سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 4 آذر 1403
    23 جمادى الأولى 1446
      Sunday 24 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        يکشنبه ۴ آذر

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        ویژگی های کلی سروش
        ارسال شده توسط

        محمد علی رضاپور

        در تاریخ : سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ۰۳:۳۳
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۱۴ | نظرات : ۴

        شعر سروش، نام گونه یا در واقع، گونه هایی از شعر است که ویژگی هایی از هر دو سبک شعری سنتی و نو را در خود دارد و رابطی بین آنهاست اما در کلّیّت خود، در هیچ کدام از شعر سنتی و نو بطور کامل نمی گنجد و در گروه گونه های شعر پیشرو قرار می گیرد. 
        شعر سروش، دارای گونه های چندین گانه ای است و در کلّیّت متنوّع خود، شباهت هایی دارد با برخی قالب ها و شیوه های دیگر و به نحوی، ترکیبی از تمام آنهاست. 
        به عبارت دیگر، سروش، همانندی هایی با این قالب ها و شیوه های شعری دارد: 
        پریسکه، دوبیتی، رباعی، 
        سه گانی، مسمط، نوی نیمایی و هایکو(هایکوواره). 
        برخی ویژگی های شعر سروش
        1. لَخت پایانی سروش، مانند پریسکه، سه گانی و تا حدودی دوبیتی و رباعی، با کوبش پایانی به سرانجام می رسد اما برای این کار، در شعر سروش، توجه خاصی به شباهت زدایی می شود، به این معنا که لازم است لخت پایانی سروش، تفاوت قابل توجهی با لَخت های پیشین داشته باشد.
        برای ایجاد کوبش پایانی و شباهت زدایی مربوط به آن در لخت پایانی، در زبان های مختلف می توان از یک یا چند روش استفاده کرد مانند
         استفاده از شیوه ی متفاوت در پردازش لخت پایانی در تکیه ی هجایی(استرس)، نواخت یا آهنگ زبانی، قافیه، طول لخت، تفاوت معنایی و....
        2. شعر سروش برخلاف هایکو(واره) و قالب های سنتی و حتی شعر سه گانی،
        به یک یا چند موضوع و همچنین به یک نوع نگاه خاص،
        محدود نمی شود، مثلا همچون هایکو(واره) ویژه ی موضوع طبیعت با نگاهِ صِرفِ توصیفی و بدون نظر نیست و یا همچون
         سه گانی، خود را مقیّد به حکمت و نظردهی نمی داند بلکه در سروش، هر موضوع و نگاهی می گنجد و از جمله آنچه در هر دوی هایکو(واره) و سه گانی و غیر از آنها می آید.
        در سروش، شاعر به تناسب نیازش موضوع و نگاهش را تعیین می کند نه این که قالب شعری، آنها را بر او تحمیل نماید.
        3. سروش در اصل، شعری کوتاه است اما تعداد لخت های آن، مانند بسیاری دیگر از جنبه های شعر سروش، تنوع پذیر و در خدمت سرایشی نیکو نر است. همچنین مجموعه ی چند سروش کوتاه - بصورت مرتبط و در کنار هم - سروش پیوسته را به وجود می آورند. 
        4. برخلاف هایکو و برخی دیگر از گونه های شعر - که به پرهیز از آرايه پردازی فرمان می دهند
        و تشویقی برای شوق شاعر توانمند در آرایه ها
         فراهم نمی کنند-
        در شعر سروش، آرایه پردازی ادبی، اهمیتی ویژه دارد البته به شرطی که بصورت طبیعی و پسندیده به کار رود و این، 
        یکی از چندین جنبه ی قوت شعر سروش است در محبوبیت و تأثیر جاودانه اش.
        5. شعر سروش، گرایش زیادی دارد به چند بُعدی بودن، و در این راه از ترفندهایی مانند ایهام استفاده می کند.

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۴۸۴ در تاریخ سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ۰۳:۳۳ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        قربانعلی فتحی  (تختی)
        سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ ۱۹:۳۸
        سلام ودرود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        محمد علی رضاپور
        محمد علی رضاپور
        چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ ۰۸:۱۸
        سلام و درود خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد علی رضاپور
        شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶
        قابلیت جهانی #شعر_سروش
        قسمت 1

        #سروش پارسی

        مهر - کاغازِ هر سحرگاه است

        از غمِ شب چگونه آگاه است؟

        وعده ی ما، گواهی ِ ماه است

        پشت هر سطر تاریخ.

        #محمدعلی_رضاپور

        #سروش انگلیسی

        Another day and another meeting/

        To come, to talk, to walk and to sing/

        Without meaning, without meaning, without meaning/

        A L...O... N... G dream.//
        #محمدعلی_رضاپور

        هایکو، شعری ژاپنی است که در جهان و از جمله در ایران، محبوبیت یافته.
        نگارنده در پی رد هایکو(هایکوواره) نیست و خود، در این زمینه، مطالعه، علاقمندی و حتی سرایش هایی داشته است اما شعر سرو‌ش را به دلایلی کم تر از آن نمی داند و امیدوار است با همیاری اهل فن، شعر سروش را بعنوان ارمغانی ایرانی و پارسی بتوان به جهانیان عرضه کرد.

        برخی ویژگی های شعر سروش
        بعنوان شعری با قابلیت پذیرش جهانی و کارآمد برای زبان های مختلف👇👇👇

        1. لَخت پایانی سروش، با کوبش پایانی به سرانجام می رسد و برای این کار، لازم است تفاوت قابل توجهی با لَخت های پیشین داشته باشد.
        برای ایجاد کوبش پایانی و شباهت زدایی مربوط به آن در لخت پایانی، در زبان های مختلف می توان از یک یا چند روش استفاده کرد مانند
        استفاده از شیوه ی متفاوت در پردازش لخت پایانی در تکیه ی هجایی(استرس)، نواخت یا آهنگ زبانی، قافیه، طول لخت، تفاوت معنایی و....

        2. شعر سروش برخلاف هایکو(واره) و قالب های سنتی و حتی شعر سه گانی،
        به یک یا چند موضوع و همچنین به یک نوع نگاه خاص،
        محدود نمی شود، مثلا همچون هایکو(واره) ویژه ی موضوع طبیعت با نگاهِ صِرفِ توصیفی و بدون نظر نیست و یا همچون
        سه گانی، خود را مقیّد به حکمت و نظردهی نمی داند بلکه در سروش، هر موضوع و نگاهی می گنجد و از جمله آنچه در هر دوی هایکو(واره) و سه گانی و غیر از آنها می آید.
        در سروش، شاعر به تناسب نیازش موضوع و نگاهش را تعیین می کند نه این که قالب شعری، آنها را بر او تحمیل نماید.

        #شعر_پیشرو
        با گونه هایی همچون👇
        #شعر_سروش
        #سه_گلشن
        #شعرسبز_یا_چندآهنگ
        #شعر_تک

        محمد علی رضاپور
        شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۴۳
        #سروش پارسی

        هیچ کس همنشین آتش نیست

        سوخته در فراق مَهوَش نیست

        چهره ای این قَدَر سیاو‌ش نیست

        بر دلم پا گذار ابر کبود!

        #سروش انگلیسی

        The darkness denounces denounces denounces the Sun /

        Freedom s a toy or a word for the fun /

        The ruler, the scarecrow has got an empty gun /

        Where are you? the hope!
        //
        #Mohammadali_Rezapour
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        2