سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
    27 شوال 1445
      Sunday 5 May 2024
      • روز جهاني ماما
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      يکشنبه ۱۶ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      درس امروز
      ارسال شده توسط

      احمدی زاده(ملحق)

      در تاریخ : جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۳۹
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۱۱ | نظرات : ۱۹

      حشو در شعر چیست؟
      حشو(اعتراض) در لغت عربی به معنای "لایی" لباس است، همان الیافی که مابین آستر و پارچه نهاده می­شود تا جامه و لباس را بهتر نشان دهد و نگه­دارد؛ که در این باره سعدی می­گوید:
                    قبا گر حریر است و گر پرنیان
                                         بناچار حشوش بود در میان
      و در اصطلاح بدیعی، عبارت است از، آوردن کلمات و جملاتی که به ارکان و سیاق اصلی سخن ارتباطی ندارد و بنا بر دلایلی در لابه لای ارکان و اجزاء اصلی جمله آورده می­شود.
      حشو در کلام به سه گونه است: حشو ملیح ، حشو متوسط ، حشو قبیح.
      شاعران زبان فارسی، در ابیات خود از حشو ملیح بیشتر از نوع دیگر حشوها استفاده می­کنند .
       
      حشو ملیح: آن است که علاوه  بر اجزاء و اغراض اصلی سخن، جمله پاره­ها و گزاره­های دیگر هم بیاید؛ اما نه تنها خللی به معنا و قالب الفاظ  وارد نمی­سازد بلکه به زیبایی معنوی و  صوری آنها  نیز افزوده می­شود. در واقع این حشو در جهت ترمیم و تتمیم ساختار جمله است، و به همین جهت "ملیح" یعنی نمکین و شیرین است و دلها را می­رباید.[1]
      به عبارت دیگر حشو ملیح آن است که هر چند شعر در معنی محتاج به آوردن آن نباشد اما در زیبایی آن تاثیر بسزایی دارد و رونقی دیگر به شعر می­دهد.[2]
       
      خلق گویند: که برو، دل به هوای دگری ده
                                            نکنم، خاصه در ایام اتابک دو هوایی
                                                                                سعدی
      در حشو ملیح، شاعر واژه یا عبارتی در کلام می­آورد که جنبه­ی معترضه دارد و آوردن آن نیازی نیست ولی آن را زیباتر می­سازد.
      در زبان خبر، حشو ناپسند است زیرا مقدار لفظ به اندازه­ی نیاز معنی باید باشد؛ اما در زبان عاطفی، که هدف از آن نشان­دادن عواطف و زیبایی آفرینی است ، حشو ملیح نه تنها ناپسند نیست، بلکه بسیار به زیبایی کلام می­افزاید.
      حشو زیبا یا ملیح، ترفندی خاص نیست بلکه زیبایی آن مرهون ترفندهای گوناگون شاعرانه­ است:
       
                 دی، که پایش شکسته باد، برفت
                                                      گل، که عمرش دراز باد، آمد
      زیبایی حشو در این بیت به سبب تشبیه ماه دی و فصل گل به انسان است که با دو جمله­ی معترضه "پایش شکسته باد" و "عمرش دراز باد" میسر شده است. معمولا حشو ملیح جنبه­ی دعا و نفرین هم دارد. مانند:[3]
               چشم بد اندیش "که برکنده باد"
                                               عیب نماید هنرش در نظر                      
      حشو ملیح را عموما سخنوران نکته­دان و برجسته در کلام خویش گنجانده­اند.
      همچنین باید در نظر داشت که حشو اصولا یک حالت نسبی در جمله دارد،  یعنی حشو، واقع شدن گزاره­ها، به مقدار زیادی بستگی به جایگاه جمله و سخن و نوع نگاه گوینده و خواننده دارد، مگر اینکه صرفا از دیدگاه ساختار زبانی نحوی بدان نگریسته شود نه از وجوه دیگر.
                  دی پیر می فروش که یادش به خیر باد
                                         گفتا شراب نوش و غم دل ببر ز یاد       
      "که یادش به خیر باد" از نظر دستوری حشو است ولی از منظرها و نگاه­های دیگر می­تواند حشو نباشد.
            نام دیگر حشو ملیح اعتراض یا حشو لوزینه است.
       
      حشو متوسط: آن است که اجزاء اضافی، نه جمله را زیبا می­کند و نه چندان آسیبی بدان می­رساند؛ حشو متوسط مثل بیشتر آثار متوسط و کلمات متعارف مردم است.
           زهی زلعل لبت، پسته بر شکر خندان
                                    فروغ عارضت ای دوست شمع حجره­ی جان
       در اینجا لفظ "ای دوست" حشو متوسط محسوب می­شود.
       
      حشو قبیح: آوردن پاره­ها و گزاره­هایی است که در ارکان اصلی جمله خلل ایجاد می­کند و صورت زیبای سخن را آبله­گون(زشت) می­نماید. نوع رایج آن بیشتر وقتی رخ می­نماید که بی­سواد کم­مایه­ای بخواهد ادای باسوادان پرمایه را در آورده مثلا ادیبانه سخن بگوید. که مانند این جمله:
       "سنگ حجرالاسود را با دست لمس استلام نمودم"    
      و همچنین مثل این بیت:
                 از بس که بار منت تو بر تنم نشست
                                                     در زیر منت تو نهان و مسترم     
                                                                                  کمالی
       
                دولت ار یار شود بخت مساعد گردد
                                             ساعد دست ترا باز بیاریم به دست
       در اینجا کلمه­ی "ساعد" حشو قبیح است، زیرا واژه­ی دست رساننده­ی مفهوم ساعد نیز هست.   
      حشو قبیح نیز مبحثی ساختاری است بدین معنا که گوینده هماهنگی فرم(ساختار) و محتوی رادر نظر نمی­گیرد. نمونه­ی کامل حشوهای قبیح را در آثار متکلف ادبی مثل "دره­ی نادره" و "تاریخ وصاف" می­توان دید که بیشتر اجزاء آن هیچ ارتباط معنایی یا قالبی به ارکان جمله ندارن و صرفا برای آهنگین کردن جمله و یا خودنمایی آورده می­شوند.[4]
       
        .[1] محبتی، مهدی؛ بدیع نو، تهران، سخن ، 1380، چاپ اول، ص120.
      [2] . پیشگر، احد؛ بدیع بر بنیاد آثار سعدی، اردبیل، نیک آموز، 1381، ص155، 156.
      [3] . وحیدیان کامیار، تقی؛ بدیع از دیدگاه زیبایی شناختی، رضا انزابی نژاد، تهران، دوستان، 1379، اول، ص 146، 147.
      [4] . محبتی، مهدی؛ پیشین، ص121، 122.
      نویسنده :  الهه سادات برقعي
      پژوهشگده باقر العلوم ع

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۳۸۹۱ در تاریخ جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۳ ۱۱:۳۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0