سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 27 مرداد 1398
    18 ذو الحجة 1440
    • عيد سعيد غديرخم، 10 هـ ق
    Sunday 18 Aug 2019
      هر چه بیشتر به کسی عشق میورزیم ، بیشتر در اسرار هر چیز نفوذ می کنیم . مولانا

      يکشنبه ۲۷ مرداد

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      قالب شعری سروش(ویژگی ها و نمونه اشعار)
      ارسال شده توسط

      محمدعلی رضاپور(مهدی)

      در تاریخ : جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۴۴
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۱۷ | نظرات : ۵

      بسم الله الرحمن الرحیم
         قالب  جدید سروش و تفاوت های آن با سایر قالب های شعری
      قالب شعری سروش در شکل ترجیحی، اصیل و خاص خود، دارای این ویژگی هاست:
      1-  مربوط به هر دو شیوه ی شعر سنتی و  نو
      2-دارای از سه تا پنج مصراع و یا لَخت
      3- بر وزن فاعلاتن مفاعلن فعلات،  نیم وزن های مشابه ویا  انشعابات مرتبط نیمایی آنها
      4-بدون قافیه مندی مصرع آخر در کنار قافیه مندی همه ویا بیش تر مصرع های دیگر
      5-دارای قافیه ی درونی علاوه بر قافیه ی بیرونی
      6- دارای پایانِ لفظیِ بسته
      7- دارای پایانِ معناییِ باز
      8- دارای تنوع پردازی در مسیرِ یگانگیِ شعر
      9- دارای پایان کوبشی
      و بطور خلاصه:
      قالب شعری سروش،
      حدفاصل و جامعِ قالب های کوتاهی مثل دوبیتی، رباعی و سه گانی می باشد.
       
      تفاوت های (قالب شعریِ) سروش با سه گانی
      • از تفاوت های قالب سروش(در معنای خاصش) در مقایسه با قالب سه گانی عبارت است از:
      داشتن وزنی ویژه (فاعلاتن مفاعلن فعلات)، ترجیحِ تأکیدی  به قافیه نداشتنِ مصراع پایانی برای ضربه ی پایانیِ بهتر، قابلیت از سه تا پنج لَختی بودنِ سروش، باز تر بودنِ قالب سروش در ساخت و پرداخت موضوعات و  امکان گزینش انواع زوایای دید (مثلا قابلیت انتقال از شعر کوتاه کشفی - شهودی سه مصراعی به شعر توصیفی پنج مصراعی به صلاحدید شاعر)،  قابلیت بیش ترِ قالب سروش برای پردازشِ هنری ترِ محتوا مثلا  در استفاده از تصاویر متنوع (در مسیرِ یگانه ی شعر) و همچنین استقبال از انواع آرایه های ادبی بطور طبیعی و مناسب (در مقابل قالب سه گانی که تأکید بر دوری از بازی های زبانی و هنرمندی های ادبی و واژه سازی های نسبتا نامأنوس دارد) و سرانجام، قرار گرفتنِ سروش در حد وسط و بعنوان واسطه برای سه گانی از یک طرف و دوبیتی و رباعی از طرف دیگر . 
      همچنین قافیه پردازی درونی در قالب سروش، جایگاه بارز تری دارد.
      نمونه اشعاری در قالب جدید سروش
        1- پسر و مادر، آخرین دیدار/
      اشک ها:       شعله های آتشبار/
      رفت و ماند. استخوان که شد، برگشت.//
      2- مستِ آواز، قایقِ موتوری (خوانش دیگر: مستِ آوازِ قایقِ موتوری)/
      دل به دریا زدَه ست قایقباز/
      باز، دل، غرقِ آزِ موجنواز (خوانش دیگر:  باز، دل، غرقِ آز، موجنواز)/
      راز در راز/
      ساحلِ سرد، قایقِ خاموش.//
      3- نام کوتوله، نردبان می خواست/
      شعر بی وزن، آستان می خواست/
      مورچه، عمر جاودان می خواست/
      با سیاست، عجیب گشت عجین.//
      4- تاک تا شد، به جرمِ پاکی مُرد/
      ایستاد. اوفتاد. خاکی مُرد/
      مردِ خاکی به دردناکی مُرد/
      زنده ی جاودان، غریبِ زمان.//
      5- ببر مازندران، شکوهش را/
      هیبتِ آرمان شکوهش را/
      یورشِ بی کران شکوهش را/
      باز در بیشه ی جهان آورد.//
      علاوه بر این که شعر سروش ممکن است به هریک از شیوه های سنتی و نیمایی بیاید، در شکل هایی میانه ی شعر سنتی و نیمایی و قالب مُستَزاد هم می گنجد و در این باره، موارد زیر را می توان نام بُرد:
      •  
      در این نوع از شعر سروش،لَخت های آغازین و میانی بصورت مصراع هایی کامل هستند؛ اما لَخت آخر بصورت کوتاه تری می آید؛ مثال
      تا که دستش به خونِ گل، تر شد/
      مایه دارِ بزرگِ کشور شد/
      بار دیگر، قرار دیگر شد/
      قتلِ قاتل.//
      مثالی دیگر
      در زباله، پیِ غذا می گشت/
      تازه از اختلاس بر می گشت/
      اختلافات... . //
      و مثالی دیگر
      روز، شب شد. دوباره شب آمد/
      خام ماندیم و صد لقب آمد /
      آخرش جان ما به لب آمد/
      خام تا خاک ... . //
      ب- سروشِ نیمه پلّکانی
      دو یا سه مصراع اول سروش با طول عادی و در وزن اصلی بصورت فاعلاتن مفاعلن فعلن(/ فعلات) می آیند و لخت پیش از پایانی آن، کوتاه تر می شود؛ مثلا بر وزن فاعلاتن مفا(= فاعلاتن فَعَل) و لخت پایانی آن بر وزن فاعلاتن و یا مثلا با قدری تغییر بر وزن مفعولن می آید؛ البته ممکن است لخت های کوتاه شده، با وزن های دیگری هم به کار بروند و کلیت مطلب، این است کهدو- سه مصراع نخستین، کامل اند و لَخت بعد از آنها قدری کوتاه و لخت پایانی حتی از آن هم کوتاه تر می شود؛ مثال
      پَست را اوجِ سرفرازی بُرد/
      به حقیقی ترین مَجازی بُرد/
      توی بازی بُرد/    تبلیغات.//
      •  
      •  
      •  
      در این نوع از شعر سروش، لخت ها به ترتیب، کوتاه تر می شوند و هیچ دو لختی دارای طول مساوی نیستند؛ مثال
      رفتم از کوهپایه تا قله/
      وقتِ برگشت گشت/
      وای! تا پایین/
      دره - دره ... .//
       
      نکته:   در این شکل های ویژه از  قالب سروش از طرفی ممکن است فشرده گویی و همچنین پایانِ باز،  بیش از پیش  شوند؛ اما از طرف دیگر هم ممکن است در مواردی از جمله:  بی فعل بودنِ لختِ کوتاهِ پایانی، کوبشِ پایانی،  سُست شود یا از دست برود و در این صورت، این شکل های تازه،  بیش تر از نوع قبلیِ سروش به هایکوواره،  نزدیک می شوند و البته اختلافات این شکل های سروش با هایکوواره،  باز هم کم نیستند.
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۹۰۸۳ در تاریخ جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۱۷:۴۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      علی ناصری(عین)
      جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۲۱:۱۵
      درودها بسییار عالی وآموزنده خندانک خندانک خندانک
      محمدعلی رضاپور(مهدی)
      محمدعلی رضاپور(مهدی)
      شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۹:۴۴
      درودها خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم محبوب
      شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۳۱
      درود بر شما خندانک خندانک

      بسیار زیبا

      و مثل همیشه متفاوت خندانک

      خندانک خندانک خندانک
      محمدعلی رضاپور(مهدی)
      محمدعلی رضاپور(مهدی)
      شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۹:۴۴
      درودها خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      پیمان اسماعیل وندی (کهخدا)
      سه شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ۰۲:۰۷
      بسیار عالی خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      آموزش و نقد شعر

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0