سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

يکشنبه 29 فروردين 1400
  • روز ارتش جمهوري اسلامي و نيروي زميني
7 رمضان 1442
    Sunday 18 Apr 2021

      پر نشاط ترین اشعار

      کانال رسمی شعرناب

      بار پروردگارا، دلهاي ما را به باطل ميل مده پس از آنکه به حق هدايت فرمودي و به ما از لطف خود رحمتي عطا فرما، که تويي بسيار بخشنده (بي‌منّت). آل عمران آیه ۸

      يکشنبه ۲۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      مواظب باشیم در دام شیاطین انس و جن نیفتیم!
      ارسال شده توسط

      سید حاج احمدی زاده(ملحق)

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ۰۴:۰۳
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۶۱ | نظرات : ۲۸

      در پی تعرض به جوانان وطن تامی توانید مرگ بر آل سعود  را فریاد بزنید لعنت کنید فشار بیاورید....
      اما بزرگواران شما و ما و همه مسلمانان جهان باید به شعائر الله که مراسم حج و عمره یکی از اساسی ترین آن میباشد ادا و احترام بگذاریم تحت هر شرایطی  که باشد  نگذاریم کارهای شیطانی افراد و یا حتی دولت ها باعث ازدیاد هوا خواهان شیطان پرست گردد چون شیطان و یارانش دقیقا همین را می خواهند که لشکرشان مرتب رو به ازدیاد باشد  و ارکان دین و شعائر ان کم رنگ و  نباشد جان مولا علی ع مواظب باشید و در دام این گونه افکار شیطانی نیفتید !
      خوب دقت کنید!!
      «شعائر» جمع «شعيرة» از مادة «ش، ع، ر» به معناي «علم» (دانستن) است. «ليت شعري»، يعني اي كاش مي‌دانستم.[1]
      در تفاوت «شعور» با «علم» دو چيز گفته شده است:
      مادة «شعور» در مواردي به كار برده مي‌شود كه دانستن چيزي از راه حواس ظاهري باشد، به خلاف «علم» كه اعم است.
      «شعور» به ادراك دقيق و لطيف گفته مي‌شود.[2]
      به مو «شَعر» گفته مي‌شود، چون دقيق و نازك است، و به خاطر زيركي و دقت شاعر، و اين كه «شِعر» علم دقيقي است، به سرايندة آن «شاعر» گفته شده است.[3]
      به «علامت» نيز «شعيرة» گفته شده،[4] زيرا منظور را به طور دقيق و محسوس نشان مي‌دهد.
      در قرآن كريم به «صفا و مروة» (بقره/158)، شتران قرباني (حج/36) و همچنين به اعمال و مناسك حج و محل‌هاي معلومي كه براي آن مناسك قرار داده شده «شعائر الله» (مائده/2) گفته شده است.[5]
      معناي شعائر الله
      «شعائر الله» در قرآن به چند معنا و مفهوم آمده است:
      محل‌هاي معلوم و نشانه‌داري كه خدا آنها را محل عبادت (دعا، نماز و…) قرار داده است.[6]
      علامت‌هايي كه انسان را به ياد خدا مي‌اندازد و خاطره‌اي از خاطرات مقدس را در نظرها تجديد مي‌كند.
      درست است كه خواندن و شنيدن تاريخ زندگي مردان بزرگ، انسان را به سوي راه و روش آنها گرايش مي‌دهد، ولي راه صحيح‌تر و عميق‌تري نيز وجود دارد، و آن ديدن محل‌هايي است كه وقايع اصلي در آنجا اتفاق افتاده و مشاهدة صحنه‌هائي است كه مردان خدا در آنجا به مبارزه برخاسته‌اند.
      اين صحنه‌ها در واقع تاريخ زنده و جان دار محسوب مي‌گردند. در اين‌گونه مراكز، انسان با برداشتن فاصله‌هاي زماني و با توجه به حضور در مكان اصلي، خود را در متن حادثه احساس مي‌كند و گويا با چشم خود همه‌چيز را مي‌بيند.
      اثر تربيتي اين موضوع هرگز قابل مقايسه با اثرات تربيتي سخنراني، مطالعة كتاب و مانند آن‌ها نيست،‌اينجا سخن از احساس است، نه تصور، تصديق و عينيت است، نه ذهنيت.
      مراسم حج در حقيقت يك دورة كامل از صحنه‌هاي مبارزات حضرت ابراهيمعلیه السلامو منزلگاه‌هاي توحيد، بندگي، فداكاري و اخلاص را در خاطره‌ها مجسم مي‌سازد.
      اگر مسلمانان به هنگام انجام اين مناسك به روح و اسرار آن واقف باشند و به جنبه‌هاي مختلف «سمبوليك» آن بينديشند، يك كلاس بزرگ تربيتي و يك دورة كامل خداشناسي، پيامبر شناسي و انسان شناسي است.[7]
      قرآن كريم بدين جهت مناسك حج و مكان‌هاي انجام آن را «شعائر الله» گفته است. كه شعور و شناخت انسان را زياد مي‌كند. در واقع بزرگداشت و احترام «شعائر الله» نشانة شعور و معرفت ما نسبت به خدا و پيامبران الهي است.
      قرآن كريم در اين باره مي‌فرمايد: يا ايها الذين آمنوا لا تحلّوا شعائر الله، اي كساني كه ايمان آورده‌ايد! شعائر و حدود الهي [و مراسم حج را محترم بشمريد! و مخالفت با آنها] را حلال ندانيد(مائده/2).
      و در جاي ديگر مي‌فرمايد: ذلك و من يعظم شعائر الله فانها من تقوي القلوب، اين است [مناسك حج] و هركس شعائر الهي را بزرگ دارد، اين كار نشانة تقواي دل‌ها است(حج/32).
      3- تمام برنامه‌هاي ديني و دستورات الهي
      بنابه ديدگاه برخي از مفسران، مراد از «شعائر الله» در آية 32 سورة حج، (و من يعظم شعائر الله)، تمام برنامه‌هاي ديني و دستورات الهي -اعم از مناسك حج و غيره- مي‌باشد كه بايد با اطاعت و عمل به آنها، مورد تعظيم قرار گيرند.[8]

      [1]- لسان العرب، ابن منظور، ج7، ص131، دار احياء التراث العربي.
      [2]- معجم الفروق اللغوية، ابي هلال عسكري، ص373؛ مجمع البيان، طبرسي، ج1، ص437؛ قاموس قرآن، سيد علي اكبر قرشي، ج4، ص43.
      [3]- همان.
      [4]- اقرب الموارد، الشرتوني اللبناني، ج1، ص595، منشورات.
      [5]- ر.ك: الميزان في تفسير القرآن، علامه طباطبايي؛ مجمع البيان، طبرسي، ذيل آيات 158 بقره/32 و 36 حج، 2 مائده.
      [6]- التبيان في تفسير القرآن، شيخ طوسي، ج1، ص42؛ مجمع البيان، ج1، ص443؛ قاموس قرآن، ج4، ص43.
      [7]- تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي، ج1، ص539و540؛
      [8]- التفسير الكاشف، محمدجواد مغنيه، ج5، ص326-327؛ تفسير نمونه، حضرت آيت الله العظمي مكارم شيرازي، ج14، ص96و97.

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۵۳۶۹ در تاریخ چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ۰۴:۰۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقدو تحلیل شعر شاعران سایت

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0