سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مکتب ادبی نور گرایی - 3
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۰۵:۳۴
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۴۳ | نظرات : ۵

        7. نوع نگرش به طبیعت 
        طبیعت، آفریده و نشانه ی خدا و تسبیح گوی اوست و نعمتی است برای استفاده ی انسان ها و دیگران.
        طبیعت بویژه در زندگی پر مشغله و پر نگرانی دنیای مدرن
        می تواند مانند مادری مهربان و آرامش بخش عمل کند همچنان که خیلی ها بعد از کار و مشغله ی روزانه یا هفتگی، هنگام فراغت شان به دامن طبیعت پناه می برند و طبیعت شعر و هنر هم حتما می تواند نقش مادری مهربان را برای خستگان دنیای ماشینی ایفا کند. 
        8. روش گذاری بر پایه ی پردازش جایگاهی در روساخت و پردازش چیره در ژرف ساخت
        رهنمون:
        در نورگرایی، توجه جدی داریم به این مهم که عوامل مختلف در داستان و رمان و گاهی در شعر و غیره یعنی عواملی مانند پدیدآورنده (نویسنده، شاعر، نقاش، بازیگران و...)، مخاطب، زمان، مکان و... ممکن است در موقعیت های گوناگون، گوناگون پدیدار شوند، مثلا قهرمان داستان و دیگر شخصیت های آن ممکن‌است همیشه به یک شیوه ی مثبت یا منفی رفتار نکنند و حالات مختلف آنها، جلوه های مختلفی را به وجود بیاورد، مثلا شخصیتی که در حالات عادی، خوش رفتار است، در حالات خاص، به شکل های دیگری خود را نشان دهد. همچنین هر فرد، در سنین مختلف، تحصیلات مختلف، کسب تجربیات مختلف و خلاصه در موقعیت های مختلف زندگی خودش ممکن است دچار  تغییرات فراوانی بشود. چنین تغییراتی را که - برپایه ی تغییر در موقعیت ها هستند- پردازش جایگاهی می نامیم.
        در روح یا کلیت یا ژرفنای اثر پدیدآمده در حوزه ی مکتب نورگرایی، نور معنویت غلبه دارد و با وجود نگرانی ها، غم ها، شکست ها و...
        فضای غالب، نورانی، امیدوارانه و بطور کلی مثبت است و این شیوه ی  پردازش، آشکار یا نهان در نورگرایی حضور دارد و این را پردازش چیره می نامیم، بنابراین، پردازش چیره در نورگرایی، هیچ وقت با نگاه نیهیلیستی و مانند آن، همخوانی ندارد و در شعر به شیوه ی خیام و در داستان به شیوه ی صادق هدایت نیست
        هر چند ممکن است گاهی در پردازش جایگاهی به آنها بگراید
        (مثلا در زبان شخصیتی داستانی که اندیشه هایی همانند با آنها دارد).
        9. به خود کشانیِ سازنده
        رهنمون:
        برخورد نورگرایی با مکاتب دیگر در چارچوب به خود کشانیِ سازنده است. 
        نورگرایی، دعوایی با هیچ مکتب ادبی دیگری ندارد مگر در جایی که آن مکتب در نقطه ی مقابل معنویت خدایی می ایستد. از این گذشته، دستاوردهای مثبت مکاتب دیگر در نورگرایی، مورد استفاده قرار می گیرد اما نه بصورتی که باعث ایجاد پراکندگی بشود بلکه بصورت یکدست و یگانه. در واقع، نور گرایی، امتیازات مکاتب دیگر را بصورت تعدیل شده و در چارچوب ارزش های خود و در کلیتی یکپارچه به کار می گیرد و البته خود نیز بسیار بر آنها می افزاید.
        10. اشاره نگاری
        استفاده از کد، رمز، نماد، شعار و مواردی از این قبیل، اهمیت زیادی در نورگرایی دارد و بویژه در مواردی مانند تقابل جبهه‌ ی حق و باطل در نبرد بزرگ، قابل استفاده است.
        اشاره نگاری، عنوان انتخابی نگارنده است برای کاربرد هر کدام از ابزارهای کد، رمز، نماد، شعار و از این قبیل، مثال، 
        استفاده از "98+" (کد مخابراتی) در معنای ایران،  
        "یا مهدی‌" در روحیه دادن به جبهه ی خودی و شکستن روحیه ی جبهه ی صهیونیست و دجال (صهیونیست ها پیش دستی کرده و در بازی یارانه ای خلیج فارس، عبارت "یامهدی"
        را در معنایی منفی و از زبان دشمنان شان به کار گرفته اند)،
         "144" برای اشاره به روایت کتاب مقدس درباره ی  بازماندگان یهودی جنگ آخرالزمان که  144000 نفر و در راه نیک هستند و به حضرت عیسی مسیح ایمان می آورند و ما به نشانه ی دوست داشتن  آن یهودیان رستگار و پیوسته به راه حق، عدد  144 را در این معنا می توانیم به کار ببریم.
        (ادامه دارد)
        #محمدعلی_رضاپور (#مهدی)

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۱۰۲۶ در تاریخ سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۰۵:۳۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ ۱۴:۴۴
        درود برشما
        نور یگانه خدا یاورتان خندانک
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۲۹
        سلام و درود فراوان بر جناب رضاپور بزرگوار
        بسیار
        عالی
        بود خندانک
        مجتبی شهنی
        سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۱۹:۲۹
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        طوبی آهنگران
        سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ۲۱:۲۴
        سلام جناب رضا پور
        بسیار بسیار زیبا دورود بر شما
        محمد علی رضاپور
        پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ۲۰:۲۲
        سلام و درود و سپاس خندانک
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2