سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

پر نشاط ترین اشعار

انتشار ویژه ناب

اعضای آنلاین

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 29 ارديبهشت 1398
    16 رمضان 1440
      Sunday 19 May 2019
        هر چه بیشتر به کسی عشق میورزیم ، بیشتر در اسرار هر چیز نفوذ می کنیم . مولانا

        يکشنبه ۲۹ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شرح عرفان اسلامی بر بیت عاشورایی ( محتشم کاشانی )
        ارسال شده توسط

        سید محمد حسین شرافت مولا

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ۰۳:۴۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۳۲ | نظرات : ۰

        بسمه تعالی
         
        شرح عرفان اسلامی بر بیت عاشورایی ( محتشم کاشانی )
         
         
        هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال                                 
        او در دلست و هیچ دلی نیست بی ملال
         
        محتشم کاشانی
         
        مقدمه :
        شمس الشعرا کمال الدین علی محتشم کاشانی از مداحان ماندگار عاشورای حسینی و شهدا و اسرای کربلا گشته است . دوازده بند ِ مرثیه ی عاشورایی او پر از معانی و معارف عاشورایی است و مظلومیت حضرت اباعبدالله الحسین و یاران عظیم ایشان را تجلّی داده است .
        متن :
        محتشم کاشانی در مرثیه ی خویش غم عاشورایی و سوگ عارفانه ی عاشورایی را در حد کمال سروده است .  محتشم کاشانی به بند پنجم مرثیه ی عاشورایی رسیده است . او سوگ عارفانه ی عاشورایی را آن چنان عظیم دانسته است که : " چون خون ز حلق تشنه ی او بر زمین رسید       جوش از زمین به ذروه عرش برین رسید " آری عرش اعظم الهی شاهد شهادت بی رحمانه ی شهید آل محمد امام حسین (ع) و یاران عظیم ایشان گشته است و غم بی پایان و زوال ناپذیر حضرت حسین (ع) و شهدای نینوا سوگ عرفانی بی کران گشته است و کائنات و خالق اعظم کائنات حضرت الله را تحت تاثیر و غم زده کرده است . در پایان بند پنجم , محتشم کاشانی به بیت : " هست از ملال گرچه بری ذات ذوالجلال       او در دلست و هیچ دلی نیست بی ملال   " رسیده است . سوگ عرفانی عاشورایی به قلب حضرت الله راه یافته است و ایثار قلبی امام حسین شهید و یاران عظیم ایشان کرانه ی غم را شکسته است و ذات بی نیاز و احکم الحاکمین حضرت ربّ  را در بر گرفته است . آری همان گونه که صائب تبریزی سروده است :" نیست یک دل کز وقوع این مصیبت داغ نیست     گریه فرض عین هفتاد و دو ملّت زین عزاست" . آری غم عرفانی حضرت سیدالشهدا نه تنها انسان های عالَم را متأثر کرده است بلکه این ایثار عارفانه تنها فناء فی الله خواهد بود و این ایثار عظیم عارفانه بدون طلب هیچ خواسته ای دنیوی تنها کمال عرفانی بندگی در راه عرفان الهی گشته است . آری امام حسن مجتبی (ع) فرموده است : " لا یوم کیومک یا اباعبدالله " ای اباعبدالله الحسین (ع) هیچ روزی مانند روز شهادت تو نیست .
        نتیجه :
        ذات حضرت الله بر اساس آیه ی قرآنی ِ " الله الصمد " آن چنان بی نیاز است که هیچ مخلوقی  احاطه ای بر قلب توحیدی  ِ آن جایگاه اَرفَع نخواهد داشت اما بنده ی بی ادّعا و ایثار گر توحیدی یعنی سیدالشهدا امام حسین (ع) عرفان توحیدی را در عاشورا به حد شکنی کشید و بی کران و بی مَرز گشت و بطن بی کران و اعظم توحید را با شهادت خویش و یاران خویش به غم کشید و متأثر گشت و نور و غم  قلب الهی را با خون ِ ایثار خویش فتح کرد .
                                               
        منبع :
        دیوان محتشم کاشانی   __  انتشارات نگاه
         
        نویسنده :
        سید محمد حسین شرافت مولا
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۸۸۷۵ در تاریخ چهارشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ۰۳:۴۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        آموزش و نقد شعر

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.