سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        افراغ اندیشه
        ارسال شده توسط

        علیرضا آیت اللهی

        در تاریخ : يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۸:۱۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۸۵۶ | نظرات : ۳۶

        افراغ اندیشه
         
        شاید شعر درخت انجیری باشد که در تمام ادیان توحیدی سمبلی است از یک « بار آوری مقدس »و نیرو بخش مرغانی فرشته گون در دادن بال پروازی که می خیزد و بر می خیزاند و به اوج می رساند .
        فراتر از این بار چه می تواند باشد ؟
        افراغ ؟
         آیا فلزٌی از گروه فلز ها که در عین سختی فلز بودن ِ خود ، بسیار نرم ... است و پر فروغ ...، و اِ فراغش که ریختن زر باشد تجسمی را پدید می آورد که می تواند شعر « ملحق » و ملحقیان باشد ...؟
        اندیشه
        ولی اینجا شاعرِ بلندپروازی که چون همای اندیشه در شوق پرواز و بازهم پرواز به بالا و اوج و بازهم بالاتر و بالاتر می سراید ، به زر ، که مادٌی است و سهل الوصول ، کم بها می دهد و چه بسا به هیچ می انگارد ؛ و افراغ اندیشه را اکسیری می شمارد نه بسیار کمیاب تر از طلا و نه حتی نایاب ؛ بلکه اسطوره ای .
        افراغ اندیشه
         اندیشه که در قالب شعر می ریزد  ؛ و شعری که ، خود بر آمده از فرهنگ ، با پشت پا زدن به آنچه که جهل و خرافات و ظلمت اهریمنی است  ، بر گستره ی فرهنگ بشری می افزاید و البته که از در و دروازه ی شعر فارسی و ادب فارسی ...
        توضیح :
        تحلیل ، یا اگر در اینجا بتوان گفت « نقد ادبی » ( نقد دانشگاهی ) ، به خلق و ابداع آراسته ی مضمون ( بدیع ) ، پرورش آن به صورتی موزون و همآهنگ ( قافیه وعروض )  ، و مهمتر و بسیار مهمتر از همه ، به نتیجه یا پیام شعر می پردازد ؛ که مجموعا" به محتوای شعر معطوف می شود ، و گاه شکل آن را ، که عروضی و در بند ردیف و قافیه است ، کاملا" تحت الشعاع قرار می دهد ؛ چنانکه خواننده « قالب » یا شکل را به هیچ یا تقریبا" به هیچ ، می گیرد . اینجاست که شاعر در بیان اندیشه ی خود کاملا" موفق شده است ؛ خالق بوده است و روشنگر .
        تعبیر ، از نوع ادبی آن ، می تواند نگارشی باشد که برخاسته از ذوق و شوق دل ، به دل بنشیند ، و همان است که هرچه موزون تر و آهنگین تر باشد ؛ شعرتر تلقی می شود .
        تفسیر و امٌا برداشت خواننده از یک اثر ادبی است که می تواند با برداشت ، یا استنباط ، یا قرائت خواننده ای دیگر متفاوت باشد ؛ و عجبا که حتی گاه می تواند چنان در مقدمه و متن و مؤخره خود  به زیبائی استدلال کند ، و آگاهانه یا نا آگاهانه ساز مخالف بزند  ، که از شعر چیزی را بخواند و به سایر خوانندگان منتقل کند که خلاف نیٌت اصلی شاعر بوده است ! .
        اهل تحلیل نیستم ؛ تعبیرم را برخی نمی پسندند ؛ و امٌا تفسیری بر « افراغ اندیشه » داشته ام که نوشته ام تا شاید عاشقانه به خواندن تفاسیر دیگران ، حتی اگر کاملا" مخالف این تفسیر باشند ،   بنشینم . تفسیر مظهر آزادی اندیشه است و « اظهار نظر » حقٌ مسلٌم ما ادب دوستان .
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۳۴۹۳ در تاریخ يکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ ۱۸:۱۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۵۲ شاعر این مطلب را خوانده اند

        فرید عباسی

        ،

        طاها محبی (حزین)

        ،

        سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

        ،

        میثم دانایی

        ،

        محمد رضازاده

        ،

        علیرضا آیت اللهی

        ،

        عباسعلی استکی(چشمه)

        ،

        فاطمه رها

        ،

        منوچهر مجاهدنیا

        ،

        ایـّـوب ایـّـوبی

        ،

        ارشک امیری توسلی

        ،

        صدف عظیمی

        ،

        محمد رضا نظری(لادون پرند)

        ،

        علی اصغر اقتداری (حرمان)

        ،

        فروزان شهبازي

        ،

        شکوفه مهدوی (بهارانه)

        ،

        الهه معین زاده(نسیم شرق)

        ،

        علی اسماعیلی

        ،

        مینا فیروز

        ،

        محمد محمدی

        ،

        سارا مشیری

        ،

        سینا

        ،

        زهرا سادات مهاجری

        ،

        غلامرضا مهدوی(مهدوی)

        ،

        علی غلامی

        ،

        سمیرا حاجی کمالی

        ،

        نجمه طوسی (تینا)

        ،

        صفیه پاپی(مدیر)

        ،

        عبداله جمنی ( سایه )

        ،

        طلعت خياط پيشه (طلاي كرماني)

        ،

        نیره ناصری

        ،

        محمد رحیم کاظمی

        ،

        سیده لاله رحیم زاده(آلاله سرخ)

        ،

        حسين زرتاب

        ،

        منصور شاهنگیان

        ،

        پرستو پورقربان

        ،

        وحید کاظمی

        ،

        طيارغيبعلي زاده

        ،

        سینا دژآگه

        ،

        امید خواجوی (الف رها)

        ،

        توحید اقدامی

        ،

        شهلا عاشوری وفا

        ،

        منصورامین زاده

        ،

        علی سالاریان

        ،

        پارسا جمشیدی

        ،

        دانیال شریفی ( دادار تکست )

        ،

        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

        ،

        میترا طباطبایی نیا

        ،

        فاطمه جهانگیری ، زحـل

        ،

        محمد قنبرپور ایرندگان

        ،

        حسین ابراهیمی

        ،

        فریباایازی روزبهانی

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1