سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 4 آذر 1403
    23 جمادى الأولى 1446
      Sunday 24 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۴ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ترانه چیست و ترانه سرا کیست؟
        ارسال شده توسط

        احمدی زاده(ملحق)

        در تاریخ : يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۰۱:۰۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۵۴ | نظرات : ۱۱

        ترانه چیست و ترانه سرا کیست؟
        ترانه کلامی سهل و ممتنع است! ترانه با ساده‌ترین واژه‌ها و عبارات و تصاویر و با استفاده از فضاهایی به دور از پیچیدگی و تکلف به معنا دست می یابد و دشواری سرودن ترانه نیز در همین حفظ لطافت روح شاعرانه و در عین حال عمق آن است.اگر موسیقی و شعر را به دو دشت سرسبز که از هم دور مانده اند تشبیه کنیم، ترانه همچون پلی است که زمینه را برای پیوند آنان میسر می کند و به معنای سرود ، آوا و نغمه هم به کار برده شده است.شعری که قابلیت موسیقیایی داشته باشد را می‌توان ترانه دانست. در دوران معاصر، قافیه‌دار بودن و سازگار بودن شعر با عروض دیگر از پیش‌شرط‌های ترانه بودن یک شعر نیست.  درون‌مایهٔ ترانه‌ها معمولاً توده‌ای و عامیانه و احساسی است. فراق، غربت، عشق و محبت، دشمنی، دادخواهی، مبارزه با ظلم و ستم، آموزش و ... از موضوعات اصلی ترانه‌ها هستند. 
         ساختار اصلی ترانه
         استخوان بندی یک ترانه شامل چندین بخش می‌شود که این بخش‌ها در جایی به هم وابسته‌اند یا اصولا مستقل از هم هستند:
        ۱: وزن مناسب
         ۲: طرح اصلی (موضوع ترانه)
          اصلی‌ترین تقسیم بندی طرح اصلی عبارست از:
          عشق
        اجتماع 
        آمیزه‌ای از هر دو
        ۳: شخص (طرز بیان)
         که منظور از آن طرز بیان موضوع ترانه‌است و به دو شکل اول شخص و سوم شخص در ترانه جریان دارد و در مواردی تلفیقی از این دو.
         ۴: زبان سرایش
         که می‌تواند زبان گفتاری باشد یا زبان معیار نوشتاری 
         “هر شاعری ترانه سرا نیست ولی هر ترانه سرا، لزوما باید شاعر باشد. “  رحیم معینی کرمانشاهی 
         
        ترانه در مقابل شعر
        ترانه در واقع ریشه در شعر دارد و یک سری از قوانین شعر را رعایت می کند ولی خود به تنهایی دارای تعریفی مشخص می باشد. ترانه همانند شعر دارای قافیه می باشد. دارای وزن می باشد. و از این حیث شباهت بسیاری به شعر دارد ولی تفاوت عمده شعر و ترانه این است که ترانه دارای یک پیوند درونی با موسیقی است. البته شاید از خود بپرسید که بر روی شعر هم می توان موسیقی گذاشت همانطور که تا کنون به روی شعر های بسیاری موسیقی گذاشته شده است. در پاسخ این پرسش باید گفت که عموما شعر هایی که به ترانه تبدیل شده اند ماندگار نشده اند.
        از دیگر ویژگی های عمده ترانه باید به زبان ساده آن اشاره کرد. چون مخاطب ترانه عموم مردم هستند و ترانه سرا باید این را در نظر داشته باشد که شنوندگان ترانه طیف وسیعی از عامه مردم هستند و نه صرفا افراد علاقمند به ادبیات و شعر.
        و کار ترانه سرا آنجا مشکل تر می شود که با همین زبان ساده و قابل هضم برای عامه مردم ؛ مفاهیم ارزشمندی را به مخاطب منتقل کند. یکی دیگر از مواردی که ترانه سرا را مجبور به ساده نویسی می کند این است که چون ترانه بر روی موزیک و آهنگ قرار می گیرد و با صدای خواننده به گوش مردم می رسد ؛ در نتیجه تمام ذهن شنونده متوجه معنی ترانه نیست بلکه قسمتی از آن متوجه موزیک ترانه و قسمتی متوجه صدای خواننده می باشد.
        از دیگر نکاتی که در ترانه باید رعایت گردد استفاده از کلمات و زبان روز مردم است و دوری کردن از زبان کلاسیک. بطور مثال ما در مکالمات روزانه خود نمی گوییم : " ز ره رسیدی" بلکه می گوییم : "از راه رسیدی" پس باید در ترانه سرایی به این نکته توجه داشت که زبان و ادبیات فولکوریک ابزار ترانه سرا قرار گیرد. بر خلاف تصور اکثر مردم با توجه به نکاتی که گفتم ترانه سرایی از شعر سرودن مشکل تر است.
        منبع ترانه بارون

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۷۳۹۱ در تاریخ يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۰۱:۰۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        جمیله عجم(بانوی واژه ها)
        يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۰۵:۵۳
        درود استادبزرگوارم احمدی زاده خندانک
        به نکات خوبی درمورد ترانه سرایی با زبانی بسیارساده وقابل فهم دراین پست مفید اشاره داشتید خندانک خندانک خندانک
        ممنونیم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        در تکمیل این پست باید عرض کنم که یکی از پندارها ی نادرستی که عده ای از نویسندگان آماتور ترانه سرایی دارند
        اینه که فکر می کنند ترانه سرودن راحت تره ازشعر سرودن
        چون زبانش عامیانه است واهنگسازهم خودش می تونه با اهنگ مناسب کاستی هاشو پوشش بده
        درصورتیکه این کاملن غلطه وسرودن ترانه ازشعر هم سخت تره
        همان گونه که یک شعر باید وزن وقافیه وردیفش درست باشه وکامل
        ترانه هم باید اینگونه باشه درسته زبانش سادهتر وزودفهم تره اما بارمعنای اش باید خیلی قوی ترباشه
        وهرجمله ی موزون وبااحساسی ترانه ی خوبی ازکاردرنمیاد و
        اتفاقن برای ترانه سرایی باید وسواس بیشتری داشته باشیم
        هرچه تصاویر ترانه ناب ترو ترو تازه ترباشه و وزن وقافیه اش درست تر ارزشش بهترو بیشتره وخواننده ها وترانه سراهاهم راحت تر می تونند روش اهنگ وملودی مناسب رو بگذارند وبهترازکار درمیاد
        در اینکه ترانه روی ملودی نوشته می شود و چیزی به نام ایراد وزنی واقعا جای چندانی در بررسی آن ندارد شکی نیست. در اینکه قافیه در ترانه اجباری نیست
        شکی نیست. اما نمی توان از این موضوع به راحتی رد شد که بسیاری از ایرادات وزنی و قافیه ای در کار دوستان جوان از ندانستن یا عدم توجه است تا ساختارشکنی و رسیدن به کشف هایی تازه…
        مطمئنا هدف از این متن دوستانی نیستند که با آگاهی کامل از اصول ادبی، برای خلق فضایی تازه گاهی از آنها فراروی می کنند بلکه یادآوری این نکته است که در ترانه یکی از مهمترین هدف هابخش موسیقیایی کلام است که عدم توجه به قافیه و ملودی و… باعث می شود گوش مخاطب آزار ببیند.
        پس سعی کنیم ترانه هاراهم مانند اشعار پیراسته واراسته وبدون عیب بسراییم
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مرضیه سادات هاشمی
        يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۰۸:۲۹
        بسیار عالی استاد گرانقدر استفاده کردیم
        سعید عاصم یوسفی(سعدیار)
        يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۰۹:۳۵
        الحق تعریف و تمثیل خوبی از هر دو داشتید فیض بردم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهناز نصیرپور (بانوی فصلها)
        يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۰۹:۴۶
        درود بر استاد ملحق
        مطلبتان در مورد ترانه، کامل جامع و روان بود
        درست است که به ظاهر ترانه گفتن شبیه شعر کلاسیک گفتن است
        اما در واقع در باطن با شعر متفاوت است
        و یکی از دلایل تفاوت آن هم این است که معمولا توصیه می شود که به صورت سفارشی شعر نگوییم ولی این در مورد ترانه یک هنر ارزشمند است
        ترانه های اجتماعی برای جامعه بسیار لازم هستند
        و همچنین ترانه های تبلیغاتی و ...
        و کسی که بتواند اینگونه ترانه ها را بسراید هم از نظر مالی موفق خواهد بود هم هنر خود را نشان می دهد.
        و اینکه ترانه ، مخاطبهای عادی جامعه را بیشتر در بر می گیرد تا شعر کلاسیک.
        چون همه ی افراد چه در غم چه در شادی نیاز به موسیقی و تلفیق آن با ترانه دارند و این لازمه ی زندگیست
        به هرحال سپاس از مطلب ارزشمندتان خندانک خندانک خندانک خندانک
        مهدی صادقی مود
        يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ ۱۶:۴۶
        سلام و سپاس
        خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        4