سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 31 فروردين 1403
    11 شوال 1445
      Friday 19 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۳۱ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        تخصیص امربمعروف به روسری زنان ! (سخن کوتاه)
        ارسال شده توسط

        محمدکدخدائی

        در تاریخ : جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۵۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۰۰ | نظرات : ۲۰

        برخورد قانونی با امربمعروف ونهی ازمنکر(سخن کوتاه)
        امر بمعروف و نهی از منکر یک امر
        تخصصی وفرمایشی نیست .
        یک فریضه و وظیفه عمومی است
        اما وقتی با آن برخورد قانونی میشود ،
        از اعتبار الهی وانسانی فرو میافتد!
        محمد کدخدایی (عرفان)
        عرفان و اعتراض
         
        تخصیص امربمعروف به روسری زنان ! (سخن کوتاه)
        تخصیص فریضه الهی و انسان ساز
         امر بمعروف  و نهی از منکر
        تنها به روسری زنان  ،
        موجب تحریف وتخریب فلسفه امر بمعروف ونهی از منکر
        و دلیل اوج فساد و گناه و انحطاط وانحراف در جامعه
        و نابودی  اسلام پیامبر  وانسانیت وانسان است !
        محمد کدخدایی (عرفان)
        عرفان و اعتراض
         
         
        نفی امر بمعروف !
        وقتی  امر بمعروف ونهی از منکر
        بعنوان یکی از برترین  و  بارزترین  عبادات
        از سوی حکومتها نهی ونفی میشود ،
         باید شاهد و ناظر  هزاران
        بلایای طبیعی وغیر طبیعی در جوامع  باشیم !
         
        محمد کدخدایی (عرفان)
        عرفان و اعتراض

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۸۱۲۶ در تاریخ جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۵۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۰۷:۴۸
        خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۰۳:۰۵
        سلام دوست گرامی
        اهمیت و جایگاه امربه معروف و نهی از منکر در دین مبین اسلام بسیار بسیار والاست و حتی از سایر واجبات و فرائض دینی اهمیت آن بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است و این دو جزء فروع دین ما و همانند نماز و... واجب هستند و هرگز به روسری زنان اختصاص ندارد و در هیچ آیه و روایتی هم اینگونه که شما عنوان داشته اید ذکر نشده است و اصولا طرح این موضوع بدین شکل شبهه افکنی است چراکه وقتی موردی از ریشه وجود خارجی ندارد و شما آن را طرح نموده و متعاقبا آن را نهی نموده اید خطاست ، بنده از منظور شما اطلاعی ندارم لیکن آنچه مهم است اینکه امر به معروف و نهی از منکر که اختصاص به جنسیت و قوم و زمان و حزب خاص ندارد بلکه حوزه بسیار گسترده ای از جمله سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و... دارد ، حال من نمی دانم شما از کجا این مطلب را درآورده اید که اختصاص به روسری ندارد و اصولا مگر جایی از دین یا بزرگان دین و حتی مسئولین کسی چنین چیزی گفته که شما آن را نهی نموده و عنوان می کنید اختصاص آن به روسری خسارت دارد؟؟؟؟ ترک امر به معروف و نهی از منکر در جامعه خسارات جبران ناپذیری دارد ولی حوزه آن بسیاربسیار گسترده است که تنها یک مورد آن حفظ و رعایت عفت و حجاب است و آنهم تازه اختصاص به بانوان ندارد بلکه تمام مسلمین را شامل می شود. البته صحبت در این باب که نیاز به تخصص کافی دارد و بنده هم چندان متخصص نیستم بسیار وسیع است در این مقال نمی گنجد ولی برای روشن شدن امر تنها به چند نمونه آیات و روایات اشاره می نمایم ؛ خداوند منان در آیه 110 آل عمران می فرماید: «شما بهترین امتی بودید که به سود انسانها آفریده شدید که امر به معروف و نهی از منکر می کنید و به خدا ایمان دارید.» در این آیه خداوند، ملاک برتری و شرافت امت اسلامی بر سایر امت ها را در سه خصلت می داند: 1) انجام امر به معروف 2) نهی از منکر 3) ایمان به خداوند. از آیه استفاده می شود که اهمیت امر به معروف و نهی از منکر از نماز و روزه و حج و جهاد... بیشتر است زیرا هیچ یک از اینها ملاک برتری امت اسلامی به حساب نیامده است.
        البته باید توجه داشت برتری امت اسلامی تا زمانی است که به این وظیفه عمل کنند چون امر به معروف و نهی از منکر و ایمان به خدا شرط و علت شرافت و برتری است و بدیهی است با انقضا و زوال این صفات مزیّت و شرافت امت اسلامی نیز زائل می گردد.
        در آیه، امر به معروف و نهی از منکر بر ایمان به خدا مقدم شده با آنکه ایمان پایه و اساس این دو واجب است. در علّت تقدم این دو بر ایمان نکاتی بیان شده:
        الف) تقدم این دو واجب بیانگر عظمت و اهمیت آنان است.
        ب) امر به معروف و نهی از منکر ضامن گسترش ایمان و اجرای همه قوانین فردی و اجتماعی است و ضامن اجرا عملاً بر خود قانون مقدم است.
        ج) کوتاهی در این وظیفه بیانگر کوتاهی در امر ایمان است. اگر این وظیفه عملی نشود ریشه های ایمان در دلها نیز سست می گردد.
        در آیه 104 سوره آل عمران فرموده:
        «باید از میان شما جمعی دعوت به نیکی کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمایند و آنها رستگارانند.»
        بسیاری از مفسرین فرموده اند این آیه دلالت بر جایگاه عظیم و رفیع امر به معروف و نهی از منکر دارد چون خداوند مالک سعادت انسان را در انجام این وظیفه دانسته است .
        جایگاه امر به معروف از دیدگاه روایات :
        از روایات رسیده از معصومین علیهم السلام استفاده می شود که امر به معروف و نهی از منکر در اسلام جایگاه خیلی رفیع و ارزشمندی دارد که با انجام این دو وظیفه انسان می تواند سعادت دنیا و آخرت خود را تأمین کند و با ترک این وظیفه خیر و برکت از انسان سلب می شود.
        رسول گرامی اسلام می فرماید:
        امّت من همواره در خیر و نیکی خواهند بود تا زمانی که امر به معروف و نهی از منکر و تعاون بر نیکی کنند ولی اگر چنین نکنند برکات از آنها گرفته، بعضی از آنها بر بعضی دیگر مسلط می شوند در حالی که نه در زمین و نه در آسمان یار و یاوری ندارند.
        امام علی علیه السلام می فرماید:
        تمام کارهای نیک و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره ای است در برابر دریای پهناور.
        امام باقر علیه السلام می فرماید:
        امر به معروف و نهی از منکر راه انبیا و طریقه صلحا است. دو واجب بزرگ الهی است که به وسیله آنها بقیه واجبات برپا می شود و به وسیله این دو ، راهها امن می گردد و کسب وکار مردم حلال می شود، حقوق افراد به آنها مسترد می شود و زمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته می شود و در پرتو آن همه کارها روبراه می گردد. در روایات از کسی که به این وظیفه اقدام کند تجلیل زیاد شده است.
        پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود:
        کسی که امر به معروف و نهی از منکر کند جانشین خدا در زمین و جانشین پیامبر و کتاب اوست.
        و هنگامی که فردی از رسول خدا پرسید: از همه مردم بهتر کیست؟ فرمود:
        آن کس که از همه بیشتر امر به معروف و نهی از منکر کند و آن کس که از همه پرهیزکارتر باشد و در راه خوشنودی خدا از همه بیشتر گام بردارد.
        در عظمت و اهمیت و جایگاه عظیم امر به معروف و نهی از منکر از معصومین علیهم السلام روایت های بسیار متعددی رسیده است ، امیدوارم توانسته باشم کمی موضوع را ابراز نمایم ، همانطور که دیدید جایگاه امر به معروف و نهی از منکر بسیار رفیع است و اگرهم فردی گفته به روسری زنان فقط می پردازد قطعاً اشتباه گفته و یا اطلاع کافی نداشته است ولی ما نباید اشباه یک فرد را ملاک قرار داده و بعدهم خود نقدش کنیم چیزی را که اصلاً وجود ندارد و بنوعی این شبهه را ایجاد کنیم مگر امر به معروف و نهی از منکر به روسری زنان اختصاص داشته که ایشان آن را نهی نموده است .؟؟؟؟ لذا پیشنهاد حقیر آن است در مسائل مهمی چون امر به معروف و نهی از منکر و کلاً مسائل دینی و اعتقادی وقتی می خواهیم وارد شویم با اطلاعات دقیق و کامل وارد شویم و با مطالعه و بر اساس حقایق و واقعیات سخن بگوییم تا خواسته یا ناخواسته ایجاد شبهه نشود . ضمن آنکه شما موضوع نوشته خود را هم تخصیص امر به معروف و نهی از منکر به روسری زنان انتخاب نمودید که این خود جای سوال دارد و وقتی موضوع بواقع وجود خارجی ندارد چرا ما با انتخاب به اصطلاح تیتری سئوال برانگیز می خواهیم نظر مخاطب را جلب کنیم .......... ببخشید خندانک




        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۰۹:۴۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدکدخدائی
        محمدکدخدائی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۷:۳۰
        با سلام وادب !
        گرامی دوست اندیشمندم !
        مولا ی راستین علی ع میفرمایند: ارزش همه ی عبادات در مقابل امر بمعروف ونهی ار منکر همانند تنفسی است بر آینه ! وبالاتر از آن گفتن سخن حقی است در مقابل حاکم جائر !
        و بنده نیز چون تا حدودی به قوانین وارزشهای این فرمان بسیار انسان ساز امر بمعروف ونهی از منکر اشنا میباشم ء نظرم بر این است که در جامعه امروز و در میان مسلمانان متاسفانه عبادت خطیر امر بمعروف ازجایگاه خویش بوسیله زور مندان و زرمندان جامعه خارج گردیده وتحریف وتخریب گردیده ومتاسفانه (تنها) ( به معنای تنها که در متن نیز آورده ام دقت کنید یعنی این که در مورد روسری باید باشد اما صرفا اگر امر بمعروف ونهی از منکر نباید در اینحال بماند)در مورد روسری زنان اعمال میشود که آنهم ناموفق بوده!
        ایکاش دوستان بدون تعصب ومداقه، در مورد نظر ومطلب دیگران علم مخافت بر نداشته ودقت بیشتری در مورد آنچه میخوانند ومیشنوند
        بنمایند. ظاهرا برخی از دوستان بطور غیر عمدی متوجه کلام ومطلب ومراد ومقصود بنده که دفاع از مهمترین عبادت خداوند بوده نشده اند!!!
        و امید که رفع شبهه شده باشد . وعفو فرمایید که بنده بطور ناخواسته آنچنان شما را بر آشفته نموده ام که این همه زحمت کشیده ومطلبی اینچنین طولانی والبته زیبا ووبامعنا (که البته شامل مطلب بنده نیست)نوشته اید . اما دوست من ، من همان را گفته ام که مراد شما بوده.اما ظاهرا چیزی که نمیدانم چیست باعث تکدر وجبهه گیری شما شده در حالیکه مطلب کاملا واضح و روشن است !!
        حال اگر دانش شما بسیار از بنده بیسواد بیشتر است این دیگر اشکال بنده نیست!...ضمن اینکه تمنای عاجزانه دارم با بنده وارد مباحثه وبحث وجنگ وجدل نشوید زیرا به شدت بنده با چنین مسائلی مخالف بوده و از خود نمایی وتحقیر نمودن دیگران برای بزرگ نشان دادن خویش بیزارم. وباعث تشدید بیماری بنده میشود!!!. امید که بار دگر با نگاه محققانه که حتما در چشمان وضمیر پاک شما است به مطلب توجه فرموده وبه دوستان محقق خود نشان دهید که آیا نظر بنده در مورد اسلام بوده ویا مسلمانانی که با امر بمعروف ونهی از منکر کاری کرده اند که روزگار مسلمانان به اینجا کشیده شده!
        با تشکر واحترام
        برادرت محمد
        ارسال پاسخ
        علی رفیــــعی وردنجانی
        علی رفیــــعی وردنجانی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۸:۳۹
        سلام و عرض ادب استاد کدخدایی گرانقدر
        هدف بنده تنها و تنها روشن شدن موضوع بوده و هرگز قصد بحث و جدل با حضرتعالی که استاد بنده اید و هم به لحاظ علمی و هم به لحاظ سنی بجای پدرم هستید و واجب الاحترام هستید را نداشته و ندارم ، و هرگز هیچ نوع برتری در خود ندیده و نمی بینم که بخواهم بر آن فخر فروشم و کمترین هستم و ملاک سواد هم کوتاه و بلند بودن نوشته نیست که تازه بیش از نیمی از نوشته آیات و روایات است . لیکن با توجه به اینکه ایامی که گذشت و بنام امربه معروف و نهی از منکر و دفاع از حریم عفاف و حجاب نام گرفته بود ، بنده برای تکمیل پست جنابعالی ( ازنظرخودم) چند سطری نوشتم و هرگز قصدخاصی در کار نبوده است. بااین حال اگر این امر موجب دلخوری جنابعالی شده بنده عذرخواهی نموده و طلب بخشش دارم و شما را بخدای یکتا می سپارم ...

        محمدکدخدائی
        محمدکدخدائی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۱۴
        با سلام وادب !
        گرامی بانوی مهربانیها !
        ممنون از حضور شما در بیغوله سرای این درویش
        پرویش قلم .و البته دوبار حضور شما در این صفحه
        و خصوصا حضور گرمتر بار دوم . نمیدانم بعنوان تنبیه
        برادرتان بوده و یا تشویق؟!
        در هر حال قدومتان گلباران.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        منوچهر مجاهدنیا
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۰۸:۰۳
        خندانک
        محمدکدخدائی
        محمدکدخدائی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۰۳
        با سلام وادب بزرگوار برادرم جناب مجاهد نیا !
        ممنون از حضور شما در بیغوله سرای فقرمان.
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شفیعی (شاهرخ)
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۶:۵۸
        سلام
        امر....و.....نهی.....
        معروف....و.....منکر.....
        فقط کافیست معنی این چهار کلمه را پرسید

        .
        علی رفیــــعی وردنجانی
        علی رفیــــعی وردنجانی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۱۸
        سلام و درود حضور جناب استاد شفیعی
        قطعاً حضرتعالی و بنده و تمام دوستان معنی کلمات را خوب می دانیم لیکن مشکل و تامل و ناراحتی همه ما عمل نکردن به آنها در جامعه است با توضیح بنده و نظرات استاد کدخدایی و جنابعالی آنچه بنده برداشت می کنم این است این دو فریضه که می تواند موجب رشد و تکامل جامعه شوند و جلوی بسیاری از فسادها را بگیرند یا به فراموشی سپرده شده اند ( عمداً یا سهواً) و یا لااقل بنحو مطلوب اجراء نشده اند .... سپاس از حضور بزرگوارانه جنابعالی خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمدکدخدائی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۷:۰۲
        با سلام وادب گرامی برادر اندیشمندم جناب رفیعی!
        گاها بخار خلط مبحث ، وایراد در قلم نویسنده ویا برداشت های
        دگرگونه دوستان عزیز ممکن است میان دو نفر که یک مراد ومقصود
        را میجویند مشکلی که اتفاقا مشکلی نیست، دندان نماید!
        تاث وتاسف بنده وجوش وخروشم این است که متاسفانه مبحث بسیار
        والای امر بمعروف ونهی ازمنکر که شاید یکی از علل اصلی در معاندت
        دشمنان با مولا علی هم بود همین اصل است!
        و مولایم حسین ع نیز از شهیدان امر بمعروف ونهی از منکر است.
        اذا وقتی میبینم که عملا در جامعه مسلمین مطرود ومتروک شده وتنها
        لقلقه زبانهاست، دلم سخت میسوزد.
        در هر حال همانطور که فرموده اید شما فرزند بنده هستید
        بنده پدر افتخاری تمام شاعران ومردمه هستم که بنده را لایق بدانند.
        دوست دارمت و تقاضای پوزش وعفو دارم اگر خدای ناکرده
        تندی نمودم ! زیرا هراس دارم از خدای شافی خویش امام رضا ع!
        با تشکر واحترام !
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی رفیــــعی وردنجانی
        علی رفیــــعی وردنجانی
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۱۹:۲۹
        سلام مجددحضور استاد کدخدایی بزرگوار
        در این مدت فرصتی شد با کسب اجازه حضرتعالی دلنوشته تان در پروفایل شما را مطالعه کنم ، از یکطرف شدیدا" از بی مهری که نسبت به شما شده و مشکلاتی که برایتان بوجود آمده متالم و ناراحت شدم و از طرفی مسرور شدم که حضرتعالی مورد عنایت و لطف حضرت ثامن الحجج آقا علی ابن موسی الرضا علیه السلام قرار گرفته اید و به همین جهت از شما بزرگوار شدیداً التماس دعا دارم ... امید که این بحث خالی از هرگونه بغض موجبات نزدیکی قلوب حقیر و جنابعالی را فراهم سازد... در پناه لطف حق تعالی و نظر و توجه آقامون امام رضا علیه السلام امیدوارم همچنان صحیح و سالم بمانید و همگی از لطف حضورتان و توانمندیهای قلمتان بهره ببریم .
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابوالفضل رمضانی  (ا تنها)
        جمعه ۲۳ تير ۱۳۹۶ ۲۱:۴۹
        سلام و عرض ادب خدمت حضرتعالی. خندانک خندانک
        بسیار مطلبتان بر دلم نشست،یادم می آید یکی از افراد متوهمی که به ظاهر حودش را متدین میگرفت،میگفت زلزله ها ودیگر حوادث طبیعی به گردن بی حجاب هاست!
        یاللعجب...
        سپاس از مطلب زیبایتان بسی لذت بردم و آموختم
        درپناه حضرت حق خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمدکدخدائی
        محمدکدخدائی
        شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ۰۰:۳۵
        با سلام وادب اندیشمند دوست عزیزم !
        ممنون از حضور سبز ونگاه زیبا وپرسشگر
        و حسن نظرتان !
        و در پاسخ چنین استدلال ابلهانه ای : تمام مردم اروپا و امریکا
        وحتی آسیا مانند تایلند را که در ژرفنای
        بی بندو باری هستند و در عین حال در
        آرامش و دور از بلایای طبیعی وغیر طبیعی هستند
        باید از جمله مللی بدانیم که همه اهل حجاب و عفافند!!!!!!
        با تشکر محمد(عرفان)
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

        ارسال پاسخ
        مرجان تاج دینی( دریایی)
        شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ۱۱:۵۲
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        سلام ودرود
        امر به معروف ونهی از منکر شاید به توان گفت از نوادر دستوراتی است که با آن گزینشی برخورد می گردد.
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        محمدکدخدائی
        محمدکدخدائی
        شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ۱۵:۳۹
        با سلام وادب گرامی بانوی اندیشه و هاد!
        ممنونیم از حضور پربارتان در بیغوله سرای
        فقر این درویش فرویش قلم .
        احسنت که میبینید ومیگویید! متاسفانه برغم تلاش
        پیامبر وفرمان خداوند و تاکیدات ائمه ع وصحابی بزرگوار
        وخونی که مولای راستین علی ع وشهدای کربلا در معیت
        مولاشان حسین بن علی ع دادند، این شده است نتیجه
        امر به معروف ونهی از منکر ! برای تحریف وتخریب
        یک عقیده یا ایمان لزومی نیست که با آن بجنگند یا سب
        و توهینش کنند ...بلکه کافیست که از آن بد تعریف وستایش
        کنند !!کاری که امروز چه در کشور ما وچه در سایر ملل اسلامی میکنند.
        با تشکر از مراحم شما
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0