سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 29 فروردين 1400
  • روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني
7 رمضان 1442
    Sunday 18 Apr 2021

      پر نشاط ترین اشعار

      کانال رسمی شعرناب

      بار پروردگارا، دلهاي ما را به باطل ميل مده پس از آنکه به حق هدايت فرمودي و به ما از لطف خود رحمتي عطا فرما، که تويي بسيار بخشنده (بي‌منّت). آل عمران آیه ۸

      يکشنبه ۲۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      گام ششم برای ترانه نویسی
      ارسال شده توسط

      وحید کاظمی

      در تاریخ : شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۲۲ | نظرات : ۱۵

      گام ششم⇦⇦⇦⇦⇦⇦⇦⇦با سلام بر دوستان و اساتید گرامی.درگام ششم در مورد قافیه صحبت میکنیم..... ﻋﺪﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻭﻟﯿﻪ ‏( ﻗﺎﻓﯿﻪ ‏) ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻣﺸﮑﻼﺕ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﯼ ﻣﺎ ﻋﺪﻡ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺍﻭﻟﯿﻪ ﺍﺳﺖ . ﻓﻼﻥ ﭘﺴﺮ ﯾﺎ ﺩﺧﺘﺮ ﺟﻮﺍﻥ ﺍﺩّﻋﺎ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﻭﺯﻥ ﻭ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺭﺍ ﻓﺮﺍ ﮔﺮﻓﺖ ﻭ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ‏«ﺷﻬﯿﺎﺭ ﻗﻨﺒﺮﯼ ‏» ﻧﯿﺰ ﺻﺪﻫﺎ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﯼ ﻣﻮﻓﻖ ﺩﺭ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺑﮑﺮﺗﺮﯾﻦ ﻗﻮﺍﻓﯽ ﻭ ﻭﺯﻥ ﻫﺎ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺎﺯﻩ ﻭ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﻫﺎ ﺭﻓﺖ . ﺍﯾﻦ ﮔﺮﻭﻩ ﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﺧﺎﺭﺝ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭ ﻭ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﯼ ﻏﯿﺮﻓﺎﺭﺳﯽ ﻫﻢ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻫﺎﯼ ﺯﯾﺒﺎ ﻭﻗﻮﯼ ﺣﺘﯽ ﺩﺭ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺭﺍﮎ ﮐﺎﺭﺑﺮﺩﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺩﺍﺭﺩ . ﯾﺎﺩﺷﺎﻥ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﻋﺎﻡ ﺑﺎ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻦ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺍﻣﺎ ﺍﺯﺗﺮﺍﻧﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺘﻘﺒﺎﻝ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺣﻀﻮﺭ ﭼﺸﻤﮕﯿﺮﯼ ﺩﺍﺭﺩ ﻭ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎ ﺩﺭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻗﻮﺍﻓﯽ، ﺑﺪﻋﺖ ﻭ ﺗﺎﺯﮔﯽ ﺑﻪ ﭼﺸﻢ ﻣﯽ ﺧﻮﺭﺩ . ﻧﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻭﺍﺭﺩ ﺟﺰﺋﯿﺎﺕ ﺷﻮﻡ ﺍﻣﺎ ﺍﯾﺮﺍﺩ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺩﺭ ﺁﺛﺎﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﺟﻮﺍﻥ ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﺩﺍﺭﺩ : ۱ ‏) ﮔﺎﻫﯽ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﯼ ﺍﻭﻝ ﺍﺻﻼ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺭﺍ ﻧﻤﯽ ﺷﻨﺎﺳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﻧﻤﯽ ﺑﺮﺩ!! ۲‏) ﮔﺎﻫﯽ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﺯ ﺭﺩﯾﻒ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻣﺜﻼ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍﯾﯽ ‏« ﺗﻨﻬﺎ ﻣﯽ ﺭﻭﻡ ‏» ﺭﺍ ﺑﺎ ‏« ﺑﺎ ﺗﻮ ﻣﯽ ﺭﻭﻡ ‏» ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ !! ۳‏) ﮔﺎﻫﯽ ﻗﻮﺍﻓﯽ ﻏﻠﻂ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﺷﮑﻞ ﻇﺎﻫﺮﯼ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺍﻣﺎ ﺣﺘﯽ ﯾﮏ ﺣﺮﻑ ﻡﺷﺘﺮﮎ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ﻣﺜﻼ ‏« ﮔﺮﯾﻪ ‏» ﻭ ‏« ﺧﻨﺪﻩ ‏»! ﮐﻪ ﻣﺸﺨﺼﺎ ﺁﻥ ﻩ ﺍﻧﺘﻬﺎﯾﯽ ﺻﺪﺍﯼ ﮐﺴﺮﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﻭ ﮐﻠﻤﻪ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻑ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ! 4‏) ﮔﺎﻫﯽ ﺣﺮﻭﻑ ﻣﺸﺎﺑﻬﯽ ﻫﻢ ﻫﺴﺖ ﺍﻣﺎ ﺑﺮﺍﯼ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺑﻮﺩﻥ ﮐﺎﻓﯽ ﻧﯿﺴﺖ ﻣﺜﻼ ‏« ﮔﺮﯾﻪ ‏» ﻭ ‏« ﺗﮑﯿﻪ ‏» ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ‏« ﮔﺮﯼ ِ ‏» ﻭ ‏« ﺗﮑﯽ ِ ‏» ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺩﻟﯿﻞ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﺣﺮﻑ ﻣﺎﺑﯿﻦ ﻣﺼﻮﺕ ﻭ ﺭﻭﯼ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﺍﻣﺎ ﻣﺜﻼ ‏« ﺩﻧﺪﻩ ‏» ﻭ ‏« ﺧﻨﺪﻩ ‏» ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ‏« ﺩﻧﺪ ِ ‏» ﻭ ‏« ﺧﻨﺪ ِ ‏» ﺑﻪ ﺟﺰ ﺣﺮﻑ ﺭﻭﯼ ‏« ﺩ ‏» ﺣﺮﻑ ‏« ﻥ ‏» ﻫﻢ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﮐﺎﺭ ﺭﻓﺘﻪ ﺍﺳﺖ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﻣﺤﺘﻮﺍ ﻭ ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﻪ ﮐﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺭﺩﯾﻒ ﻭ ﺟﺒﺮﺍﻥ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺭﻓﺘﻪ ﮔﺎﻫﯽ ﻣﯽ ﺷﻮﺩ ﺍﯾﻦ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﺭﺍ ﻣﻮﺭﺩ ﺍﻏﻤﺎﺽ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ۵‏) ﮔﺎﻫﯽ ﺷﺎﻋﺮ ﻋﺰﯾﺰ ﺣﺮﻭﻑ ﺟﻤﻊ ﯾﺎ ﺍﻟﺤﺎﻗﯽ ﺭﺍ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﺩ ﻭ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺣﺮﻭﻑ ﺩﺭ ﺩﻭ ﮐﻠﻤﻪ ﻣﻌﻨﺎﯼ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺟﺰﺀ ﺭﺩﯾﻒ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ﻣﺜﻼ ‏« ﺩﺳﺘﺎﺕ ‏» ﻭ ‏« ﭼﺸﻤﺎﺕ ‏» ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ‏« ﺩﺳﺖ ﻭ ﭼﺸﻢ + ﻫﺎﺕ ‏» ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﯿﻢ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻑ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ﯾﺎ ﻣﺜﻼ ‏« ﻣﯽ ﺯﻧﻢ ‏» ﻭ ‏« ﻣﯽ ﺑﺮﻡ ‏» ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ‏« ﻣﯽ ﺯﻥ ﻭ ﻣﯽ ﺑﺮ + ﻡ ‏» ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻭ ﻫﯿﭻ ﺣﺮﻑ ﻣﺸﺘﺮﮐﯽ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ . ۶‏) ﮔﺎﻫﯽ ﻣﺸﮑﻞ ﮐﻤﯽ ﻋﻠﻤﯽ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ ﻣﺜﻼ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍ ﻣﯽ ﺑﯿﻨﺪ ‏« ﺯﺍﻧﻮ ‏» ﻭ ‏« ﯾﺎﺭﻭ ‏» ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﻭﺑﻪ ﻫﻤﯿﻦ ﺷﮑﻞ ﺑﺎ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻣﺼﻮﺕ ﺑﻠﻨﺪ، ‏« ﺷﺎﺩﯼ ‏» ﻭ ‏« ﺑﺎﺯﯼ ‏» ﺭﺍ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ . ﺍﻣﺎ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍﯾﺎﻥ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺑﯽ ﺧﺒﺮﻧﺪ ﮐﻪ ‏« ﻣﺼﻮﺕ ﺑﻠﻨﺪ ﺍﯼ ‏» ﻧﻤﯽ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﯾﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﮐﻨﺪ ﻭﺩﺭ ﺣﮑﻢ ﻣﺼﻮﺕ ﮐﻮﺗﺎﻩ ﺍﺳﺖ . ﭼﻮﻥ ﻫﻢ ﮐﺸﯿﺪﮔﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﮐﻤﺘﺮﯼ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ‏« ﺍ ‏» ﻭ ‏« ﺍﻭ ‏» ﺩﺍﺭﺩ ﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺍﮐﺜﺮ ‏« ﺍﯼ ‏» ﻫﺎ ﺩﺭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﮐﻠﻤﻪ ﻧﻮﻋﯽ ﭘﺴﻮﻧﺪ ﯾﺎﺣﺮﻭﻑ ﺍﻟﺤﺎﻗﯽ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ . ۷‏) ﮔﺎﻫﯽ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻋﻠﻢ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺩﺭﺳﺖ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺎ ﺗﺮﺍﻧﻪ ﺳﺮﺍ ﯾﺎﺩﺵ ﻣﯽ ﺭﻭﺩ ﮐﻪ ﺍﯾﻨﺠﺎ ﻭﺍﺭﺩ ﺑﺨﺶ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻫﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﺜﻼ ﮐﻠﻤﻪ ﯼ ‏« ﺷﺪّﺕ ‏» ﻭ ‏« ﺯﺣﻤﺖ ‏» ﺷﺎﯾﺪ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﺍﯼ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺭﺍ ‏( ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺑﺪﻭﻥ ﺭﺩﯾﻒ ‏) ﺑﺮﺍﯼ ﺑﮑﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﮕﺎﻩ ﻗﺎﻓﯿﻪ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ.__________ اما درپایان به عنوان ترانه ی ناب ترانه ای از اردلان سرفراز با عنوان آینه را انتخاب کردم که با صدای زنده یاد فرهاد مهراد ماندگار شد.__________ می‌بینم صورتمو تو آینه،__________ با لبی خسته می‌پرسم از خودم:__________ این غریبه کیه؟ از من چی می‌خواد؟__________ اون به من یا من به اون خیره شدم؟__________ باورم نمی‌شه هر چی می‌بینم، __________ چشام‌و یه لحظه رو هم می‌ذارم،__________ به خودم می‌گم که این صورتکه،__________ می‌تونم از صورت‌ام ورش دارم!__________ می‌کشم دست‌ام‌و روی صورت‌ام، __________ هر چی باید بدونم دست‌ام می‌گه،__________ من‌و توی آینه نشون می‌ده،__________ می‌گه: این تو یی، نه هیچ کس دیگه!__________ جای پاهای تموم قصه‌ها، __________ رنگ غربت تو تموم لحظه‌ها،__________ مونده روی صورت‌ت تا بدونی__________ حالا امروز چی ازت مونده به جا!__________ آینه می‌گه: تو همونی که یه روز __________ می‌خواستی خورشیدو با دست بگیری،__________ ولی امروز شهر شب خونه‌ت شده،__________ داری بی‌صدا تو قلبت می‌میری!__________ می‌شکنم آینه رو تا دوباره __________ نخواد از گذشته‌ها حرف بزنه!__________ آینه می‌شکنه هزار تيکه می‌شه،__________ اما باز تو هر تيکه‌ش عکس منه!__________ عکسا با دهن‌کجی بهم می‌گن: __________ چشم امید و ببُر از آسمون!__________ روزا با هم دیگه فرقی ندارن،__________ بوی کهنگی می‌دن تمومشون!__________

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۷۱۱۵ در تاریخ شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۲۰
      خندانک خندانک خندانک
      خسته نباشی استاد خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
      شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۴۴
      خندانک خندانک خندانک
      نیره ناصری نسب
      شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۵۹
      درود بر جناب کاظمی بزرگوار

      بسیار سپاس از آموزش شما خندانک خندانک خندانک
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۵۸
      درود بر شما وسپاس دوست عزیر، جناب کاظمی بزرگوار
      خندانک خندانک

      فاطمه جهانباز نژاد
      شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۴:۰۶
      درود بر شما خندانک
      محمد علی سلیمانی مقدم
      شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ۱۸:۱۲
      درود
      دست مریزاد
      خدا قوت
      اما چقدر سخته، ترانه ی خوب گفتن!!
      خندانک خندانک خندانک
      علی غلامی
      يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ۲۱:۳۱
      سلام و درود بر برادر عزیزم
      اون پنج گامش پس چی....بدوم و بروم گام یک پس فعلا با اجازات....
      خندانک خندانک خندانک
      حمیدتقی زاده
      دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ ۲۳:۲۵
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقدو تحلیل شعر شاعران سایت

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0