجٌال فعل مُلحد شکل                 
        بگو بسوز که مهدی دین پناه رسید
         
        نماد کفر نابود خواهد شد و سراسر جهان " دین پناه" خواهد شد
         
        حافظ در غزلی دیگر:
         
        در بیابان گر بشوق کعبه خواهی زد قدم               
        سرزنشها گر کند خار مغیلان غم مخور
         
        راه انتظار امام مهدی(عج) را بیابان پر از خار می بیند که سرزنش های بسیار دارد
        اما باید به کعبه معظمه رسید
         
        حافظ ظهور امام زمان(عج) را همزمان با ظهور رسول الوالعزم عیسی(ع) می داند
        که ریشه در عقائد شیعیان جعفری دارد:
         
        مژده ای دل که مسیحا نفسی می آید               
        که از انفاس خوشش بوی کسی می آید
         
        از نکات قابل توجه در شعر انتظار حافظ شیرازی :
         
        کس ندانست که منزلگه مقصود کجاست             
        اینقدر هست که بانگ جرسی می آید
         
        بدین معنا که: انتظار امام غائب(عج) همچون قافله ای هست که نباید از آن عقب ماند
        در حالیکه غفلت وجود دارد و بایست آنرا کنار زد
         
        حافظ مقام امام(عج) را تا آنجا می یابد که:
         
        ز آتش وادی ایمن نه منم خرٌم و بس             
        موسی(ع) آنجا بامید قبسی می آید
         
        حافظ دیدار چهره ی امام مهدی(عج) را لایق هر فردی نمی داند بلکه افراد خاص
        و شیدا این وصال را دارند:
         
        یا رب بکه شاید گفت این نکته که در عالم        
        رخساره بکس ننمود آن شاهد هر جائی
         
         
        حافظ یک منتظر واقعی را تسلیم محض امام(عج) می یابد و البته به مسئله ی کلی قضا
        و قدر الهی در تمامی امور الهی نیز معتقد است:
         
        در دایرۀ قسمت ما نقطۀ تسلیمیم                 
        لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمائی
        فکر خود و رای خود در عالم رندی نیست    
        کفرست درین مذهب خود بینی و خود رایی
         
        حافظ شیرازی کرامت و مقام انسانی در عصر غیبت را منوط  به تأیید امام مهدی(ع)
        می داند وبس:
         
        چندانکه زدم لاف کرامات و مقامات          
        هیچم خبر از هیچ مقامی نفرستاد
         
        اما لسان الغیب شب هجران را پایان پذیر می داند:
         
         
        حافظ شب هجران شد بوی خوش وصل آمد            
        شادیت مبارک باد ای عاشق شیدائی
         
         
         
         
         
         
        نتیجه:
         
        حافظ شیرازی از دوری امام عصر(عج) می نالد و عصر غیبت را شب هجران
        و بیابان پر از خار می بیند و یا کاروانی که به سمت صبح ظهور رهسپار است
        او معتقد است فرد بایست لیاقت یابد و دراین مسیر انتظار کشد . حافظ عصر ظهور
        را رسیدن به دانش های کامل الهی و نابودی کفر می داند در عین حال منتظران
        را به تسلیم محض اراده ی پروردگار اعظم و امام زمان (عج) دعوت می کند
        هم چنین وی معتقد به ظهور حضرت عیسی(ع) به همراه امام عصر(عج) است 
         
         
        منبع:
        دیوان حافظ _  تصحیح : سید عبدالرحیم خلخالی _ ناشر: حافظ نوین_ 1379
         
         
        نویسنده :
        سید محمد حسین شرافت مولا
         
         
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۹۲۲۳ در تاریخ پنجشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ ۰۴:۰۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        علی رفیعی
        سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۱:۳۰
        سلام و درود دوست گرامی سیدبزرگوار
        مطلب مفید و ارزشمندی بود..دستمریزاد
        پیروز و سرافراز باشید
        در پناه خدا خندانک
        سید محمد حسین شرافت مولا
        سید محمد حسین شرافت مولا
        چهارشنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۶:۵۵
        سلام علیکم
        اعیاد منوّر شعبانیه را تبریک عرض میکنم
        درود بر شما
        موفق باشید
        با احترام و تشکر از شما
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        تازه ترین نقدها

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1