سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        🔰 درس نامه ی سی و هفت
        ارسال شده توسط

        سید هادی محمدی

        در تاریخ : سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۴:۲۹
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۸۷ | نظرات : ۰

         
         
        بسم الله الرحمن الرحیم 
         
        حروف قافیه 
        حروف قافیه نه حرف است و عبارت است از :
        رَوی ، تاسیس ، دخیل ، ردف ، قید ، وصل ، خروج ، مزید ، نایره .
         
        چهار حرف از حروف قافیه پیش از روی و چهار حرف دیگر پس از آن می آید که در شعر زیر
        همه ی حروف برای آسانی در یادگیری با هم
        آمده اند 
         
        قافیه در اصل یک حرف است و هشت آن را تبع
        چار پیش و چار پس این مرکز آنها دایره
        حرف تاسیس و دخیل و ردف و قید آنگه روی
        بعد از آن وصل و خروج است و مزید و نایره
         
        ✍️ نکته ی مهم
        رَوی آخرین واک اصلی کلمه ی قافیه است. 
        مانند (ز) در کلمات آغاز و باز و 
        (ت) در کلمات بخت و رخت 
         
        اما در کلمات زیر رَوی عبارت است از 
         
        🔴 کتاب ها - تاب ها (ب) 
         
        🔴 دونده - رونده ( - ُو) OW
         
        با توجه به بن مضارع 
         
        🔴 می خواندم - ماندم (د) 
         
        ✍️ نکته :
        در افعال ماضی آخرین واک بن ماضی 
        (سوم شخص مفرد) و در افعال مضارع 
         آخرین واک بن مضارع یعنی
        (اول شخص مفرد فعل امر) رَوی است
         
        🔴 می‌خوانم، می رانم (ن) 
         
        🔴 خندیدن، دیدن (د) 
         
        ✍️ نکته :
        براي تعيين رَوی بايد حروفی را كه زايد براصل كلمه است،كنارگذاشت که ان شاء الله در درس های آینده حروف الحاقی تدریس خواهد شد
         
        ✍️ نکته 
        هرگاه حرف ( روی ) ساکن باشد قافیه را
        قافیه ی (( مقیّد )) خوانند و اگر
        حرف (( روی )) به حرفی و یا به کلمه و یا عبارتی بپیوندد و متحرک گردد آن را
        قافیه ی (( مطلق )) گویند.
         
        🔰 یاد آوری
        واک چیست؟ 
         
        درست است که در دروس گذشته واک را معرفی کرده ام اما برای یاد آوری و یادگیری بهتر رَوی دوباره ذکر میکنم 
        و توصیه میکنم این دروس را چندین باره بخوانید تا کاملا بر بحث قافیه مسلط شوید. 
         
        کلمات فارسی، مانند دیگر زبان‌ها از مجموعه صوت‌ها تشکیل شده است. به کوچکترین شکل این اصوات در قدیم حرف می‌گفتند و امروزه آن را واج  و یا واک می‌نامند. واج در کلمات، باعث تغییر معنا می‌شوند و کوچکترین واحد زبانی هستند. باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که امروزه اصطلاح حرف را تنها برای شکل نوشتاری واج‌ها به کار می‌برند.
         
        تبصره : خانلری واژهٔ «واک» را به‌جای «واج» به کار می‌بُرد، اما امروزه واژهٔ «واج» رایج‌تر است و واژه‌های «واکه» و «همخوان» برای اشاره به «واج مصوت» (vowel) و «واج صامت» (Consonant) به کار می‌رود.
         
        انواع واج در زبان فارسی
        واج مانند تکواژ یکی از اجزای زبان است. واج صدایی است که دیگر نمی‌توانیم آن را به جزئی کوچکتر تقسیم کنیم. در زبان فارسی بیست و نه واج داریم که به دو دسته ی مصوت و صامت تقسیم می‌شوند.
         
        ١  مصوت یا واکه
        در زبان فارسی ۶ مصوت داریم. مصوت واجی است که هنگام اَدای آن، دهان باز است و به دو دسته‌ی کوتاه و بلند تقسیم می‌شود.
         
        مصوت کوتاه
        مصوت‌های کوتاه عبارتند از:
        فتحه، ضمه، کسره 
         
        مصوت بلند
        مصوت‌های بلند عبارت است از ا، و، ی.
         
        نکته: کشش مصوت‌های بلند دو برابر مصوت‌های کوتاه است. هم‌چنین در شمارش مصوت‌های بلند باید دقت کنید که حرف و را با واو اشتباه نگیرید.
         
        ٢  صامت یا هم‌خوان
        (ء، ع)، ب، پ، (ت، ط)، (ث، س، ص)، ج، چ، (ح، ه)، خ، د، (ذ، ز، ض، ظ)، ر، ژ، ش، (غ و ق)، ف، ک، گ، ل، م، ن، و، ی
         
        درباره  ی صامت‌ها باید یک نکته را در نظر باشته باشید که در زبان فارسی حروفی که صدای مشابه دارند مانند ح و ه یک واج تلقی می‌شوند. زیرا نحوه‌ی تلفظ آنها هم متفاوت نیست. اما در زبان عربی دو واجِ متفاوت به شمار می‌روند، زیرا نحوه تلفظ آنها به کلی متفاوت است.
         
        چند نکته درباره ی شمارش واج‌ها
        ١- های بيان حركت یا همان های غير ملفوظ در حكم يك مصوت كوتاه است.
         
        خانه : خ + ا + ن + ـِ (۴ واج)
         
        ٢ - واو معدوله که در کلماتی مانند خواب، خواهر و خواستن به کار می‌رود، نوشته می‌شود ولی خوانده نمی‌شود، به همین دلیل در واج‌شماری هم محاسبه نمی‌شود.
         
        خواب: خ + ا + ب ( ۳واج)
        خواهر: خ + ا + ه + - َ + ر ( ۵ واج)
        خواستن: خ + ا + س + ت + - َ + ن (۶ واج)
         
        ٣ - بعضی از کلمات به دو شکل تلفظ می‌شود مانند عِید و عید یا مهرْبان و مهرَبان. در شمارش واج‌ها باید یکی از شیوه‌ها را در نظر بگیرید.
         
        مهرْبان: م + ـِ + ه + ر+ ب + ا + ن (٧ واج)
        مهرَبان: م + ـِ + ه + ر+ ـَ + ب + ا + ن (٨ واج)
         
        ۴- واج‌های تشدید‌دار را باید دوبار در شمارش لحاظ کنید.
         
        دقّت: د + ـِ + ق + ق + ـَ + ت (۶ واج)
        تعهُّد؛ ت + َ  + ع + َ  + ه + ه + ـُ + د (٨ واج)
         
        ۵- کلماتی که مانند پاییز حروف تکراری دارند، دوبار محاسبه می‌شوند:
         
        پاییز: پ + ا + ی + ی + ز (۵ واج)
        تغییر: ت + ـَ + غ + ی + ی + ر (۶ واج)
         
        ۶- در شمارش صامت‌ و مصوت‌های کلماتی مانند آب که به الف شروع می‌شوند باید به یاد داشته باشید که هیچ کلمه‌ای در فارسی با مصوت شروع نمی‌شود. بنابراین کلماتی مانند آب، آسمان و ... الگوی هجایی زیر را دارند:
         
        آب: ء + آ + ب ( ٣ واج)
        آسمان: ء + آ + س + ِ + م + ا + ن (۷ واج)
         
         
        سید هادی محمدی 
         
         
         
        پی نوشت :
         
        🔘 منابع در آخرین درس قافیه ارائه خواهد شد 
         
        🔘  ادامه دارد.............. ان شاء الله
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۱۲۱ در تاریخ سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۴:۲۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3