سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 27 آبان 1403
    16 جمادى الأولى 1446
      Sunday 17 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۲۷ آبان

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        عشق داند که دراین دایره سرگردانند
        ارسال شده توسط

        منیژه قشقایی

        در تاریخ : شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۳۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۷۶ | نظرات : ۳۹

        درود بیکران ...
         
        تلاش برای فهمیدن وجمع آوری  دانش
        ربطی به عرفان ندارد، اینها می تواند
        پیش زمینه ی عرفان باشد اما خودش نیست .
         
        عارف یک عاشق است او کسب نمی کند بلکه دریافت می کند.دانشی که باعث تحول می شوداز اتصال به او و همسو
        شدن با کل به دست می آید. یک اندوخته نیست بلکه 
        لحظه به لحظه نوشدن است .
         
         
        رهایی با اندوختن به دست نمی آید
        با احتکار کردن وپتک کردن آن برسر دیگران
        به دست نمی آید.
         
        تنها وقتی رها می کنی
        وقتی متواضع می شوی وقتی فروتن می شوی 
        سه عامل اساسی را زنده می کنی  ،بخشش 
        عشق ، سپاسگزاری .
         
        جریان متناوب خواهد آمدو
        دانش حقیقی منتقل خواهد شد ،
        باور کنی یانه دارای چه مدرکی هستی
        و چه کسی هستی ...اینها همه بازی های زمین است .
         
        درارتعاش عشق باشید۔
        🌹❤✌

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۷۷۵ در تاریخ شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۳۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۵۲
        درود بانو
        هفت شهر عشق را عطار گشت
        ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
        به گمان کمترین
        محبت کوچه اول است
        و تقدیم شاخه گل زیر شعر دوستان اولین قدم در این کوچه می باشد.
        بعضی از دوستان شما مرتب به این اولین قدم کمترین ایراد میگیرند
        در حالی که خودشان کاملا از مرحله مقدماتی پرت و اسیر خود بینی و غرورند
        چه رسد به سلوک؟ خندانک خندانک
        کمی نصیحتشان کنید
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۰۸
        درود استاد استکی ارجمند

        زاهد ار راه به رندی نبرد معذور است
        عشق راهیست که موقوف هدایت باشد
        خندانک خندانک خندانک

        سپاس از حضورتان

        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵
        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۲۸
        سلامم بانوی نور و معرفت خندانک

        و اما عرفان .... بگذریم
        منیژه جان تو خودِ عشقی و عرفانِ دلی

        بانوجان تقدیم : البته شعرش از من نیست اما بسیار دوست داشتنی ست :

        کوچه ای را بود نامش معرفت ...
        مردمانش با مرام از هر جهت ...

        سِیل آمد کوچه را ویرانه کرد ...
        مردمش را با جهان بیگانه کرد ...

        هرچه در آن کوی بود از معرفت ...
        شُست و با خود برد سیلِ بی صفت ...

        از تمامِ کوچه تنها یک نفر ...
        خانه اش ماند و خودش جَست از خطر ...

        رسم و راهِ نیک هرجا بود و هست ...
        از نهادِ مردمِ آن کوچه است ...

        چونکه در اندیشه ام اینگونه ای ...
        حتم دارم بچه ی آن کوچه ای ... خندانک خندانک خندانک
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۵۷
        ای جااااان خندانک خندانک
        عزیزدل هستید خندانک خندانک

        سپاس از مهربانی و عطر یاس حضورتان
        بانو کوهواره عزیزم خندانک
        شعرتان هم بسیارزیباست
        سپاس بی نهایت نازنینم

        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۵۱
        همین که انتخاب شماست شعر یعنی عالی
        باور بفرمایید حالم رو دگرگون کرد انرژی و حس پاک شما واین شعر ۔سپاس مهرتان خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۰۸:۵۵
        خندانک خندانک
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۰۹
        مهرت برجان مهربان مریم جان خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵

        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        سیده نسترن طالب زاده
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
        درودتان بانوی گرامی
        بسیار نیک
        عرفان ، واژه ایست که بسیار در موردش سخن گفته اند و خواهند گفت ، اما هنوز ناشناخته است ، زیرا عرفان سلسله ی بندگی معبود یکتاست ، تا انتهای زمانها ..
        عرفان به ما می آموزد که خودشناس و خداشناس باشیم ، حقایق خود را با دید سالم بنگریم ، که چه هستیم ، چه داریم و چگونه ایم و در واقع چگونه پندار و کردار و گفتاری داریم ،
        عرفان به ما می آموزد که مرز خود را بشناسیم ، و پا فراتر از اندازه ی خودمان نگذاریم ، از صفات متعالی دیگران چون فروتنی ،اصالت خانوادگی ، اندیشه مندی ، بزرگواری و بخشش و مهر ، سواستفاده نکنیم ، ساحتهای برجسته را بشناسیم و در حدود تایین شده ی خودمان به جلب نگاه و نگاشت بپردازیم ..

        امروزه در ایران و کشورهای دیگر رشته های عرفان ، مانند عرفان تطبیقی ادیان و ... تدریس میشود، که به طور کامل به پژوهش در این خصوص میپردازد ..
        عرفان ، مرز موهومی برای بشر دارد ،لذا پای گذاشتن در این وادی حرکت بر تار موییست ، دوست داشتم بیشتر و به تفصیل مطالبی در این خصوص مینگاشتم ، چون خود در عنفوانی جوانی بسیار درگیر این تفکرات بودم و مطالعات میدانی بیش عمیق و مفیدی در این فیلد داشتم باری مشغله ها همیشه هست ..
        بانوی گرامی علم اندوزی به از نداشتن دانش است ..
        دانشورزی ارج و بینش و روشنایی می آفریند..
        البته علم اندوزی میتواند آکادمیک باشد یا غیر آکادمیک ، که هر دو حائز ارزشست ..
        قطعا فطرت الهی انسان ایجاب میکند ، که به جهل پشت پا بزنیم ، حال اگر کسانی هستند که مفاهیم عمیق فیلسوفانشان ، رنگ کاشی خزینه است ، یا تمایل دارند جدالها و سخنان خیابانی مرتبط با طبقه ی اجتماعی خود را را به محیطهای ارزنده ی ادبی بکشانند ، دیگر باید با آرامش و وسعت اندیشه ای که دانایان به آن دست میابند ، از کنارش عبور کرد ..
        همه که قرار نیست عارف و صوفی باشند ، جامعه ی انسانی خدمتگزاران عالم میخواهد ..

        بهره ها بردم بزرگوار
        روزگارتان شاد و برفراز

        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۳:۰۶
        درود متقابل و عرض ادب وارادت
        استادبانو سیده نسترن طالب زاده ارجمندم

        بله با کلام ارزنده اتان کاملا موافق هستم
        درمورد علم ودرمورد عرفان
        در حوض حقیقت رنگی هست که جذب کننده همه هست و کششی بی اراده دارد پس ورود کارسختی نیست البته حوض حقیقت راهی بس دور است و این دوری به اندازه پشت سر هرکسی شاید.

        هر وقت،ذهن مان دنبال حقیقت باشد نه خلق آن، پس حقیقت جو خواهیم بودو چنین کسی حتما حقیقت گو خواهد بود.

        خندانک خندانک خندانک

        ازافلاطون و فیثاغورث و جالینوس تا ثنایی و
        عطار و مولانا۔
        ازبوداییسم و اسلام و هندو و نگرش ودا
        همه ازعرفان می گویند۔

        دانستنی های انسان از جهان پانزده درصد هست
        علم دانستن دانستنی هاست ۔برای عرفان باید
        علم را دانست زیرا ازعلم جدانیست۔


        تمام زحمات تلاش برای جسم انسان
        بوده است
        سوادی نیست برای روح جز عرفان ۔
        تن آدمی شریف است
        به جان آدمیت
        نه همین لباس زیبا ست
        نشان آدمیت ۔

        عرفان دیدنیست نه شنیدنی
        رسد آدمی به جایی که به جزخدا نبیند
        بنگر تا چه حد است مکان آدمیت

        جان انسان و وهم و خیال و گمان و هشتادو پنج درصد نادانسته ها که این هم دراین عرفان هست

        دم مزن تا بشنوی ازدم زنان
        انچه ناید در زبان و دربیان
        دم مزن تابشنوی زان آفتاب
        آچه ناید درکتاب و درخطاب

        باید درونش رفت تادید


        خطاب و کتاب و بیان نیست
        قیل وقال نیست در شورو حا،


        سعدی می فرمایند

        دو کس دشمن ملک و دینند
        یکی پادشاه بی حلم
        یکی زاهد بی علم

        اگرنیست جزاین
        خیال و قیاس و گمان و وهم است

        و بینهایت سپاس از حضورارزشمندتان
        که مایه ی مباهات این شاگرد کوچک است

        مهرتان بر جان خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سیده نسترن طالب زاده
        سیده نسترن طالب زاده
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۶:۵۶
        درود مجدد
        سپاسگزارم از گفتار زیبا و شاعرانه ی ارجمندتان
        ،بهره ها بردم ..
        باری اینکه علم را چه اندازه میتوانیم با عرفان ممزوج کنیم ،و کدام در پی کدامند ، کجا تقاطع دارند و یا همسو میشوند و ... مسائلیست که میتوان ساعتها در خصوصشان مباحثه داشت ..
        اینکه عارفان مسلمان تا چه اندازه در افول تفکر فلسفی در جهان نقش داشتند ،تیپولوژی جریانات عرفانی چگونه است و در بزنگاههای فرهنگی عرفان چه تاثیرگذاریهایی دارد ، و بر سیر تطوری ادب و هنر و حتی آیین ما چه تاثیری داشته اند و .. فکر میکنم در حاشیه ی فرمایشات ارزنده تان قابل توجه باشد ..
        پیشنهاد بنده:
        کتاب عرفان و مدرنیته اثر استاد بزرگمهر جناب عبدالحمید ضیایی
        شرح شطحیات ، اثر روزبهان شیرازی
        و مکاشفات مایستر اکهارت
        با احترام
        مهرتان دم فرون
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵

        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۴۷
        درودو عرض ادب استادبانو گرانقدرم

        مسرورم ازحضور مهرانه اتان
        سپاس از همراهی ارزنده واشتراک
        دانش و آگاهی ۔
        .
        عرفان بیش از آنچه تصورمی شود با حیات
        آدمیان آمیخته است ، قبل تر از آنچه
        ما می پنداریم ۔مولانا می فرمایند

        پس به هر دوری، ولیّی قائم است
        تا قیامت آزمایش دائم است
        پس امام حیّ قائم، آن ولی است
        خواه از نسل عمر، خواه از علی است
        مهدی و هادی وی است ای راه‌جو
        هم نهان و هم نشسته پیش رو
        او چو نور است و خرد جبریل اوست

        خندانک خندانک خندانک
        عزیزالدین نسفی ۔ وی را می توان از مهمترین افرادی دانست که در فلسفه اسلامی تأثیرگذار بوده اند. آثار او برای آشنایی با عرفان نظری بهترین مدخل است چرا که او با آرای حکما و عرفای پیش از خود آشنایی داشته و به زبان فارسی و ساده به نگارش آثارش پرداخته است.

        پژوهشگران اروپایی نسفی را می شناسند

        این نکته نیز شایان ذکر است که هر چند نسفی در گمنامی و عزلت زندگی می کرد، اما اروپاییان پژوهشگر، وی را از سده هفدهم ( در سال 1655) می شناخته اند، چه در این سال بود که بخشی از رساله مقصد الاقصی به زبان لاتین ترجمه و انتشار یافت و پس از آن نیز مورد توجه بوده و از جمله پالمر و فریتز میر و هانری کربن او را شناخته بودند و به شخصیت و آثار او علاقه نشان دادند و به ویژه ماریژان موله یکی از آثار او یعنی الانسان الکامل را با حواشی و مقدمه لطیف و خواندنی چاپ کرد.


        مجدد از حضورسراسر مهرو زیبائیتان
        سپاسگزاری می کنم ۔ خندانک خندانک

        دوستتان دارم ۔سایه اتان حضرت دوست
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۶:۰۷
        کتابهایی را که معرفی نمودید حتما مطالعه خواهم نمود سپاس از مکث نگاهتان خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۰۶
        درود برشما بانوی ارجمند قشقایی عزیزو بزرگوار
        بسیار عالی و
        اموزنده بود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک :30 خندانک :
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۲۲
        سپاس گزارم جناب فتحی ارجمند خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵

        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        شهین عمرانی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۳:۴۷
        درود

        خندانک خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۵

        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۴۸
        درود بی کران شهین بانو عزیزم خندانک
        ارسال پاسخ
        بهنود کیمیائی
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۴:۳۳
        درود
        برشما
        مثل همیشه
        عالی بود
        خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۶

        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۵۰
        درود جناب کیمیائی ارجمند
        سپاس گزارم خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بینا)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۱۹:۲۰
        عرض سلام و ادب و احترام
        بله موافقم تا حدودی

        از آن جهت که عارف پیوسته واصل است
        و در شدن ها معنی می یابد و اگر همین را بپذیریم

        پس گنجینه ای از خزائن غیب را تشکیل میدهد
        که کاملا ورای روش اکتسابی قراردادی دنیوی ست

        بلکه به گفته ی درست شما نو به نو در پیوست با معشوق شدن ها را تجربه میکند.

        رجوع به آیه ی ۲۹ سوره ی مبارکه ی الرحمن که صریحا این نو به نو شدن را روزانه تدبیر خداوند میداند که تمام خلایق درخواست میکنند.

        يَسْأَلُهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ كُلَّ يَوْمٍ هُوَ فِي شَأْنٍ ۲۹

        هر كه در آسمانها و زمين است از او درخواست مى ‏كند هر زمان او در كارى است

        زنده باد خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۰:۳۶

        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۵۳
        سلام و عرض ادب جناب صادقی
        سپاس از تو ضیحات تکمیلی
        بله همینجورهست که می فرمایید

        و

        یا محول الحول والاحوال حول حالنا الی
        احسن الحال خندانک خندانک

        ممنون از حضورتان خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        اميرحسين علاميان(اعتراض)
        شنبه ۶ دی ۱۳۹۹ ۲۲:۵۴
        سلام مهربانه ترين خواهر
        مطلب خوب اموزنده و زيبايي بود
        همچنان از انديشه ي سبزت بهره ميبريم
        احسنت افرين بر قلم و دركت خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۱:۱۸
        🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        منیژه قشقایی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۰۵:۵۵
        سلام برادر مهربانم
        سپاس امیر حسین همیشه مهربان
        خوش آمدید سبزی حضورشماست
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        مجتبی شهنی
        يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۹ ۲۱:۲۳
        درود بانو بسیار زیبا
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۰۰:۵۰
        درود برشما بانوی ارجمند قشقایی
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سید محمدرضا لاهیجی
        دوشنبه ۸ دی ۱۳۹۹ ۰۳:۳۱
        سلام

        عارف هاتف است و هاتف واثق و واثق نائل و قائل به شمال کمال و جنوب وصال و شرق جلال و غرب جمال

        موفق باشید
        سعید صادقی (بینا)
        سه شنبه ۹ دی ۱۳۹۹ ۲۳:۲۱
        درود بر شما جناب لاهیجی که شرق و غرب و شمال و جنوب عرفان رو برشمردید

        و عجبا که عارف در چهره ی هر شخصی این جغرافیا ی طالع را میبیند. خندانک
        هاشم   دانش مایه(دانش)
        چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۵۶
        درود بر شما
        بسیار زیبا و عالی بود خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        علی آقا اخوان ملایری
        چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۱۴
        سلام و درود بر شما شاعر بانوی بزرگوار
        متن بسیار آموزنده و مفید است، مانا باشید خندانک

        تا این دل من همیشه عشق اندیش است
        هر روز مرا تازه بلایی پیش است
        عیبم مکنید اگر دل من ریش است
        کز عشق مرا خانه ی ویران بیش است
        "سنایی"
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
        درود استاد خسته نباشید

        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2