سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 2 دی 1403
    22 جمادى الثانية 1446
      Sunday 22 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مجلس نور شعرناب(2)
        ارسال شده توسط

        سید حمید رضا مرتضوی(برگ سبز)

        در تاریخ : چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ۱۹:۳۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۸۲۷ | نظرات : ۱۸

        درود بر همه شعرنابی های گرامی
        به مجلس نورشعرناب (2)خوش آمدید
        مثل دیشب وعده ی ساعت 10 شب
        شروع می کنیم
        ----------------------------------------
         
         
        بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
        به نام خدای بخشاینده مهربان
         
        1عَمَّ يَتَسَاءلُونَ 
        از چه چیز می پرسند؟
         
        2عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ 
        از آن خبر، بزرگ،
         
        3الَّذِي هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ 
        که در آن اختلاف می کنند
         
        4كَلَّا سَيَعْلَمُونَ 
        آری، به زودی خواهند دانست
         
        5ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ 
         باز هم آری، به زودی خواهند دانست
         
        6أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَادًا 
        آیا ما زمین را بستری نساختیم؟
         
        7وَالْجِبَالَ أَوْتَادًا 
         و کوهها را میخهایی؟
         
        8وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا 
        و شما را جفت جفت آفریدیم
         
        9وَجَعَلْنَا نَوْمَكُمْ سُبَاتًا 
         و خوابتان را آسایشتان گردانیدیم
         
        10وَجَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا 
         و شب را پوششتان قرار دادیم
         
        11وَجَعَلْنَا النَّهَارَ مَعَاشًا 
         و، روز را گاه طلب معیشت
         
        12وَبَنَيْنَا فَوْقَكُمْ سَبْعًا شِدَادًا 
         و بر فراز سرتان هفت آسمان استوار بنا کردیم
         
        13وَجَعَلْنَا سِرَاجًا وَهَّاجًا 
        و چراغی روشن آفریدیم
         
        14وَأَنزَلْنَا مِنَ الْمُعْصِرَاتِ مَاء ثَجَّاجًا 
         از ابرهای باران زای آبی فراوان نازل کردیم،
         
        15لِنُخْرِجَ بِهِ حَبًّا وَنَبَاتًا 
         تا بدان دانه و نبات برویانیم،
         
        16وَجَنَّاتٍ أَلْفَافًا 
        و بستانهای انبوه
         
        17إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا 
        هر آینه روز داوری روزی است معین
         
        18َوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا 
         روزی که در صور دمیده شود و شما فوج فوج بیایید
         
        19وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا 
         آسمان شکافته شود و هر شکاف دری باشد
         
        20وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا 
        و کوهها روان شوند، و غبار گردند
         
        21اِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا 
        جهنم در انتظار باشد
         
        22لِلْطَّاغِينَ مَآبًا 
        طاغیان، را منزلگاهی است
         
        23لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا 
         زمانی دراز در آنجا درنگ کنند
         
        24لَّا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا 
         نه خنکی چشند و نه آب،
         
        25إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا 
        جز آب جوشان و خون و چرک
         
        26جَزَاء وِفَاقًا 
         این کیفری است برابر کردار
         
        27إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا 
         زیرا آنان به روز حساب امید نداشتند
         
        28وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا 
        و آیات ما را به سختی تکذیب می کردند
         
        29وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا 
        و ما همه چیز را در کتابی شماره کرده ایم
         
        30فَذُوقُوا فَلَن نَّزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا 
         پس بچشید که جز بر شکنجه شما نخواهیم افزود
         
        31إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا 
         پرهیزگاران را جایی است در امان از هر آسیب،
         
        32حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا 
         بستانها و تاکستانها،
         
        33وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا 
         و دخترانی همسال، با پستانهای بر آمده،
         
        34وَكَأْسًا دِهَاقًا 
         و جامهای پر
         
        35لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَلَا كِذَّابًا 
         نه سخن بیهوده شنوند و نه دروغ
         
        36جَزَاء مِّن رَّبِّكَ عَطَاء حِسَابًا 
         و این پاداشی است کافی، از جانب پروردگارت:
         
        37رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَابًا 
         پروردگار آسمانها و زمین و آنچه میان آنهاست آن خدای رحمان، که کس را به او یارای خطاب نباشد
         
        38يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَابًا 
         روزی که روح و فرشتگان به صف می ایستند، و کس سخن نمی گوید مگر آنکه خدای رحمان به او رخصت دهد و او سخن به صواب گوید
         
        39ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآبًا 
         آن روز روزی است آمدنی پس هر که خواهد به سوی پروردگارش بازگردد
         
        40إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَابًا قَرِيبًا يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَابًا 
         ما شما را از عذابی نزدیک می ترسانیم: روزی که آدمی هر چه را پیشاپیش فرستاده است می نگرد و کافر می گوید: ای کاش من خاک می بودم
        --------------------------------
        تفسیرسوره نبا:
        در اينكه منظور از اين خبر بزرگ (نبا عظيم ) چيست ؟ مفسران پاسخ هاى متعددى گفته اند: گروهى آن را اشاره به روز رستاخيز، و بعضى اشاره به نزول قرآن مجيد، و بعضى به همه اصول دين از توحيد گرفته تا معاد، و در رواياتى نيز تفسير به مساءله ولايت و امامت شده است كه در نكته هاى آينده به آن اشاره خواهد شد.
           در روايات زيادى كه از طرق اهل بيت (عليهم السلام ) و بعضى از طرق اهل سنت نقل شده ، ((نبا عظيم )) (خبر بزرگ ) به مساءله ولايت و امامت امير مؤ منان على (عليه السلام ) كه مورد اختلاف و گفتگو از سوى جمعى بود، يا به مساءله ((ولايت به طور اعم )) تفسير شده است .
        در آیات 6 تا 16 سوره نبا به نعمت هایی که حیات انسان را تامین می کند اشاره شده هست.
        نعمت اول : زمین بستر آرامش و زندگی است.
        نعمت دوم : ارامش شما با زوج آفریدن است .
         
        سوال : نکته این آیه " ما شما را نر وماده آفریدیم : وَخَلَقْنَاكُمْ أَزْوَاجًا ﴿۸﴾  " چیست؟
         
        یعنی  : در همان زمان که مونث را آفریدیم در نقطه دیگر مذکر را افریدیم تا توازن زن و مرد برقرار شود.
        نعمت سوم : خواب هست.
        نعمت چهارم :  شب را مایه استراحت و آرامش شما قرار داد.
         
        نعمت پنجم : روز را برای تامین معاش قرار داده است.
        ایات 12 تا 14
        این ایات نشان می دهد ناظم و مدبری جهان را اداره می کند.
         
        نکته آنکه خلقت هدف دارد. "  وما خلقت الجن و الانسان الا لیعبدون " .  خدا این همه نعمت را بی دلیل به ما نداده است. خداوند حکیم هست و تصادفی خلقت نکرده است .
         
        پیامبر اکرم صلوات الله علیه  در حدیثی فرمودند : " همانطور که می خوابید می میرید و همانطور که بیدار می شوید مبعوث می شوید ".
         
        از اسامی دیگر قیامت که در سوره مریم آمده : روز حسرت است ( وانذرهم یوم الحسره ).  کافران می گویند خدایا مرا بدنیا برگردان شاید کار خوب انجام دهم جواب می رسد هرگز.
        يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا :  روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه بياييد (۱۸)
         
        وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا :  و آسمان گشوده و درهايى [پديد] شود (۱۹)
         
        جمعى از ياران پيامبر صلى الله عليه و آله در منزل ابوايوب انصارى بودند معاذبن جبل كه در كنار رسول خدا نشسته بود. از حضرت معناى آيه يوم ينفخ فى الصور فتاءتون افواجا را سؤال كرد. حضرت فرمودند:اى معاذ از مطلب بزرگى پرشس نمودى ، آنگاه اشك از ديدگان پيامبر (ص) جارى شد و فرمودند: ده گروه از امت من در ده صفت گوناگون وارد صحراى محشرمى شوند كه از ساير مسلمانان جدا هستند:بعضى به صورت ميمون ، برخى به صورت خوك ، بعضى پاها بالا و صورتشان پايين به سوى محشر كشيده مى شوند، برخى كور و لال ، بعضى زبانشان را مى جوند در حالى كه عفونت از دهانشان سرازير است و اهل محشر از كثافت دهان آنان ناراحت مى شوند، برخى دست و پابريده ، بعضى بر شاخه هاى آتش آويخته ، برخى بدبوتر ازمردار گنديده و بعضى در پوشش آتشين وارد محشر مى شوند و آنها عبارتند از:
         
        1- سخن چين ، به صورت ميمون
         
        2- حرامخواران ، به صورت خوك .
         
        3- ربا خواران ، واژگون (پاها به طرف بالا و سرها به طرف زمين
         
        4- ستمگران ، كور
         
        5- خود پسندها، كر و لال
         
        6- عالم بى عمل و قاضى ناحق ، در حال جويدن زبان خود
         
        7- آزار دهندگان همسايه ، دست و پا بريده
         
        8- خبر گزاران سلطان ظالم ، آويخته به شاخه هاى آتش
         
        9- شهوت پرستان و عياشان و آنان كه حقوق الهى را پرداخت نمى كنند، بدبوتر از مردار گنديده
         
        10- متكبران و مغروران ، در پوششى از آتش در روز قيامت محشورخواهند شد.
         
         گفته شد دو نفخه صور است : یک نفخه ممات و دیگری نفخه حیات.
         
        سوال : یک شیپور چرا یکبار نتیجه مرگ هست و یک بار حیات؟  جواب : چیزی که نتیجه مرگ و حیات می دهد دمیدن نیست. اراده خداست که یکبار برای مرگ و یک بار برای حیات در شیپور دمیده می شود.
         
        شیپور نوعی علامت برای اعلام اراده خداوند است .
         
         
         وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا : و آسمان گشوده و درهايى [پديد] شود (۱۹)
         
        در سوره طارق نیز آمده است : اذا السما ء انشقت ( سوره انشقاق ) : از  تعا بیری که شده منظور از آسمان درهای غیبی  می باشد.
        در سوره قارعه اومده کو هها  مثل پنبه زده شده می شوند : ( و تكون الجبال كالعهن المنفوش ).
         
        این آیات مربوط به کفا رو جهنمیان است.
        امام صادق علیه السلام فرمودند از جهنم گذر کردیم در حالی که خاموش بود زیرا روح تو شعله و لهیب مرا خاموش می کند.
        اینکه این توقف چقدر طول میکشد گفته شده است معادل 60 و خرده ای سال برابر با هزار سال هر روز آن است .
        اگر اهل جهنم بدانند به تعداد ریگ های دنیا در جهنم هستند محزون و اگر اهل بهشت بدانند به تعداد ریگ های دنیادر بهشت هستند خوشحال می شوند .
         
        این ایه نوشیدنی های جهنمیان است .  یعنی نه اینکه به جهنمیان آب ننوشانند بلکه آب جوشان و خونابه به انان داده می شود.
         چون به کسی رحم نکردند . نافرمانی خدا کردند . و کیفر آنها صورت حقیقی عمل آنها هست.
        کیفر گناهکار معادل جرم اوست اما جزای نیکی ده برابر است. این رحمت خداست.  در سوره 36 زخرف آمده است  :  خداوند به آنها ظلم نکرد خودشان به خودشان ظلم کردند.
                         خطا نکنید اما اگر از روی جهالت گناه کردید از توبه محروم نشوید. 
         
         
        در اینجا سرنوشت پرهیزکاران مطرح می شود .در آ یات بعد فوز و پیروزی عظیم را مطرح می کند .
         
        از اوصاف بهشت این است نه سخن ناروا هست نه دروغ .
        فضای بهشت به گونه ای است که نیازی به سخن لغو دروغ نیست.یادتان نرود اینها همه پاداشی از سوی خداوند هست .
        این آیه در حقیقت اشاره توحیدی هست . و عقاید مشرکان که منکر قیامت و خداوند بودند را بهم می زند و می گوید این پاداش نعمت هایی از پروردگار توست .
        اگر انسان ذره ای نیکی کند می بیند و اگر ذره ای هم بدی کند آن را هم می بیند پس همه اش حساب شده است :فی حرامه ای عقاب و فی حلاله ای حساب.
        خداوند آنقدر بزرگوار است که می فرماید یک حسنه انجام دهد ده برابر به او پاداش می دهد اما اگر بدی کند یک عقاب بخاطر آن بدی می دهد .
        قربان خدایی که مهربانی و رحمتش بر عقاب و غضبش سبقت دارد.
         
        مطلبی ممکن است اینجا مطرح شود : در جمله عطاحسابا عطا از فضل خدا حکایت می کند در دعاها هم می خوانیم الهی امنا بعدلک عاملنا بفضلک .
         
        حساب نشانه عدل خداست و عطا نشانه فضل خداست و حساب به معنای  عدل خداست چگونه اینها قابل جمع هست ؟
        مفسران گفتند عطا و فضل خدا با وسعتی که دارد حساب شده و مطابق با حکمت خدا و در شان بندگان صالح خداست.
        از امیر المومنین علیه السلام روایت است خدا هر حسنه ای را ده برابر یا تا هفتصد برابر پاداش می دهد.
        حواستان باشد عذاب نزدیک هست این جمله یعنی قیامت حتمی هست. در بقره فاذا سالک عبادی عنی فانی قریب بنده من از بنده چیزی بخواهد نزدیکم ما شما را از عذابی نزدیک بیم دادیم و ترساندیم در روز ی که ینظر المر ما قدمت یداه به انسان خوب اشاره نمی کند چون معلوم است و در خصوص کافر می گوید فیقول الکافر.
        امام صادق علیه السلام می فرماید قبر انسان یا باغی از باغهای بهشت  یا حفره ای از پرتگاههای جهنم است.
        وضع قیامت چنان وحشتناک است کافر می گوید ای کاش افریده نمی شدم.
        در قران بارها در خصوص قیامت و عذاب بحث شده است زیرا از معصومین روایت داریم انسان سرنوشت خود را می بیند می گوید برای ما در خصوص  قیامت کم گفتند ما کم می دانستیم.
        دلی که گناه می کند و توبه می کند نمی تواند مانند دلی باشد که اصلاً گناه نکرده باشد .تلاش کنید طهارت قبل از اول پاک بماند.
        قیامت آنقدر هول انگیز هست که فرشتگان و حتی شفاعت کنندگان مگر اینکه خدا اجازه دهد وگرنه نمی توانند شفاعت بکنند.
         
        خدا مثقال ذره ای به کسی ظلم نمی کند .ابهت و عظمت خداوند است که جای اعتراضی باقی نمی گذارد زیرا
         
        اعتراض جایی است که دلیل کار معلوم نباشد.
         
        یملکون منه خطابا یعنی آن عذاب شوندگان و آن پاداش گیرندگان حق سخن  ندارند.
        -----------------------------------------------
        فضيلت تلاوت سوره:
        در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام صلّى اللّه عليه و آله آمده است:
         «كسى كه سوره عمّ يتسائلون را بخواند خداوند از نوشيدنى خنك و گواراى بهشتى در قيامت سيرابش مى‏كند».
        و نيز در حديث ديگرى از آن حضرت نقل شده كه فرمود: «كسى كه آن را بخواند و حفظ كند حساب او در روز قيامت (چنان سريع انجام مى‏گيرد كه) به مقدار خواندن يك نماز خواهد بود»
         
        -----------------------------
        دوستان عزیزم ببخشید کمی مطالب طولانی شد امیدوارم خسته نشده باشید
        بیماران و چوانان و همه انسان ها رو از دعای خیر غافل نکنید
        التماس دعا
         
        خاک پای شما
        برگ سبزخندانک

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۰۸۲ در تاریخ چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ ۱۹:۳۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3