سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        گام دهم برای ترانه نویسی
        ارسال شده توسط

        وحید کاظمی

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ۰۴:۰۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۲۶۹ | نظرات : ۶

        قدم دهم --------- درود بر دوستان و اساتید گرامی تا این جا تا حدودی با ترانه و تفاوت آن با شعر آشنا شدیم اما چیزی که متاسفانه در ترانه های امروز با آن روبرو هستیم عدم آشنایی ترانه سرایان با قافیه و ... است که توضیحات کلی در این قست داده میشود ............ فقط باید به این نکته اشاره کرد که این گام ها برای ترانه نویسی کافی نیست و فقط یک راهنما برای مسیر یابی است و حرکت کردن در مسیر پای خود ترانه نویس و شاعر است و این استعداد باید در شاعر وجود داشته باشد تا پرورش داده شود .......................... آشنایی با قافیه----------- تعریف قافیه---------___------- به حرف یا حروفِ مشترک هجای پایانی کلمات بدون حروف الحاقی قافیه گفته میشود---------- ای به دادِ من رسیده تو روزای خود شكستن /ای چراغ مهربونی تو شبای وحشتِ من‌----------من_____شکستن-------- ایرج جنتی عطایی---------------- ردیف:---------‌ به کلماتی که در پایان مصرع‌ها و بیت‌ها عیناً تکرار می‌شود و معنای یکسانی دارند ردیف گفته می‌شود. استفاده از ردیف در شعر کلاسیک فارسی و ترانه اجباری نیست اما هرگاه مورد استفاده قرار گیرد باید بعد از قافیه باشد. _______توجه________آوردن ردیف به معنی عدم لزوم آوردن قافیه نیست: -------- تو را نگاه می‌کنم که خفته‌ای کنارِ من/پس از تمام اضطراب، عذاب و انتظارِ من -------من در اینجا ردیف وکنار و انتظار قافیه هستند ------- اردلان سرفراز -------- حروف الحاقی: ------ قواعد قافیه حاکم بر بخش اصلی کلمات است و8 تمامی حروفی که به کلمه اضافه می‌شوند شامل علائم جمع، پسوندها، شناسه‌ها و... حروف الحاقی به شمار می‌آیند. حروف الحاقی را با هم نمی‌توان قافیه گرفت اما حروف الحاقی در یک کلمه را می‌توان با حروف اصلی کلمه‌ی دیگر قافیه گرفت. ------- مثال: چشما و دستا قافیه نیست زیرا در هر دو » الف « علامت جمع و الحاقی است اما چشما و دریا قافیه هستند زیرا »الف « در چشما الحاقی اما در دریا جزو بخش اصلی کلمه است. هیچ کلمه‌ای با منفی خود نیز قافیه نمی‌شود مانند بود و نبود که قافیه نیستند. --------- حرف رَوی: ------- به آخرین حرف قسمت اصلی کلمه‌ی قافیه رَوی گفته می‌شود. مثال: در باران و تهران حرف >> ن ‌‌<< و در یاران و باران حرف >> ر << رَوی است. ------------- حروف فارسی به دو دسته تقسیم بندی میشود حروف صامت و حروف مصوت ------- حروف مصوت خود به دو دسته تقسیم میشود ....حروف مصوت بلند مثل >> آ - او - ایی <<.....حروف مصوت کوتاه مثل >> اَ - اِ - اُ << ............... حروف صامت حروفیست که به تنهایی صدایی و حرکتی ندارد مثل >> ب - م - پ - چ - ت - س و ....<< ------------ کلمات ‌بر ‌دو ‌دسته‌اند: یا‌ به‌ مصوت ‌ختم‌می‌شوند ‌و‌ یا‌به ‌صامت ‌بر‌این‌ اساس ‌دو‌ قاعده‌ی‌ بنیادین‌ در قافیه ‌وجود ‌دارد: ------ 1 -برای کلماتی که به مصوت ختم می شوند: اگر‌ آخرین‌ هجای‌ بخش ‌اصل‌ کلمات‌ >>بدون‌حروف‌الحاقی<<به‌مصوت‌های‌بلند‌ >> آ << و‌ >> او << و‌مصوت‌کوتاه -‌ ُ- ختم‌شوند ،‌با‌هم‌قافیه‌هستند. --------- مثال: دریا - فردا/ آهو - گیسو/ مترو – نو - در ادبیات کلاسیک تا سبک عراقی 7مصوت بلند >> ایی <<درصورت الحاقی نبودن، به تنهایی قافیه محسوب می‌شده،دکتر سیروس شمیسا و برخی دیگر نیز در آثارشان >> ایی << را به تنهایی موجب قافیه‌ شدن کلمات دانسته‌اند. با توجه به اینکه مصوت>> ایی << در بسیاری از کلمات فارسی الحاقی است در خصوص قافیه بودن کلماتی که تنها مصوت بلند >> ایی << را در انتهای خود مشترک دارند دقت کنید. --------- 2 -برای کلماتی که به صامت ختم می شوند: ______ در‌صورتی‌که‌کلمات ‌به‌صامت ‌ختم ‌شوند ‌در‌هجای ‌پایانی‌ مشترک ‌بودنِ‌ فرمول‌زیر‌الزامی‌است: مصوت+ یک‌یا‌دو‌صامت‌ -------->>در‌زبان‌فارسی‌نمی‌توان‌بیش‌از‌دو‌صامت‌ را ‌پشت‌سر‌هم‌تلفظ‌کرد<< مثال: باران – تهران / دَرد – مَرد )در‌مثال‌اول‌مصوت >> ا << ‌و‌صامت>> ‌ن << مشترک‌هستند ‌و ‌در‌ دومی‌مصوت>> ‌ اَ << و‌صامت‌های‌>> ‌ر << و‌>> د << __________ رَوی متحرک: ________ بر‌اساس‌فرمول‌عمومي‌قافيه‌ >>مصوت+يك‌يا‌چند‌صامت<< حرف‌قبل‌از‌روي،‌ يعني‌حرف ‌آخر ‌هجاي‌قافيه،‌بايد‌هم‌حركت ‌باشد ‌يعني‌مصوت ‌يكسان‌داشته‌ باشد. براي‌ مثال مَرد‌ و‌ مُرد‌ به ‌دليل‌ اينكه ‌روي‌ » د « است ‌و ‌حرف‌قبل‌ از‌آن يعني‌» ر « هم‌حركت ‌نيست ‌نمي‌توانند ‌قافيه ‌باشند. اما‌بر‌اساس ‌اين‌استثناء‌ اگر ‌روي ‌متحرك‌باشد،‌يعني‌بعد‌از‌آن‌مصوتي‌آمده‌ باشد،‌مي‌توان‌از‌هم‌حركت ‌بودن ‌يا‌ يكسان ‌بودن ‌مصوت ‌حرف ‌قبل ‌از‌آن‌ چشم‌پوشي‌كرد. مانند: مَردي ‌و ‌مُردي. با ‌اين ‌حال ‌به‌دليل ‌موسيقي‌ضعيف‌ اين‌نوع‌قافيه،‌استفاده‌از‌اين ‌استثناء‌ در‌ترانه ‌چندان‌توصيه ‌نمي‌شود. >>رفته‌بود‌هر‌چي‌كه‌داشتيم‌ديگه‌از‌خاطِرِ من ----- كهنه‌شد‌اسم‌ قشنگت،‌ميونِ‌دفتَرِ من‌‌‌<<‌ منصور‌تهراني ----- قافیه ی شنیداری ______ قافيه‌ پديده‌اي ‌شنيداري‌است‌ و‌در‌تمامي‌قواعد ‌آن ‌به‌آنچه ‌شنيده‌مي‌شود‌ توجه ‌مي‌گردد‌ نه‌آنچه ‌نوشته‌مي‌شود. بر‌همين‌اساس‌قافيه‌كردن‌حروف هم ‌آوا ‌اما‌غيرهم‌شكل‌صحيح‌است. مانند: سقوط و سكوت ------ اما‌ به‌ هيچ‌ وجه ‌نمي‌توان ‌حروفي‌كه‌ تلفظ‌ نزديك ‌به‌هم ‌دارند ‌مانند >> ‌چ‌ <<و‌ >>ج<<،-‌>>گ <<و‌>> ك <<،->>‌ب‌ <<و‌>> پ<<،-و... را‌ مبناي ‌قافيه ‌قرار‌داد. __________________ امید وارم این اصول برای پیدا کردن یک قافیه ی درست بتونه کمکی باشه برای شما ------------------- اما به عنوان ترانه ی ناب این گام ترانه ی تصور کن از استاد مهربون و خوبم یغما گلرویی که افتخار میکنم به شاگردیش رو براتون انتخاب کردم ترانه ای با قافیه های ناب و صحیح که با صدای سیاوش قمیشی ماندگار شد =================== تصور ﻛـﻦ اﮔـﻪ ﺣﺘﻲ ﺗـﺼﻮر ﻛﺮدﻧـﺶ ﺳـﺨﺘـﻪ---------- ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻫﺮ اﻧﺴﺎﻧﻲ ﺗﻮ اون ﺧﻮﺷﺒﺨﺖِ ﺧﻮﺷﺒﺨﺘﻪ ---------- ﺟﻬﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺗﻮ اون ﭘﻮل و ﻧﮋاد و ﻗﺪرت ارزش ﻧﻴﺴﺖ------------ ﺟـﻮاب ﻫـﻢﺻـﺪاﻳﻲﻫﺎ ﭘﻠﻴـﺲ ﺿـﺪ ﺷـﻮرش ﻧﻴﺴﺖ ----------- ﻧﻪ ﺑﻤﺐ ﻫﺴﺘﻪای داره، ﻧﻪ ﺑﻤﺐاﻓﻜﻦ ﻧﻪ ﺧﻤﭙﺎره ----------- دﻳﮕﻪ ﻫﻴﭻ ﺑﭽﻪای ﭘﺎﺷﻮ روی ﻣـﻴﻦ ﺟﺎ ﻧﻤﻴﺬاره------------ ﻫـﻤـﻪ آزادِ آزادن، ﻫـﻤـﻪ ﺑـﻲدرد ﺑـﻲدردن ------------ ﺗﻮ روزﻧﺎﻣﻪ ﻧﻤﻴﺨﻮﻧﻲ، ﻧﻬﻨﮕﺎ ﺧﻮدﻛﺸﻲ ﻛﺮدن------------ ﺟـﻬﺎﻧﻲ رو ﺗﺼﻮر ﻛﻦ، ﺑﺪون ﻧـﻔﺮت و ﺑﺎروت------------ ﺑﺪون ﻇﻠﻢ ﺧﻮد ﻛﺎﻣـﻪ، ﺑﺪون وﺣﺸﺖ و ﺗﺎﺑﻮت------------- ﺟﻬﺎﻧﻲ رو ﺗﺼﻮر ﻛﻦ، ﭘﺮ از ﻟﺒﺨﻨﺪ و آزادی----------- ﻟـﺒﺎﻟﺐ از ﮔﻞ و ﺑـﻮﺳﻪ، ﭘﺮ از ﺗـﻜﺮار آﺑﺎدی------------ ﺗﺼﻮر ﻛﻦ اﮔﻪ ﺣﺘﻲ ﺗﺼﻮر ﻛﺮدﻧﺶ ﺟﺮﻣﻪ ---------- اﮔﻪ ﺑﺎ ﺑﺮدن اﺳﻤﺶ ﮔﻠﻮ ﭘﺮ ﻣﻴﺸﻪ از ﺳﺮﻣه ---------- ﺗﺼﻮر ﻛﻦ ﺟﻬﺎﻧﻲ رو ﻛﻪ ﺗﻮش زﻧﺪان ﻳﻪ اﻓﺴﺎﻧﻪاس ------------ ﺗـﻤـﺎم ﺟـﻨﮕﺎی دﻧـﻴﺎ، ﺷـﺪن ﻣﺸـﻤﻮل آﺗـﺶﺑـﺲ ----------__ ﻛﺴﻲ آﻗﺎی ﻋﺎﻟﻢ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﺮاﺑﺮ ﺑﺎ ﻫﻢاﻧﺪ ﻣﺮدم----------- دﻳـﮕﻪ ﺳـﻬﻢ ﻫﺮ اﻧﺴﺎنِ ﺗﻦ ﻫﺮ دوﻧﻪی ﮔﻨﺪم----------- ﺑﺪون ﻣﺮز و ﻣﺤﺪوده، وﻃﻦ ﻳﻌﻨﻲ ﻫﻤﻪ دﻧﻴﺎ ------------- ﺗﺼﻮر ﻛﻦ ﺗﻮ ﻣﻲﺗﻮﻧﻲ ﺑﺸﻲ ﺗﻌﺒﻴﺮ اﻳﻦ روﻳﺎ------------- #وحید_کاظمی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۷۴۵۰ در تاریخ پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۹
        خندانک خندانک خندانک
        درودبرادربزرگوارم کاظمی خندانک خندانک خندانک خندانک
        خوشحالم که بازم پرانرژی وفعال حضوردارید درسایت
        وعلمتون رو باتواضع دراختیاردوستان قرارمی دهید
        جای خالیتون احساس میشددرجمعمون
        پست بسیارمفیدی بود خندانک خندانک خندانک
        ممنونممممم خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
        پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۴:۱۱
        خندانک خندانک خندانک
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۵:۵۰
        دوست بسیا ر گرامی جناب کاظمی عزیز

        سپاس بابت پست بسیارمفیدیدتان

        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهدی صادقی مود
        پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۵ ۱۶:۵۷
        سلام و خسته نباشید جناب کاظمی عزیز
        مطالب خیلی خوب و راهگشاست و انشالا همه بهره ببریم خندانک
        درود برشما و استاد یغما گلروییِ مَرد خندانک
        باقر رمزی ( باصر )
        جمعه ۱۶ مهر ۱۳۹۵ ۰۹:۰۲
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1