سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 18 آذر 1400
  • معرفي عراق به عنوان مسؤول و آغازگر جنگ از سوي سازمان ملل، 1370 هـ ش
6 جمادى الأولى 1443
    Thursday 9 Dec 2021

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

      پنجشنبه ۱۸ آذر

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      یکم بهمن، جشن میلاد شعر سروش
      ارسال شده توسط

      محمد علی رضاپور

      در تاریخ : سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۹:۴۰
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۸۸ | نظرات : ۳

      بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام و درود،
      یکم بهمن، جشن میلاد #شعر_سروش را به همه ی شما دوستداران فرهنگ و ادب، خجسته باد می گوییم.
      با یاری باری یاریگر، تلاش دوستان سروش سرا به بار نشسته و اکنون سروش، فرامرزی شده است و سرایندگانی توانمند از ایران، تاجیکستان و افغانستان با آن، خو گرفته اند و همچنان در جاده ی #شعر_پیشرو، رو به پیشرفت است.
      سپاس از همه ی خوبانی که به هر شکل، یاریگر بوده اند. سروشستان سرایش تان
       هماره آباد!
      و اما انواعی از #شعر_سروش 
      Аивое аз #Шеьри_СУРӮШ
      #سروش، قالب یا مجموعه قالب ها یا به عبارت بهتر، شیوه و دستگاهی تازه و توانمند در سرایش پارسی ست. 
      سروش، 
      دارای انواع مختلفی ست مانند:
      🌹
      1. سروش قافیه منظم دارای عروض سنتی در لخت های غیرپایانی و دارای عروض ویژه ی سروش در لخت پایانی:
      کهکشان، بی تو، خالی از نور است/
      بی تو، خورشید، هلیومِ کور است/
      نور، گرم و لطیف و پرشور است/
      دور از این نور، کفرِ مهجور است/
      هستی از نور عشق، مسرور است/
      الله نور السموات (السموات) 
      و الارض.//
      وزن این سروش
      در لَخت های غیر پایانی:
      فاعلاتن مفاعلن فعلن
      و در لَخت پایانی (در پی دگرگونی مرتبط با کوبش پایانی) بصورت:
      مفعولُ مفعولُ مفعولُ فعلن.
      🌹
      2. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لَخت بلند به کوتاه:
      کم تر از آفتابگردان ام؟/
      گر بتابی./
      🌹
      3. سروش دو لَختی بدون قافیه، با عروض نیمایی و از لخت کوتاه به بلند:
      می رود قایق/
      و نمی کاهد عزت دریا./
      🌹
      4. سروش مسمّطی:
      غنچه ای می شکفت و  
      می خندید/
      همه جا را بهارگون می دید/
      باد، پیش آمد و از او پرسید:/
      "این جهان را چگونه
       می بینید؟" /
      پاسخش را نداده، برچیدش. //
      🌹
      5. سروش قافیه منظمِ 
      کوتاه پايان:
      غم به غم شد دلم، غماغم شد/
      اهل غمّاً بِغمّ، دمادم شد/
      پیشِ دل، ارزش جهان، کم شد/
      مَحرم رازهای عالم شد/
      پیله ها را شکست./
      🌹
      6. سروشِ کوتاه پایانِ
       تمام قافیه:
      من سمرقندم و زرافشان ام/
      سُغد و خَتلان ام و بدخشان ام/
      کابل و بامیان و بَغلان ام/
      مشهد و بابل و مریوان ام/
      ایران ام./
      🌹
      7. سروش دارای عروض ویژه ی سروش، 
       قافیه مند و همچنین  رازگون
      (به ترتیب از لخت بلند به کوتاه):
      و باز، گل های آفتابگردان که باز می شوند/
      آوازهای رازِ دل، آغاز 
      می شوند/
      رو به سوی نور./
      🌹
      8. سروش بی قافیه، با عروض آزاد و با طول رازگون(از بلند به کوتاه):
      باز، رازِ سرافرازِ سکوتت/
      سربلندترین فرا-فریاد/
      بر چکادِ شوکتِ تاریخ/
      آی قله ی بلند!/
      🌹
      9. سروش بی قافیه یا نیم قافیه، با عروض نیمایی و طول رازگون(از لخت بلند به کوتاه):
      رفتم از کوهپایه تا قلّه/
      وقت برگشت گشت/
      (وای!) تا پایین/
      درّه-درّه./
      🌹
      10. سروش هایکویی، 
      قافیه مند و دارای عروض سنتی-نیمایی:
      برکه، آرام، رام، باد خزان/
      نقش ها، بی نگاه رهگذران/
      شاعری در شبی..../
      (توضیح: در لخت دوم، حرکت حرف آخر واژه ی "نگاه" هر یک از سکون و کسره می تواند باشد تا از این راه به چند بُعدی و قابل تفسیر بودن سروش، کمک کند.)
      🌹
      11. سروش هایکویی قافیه مند با عروض آزاد:
      حال خراب/
      ترک خواب/
      تازه عاشق./
      🌹
      12. سروش هایکویی بدون قافیه با عروض آزاد:
      آرام آرام/
      بدن بدون حرکت/
      آغاز پرواز./
      توضیح: در پاسخ به این که چرا این سروده های همانند هایکو را در قالب سروش می دانیم،
      پاسخم این است که: با وجود ساخت معنایی و ژرف ساخت هایکو مان در آنها ساختار لفظی یعنی روساخت، برخلاف اصول هایکوواره، ویژگی هایی مربوط به شعر سروش دارد، از جمله: تأکید بر کاربرد آرایه های ادبی.
      سپاس از توجه تان🙏
      جشن شعرسروش، فرخنده باد!
      #محمدعلی_رضاپور

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۰۸۶۳ در تاریخ سه شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۹:۴۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      بهروز ابراهیمیان
      چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ۰۳:۰۸
      سپاس ازشما شاعرگرانمهر خندانک خندانک
      قربانعلی فتحی  (تختی)
      چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۳۲
      سلام ودرود جناب رضا پور عزیزو گرامی

      بسیار عالی وبامفهوم
      زیبا بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۰۸
      سلام و درود و سپاس و ارادت خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0