سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        عقل
        ارسال شده توسط

        سعید صادقی (بینا)

        در تاریخ : دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۱۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۶۸ | نظرات : ۱۰

        بسم الله الرحمن الرحیم 
         
        (اول ما خلق الله العقل)
        اولین چیزی که خداوند خلق نمود عقل است.
        پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و صلم
         
        بی واسطه ترین ممکن الوجود در نظام خلقت به پروردگار عقل است. (عشق عصاره ی عقل است. عشق جسارت عقل در محضر الله است.)
         
        وقتی پروردگار در قرآن کریم میفر ماید: 
        لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾
        براستی انسان را در نیکو ترین اعتدال آفریدیم ۴. سپس او را به پست ترین مراتب پستی بازگردانیدیم ۵.
         
        ظرف انسان مد نظرش است که می فرماید این ظرفیت را در بهترین گنجایش (لایق دریافت عقل) آفریدیم. سپس او را بازگشت دادیم به سرزمینی که در آن قوانین طبیعت حکم فرماست. یعنی همین دنیا و تصور کهکشانها!!

        همه ی حرف اینجاست که بازگشت چگونه است؟!!
         
        آسمان در عالم عرفان به معنای بالای سر که نیست. عقل آسمانی ترین جایگاه خلقت را داراست (که مظهریت آنها در حد تام ۱۴ معصوم هستند)
        هر کسی که از جهل که دقیقا نقطه ی مقابل عقل است فاصله بگیرد و خود را به عقل محض نزدیک کند راهش را به آسمان و مراتب قرب به حضرت حق باز یافته است. در این راه قرآن  انبیاء الهی و معصومین علیهم السلام راهنمای بازشناسی راه آسمانند.
         
        خداوند در قرآن کریم سوره مبارکه عنکبوت میفرماید:
        وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ ﴿۶۹﴾
        و كسانى كه در راه ما كوشيده‏ اند به يقين راه ‏هاى خود را بر آنان مى ‏نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است (۶۹)
         
        امیدوارم دلی بشکند
        و راهی آسمان بشود
        و حقیر را نیز دعا‌ نماید.
         
        و من الله توفیق
        ۲۷ تیر ۱۳۹۸

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۲۲۲۹ در تاریخ دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۰۳:۱۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        اصغر ناظمی
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۱۲:۳۲
        لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾
        براستی انسان را در نیکو ترین اعتدال آفریدیم ۴. سپس او را به پست ترین مراتب پستی بازگردانیدیم ۵.
        سلام
        دوست خوبم
        اختلاف اینجاست که همان نیز مارا دچار تناقض می کند .خداوند انسان را در نیکوترین اعتدال آفریده است ، بلی . اما آنکه اورا به پست تر ین مراتب پستی بازگردانده است ، خود آدمی ست . یعنی یکایک افراد است که به پست ترین مراتب خودرا تنزل می دهند . وشیطان نیز ذهن شرطی شده ی ماست که مامی توانیم بطور فردی در خود ریزریز اعمال وحرکات ذهن را که سبب فریب دادن ما می شوند را دمادم در خود ببینیم ، وبه یمن این مشاهده ی ناب ، شیطان را دردرون خود کاملا تارومار کنیم . مولوی درابیاتی می گوید ؛
        خویشتن نشناخت مسکین آدمی
        از فزونی آمدو شد در کمی
        خویشتن را آدمی ارزان فروخت
        بود اطلس خویش را بر دلق دوخت.
        می بینیم این آدمی ست که خودرا به پست ترین مراتب می کشاند .
        وآنچه ما می گوییم تجاربی شهودی و عینی وملموس است که می توان با کنارزدن غبارهای درونی ، خودرا به اعلاترین مقام رسانید واین تجربه ، اکتشافی عملی وشهودی ست نه مطالعه ی کتاب ها که نقل تئوری هاست .
        نفس و شیطان هردو یک تن بوده اند
        دردوصورت خویش را بنموده اند .... خندانک
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۱۲:۴۳
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۱۷:۵۶
        سلام و درود فراوان خدمتتان بزرگ دوست عزیز و متفکرم

        فاصله ی نوع نگاه مان متاسفانه خیلی زیاد است و من فکر میکنم شاید بخاطر این باشد که من خیلی به اومانیسم اعتقادی ندارم که بخواهم همه چیز را به نسبت درون آدمی ببینم.

        تنها به نظرتان فکر میکنم و جوابی برایش ندارم
        درود فراوان عزیز دل خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۱۸:۱۹
        فقط یک توضیح کوتاه مونده بود که بگم در ادامه ی سوره بعد از آیه ی پنج خداوند میفرماید:

        إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾

        مگر كسانى را كه گرويده و كارهاى شايسته كرده‏ اند كه پاداشى بى‏ منت‏ خواهند داشت (۶)

        یعنی این بازگردانی شامل حال کسانی که ایمان اورده اند و اعمال شایسته انجام داده اند نمیشود. همان رسیدن به عالم معقولات از عالم محسوسات خندانک
        مسعود آزادبخت
        مسعود آزادبخت
        چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ۱۱:۳۸
        سلام و احترام جناب بیدل
        سپاس از نظرات و متن زیبایتان،
        این بازگردانی شامل صالحین و مومنان میشود یا نه؟
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ۱۸:۲۶
        سلام و درود فراوان جناب آزاد بخت عزیز

        آمنو و عملو الصالحات

        بله درست فرمودید خندانک
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۰۸:۳۲
        درود خدا بر شما جناب بیدل خندانک

        دلم نشکست..
        اما آگاه شدم و راهی آسمان .. پس برای این آگاهی دعاگوی شما خواهم بود خندانک خندانک

        در پناه حضرت عقل خندانک

        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۱۷:۵۳
        سلام و درود فراوان بانو


        هر چه که پیش آمد اگر دعا گوی من بودید قدر دانتان هستم
        و به دعای خیرتان محتاج بزرگوار ممنونم از تون خندانک
        ارسال پاسخ
        دوشنبه ۶ تير ۱۴۰۱ ۲۲:۵۰
        درود و عرض ادب جناب صادقی عزیز.. خندانک خندانک
        احسنت بر شما بزرگوار..
        وجود دوعالم در پیش روهست..یکی عالم حقیقی و دیگری عالم موقتی..
        که متاسفانه ذهن کوچک ما درگیر در همین عالم موقتی محدود مانده و کل جهان هستی رو در چهارچوب همین عالم تصور میکنیم..در صورتیکه واقعیت عالم هستی چیزی فراتر ازین حرف و فلسفه بافیاست که ذهن مارو درگیر کرده و میکنه..
        حال آنکه انسان به این جهان موقتی برگشت داده شده تا بر کمالات انسانی خودش بیافضایه و موجب تجلی روح بشه و برای وارد شدن به عالم حقیقی آماده بشه.‌.
        و بازهم عالمی بین عالم موقتی و عالم حقیقی وجود دارد به نام عالم برزخ..
        من انسان کم توجه که متوجه مرتبه ی انسانی خودم نشدم و بین خوب و بد گیر کردم میام عالم برزخ تا ساخته بشم برا عالم واقعی..واااای بر من که اگه برای عالم برزخم هم انتخاب نباشم..
        سعید صادقی (بینا)
        سعید صادقی (بینا)
        سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ۰۰:۱۳
        درود فراوان بانو

        به یقین دنیا و اخرت پیش روی ماست

        برزخ حد فاصل این دو جهان است و بهره بردم از مطالبتان بزرگوار خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2