سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403
    2 ذو القعدة 1445
      Thursday 9 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شاعر پسندیده و نكوهیده از نظر قرآن
        ارسال شده توسط

        عباس یزدی (طوفان)

        در تاریخ : پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ۱۲:۳۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۸۸۴ | نظرات : ۴



        هنگامى كه آیات «تنها افراد گمراه از شاعران پیروى مى‏كنند » نازل شد گروهى از شاعران عصر رسالت كه همگى به وسیله اشعار خود از اسلام و مسلمانان حمایت مى‏كردند، خدمت پیامبر(ص) رسیدند و گفتند: بنابراین سرانجام زندگى ما جز تباهى چیزى نیست!؟\
        شعر یکی از ابزارهایی است که در بیان مسائل مختلف اعم از اخلاقی عاطفی و تربیتی برد زیادی دارد و آهنگین بودن آن به خاطر سپردنش را آسان می کند .و شاعران که در بین مردم دارای محبوبیت هستند و با گذشت زمان به نسل های بعد شهرت و محبوبیتشان منتقل می شود نکته ای که ما در صدد بیانش هستیم این است که

        چرا در قرآن شاعران سرزنش شده اند ؟ قزآن کریم می فرماید :
        «وَالشُّعَرَاء یَتَّبِعُهُمُ الْغَاوُونَ أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی كُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ وَأَنَّهُمْ یَقُولُونَ مَا لَا یَفْعَلُونَ » .(2)
        «تنها افراد گمراه از شاعران پیروى مى‏كنند آیا نمى‏بینى كه آنان درباره هر چیزى به دروغ سخن مى‏گویند، و آنچه را كه مى‏گویند عمل نمى‏كنند؟».
        در بیان چرایی این موضوع باید به شرایط نزول این آیه شریفه دقت کرد و اینکه منظور کدام دسته از شاعران هستند؟
        چه بسا باطل را حق جلوه داده، و احیاناً حق را در نظر مردم، بد معرفى مى‏كنند


        در شأن نزول این آیه شریفه اقوال و آراء فرا.وانی آمده است که در اینجا یکی از اقوالی را مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان آورده نقل میکنیم :


        (پاره‏اى نام گروهى از شعرپردازان گمراه و دروغپرداز و ستایشگر زور و زر و تزویر را آورده و مى‏گویند: اشاره آیه شریفه، به شاعرانى از این قماش است:

         1 - عبد اللّه سهمى، 2 - ابو سفیان بن حرث، 3 - هبیره مخزومى، 4 - مسافح جمحى، 5 - ابو عزّه، 6 و امیّه ثقفى، یادآورى مى‏گردد كه پنج نفر آنان قریشى بودند و نفر ششم نیز از بنى‏ثقیف بود.اینان زبان به دروغ‏پردازى و تهمت‏تراشى مى‏گشودند و در هر زشتى و گناه و ستایش ستم و بیداد سروده مى‏سرودند و از دگرسو در عیب تراشى و عیب‏جویى از پیامبر و یاران عدالت‏خواه و ستم‏ستیز آن حضرت، شعر مى‏پرداختند و انبوهى از گمراهان و شرارت پیشگان را گرد مى‏آوردند و بافته‏هاى خود را بر آنان مى‏خواندند و مى‏گفتند: ما نیز بسان آنچه محمد صلى الله علیه وآله آورده است، آورده‏ایم و بدین وسیله با راه و رسم انسان‏ساز و دعوت نجات‏بخش آن حضرت مخالفت مى‏ورزیدند، و گمراهان نیز پس از شنیدن بافته‏هاى زشت و دروغ آنان به گمراهگرى پرداخته و اشعار آنان را به همه محافل مى‏بردند؛ آرى، این‏گونه بود كه این آیات فرود آمد و خدا روشنگرى فرمود كه از این شعرپردازانِ دروغ‏پرداز، تنها گمراهان پیروى مى‏كنند)
        آیه شریفه در توصیف شاعرانی که مورد سرزنش هستند را اینگونه توصیف می کند:


        1ـ رهبرى گمراهان:
        2ـ گفتار آنان را حد و مرزى نیست. چه بسا باطل را حق جلوه داده، و احیاناً حق را در نظر مردم، بد معرفى مى‏كنند (فى كل واد یهیمون).
        3ـ چون به گفته خود معتقد نیستند، به هنگام عمل، به آنچه مى‏گویند عمل نمى كنند. (و أنّهم یقولن مإ؛ ّّ لا یفعلون).
        بنابراین هر نوع سروده‏اى كه احساسات پاک و شورانگیز گوینده در آن، از عشق به بیان حقیقت، مبارزه با باطل و دعوت به كارهاى نیك سرچشمه گیرد، این شعر و گوینده آن، مشمول آیه‏هاى دیگرى خواهند بود كه به دنبال این آیات به عنوان استثناء وارد شده‏اند، چنانكه مى‏فرماید:

        «إِلَّا الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِیرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنقَلَبٍ یَنقَلِبُونَ» .(3)
        «مگر افرادى كه به خدا ایمان دارند و عمل نیك انجام مى‏دهند و بسیار خدا را یاد مى‏كنند و در برابر ستمى كه كشیده‏اند، دادخواهى مى‏كنند».
        \
        ناگفته پیدا است كه هر گوینده و سراینده‏اى كه زیر بناى افكار و سخنان او را ایمان به خدا، عمل صالح، یاد خدا، و انتقام از ستمگران تشكیل دهد، در اشعار و گفتار وى جز حكمت، موعظه، ترویج حق، و نابود ساختن باطل، چیزى پیدا نمى‏شود.
        از این نظر، پیامبر عالیقدر اسلام(ص) درباره این دسته از شعرا فرموده است:

        «ان من الشعر لحكمة».
        «پاره‏اى از شعرها دانش و حكمت است» (4).

        و لذا هنگامى كه از حضرت صادق(ع) درباره معنى آیه مورد بحث سئوال شد، امام فرمود: «مقصود، داستان سرایان دوران جاهلیت هستند كه به عنوان سرگرمى نادرست اشعارى را مى‏سرودند» .(5)
        مفسران نقل مى‏كنند: هنگامى كه آیات فوق نازل گردید، گروهى از شاعران عصر رسالت كه همگى به وسیله اشعار خود از اسلام و مسلمانان حمایت مى‏كردند، خدمت پیامبر(ص) رسیدند و گفتند: بنابراین سرانجام زندگى ما جز تباهى چیزى نیست.

         در این موقع، آیه «الا الذین آمنوا» - تا آخر - نازل گردید، و گروه با ایمانى را كه به خاطر حق و عشق به معنویت، شعر مى‏گویند، استثناء نمود .(6)


        شعراء در پیشگاه پیشوایان معصوم(ع)
        تأثیر یك شعر آموزنده و یك سروده مفید در روحیه اجتماع، قابل انكار نیست. و گاهى آن چنان قدرت آفرین است كه چیز دیگرى نمى‏تواند جایگزین آن گردد.
        از این رو، پیشوایان اسلام همواره از سروده‏هاى شاعران با هدف استقبال نموده، و آنها را مورد احترام و محبت خود قرار مى‏دادند. روزى كه دعاى پیامبر(ص) درباره نزول باران مستجاب گردید، به یاد عموى خویش ابوطالب(ع) افتاد و فرمود: اگر ابوطالب زنده بود، از دیدن این منظره شاد و خرسند مى‏شد. آیا كسى هست كه شعر او را براى ما بخواند؟ یكى برخاست و گفت: ظاهراً مقصود شما این شعر است:
        «و ما حملت من ناقة ظهرها ابرّ و اوفى ذمّة من محمد»
        «هیچ مركبى در جهان، كسى را بر پشت خود حمل نكرده است كه نیكوكارتر و با وفاتر از محمد باشد».
        پیامبر فرمود: گوینده این شعر، حسان بن ثابت است. در این لحظه على(ع) برخاست و اشعارى چند از سروده‏هاى پدر والامقام خود ابوطالب را خواند، كه نخستین بیت آن، این است:
        «و ابیض یستسقى الغمام بوجهه ثمال الیتامى عصمة للارامل»
        «چهره روشنى كه به احترام آن، باران از ابر درخواست مى‏شود، شخصیتى كه پناهگاه یتیمان و نگهبان بیوه زنان است».
        سپس یكى از افراد طایفه بنى كنانه برخاست و از حضرتش اجازه گرفت كه اشعارى را كه درباره آن حضرت سروده بود، بخواند. حضرت اجازه داد و او اشعار خود را خواند. پیامبر درباره او چنین دعا فرمود:
        «لك لكل بیت قلته بیت فى الجنة».
        «در برابر هر بیتى از این اشعار خانه‏اى در بهشت دارى» .(7)
        پیامبر اکرم (ص):
        مرد با ایمان با شمشیر و زبان خود از حریم حق دفاع مى‏كند. به خدایى كه جان من در دست او است، سروده‏هاى شما بسان تیرى است كه به قلب و چشم دشمن مى‏نشیند


        تقدیرى كه امام سجاد(ع) از «فرزدق» و حضرت صادق(ع) از هاشمیات«كمیت» و امام رضا(ع) از «دعبل خزاعى» نمودند، معروف و مشهور است.
        به دلیل اثرات بارزى كه شعر در میدان دفاع از حق و زنده ساختن حقیقت، از خود مى‏گذارد، هنگامى كه عبدالرحمن بن كعب از پیامبر اكرم درباره شعر سؤال نمود، آن حضرت چنین پاسخ داد:
        «ان المؤمن مجاهد بسیفه و لسانه فو الذى نفسى بیده لكأنما ینضحونهم بالنبل» .(8)
        «مرد با ایمان با شمشیر و زبان خود از حریم حق دفاع مى‏كند. به خدایى كه جان من در دست او است، سروده‏هاى شما بسان تیرى است كه به قلب و چشم دشمن مى‏نشیند» .(9)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۴۳ در تاریخ پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۹ ۱۲:۳۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۱ شاعر این مطلب را خوانده اند

        جعفر محمدی (ضمیرچنارانی)

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0