سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        فراخوان فرهیختگان قلمرو پارسی به مکتب ادبی نورگرایی
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۴:۳۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۱۴ | نظرات : ۷

        بسم الله الرحمن الرحیم
        سلام و درود،
        موضوع:
        فراخوان #مکتب_ادبی_نورگرایی
        مخاطبان: جامعه ی فرهنگ و ادب خاور زمین بویژه قلمرو زبان پارسی
        مطلب:
        در ادبیات و بویژه شعر فارسی،
        تا پیش از انقلاب شعر نو،
        سبک هایی همچون خراسانی، عراقی و هندی مطرح بوده اند.
        سبک های ادبی فارسی، سیر طبیعی نیازمندی های  تاریخی  در این عرصه بوده اند و سبکی در ادامه ی دیگری و مراحلی در میانه ی دو سبک قرار داشته است چنان که شِبه سبک یا زیر سبک آذربایجانی در میانه ی سبک های اصلی خراسانی و عراقی بوده است، اما در اروپا، بجای سبک های ادبی، مکاتبی ادبی، مطرح و دارای کلیتی فلسفی تر بوده اند و چه بسا مکتبی تازه در اعتراض به مکتبی کهن به وجود می آمد و افرادی کاملا آگاهانه و آشکارا، بنیانگذاران آن می شدند تا جامعه را از نارسایی های مکتب پیشین برهانند و  کمالی برای جامعه ی خود به بار آورند و برخلاف سبک های ادبی - که تقریبا قلمروی بیش از شعر و نثر نداشته اند-  مکاتب ادبی، تقریبا همه ی حوزه های فرهنگی و هنری را در بر می گرفته اند و کلاسیسم از کهن ترین و پُست مدرنیسم از نوین ترین مکاتب است. 
        در جریان شعر نو، بنیانگذاران آن بویژه جناب نیما یوشیج بزرگ، عزم ایجاد تحولی اساسی در شعر فارسی داشته اند و در این راه، آشکارا به سوی مکاتب ادبی اروپا بویژه فرانسه رفته و کلیشه های آنها را - البته با تعدیل هایی ارزشمند - وارد شعر فارسی کرده اند، مثلا جناب نیما هم در برون مایه و هم درون مایه ی شعر نیمایی و سپس جناب شاملو در شعر منثور، بشدت تحت تأثیر مکاتبی همچون سمبولیسم، رمانتیسم و... بوده اند و این مسیر همچنان ادامه پیدا کرده است.
        به باور نگارنده، جایگاه جهانی ادبیات و فرهنگ پارسی باید چیزی بیش از گرایش فراوان به مکاتب غربی باشد و در این راه،
        #مکتب_ادبی_نورگرایی  - که ویژگی هایی کاملا بومی و هماهنگ با جامعه ی فرهنگی ما دارد- پیشنهاد می شود و امید است فرهیختگان گرانقدر حوزه های مختلف فرهنگی و هنری بویژه یاران ادبیات، با ارائه ی آثاری ارجمند در مکتب‌ فلسفی، اجتماعی و ادبی نورگرایی، یاریگر این راه باشند
        بویژه این که نگارنده، به هیچ جناح و شخصیت سیاسی و بهره مندی از مزایای آن، وابسته نیست و به دستبوس هیچ کسی اقدام نکرده و برای شناساندن این کار بزرگ، 
        هماره از خدای خود کمک طلبیده است و در این راستا، امید یاری از فرهیختگان غیرتمند بومی دارد. 
        ویژگی های #مکتب_ادبی_نورگرایی بطور بسیار خلاصه:
        نگرش توحیدی به پدیده ها در نظر و عمل و ترسیم آن در موقعیت های دنیای امروز،
        فراخوانی اندیشه های نورگرا یعنی معنوی از هر دین و مرامی و از هر سرزمینی با هدف ایجاد جبهه ای مشترک در نبرد آرماگدون، 
        آمیختگی سنت و دنیای پسامدرن، 
        توجه ویژه به میهن و بازآفرینی ارزش های مثبت میهنی نه در چارچوب ناسیونالیسم اومانیست غربی بلکه در چارچوب بومی گراییِ در مسیر توحید، 
        کاربرد نور، رنگ، عطر، طعم و... برای تبیینِ عینیِ انتزاعیاتِ الهی بصورت نسبی‌ و همچنین برای تسلای انسانِ آزاردیده از دنیای پسامدرن معنویت گریز 
        و چند ویژگی مهم دیگر
        و در برون مایه، در حوزه ی سرایش بطور ویژه به #شعر_پیشرو می رسد که آمیخته ای از سنت و نوآوری است و گونه هایی دارد همچون #سه_گانی، #آمیزه، #سروش، #سه_گلشن، #شعرسبز_یا_چندآهنگ و #شعر_تک.
        درباره ی #مکتب_ادبی_نورگرایی،
        توضیحات بیش تری در نگاشته های دیگری قرار داده ام که شایان جستجوی فرهیختگان ارجمند خواهد بود.
        با سپاس فراوان،
        #محمدعلی_رضاپور (#مهدی)
        دهم فروردین هزار و چهارصد کوچنمای خورشیدی،
        ایران- مازندران- بابلعشق.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۱۱۰ در تاریخ پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ۰۴:۳۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۰۲
        درود بزرگوار خندانک خندانک خندانک
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        سه شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ ۲۳:۰۳
        درود بزرگوار
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۰ ۲۰:۴۰
        سلام و درود و سپاس خندانک
        سعید نادمی (هزارویک )
        پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۳۱
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۲
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۶
        ویرایش: البته شاید بهتر باشد بجای نبرد آرماگدون، بنویسیم: نبرد آخرالزمان.
        گویا از برخی منابع بر می آید که در یکی از این نبردها که احتمالا همین نبرد آرماگدون باشد، شیعیان حضور یا حضور جدی ندارند و ابرقدرت ها با هم می جنگند، اما در جنگ همراه با حضرت مهدی، شیعیان حضور فعال دارند.
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۶ آبان ۱۴۰۰ ۱۶:۱۱
        مکتب ادبی نورگرایی بطور خیلی خلاصه:

        ترسیم طبیعت، سنت و معنویت بر بوم پسامدرن
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2