سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد شعری از محمد حسین پژوهنده
        ارسال شده توسط

        سیاوش پورافشار

        در تاریخ : دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۲۱:۵۰
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۷۴ | نظرات : ۲۳

        نقد شعری از محمد حسین پژوهنده
        ابتدا شعر را کامل بخوانید:

        در انتظار رويش شبنم


        آن گاه که مرغان آشنا


        کوچ دوباره را تجربه مي کنند.


        و صداي چک چک بال شان


        مرا به فرو رفتن در امواج درختان وسوسه مي كند


        و من از فراز سرشاخه ها


        تجربه پرواز را شهود مي کنم.


        ----====#====----


        اينک آئينه را مي نگرم


        كه در حال زايش است


        زيرا او بايد بيايد


        و او مي آيد


        تا ميوه هاي کال را برچيند


        از سبدي که پيش روي من است


        و تا دانه هاي انار را کنار هم بچيند


        تا تيغه هاي قيچي


        يک ديگر را نشانه نروند


        و آدم در سرنديبي که هست


        با حوا در سواحل اتيوپي ديدار كند


        و شقايق لبخند زند


        و فرصتي باشد تا من


        شعر ناسروده خود را بخوانم


        هرچند که


        «تا شقايق هست، زندگي بايد کرد»


        و..


        شعرم تمام.

        در ابتدا بر اساس تعریف ارسطو که در تعریف شعر می گوید:شرط شعر بودن این است که کلام تخیل آمیز بوده و بیشتر آن محاکیات با تقلید گونه ای از اشیاء می باشد. می خواهم بگویم که این اثر آقای پژوهنده شعر است چون از تخیل زایش آینه ها گرفته تا رویش شبنم همگی تقلید از زایش جانور و رویش گیاه بوده است. این از این.
        حال از نظر فنی مسایلی را مطرح می کنم:
        1-وجه درونی شعر: لازم به ذکر است وجه درونی شعر قسمتی از ساختار است. در این وجه شروع و ادامه و پایان شعر در یک طرح خاص قرار دارد خصوصا در شعر نو. ارتباط تصاویر و همنشینی کلمات باید به گونه ای باشد که معنی برخاسته از آن و نه منظور شاعر پراکنده نباشد و باید مکمل هم باشد در این شعر آغاز شعر یعنی انتظار رویش شبنم خوب شروع شده است
        اما سه مصرع:

        مرا به فرو رفتن در امواج درختان وسوسه مي كند


        و من از فراز سرشاخه ها


        تجربه پرواز را شهود مي کنم.
         معلوم نیست چه ارتباطی با انتظار رویش شبنم دارد
        شعر با
        اينک آئينه را مي نگرم


        كه در حال زايش است
        خوب ادامه پیدا کرده است که می تواند زمینه خوبی (زایش پاکی ها  و...) برای پایان دادن به انتظار رویش شبنم باشد می رسیم به واژه زیرالازم به ذکر است شعر فلسفه نیست که زیرا می آید اگر می گفت:
        او بايد بيايد
        بهتر بود
        اتفاق خوب بعدی در این شعر آمدن مصرع:
        و او مي آيد
        است
        ادامه آن خوب و همساختار است تا برسیم به:
        و آدم در سرنديبي که هست


        با حوا در سواحل اتيوپي ديدار كند

        این دیدار بر مخاطب نامکشوف است و ربطی به همنشینی با بندها دیگر ندارد همین آلان هم آدمها و حواها همدیگر را دیدار می کنند چه در بورکینافاسو چه در جزایر قناری
        دوباره ادامه شعر خوب است و من از آقای پژوهنده می خواهم توضیح دهد این بند پایانی چه سینرژیسم یا همافزایی برای این شعر دارد:
        هرچند که


        «تا شقايق هست، زندگي بايد کرد»


        و..


        شعرم تمام.
         اصلا اگر شعرشان بدون این بند خاتمه دهد ببیند چه قدر زیباتر می شود نکته دیگر اینکه این عبارت -شعرم تمام- به چه مناسبت آمده است این مصرع نقش مخاطب در نتیجه گیری را به صفر می رساند.
        شاملو(در کتاب گفتگو با مهدی اخوان ثالث، محود دولت آبادی، احود شاملو) می گوید:دوباره نویسی را برای شعرهای جانیفتاده کاری سخت و مفید می دانم.
        همچنین برای روشن تر شدن این قسمت از بحث گفتاری از دکتر سیروس شکیسا در کتاب سبک شناسی شعر می آورم که می گوید: در شعر نو تمام بندهای شعر تمام بیتها و مصاریع باید در جهت طرح یک موضوع باشند...
        2-گذری به فصاحت وبلاغت:
        ابتدای شعر با:
        در انتظار رویش شبنم
        آنگاه که...
        شروع می شود که انتظار می رود  شاعر توضیح دهد بعد از در انتظار رویش شبنم چه اتفاقی می افتد که  رها می شود
        می توان ----====#====---- را
        براشت تا مشکل حل شود
         همچنین واو در- و من از فراز سرشاخه ها-
        حشو لفظی است
        همچنین تا در - و تا دانه هاي انار را کنار هم بچيند-
        حشو است
        با آرزوی موفقیت برای شاعر محترم

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۵۰۲۰ در تاریخ دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ ۲۱:۵۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2