سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 3 دی 1403
    23 جمادى الثانية 1446
      Monday 23 Dec 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        دوشنبه ۳ دی

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        راه تشخیص سروش و سه گلشن از هم
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۰۳:۱۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۲۱۳ | نظرات : ۱۹

        رضاپور (محمدعلی):
        تفاوت های گونه های شعری سروش و سه گلشن

        پیش از ورود به بحث نظری مان، خوب است نمونه هایی از هر کدام از این دو گونه ی شعری را بعنوان شاهد بیاوریم:
        نمونه ای در شعر سروش(از سراینده ی گرانقدر، جناب سعید عندلیب):
         
        یک روز بیا فرار کن از غم
        تا کلبه ی عاشقی بیا با من
        یک چای به دست من بده تا من
        پرواز کنم به عرش چشمانت
        نمونه ای در شعر سه گلشن(از سراینده ی گرانقدر، جناب ایمان اسماعیلی راجی:) 
        (بخش آغازگر:) 
        متهم گشته ام به بی دینی/چِقَدَر اتهام شیرینی
        من برای خودم هدف دارم/تو مداوم بگو که بی دینی
         
        (بخش پیکره یا بَدَنه:) 
        دست خود داده ام به کافرها/کافرانی که با خدا هستند
        نه دروغ و ریا و تهمت زن/با عمل معنی دعا هستند
        دستگیری کند خدا ای کاش/از شما که فقط به تزویرید
        کاش یک شب دعا کنند آنها/که به قول شما فنا هستند
        پرم از وعده ی سرِ خرمن /مثل طفلی که مادرش مرده
        فقط آن هفت روز اول غم/خاله دایی و عمه ها هستند
        به نوایی نمی رسد جانم/با شما که به مرگ محکومم
        می روم سمت خلوتستانم/اهل آنجا همیشه "ما" هستند
         
        (پایانبخش:) 
        واژه در واژه های من تندست/بیت در بیت های من نیش ست
        دردهای اهالیِ این ایل/سال ها بیش و بیش از بیش ست
         
        توضیحات
        سروش و سه گلشن، دو قالب یا  دو گونه در شعر پیشرو هستند؛ یعنی آمیخته هایی از شعر سنتی و شعر نو همراه با برخی نوآوری‌ها  یا ترفندهای کم تر شناخته و استفاده شده همچون امکان کاربرد هم به شکل سنتی و هم شکل نو (و پیشرو)، قابلیت استفاده از وزن پردازی پیشرو، قافیه آهنگ، ردیف واره و... و نهایتا پیوند معناداری که بعنوان روساخت، با ژرف ساخت خودشان یعنی مکتب ادبی نورگرایی برقرار می کنند. 
        بنابراین سروش و سه گلشن بعنوان دو گونه در شعر پیشرو، اشتراکات و شباهت هایی با هم دارند و  لازم است راه های تشخيص آنها را بدانیم. 
        برخی از تفاوت های سروش و سه گلشن
        1. طول نابرابر:
        شعر سروش، گونه ای است در اصل کوتاه(بجز در سروش پیوسته که از پیوند چند سروش ایجاد می شود). 
        سروش(سروش کوتاه)  از دو لَخت (مصراع یا مصراع واره) تا تقریبا پانزده لَخت ممکن است امتداد داشته باشد‌‌؛ اما معمولا از چهار لخت تا کم تر از ده لخت ادامه پیدا می کند؛ در صورتی که سه گلشن در اصل برای سرایش های متوسط و نسبتا طولانی و شبیه غزلی انعطاف پذیر و متنوع است و بسیار اتفاق می افتد که بیش از پانزده لَخت بلکه بیش از بیست لَخت ادامه پیدا کند. 
        2. بخش بندی:
        سه گلشن دارای سه بخش جداگانه است که به ترتيب عبارت اند از:
        آغازگر (دارای از یک تا سه لَخت)، پیکره یا بَدَنه (بعنوان متن و طولانی ترین بخش شعر) و پایانبخش (معمولا با طولِ از یک تا چهار مصراع یا مصراع واره و البته در حالتی که مصراعی با طول معمولی به قسمت هایی تقسیم شود، تعداد لَخت های پایانبخش هم ممکن است افزایش یابد)‌‌‌‌؛ اما شعر سروش، از آغاز تا پایان، در هم تنیده است و بخش های جدا و مستقل از هم ندارد جز این که لَخت یا لَخت های پایانی آن بصورت متفاوت (مثلا بدون قافیه  یا با طول متفاوت نسبت به لخت های پیشین) می آید.
         گاهی هم که در آغاز برخی سروش های قافیه مند، لَخت یا لَخت هایی بدون قافیه یا با قافیه ای متفاوت به کار می رود، پیوستگی میان آن و لخت های بعدی، بیش تر از پیوستگی بین بخش آغازگر و بخش پیکره در سه گلشن است؛ به عبارت دیگر: در سه گلشن، با سه بخشِ  تا حدودی مستقل سر و کار داریم‌؛ اما در سروش، با شعری پیوسته تر که تنها در لَخت (های) پایانی، تفاوت برجسته ای می یابد. 
        3. قافیه بندی:
        معمولا در شعر سروش، همه یا بیش ترِ لخت های غیر پایانی، همقافیه اند‌‌‌؛ اما شکل معمول قافیه بندی در گونه ی سه گلشن در هر یک از بخش های سه گانه ی آن متفاوت است و در طولانی ترین بخش یعنی پیکره یا بَدَنه، قافیه بندی مشابه در قالب غزل را می بینیم (البته با انعطاف پذیری بیش تر).

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۳۶۱۳ در تاریخ دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۰۳:۱۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۲۳:۴۷

        سلام و احترام یقیناً جای شاعران خوبی مثل آقای راجی عزیز و خانوم شعله خواهر گرانقدرم و آقای زارع گرانقدر و آقای پرهیزکار و برخی عزیزان دیگر که قبلاً توفیق خواندن آثار ارزشمندشان را درسایت داشتیم ؛ سبز هست و امیدوارم هرجا که هستند در پناه یگانه خدا سلامت باشند و مجدداً شاهد حضور باصفای همگی شان در سایت شعرناب باشیم خندانک خندانک خندانک

        سپاس از شما زنده باشید خندانک خندانک خندانک

        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ۰۰:۰۶
        سلام و احترام و تشکر
        سرکار خانم حسین زاده ی گرانقدر
        خندانک خندانک خندانک
        بله نکته ی ارجمندی فرموده اید.
        جایشان هماره سبز خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        رحیم فخوری
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۰۶:۵۰
        خندانک درودها
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۰:۴۳
        درودها خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸

        🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۰:۵۹
        درود وسپاس دوست فرهیخته خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۲:۵۳
        سلام و درود و سپاس تان بزرگوار خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸

        🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
        ارسال پاسخ
        سیاوش آزاد
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۱:۲۰
        سلام
        قله های فتح نشده در مورد سروش و سه گلشن و ... مشخصند یا باید رفت تا رخ بنمایند؟
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۲:۵۴
        سلام و درود

        باید رفت و رفت و رفت و....
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸

        🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
        ارسال پاسخ
        آذر مهتدی
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۳:۰۷
        درود بیکران جناب رضایی پور گرامی
        بسیار عالی
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۵:۴۳
        درود و سپاس بی کران تان
        سرکار خانم مهتدی گرانقدر خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸

        🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
        نرگس زند (آرامش)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۳:۵۰
        درود ها بر استاد رضا پور خندانک
        خدا قوت خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۱۵:۴۴
        درودها و سپاس ها یتان خواهر بزرگوارم
        سلامت باشید خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸

        🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃
        ارسال پاسخ
        معصومه خدابنده
        سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ۰۰:۰۰
        درودهایم تقدیمتان جناب رضا پور گرامی
        قلمتان نویسا
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        سه شنبه ۱۳ تير ۱۴۰۲ ۰۰:۰۷
        درودها و سپاس ها یتان سرکار خانم خدابنده ی گرانقدر
        در پناه خدا بهترین ها نصیب تان
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2