سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 1 آذر 1403
    20 جمادى الأولى 1446
      Thursday 21 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        پنجشنبه ۱ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        شناخت انواع شعر
        ارسال شده توسط

        فاطمه گودرزی

        در تاریخ : شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۲۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۸۵ | نظرات : ۱۰

        درود بر اهالی شعر ناب 
        این تحقیق در تاریخ ۱۴۰۰/۹/۷   
              جهت شناخت انواع سبک شعر جمع اوری شده 
        تا شاید گره ای از کار دوستانی که چون من در میان حجم اطلاعات گنگ می شوند راه گشا باشد 
        امید که بکار آید 
        فرامک سلیمانی سبک شعر:
        سبک شعر، یعنی مجموع کلمات و لغات و طرز ترکیب آنها، از لحاظ قواعد زبان و مفاد معنی هر کلمه در آن عصر و طرز تخیل و ادای آن تخیلات از لحاظ حالات روحی شاعر، که وابسته به تأثیر محیط و طرز معیشت و علوم و زندگی مادی و معنوی هر دوره باشد.
        آنچه از این کلیات حاصل می‌شود آب و رنگی خاص به شعر می‌دهد که آن را سبک شعر می‌نامند و قدما گاهی به جای سبک طرز و گاه طریقه و گاه شیوه استعمال می‌کردند.

        سبک‌های شعر کلاسیک فارسی:
        سبک هندی
        سبک هندی یا اصفهانی که مقدمات آن از دوره مفعول فراهم شده بود با ظهور دولت صفويه در ایران به وجود آمد.
        سبک خراسانی
        سبک خراسانی که آن را سبک ترکستانی هم می گویند در واقع طنز و شیوه شاعران خراسان بوده است. این شیوه از اولین دوران‌های شعر فارسی یعنی اوایل قرن چهارم تا اواسط قرن ششم ادامه داشت.
        سبک عراقی
        سبک عراقی به سبکی از شعر فارسی گفته می‌شود که از اواخر قرن ششم تا قرن نهم هجری رواج و ادامه داشته است.
        نام این سبک از عراق گرفته شده، اما رواج این سبک محدود به سرزمین عراق نبود و در نواحی دیگر نیز رواج داشت.
        شعر نو فارسی:
        تا اوایل قرن 14 هجری شمسی، شاعران دو اصل کلی تساوی وزن مصراع‌های شعر و نظم ثابت قافیه‌ها را رعایت کرده‌اند و اگر هم نوآوری در قالب‌های شعر داشته‌اند، با حفظ این دو اصل بوده است.
        در آغاز این قرن، برخي از شاعران به این فکر افتادند که آن دو اصل کلّی را به کنار گذارند و نوآوری را فراتر از آن حدّ و مرز گسترش دهند. شعری که به این ترتیب سروده شد، شکلی بسیار متفاوت با شعرهای پیش از خود داشت.
        در این گونه شعرها، شاعر مقیّد نیست مصراع ها را وزنی یکسان ببخشد و در چیدن مصراع‌های هم قافیه، نظامی ثابت را ـ چنان که مثلاً در غزل یا مثنوی بود ـ رعایت کند.
        طول مصراع، تابع طول جمله شاعر است و قافیه نیز هرگاه شاعر لازم بداند ظاهر می‌شود. در این جا آزادی عمل بیشتر است و البته از موسیقی شعر کهن بی‌بهره است.

        پدیدآورنده جدی این قالب‌ها را نیما یوشیج می‌شمارند. البته پیش از نیما نیز اندک نمونه‌هایی از این گونه شعر دیده شده است، ولی نه قوّت آن شعرها در حدّی بوده که چندان قابل اعتنا باشد و نه شاعران آنها با جدّیت این شیوه را ادامه داده‌اند.

        شاعران کهن سرا می‌کوشیدند نظام موسیقیایی را حفظ کنند هرچند در این میانه آسیبی هم به زبان و خیال وارد شود و شاعران نوگرا می‌کوشند آزادی عمل خویش در خیال و زبان را حفظ کنند هرچند آسیبی متوجه موسیقی شود.

        پس می‌توان گفت پیدایش شعر نو، ناشی از یک سبک و سنگین کردن مجدّد عناصر شعر و ایجاد توازنی نوین برای آنها بوده است.

        قالب نیمایی:

        نیمایی شعری است با وزن عروضی، منتها ارکان آن مانند شعر سنتی محدود به دو و سه و چهار رکن نیست و قافیه جای منظم و مشخصی ندارد. اشعار نیما و اخوان و فروغ و سپهری و بیشتر شاعران نو پرداز بدین شکل است.

        شعر آزاد:

        شکل شاملوئی که بدان شعر سپید گویند. این نوع از شعر وزن و آهنگ دارد منتها عروضی نیست و قافیه در آن جای ثابتی ندارد. اغلب شعرهای احمد شاملو چنین است.

        شعر موج نو

        شعر موج نو نه تنها وزن عروضی ندارد بلکه آهنگ و موسیقی آن حتی مانند شعر سپید هم مشخص نیست و در حقیقت فرق آن با نثر در معنای آن است.
        در شعر سپید تشبیهات و استعارات با زبان شعر بیان می‌شود و جز لطافت و تاثیرگذار معنوی، در ظاهر فرقی با نثر ندارد.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۶۸۹ در تاریخ شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۲۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        سعید نادمی (هزارویک )
        شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۳۰
        بسیار عالی و مفید بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        فاطمه گودرزی
        شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۴۸
        سپاس از لطف نظرتان
        خندانک خندانک خندانک
        حنانه الادا
        شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۰۷
        بسیار مفید وکاربردی بانو🌹🌹🌹
        فاطمه گودرزی
        فاطمه گودرزی
        شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۴۲
        سپاس از شما
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۰۲
        خندانک خندانک
        فاطمه گودرزی
        دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۱۰
        🌺🌺🌺🌺🌺🌺
        🌹🌹🌹🌹
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۱:۳۳
        سلام و درود
        تفاوتی که درباره ی شعر سپید و موج نو
        نوشته اند و شما نیز همان کلیشه را ارائه داده اید، به دلایلی از نظر این جانب، کامل نیست.
        پیش تر نشان داده بوده ام که هم سپید و هم
        موج نو را می توان تقطیع عروضی کرد.
        ضمنا
        کاش مطالبی می نوشتید درباره ی
        شعر پیشرو و گونه هایی همچون
        سروش
        سه گلشن
        شعرسبز یا چندآهنگ
        شعر تک....

        سروش
        فاطمه گودرزی
        پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۲۲
        سلام و درود بر شما
        بنده مطلبی را که ارائه دادم به این لحاظ است که با این مطلب خود من که در مورد تفاوت شعرها شناخت کمی دارم تا حدودی اشنا شدم و مطمئنم هستند دوستانی چون من به این قسم مطالب نیاز دارند . بنابراین احساس کردم میتوانم به جای این که بروم و زیر اشعاری که نمیدانم سپید است یا غزل یا قصید یا .... فقط بنویسم
        احسنت و درود تان باد
        هم خودم اطلاعاتی کسب کنم .هم به دوستانی که چون من اطلاعات کمی دارند کمکی کنم
        شعر سروش و سه گلشن و... ...
        که فرمودین شما اطلاعاتی بگذارید تا دیگران بیاموزند .
        من به تازگی که شما گفتید اسم این نوع از اشعار را شنیده ام
        شما نیز در مورد انچه که اطلاع دارید ،و شناخت اطلاعات بدهید .
        به نظر این حقیر مطلب مفیدی بود که ارائه دادم .
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۴۱
        سلام و درود دوباره
        مطالب مفیدی بود که ارائه دادید و بنده فقط درجهت تکمیل کار، چند خطی نگاشتم.
        پیروز و بهروز باشید در پناه خدا خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه گودرزی
        فاطمه گودرزی
        دوشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۲۵
        درود بر شما
        این سایت مانند مدرسه است و هر کدام میتوانیم با ارئه مطلبی در راستای تبلیغ غنی شعر پارسی به این مهم کمک کنیم.
        بنابراین هر کدام از ما میبایست گوشه ای از کار را بگیرد .
        از این که شعر پارسی دلسوز دارد هنوز .به خود میبالیم و درود میفرستم بر شما و برای شناساندن ،
        سروش
        سه گلشن
        شعر سبز
        تک و هر آنچه که نمیدانستیم خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        1