سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        نقد منصفانه ی شعر ترنج
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ۰۴:۱۷
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۶۵ | نظرات : ۳

        نقد منصفانه ی قالب ترنج
        سلام و درود،
        فرهیختگان گرانقدر در مطلب قبلی ام توضیحاتی خوانده اند درباره ی #قالب_شعری_ترنج.
        در این مجال، بعضی نظر مخالف و بعضی موافق داشته اند و از هر نظر می توان چیزی آموخت.
        اکنون، می خواهیم به نقدی کوتاه درباره ی #شعر_ترنج بپردازیم:
        از حدود هزار سال پیش، قالب  یا شِبه قالبی به نام 
        #تمام_مطلع در شعر فارسی، نمونه هایی داشته است.
        مهم ترین ایراد مخالفان شعر ترنج به این گونه ی شعری، مربوط بوده به پیشینه ی تمام مطلع و در نتیجه، عدم قابلیت پذیرش ترنج بعنوان قالبی جدید.
        این اعتراض، کاملا منطقی است و بیش از همه، استاد گرانقدر، جناب ابراهیم 
        #حاج_محمدی به این تذکر شایسته پرداخته اند و ناگفته نماند که نگارنده هم از قبل به این نکته، توجه داشته است.
        با این حال، جناب بهنام #حیدری_فخر بعنوان تدوینگر ارجمند شعر ترنج - که علاوه بر سرایش، با تصنیف و ترانه و آهنگسازی، در پیوند هستند -
        بطور مستقل و بدون توجه به تمام مطلع باستانی به شعر ترنج روی آورده بودند و پس از آگاهی از تمام مطلع به ویرایش جدی آن پرداخته اند.
        معترضان - که برخی،  بتازگی پس از آگاه سازی های جناب استاد حاج محمدی، نخستین بار، نام تمام مطلع را شنیده بودند- بعضا در اعتراضات خود، چندان جانب اخلاق را نگاه نداشته، در ایفای نقش منفی در مواجهه با ترنج، زیاده روی کردند.
        از طرفی، تمام مطلع، شیوه ای فراموش‌شده بود که همت جناب حیدری فخر و شفاف سازی های استاد حاج محمدی باعث مطرح شدن دوباره ی آن گردید.
        اکنون در شکل ویرایش شده ی ترنج،  دست کم می توان گفت: با شکلی نوین و پیشرو از تمام مطلع روبرو هستیم، البته در حالت خوش بینانه هم می توان گفت‌: با گونه ای تازه در شعر فارسی روبرو هستیم.
        قالب های نو در شعر فارسی، چه فایده ای دارند؟
        برخی صاحب نظران حوزه ی شعر فارسی، با پیدایش قالب های جدید، مخالف و برخی با آن، موافق اند.
        نگارنده، از پردازندگان به گونه های تازه است، با این حال، کار ناشیانه در این حوزه را نمی پذیرد.
        ترنج، بعنوان گونه ای تازه در سرایش، نقاط قوتی دارد، ازجمله: خوش آهنگی مضاعف آن، البته این مورد هم از طرف برخی منتقدان، مورد نکوهش قرار گرفته با این دلیل که این نوع شعر، دچار زیاده روی در قافیه پردازی شده است.
        هر چند این انتقاد ممکن است جنبه ی سلیقه ای داشته باشد،
        بی شک، سرایش در این قالب را بویژه برای شاعران نه چندان قوی، مشکل می سازد.
        بدیهی ست که وجود این  مشکل در ترنج، به شدت تمام مطلع نیست، اما به هرحال، کاربرد زیاد قافیه، کار شاعر را مشکل می کند. 
        شاید به همین دلیل، جناب حیدری فخر (افزون بر کاربرد ترنج در حوزه ی رسمی شعر) تأکید داشته اند بر قابلیت ویژه ی ترنج برای استفاده در تصنیف.
        همچنين، گزینش قافیه های آسان و استفاده از اوزان طولانی در واحد مصراع، مانند فاعلاتن مفاعلن فعلن فاعلاتن مفاعلن فعلن (در یک مصراع)
        راه های دیگری ست برای آسان تر شدن سرایش ترنج و استفاده از این گونه ی خوش آهنگ.
        با احترام،
        #محمدعلی_رضاپور

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۱۶۴ در تاریخ پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ ۰۴:۱۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3