سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 دی 1403
  • روز ملي ايمني در برابر زلزله
25 جمادى الثانية 1446
    Wednesday 25 Dec 2024
      مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

      چهارشنبه ۵ دی

      در مکتب ادبی نورگرایی - 1

      شعری از

      محمد علی رضاپور

      از دفتر مکتب ادبی نور گرایی نوع شعر شعرناب

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۲۴ شماره ثبت ۹۹۹۴۵
        بازدید : ۵۴۵   |    نظرات : ۶۱

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      آخرین اشعار ناب محمد علی رضاپور

      بسم الله الرحمن الرحیم 
      سلام و درود 
      فراخوان #مکتب_ادبی_نورگرایی 

      سروشی در #مکتب_ادبی_نورگرایی 
      (با پردازش وزنی پیشرو در لَخت های
      پنجم و هفتم) 

       به دلم حسّ آبشار ببخش!/
       آی آیینه ی جهان، دل تو!/
      دفتر شعرهای خیسم را/
       باز می آورم مقابل تو/
       پیش آسمان و نوشیدن سروشی سرشار/ 
      مِه و اسپند و شعر و محفل تو/
       و عطر شیرین عشق کامل تو/
       شیخ موسای پاک بابلعشق!// 
       
      درباره ی مکتب نورگرایی:
      تقریباً جای مکتبی (فلسفی-) ادبی
      از بطن جامعه (و نه از جهان غرب) 
      در ادبیات فارسی خالی است و آنچه ما داشته ایم، سبک هایی ادبی همچون خراسانی، عراقی و هندی بوده است و ما به دلیل نداشتن مکتب ادبی 
      - که بسیار جامع تر از سبک ادبی است و قلمروی فراتر از شعر و نثر دارد و
       می تواند دیگر هنرها بلکه همه ی جنبه های زندگی را دربرگیرد- 
      به ناچار در عصر نو، مقلد مکاتب اروپایی بوده و البته در این تقلیدمان گاهی نوآوری هایی نیز داشته ایم. 
      اکنون، مکتب بومی نورگرایی (LIGHTISM) 
      در شعر و ادبیات فارسی، مطرح شده است و به خواست خدا و با همیاری شما فرهیختگان گرانقدر،  گسترش خواهد یافت و به سایر حوزه های هنر و زندگی نیز به فرخندگی خواهد رسید. 
      هرچند پیش از این، آثاری پراکنده در ادبیات فارسی در ارتباط با این مطلب داشته ایم، 
      اکنون با  شفاف‌سازی، انسجام بخشی و توسعه ی امر در حدی که  شایان ایجاد مکتبی 
      فلسفی- ادبی باشد،  با مکتبی بومی به نام نورگرایی روبرو هستیم که خواهان پشتیبانی فرهیختگان است و در حوزه ی ویژه ی شعر، بطور عام در همه ی قالب ها و بطور خاص در قالب های شعر پیشرو  کاربرد دارد 
      (شعر پیشرو:  
      گونه های آمیخته  از شعر سنتی و نو همانند سه گانی، سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک
      به عنوان زیر ساخت + اندیشه های مکتب نورگرایی در ژرف ساخت). 
      ویژگی های مکتب نورگرایی بطور
       بسیار خلاصه: 
      نگرش توحیدی به پدیده ها در نظر و عمل و ترسیم آن در موقعیت های دنیای امروز، فراخوانی اندیشه های نورگرا  از هر دین و مرامی و از هر سرزمینی با هدف ایجاد جبهه ای مشترک در برابر افکار ضد معنوی بویژه افکار صهیونیستی آخرالزمان، بهره گیری از ویژگی های مثبت سنت و دنیای پسامدرن بطور همزمان و در یک اثر واحد، توجه ویژه به میهن و بازآفرینی ارزش های مثبت میهنی نه در چارچوب ناسیونالیسم اومانیست غربی بلکه در چارچوب بومی گراییِ در مسیر توحید، کاربرد نور، رنگ، عطر، طعم و... برای تبیینِ عینیِ انتزاعیاتِ الهی بصورت نسبی‌ و همچنین برای تسلای انسانِ آزاردیده از دنیای پسامدرن معنویت گریز و چند ویژگی مهم دیگر. 
      (توضیحات و نمونه های بیش تر را در سایر مطالب مرتبط این نویسنده می توانید جستجو بفرمایید! ) #محمدعلی_رضاپور (#مهدی)
      ۱
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۴۵
      درود و احترام
      باآرزوی سرافرازی تان در سبیلِ نور و عزّت خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۵۸
      سلام و درود و سپاس فراوان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۰۹
      سلام جناب رضاپور

      و مجددا همه چی عالی ست
      در کمالات کامل

      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      عباسعلی استکی(چشمه)
      جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۱۰
      درود بزرگوار
      جالب و زیباست خندانک
      مهرداد عزیزیان
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۵۳
      درود بر همتتان🌺
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۱
      درود بر محبت تان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۱۷
      درود ها جناب رضاپور


      💯💯💯💯💯
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۶
      درودها و سپاس ها یتان خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۱
      مکتب ادبی نورگرایی چیست؟
      جریان شعر نوی جناب نیما یوشیج که بعد به شعر سپید شاملو و... منتهی شد،
      برپایه ی الگوگیری از برخی مکاتب ادبی اروپایی مثل سمبولیسم، رمانتیسم و رئالیسم بوده است و آنها این مکاتب غربی را بر شعر فارسی اجرا کرده اند (مونتاژ) و البته در جاهایی نوآوری های قابل توجهی هم دا‌شته اند اما اصل مطلب، همان الگوهای مکاتب غربی اند،
      حتی تغییراتی که جناب نیما در ظاهر شعر داد (تغییر در طول مصراع و قافیه و...) اصلش به مکتب ادبی سمبولیسم بر می گردد و حتی آثار جناب شاملو، خیلی بیش تر در مسیر مکاتب ادبی غربی است.
      در عوض، ما به مکتبی بومی به نام مکتب ادبی نورگرایی باورمندیم و آن را در آثارمان دنبال می کنیم و البته در این راه از دستاوردهای شعر نو و شعر سنتی کمک می گیریم تا به شعر پیشرو دست یابیم.
      کار ما، تنها در محدوده ی معرفی چند قالب تازه ی شعری مانند سروش، سه گلشن، شعرسبز یا چندآهنگ و شعر تک نیست و البته سه گانی بعنوان نیای آنهاست.
      کار ما، کاری اساسی با معرفی مکتبی ادبی است.
      این قالب ها یا به عبارت بهتر، این گونه های نو در شعر پیشرو هم با مکتب ادبی نورگرایی، همخوانی خوبی دارند.
      ویژگی های مکتب ادبی نورگرایی را پیش تر در فِرِسته هایی نوشته ام و قابل جستجوی اینترنتی است. بطور خلاصه
      مکتب ادبی نورگرایی، این ویژگی ها را دارد:
      معنویت، امید، بومی گرایی (بجای غربگرایی)،
      کنار هم آوردن جنبه های زندگی نوین و جنبه های سنتی باارزش (که در حال فراموشی است)
      = تمدن مدرن و پُست مدرن + سنت های باستانی،
      و مواردی از این قبیل.
      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی از محمدعلی رضاپور:
      شعر من، شعر عصر پایان است
      عصر پایان در آن نمایان است
      عصر پایان، بدون عرفان نیست
      آخرین جان پناه، جانان است
      عاشق نورم.

      و دو مطلب دیگر:
      1. طبعا پیش از این هم اشعاری پراکنده با این گونه مضامین داشته ایم، اما وقتی می توانیم به مکتبی در این حوزه برسیم که انسجام کافی و آشکاری ویژگی های در پیوند با آن را نیز داشته باشیم و شاعران و نویسندگان، این حوزه را جدی بگیرند و بطور مشخص و پیوسته در آن فعالیت کنند. 
      2. وقتی صحبت از مکتبی ادبی می شود، 
      حوزه ی فعالیت آن به شعر و حتی ادبیات، محدود نمی شود و مثلا نقاشی، مجسمه سازی، معماری و... را نیز در بر می گیرد. 
      در مکتب ادبی نورگرایی، 
      دنیای پُست مدرن در کنار زیبایی ها و نکات مثبت سنت، ترسیم می شود، 
      نه این که دنیای پست مدرنی با ناامیدی ها، تنهایی ها، شیطان صفتی ها، تاکید بر جنبه های تلخ زندگی و....
      از طرف دیگر، در مکتب نورگرایی، ما فقط در دنیای پست مدرن زندگی
      نمی کنیم بلکه این دنیا در هنر ما نشان داده می شود. چه بسا شاعران معاصری که شعرشان نمایی از جهان معاصر نشان نمی دهد و چه بسا شاعرانی که از دنیای معاصر، تنها نکاتی را، می نمایانند به شیوه ی پوچگرایی یا سودگرایی مطلق یا غنیمت شمردن دم یا لذت گرایی مطلق و... اما نورگرایی، نگاهی دیگر به هستی دارد.
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۰۷:۰۲
      تفاوت سبک ادبی در ایران و مکتب ادبی در اروپا و آمریکا

      نگارنده، پس از مطالعاتی مستمر در این زمينه، علاقمند است نظر خود را با جامعه ی فرهیختگان درمیان بگذارد:

      به گمان این پژوهشگر، داشتن نگاهی جامعه شناسانه به مسأله ی تفاوت سبک های ادبی در ایران و مکاتب ادبی در جهان غرب، کمک شایانی به حل این مسأله خواهد نمود.
      دقت بفرمایید:

      سبک های ادبی ایران(ایران در معنای گسترده ی تاریخی و فرهنگی اش) تا حدود بسیار زیادی، نتیجه ی طبیعی الزامات اجتماعی بوده اند و استمرار هر سبک و جایگزینی سبک پسین برای سبک پیشین، در روندی طبیعی و سلسله وار در زیستگاه اجتماعی اتفاق افتاده است.
      به بیان عینی تر، انتقال از سبک خراسانی به سبک عراقی، با خسارت دیدگی عاطفی و افسردگی اجتماعی ناشی از حملات مغول در پیوند است و البته دلایل دیگری هم بصورت طبیعی، استمرار سبک عراقی را ممکن کرده اند.
      تا این جا را پژوهشگران دیگرانی گفته اند و نگارنده از ایشان آموخته
      اما سیر مکاتب ادبی در اروپا و سپس آمریکا به کدام شیوه بوده است؟
      خوب، این را، هم می دانیم که بسیاری از این مکاتب درنتیجه ی تقابل با مکتبی قبل از خود و به منظور مقابله با آثار منفی آن به وجود آمده اند.
      اکنون، دقت بفرمایید تا ببینید که چه تفاوت آشکاری از دید جامعه شناختی می توان قائل شد میان سبک های ادبی ایرانی و مکاتب ادبی غربی.
      در باور نگارنده، نیاکان ما ایرانی ها در سامان دهی سبک های ادبی، حالتی انفعالی داشته اند، یعنی پذیرای موقعیت های موجود بوده اند، یعنی باور داشته اند که هرچه پیش آید، خوش آید.
      در سبک های ادبی ایرانی، نیاکان ما، همانند گردشگرانی بوده اند که بدون این که کنجکاوی چندانی داشته باشند، برنامه ی سفر خود را بر گردن کاروانسالارِ سیرِ طبیعیِ تاریخ می گذاشته اند تا هرجا که شد، با او بروند.
      اما در مکاتب غربی، به جای این برخورد پذیرا و انفعالی، شاهد برخوردی فعالانه و دگرگون کننده هستیم.
      بسیاری از مکاتب غربی، آشکارا با صدور بیانیه ای، حضور خود را اعلام نموده، با همکاری جمعی از فرهیختگان به مدت چند یا چندین دهه ادامه یافته اند.
      به طور خلاصه:
      در سبک های ایرانی، فرهیختگان به دنبال جریان غالب می رفته و تا انتها با آن همراهی می کرده اند اما در مکاتب جهان غرب، فرهیختگان، گروه هایی دگرانديش تشکیل داده، ضد آثار منفیِ جریان غالب، جریان دیگری تشکیل داده، سپس به کمک هم بر آن غالب می شده اند.
      شاید تنها یک بار به طور جدی در تاریخ ادبیات سنتی ایران، اقدام گروهی فعالانه ای داشته ایم و آن هم جریان بازگشت ادبی از سبک هندی به سبک عراقی بوده است و چنان که می بینیم، حتی این تک مورد هم پیشرو نبوده بلکه جنبه ی ارتجاعی داشته است و بعدها هم که به شعر نوی فارسی می رسیم، نه تنها در بُعد معنایی و ژرف ساخت بلکه در بُعد لفظی و روساخت، ایجاد انقلاب در شعر فارسی برپایه ی مکاتب ادبی غربی همچون سمبولیسم، رمانتیسم و رئالیسم صورت می گیرد.
      در باور نگارنده، پیشرفت های تمدنی و فرهنگی جهان غرب، تا حدود بسیاری با این اندیشه ی پویا و دگرگون کننده در پیوند است.
      نگارنده از چندی پیش، مکتب فلسفی- ادبی نورگرایی را به فرهیختگان گرانقدر، پیشنهاد داده است و انتظار همیاری بیش تر دارد.
      فراوان سپاس
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۰۷:۱۳
      درباره ی مکتب نورگرایی:
      تقریباً جای مکتبی (فلسفی-) ادبی
      از بطن جامعه (و نه از جهان غرب)
      در ادبیات فارسی خالی است و آنچه ما داشته ایم، سبک هایی ادبی همچون خراسانی، عراقی و هندی بوده است و ما به دلیل نداشتن مکتب ادبی
      – که بسیار جامع تر از سبک ادبی است و قلمروی فراتر از شعر و نثر دارد و
      می تواند دیگر هنرها بلکه همه ی جنبه های زندگی را دربرگیرد-
      به ناچار در عصر نو، مقلد مکاتب اروپایی بوده و البته در این تقلیدمان گاهی نوآوری هایی نیز داشته ایم.
      اکنون، مکتب بومی نورگرایی (LIGHTISM)
      در شعر و ادبیات فارسی، مطرح شده است و به خواست خدا و با همیاری شما فرهیختگان گرانقدر، گسترش خواهد یافت و به سایر حوزه های هنر و زندگی نیز به فرخندگی خواهد رسید.
      هرچند پیش از این، آثاری پراکنده در ادبیات فارسی در ارتباط با این مطلب داشته ایم،
      اکنون با شفاف‌سازی، انسجام بخشی و توسعه ی امر در حدی که شایان ایجاد مکتبی
      فلسفی- ادبی باشد، با مکتبی بومی به نام نورگرایی روبرو هستیم که خواهان پشتیبانی فرهیختگان است و در حوزه ی ویژه ی شعر، بطور عام در همه ی قالب ها و بطور خاص در قالب های شعر پیشرو کاربرد دارد
      (شعر پیشرو:
      گونه های آمیخته از شعر سنتی و نو همانند سه گانی، سروش، سه گلشن، شعر سبز یا چندآهنگ و شعر تک
      به عنوان روساخت + اندیشه های مکتب نورگرایی در ژرف ساخت).
      ویژگی های مکتب نورگرایی بطور
      بسیار خلاصه:
      نگرش توحیدی به پدیده ها در نظر و عمل و ترسیم آن در موقعیت های دنیای امروز، فراخوانی اندیشه های نورگرا از هر دین و مرامی و از هر سرزمینی با هدف ایجاد جبهه ای مشترک در برابر افکار ضد معنوی بویژه افکار صهیونیستی آخرالزمان، بهره گیری از ویژگی های مثبت سنت و دنیای پسامدرن بطور همزمان و در یک اثر واحد، نگرش عارفانه به طبیعت خداوندی، توجه ویژه به میهن و بازآفرینی ارزش های مثبت میهنی نه در چارچوب ناسیونالیسم اومانیست غربی بلکه در چارچوب بومی گراییِ در مسیر توحید، کاربرد نور، رنگ، عطر، طعم و… برای تبیینِ عینیِ انتزاعیاتِ الهی بصورت نسبی‌ و همچنین برای تسلای انسانِ آزاردیده از دنیای پسامدرن معنویت گریز، کاربردی کردن آموزه های مثبت دینی و سنتی در اخلاق اجتماعی مربوط به موقعیت هایی مانند رانندگی، خرید و فروش، وفای به عهد و غیره، و چند ویژگی مهم دیگر.

      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی

      بله، انبوه درس خواندن ها
      دل به رسم هنر، رساندن ها
      دیو را در بلا، نشاندن ها
      روح را تا کمال، راندن ها
      پرچم آرمان سنّت را
      بر سر اوجگه، کشاندن ها
      پشت فرمان خودروی توست.
      محمدعلی رضاپور (مهدی)
      بهرام معینی (داریان)
      جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۳:۰۴
      درود های فراوان جناب استاد رضاپور ادیب گرانقدر
      بسیار شیوا بهره می برم از محضرتان
      قلمتان مانا
      در پناه حق
      🌷🌷🌷🌷
      محمد علی رضاپور
      جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۰
      سلام و درود و عرض ادب
      خدمت شما بزرگواران خندانک
      مریم محبوب
      شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۱
      درودها استاد خندانک
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      مجتبی شهنی
      شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۰۸
      درود فراوان
      بسیار بسیار
      زیبا و عالی
      بود🌺🌸🌺
      محمد علی رضاپور
      شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۲
      سلام و درود های فراوان تان خندانک خندانک
      دانیال فریادی
      چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ۱۲:۰۱
      خندانک خندانک خندانک



      خندانک خندانک
      پریسا مصلح
      چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۰۴
      درود برشما

      خندانک خندانک
      مولود سادات عمارتی
      چهارشنبه ۲ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۲۳
      درود برشما
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۳ تير ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲
      سلام و درود و سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۳۴
      ویرایش متن بالا:
      "روساخت" بجای زیرساخت باید قرار بگیرد.
      قالب ها، جنبه ی روساخت دارند و مفاهیم مکتب ادبی در ژرف ساخت قرار دارند.
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۳۸
      سلام و درود دوباره،
      خواهان همراهی فرهیختگان گرانقدر هستیم
      برای
      گسترش شعر پیشرو و مکتب ادبی نورگرایی خندانک خندانک خندانک
      لطفاً با سرایش در گونه های شعری
      سروش، سه گلشن و... بطور خاص، همیاری بفرمایید یا با سرایش در سایر قالب ها اما
      در این مکتب ادبی بومی (نورگرایی) بطور عام
      یاریگر باشید!
      فراوان سپاس 🙏
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۰
      نمونه هایی دیگر در شعر پیشرو
      و برپایه ی مکتب ادبی نورگرایی:👇
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۱
      (بسم الله الرحمن الرحیم
      سلام و درود
      فرهیخته ی گرانقدر،
      لطفاً

      نمونه هایی از شعر پیشرو در مکتب نورگرایی

      1. در گونه ی سه گانی:

      پشت آسمانخراش های انتهای شهر/
      آنچه دلگشای هر سواره و پیاده ای ست/
      کشتزار باصفای ساده ای ست.//


      2. در گونه ی سروش:


      والقرآن الحکیم/
      بارش نور از هوای کریم/
      پای رستاق و قلب پایتخت، مقیم/
      در گلاب شهود.//

      3- در گونه ی سه گلشن:

      (آغازگر:) “آیینِ مهر از گلشن آموزیم!

      جان را بیافروزیم!”

      (پیکره:) باید بپرسی حال شیدای غزل ها را

      باید بدانی در مسائل، راه حل ها را

      بی عشق ماندن، کار این دل های نازک نیست

      زیرک نمی پرسد دوباره مُستدل ها را

      با چتربازان، دوست دارم هم سفر باشم

      تا بنگرم با چشم عاشق هم غزل ها را

      تالاب ها از رقص باران، عکس می گیرند

      نیلوفر آبی، غزلپرداز

      در خاطر من ثبت رسمی کن محل ها را

      بوسیدن چشمان عاشق، رسم خوبی بود

      خود جمع می کرد از قبیله، مُبتذل ها را

      این برج ها، معراجِ نادانیِّ فرعون اند

      آخر! کلانشهرِ گُسَل! بشنو مَثَل ها را

      (پایانبخش:) “وقتی بَدَل ها را به دل، آرایه می سازی

      عکس العمل ها را چرا محکوم می سازی؟!

      حیف است اگر شعرِ تماشا را نپردازی.”

      محمدعلی_رضاپور(مهدی)
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۳
      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی
      تقدیم تان:
      ما که در شهر پیشرفته ی خود/
      شوق معماری کهن داریم/
      برج مان آسمانخراش که نیست/
      چون گل و بلبل و چمن داریم/
      و به آغوش گرم نور/
      که جا هست(/جاه است) برای همه/
      به سروش غزلواره انجمن داریم/
      برج مان خوش نشینِ پنجره هاست. //
      (محمدعلی رضاپور)


      (شعر سروش و مکتب ادبی نورگرایی
      بطور خیلی خلاصه:

      شعر سروش دارای چند لَخت است که همه یا برخی از آنها همقافیه اند
      اما لَخت پایانی، متفاوت و برجسته است. در سروش، تلاش می شود نوع نگاه به پدیده ها ویا شیوه ی بیان، تازگی داشته باشد و سروش، ضمن پایبندی به وزن و قافیه و... نگاهی باز و انعطاف پذیر به این گونه مقوله ها دارد.

      مکتب ادبی نورگرایی، مکتبی بومی و پیشنهادی است که بطور خاص در گونه های شعر پیشرو همچون سه گانی، سروش، سه گلشن و... و بطور عام در همه ی قالب ها قابل کاربرد است. در مکتب نورگرایی، جامعه ی پسامدرن امروز در کنار جنبه های مثبت سنت و با نگاهی معنوی و امیدوارانه و در عین حال، واقعی به تصویر کشیده می شود.
      بطور فنی، شعر سروش و مکتب ادبی نورگرایی، ویژگی های دیگری هم دارند شایان جستجوی پژوهندگان.)
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۵
      مکتب ادبی نورگرایی چیست؟
      جریان شعر نوی جناب نیما یوشیج که بعد به شعر سپید شاملو و... منتهی شد،
      برپایه ی الگوگیری از برخی مکاتب ادبی اروپایی مثل سمبولیسم، رمانتیسم و رئالیسم بوده است و آنها این مکاتب غربی را بر شعر فارسی اجرا کرده اند (مونتاژ) و البته در جاهایی نوآوری های قابل توجهی هم دا‌شته اند اما اصل مطلب، همان الگوهای مکاتب غربی اند،
      حتی تغییراتی که جناب نیما در ظاهر شعر داد (تغییر در طول مصراع و قافیه و...) اصلش به مکتب ادبی سمبولیسم بر می گردد و حتی آثار جناب شاملو، خیلی بیش تر در مسیر مکاتب ادبی غربی است.
      در عوض، ما به مکتبی بومی به نام مکتب ادبی نورگرایی باورمندیم و آن را در آثارمان دنبال می کنیم و البته در این راه از دستاوردهای شعر نو و شعر سنتی کمک می گیریم تا به شعر پیشرو دست یابیم.
      کار ما، تنها در محدوده ی معرفی چند قالب تازه ی شعری مانند سروش، سه گلشن، شعرسبز یا چندآهنگ و شعر تک نیست و البته سه گانی بعنوان نیای آنهاست.
      کار ما، کاری اساسی با معرفی مکتبی ادبی است.
      این قالب ها یا به عبارت بهتر، این گونه های نو در شعر پیشرو هم با مکتب ادبی نورگرایی، همخوانی خوبی دارند.
      ویژگی های مکتب ادبی نورگرایی را پیش تر در فِرِسته هایی نوشته ام و قابل جستجوی اینترنتی است. بطور خلاصه
      مکتب ادبی نورگرایی، این ویژگی ها را دارد:
      معنویت، امید، بومی گرایی (بجای غربگرایی)،
      کنار هم آوردن جنبه های زندگی نوین و جنبه های سنتی باارزش (که در حال فراموشی است)
      = تمدن مدرن و پُست مدرن + سنت های باستانی،
      و مواردی از این قبیل.
      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی از محمدعلی رضاپور:
      شعر من، شعر عصر پایان است
      عصر پایان در آن نمایان است
      عصر پایان، بدون عرفان نیست
      آخرین جان پناه، جانان است
      عاشق نورم.
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۸
      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی
      تقدیم تان:

      و خوش آن جشن نزدیک خورشید - باران/
      که جهان را به زیر بال بگیرد/
      ناز رنگین کمان/
      و فرزند انسان/
      فروزنده و ارمغان بخش/
      عطر ستوده ی به نام پدرش را/
      برسانَد به مشام جان و جهان/
      عشق، سبز می شود آن روز. //
      (محمدعلی رضاپور)
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۸
      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی
      تقدیم تان:

      خسته از سنگزار مشغله ها/
      که میان من و دل و دوست/
      می نهد زخم سخت فاصله ها/
      به گل جعفریّ و داوودی/
      می کنم گله ها/
      حُسن یوسف! //
      (محمدعلی رضاپور)
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۴۹
      سه گلشنی در مکتب ادبی نورگرایی
      تقدیم تان:
      به دلی که شِک(/شَک/شُک)... است/
      و چاره اش گم شد و به راهت نشست/
      برسان بوی برگ چای و صفای گلاب/
      و خجسته خندِ بهاره ی نارنج شاداب/
      و شمیم شکوفه های درخت هلو که به نغمه ی جوباری شده بی خواب و پرشتاب/
      و نسیم به رنگ و بوی چمن های دلگشا که گشته چنین بی تاب/
      و دگر، هرچه هر نما - شمیم دلربای/
      که فراق تو را بیارم تاب/
      ولی نشد، نمی شود، بیا! //
      (محمدعلی رضاپور)
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۰
      سروشی در مکتب ادبی نورگرایی
      تقدیم تان:
      دست و دلبازی عطر شالیزار/
      و دریای سبزآبی بی قرار/
      و گل های رنگین خوشبوی چشم انتظار/
      و این گونه صدها هزار/
      مگر می شود نور، حاشا شود؟! //
      (محمدعلی رضاپور)
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۵۱
      سلام و درود
      در اشتیاق سروده هایی پیشرو
      در مکتب ادبی نورگرایی
      از شما گرامیان خندانک

      همیاری بفرمایید خندانک خندانک خندانک
      سحر موسوی
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۳۲
      درودتان بزرگوار خندانک

      خندانک خندانک خندانک
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۴۶
      درود بر شما خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۴
      سلام و درودتان بزرگواران خندانک
      آرزو عباسی ( پاییزه)
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۹
      درود بر شما ادیب بزرگوار خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۵۴
      درود و سپاس تان خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۸:۵۱
      درود و ادب استاد گرانمهر جناب رضاپور عزیز
      همواره توفیقات نصیبتان بزرگوار
      آرزوی موفقیت روزافرون
      خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      يکشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۰۲
      سلام و درود و ارادت
      جناب راجی عزیز خندانک
      یاریگرمان باشید!
      یک دست، صدا ندارد رفیق خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۵:۱۸
      زنده باشبد دوست خلاق ما خندانک خندانک
      همیشه می‌خوانم و لذت میبرم سبکتان را

      دستم خورد به تیک نفد پوزش میخوام
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۰۸
      سلام و درود و سپاس و ارادت خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      احمدی زاده(ملحق)
      احمدی زاده(ملحق)
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۹:۱۸
      مراقب باش یه بار دیگه دست همینطوری نخوره به تیک نقد! که ما هم یاد می گیرم دستم بخورده به مسدود کردن نظردهیتان خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۶:۲۱
      سلام و احترام جناب رضاپور
      چند تا شعر در قالب سپید در همین مکتب نورگرایی تان نوشتم ،سر فرصت انها رو ارائه خواهم داد ،
      درودتان
      خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۱۲
      سلام و درود و سپاس فراوان
      بسیار لطف می کنید.
      منتظرم خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      حسین مراغه
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۲:۴۳
      درود بر شما برادر عزیزم جناب رضا پور عزیز
      واقعا زیبا و دلنشین سرودید
      سبک واقعا زیبا و جالبی بود
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ ۲۳:۰۷
      درودها. سپاس ها یتان خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۲۱
      سلام و درود دوباره فرهیختگان گرانقدر
      و سپاس از همراهی شما بزرگواران 🙏
      امیدوارم با فرا رسیدن ماه محرم، دل هایمان
      دوباره حسینی بلکه حسینی تر شوند خندانک
      و مطلبی دیگر:
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۲۷
      و سخنی دیگر:
      شایسته بود برای سروده ی
      این فِرِسته، پی نوشتی می آوردم
      برای آسان تر رسیدن به آنچه می خواستم
      با خوانندگان در میان بگذارم و آنچه
      آنها خود، از آن برداشت می کنند.
      (سپاس ایزد یگانه، این پیام را یکسر به پارسی نوشم و واژه ای ناپارسی به آن راه ندادم.
      در پیام پسین، آسان تر خواهم نوشت)
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۳۵
      و اما بعد (همین اول پیام،
      هر سه کلمه، عربی است خندانک)
      شیخ موسی،
      نام دهکده ای ییلاقی در جنوب شهرستان بابل
      (بابلعشق) است.
      بقیه اش با خودتان:
      سروش بالا را در ییلاقی باصفا
      -آن هم در بخش کوهستانی بابلعشق-
      تصور کنید، آن هم از نگاه شاعری
      عاشق کوه و جنگل و هرآنچه نور طبیعت
      که به ماورای طبیعت، رهنمون بشود
      (آن هم در سرزمینی که آن را با دل و جان دوست می دارد)
      خندانک خندانک خندانک
      لیلا گماری ( مأنوس شده با قلم)
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۴۲
      با عرض سلام و درود خدمتِ ادیبِ توانا جناب رضاپور ارجمند
      بسیار بهره بردم از آموزه هایتان
      سبک زیبا و جالب و منحصر به فردی دارید
      مانا باشید به مهر
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۳۴
      سلام و درود و سپاس فراوان از لطف نظر شما بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم نیکوفر   ( آیمان )
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۲:۴۱
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      درود بر شما بزرگوار
      بهره مند شدم سپاس
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۶:۳۴
      درود و سپاس تان بزرگوار خندانک
      ارسال پاسخ
      رضا رضوی تخلص (دود)
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۴۵
      سلام و درود جناب رضا پور عزیز
      مدتی این سعی می کنم با سبک جدیدتان و سرودهایش ارتباط بر قرار کنم هنوز که اول راهم
      خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۰۱
      سلام و درود و سپاس
      جناب رضوی گرانقدر خندانک
      سرافراز مان می فرمایید بزرگوار خندانک
      ارسال پاسخ
      رضا حمیدی راد(احسان)
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۰۹:۵۹
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۲
      خندانک
      ارسال پاسخ
      آرمان پرناک
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۰۴
      درود بر استاد عزیز
      مهمان صفحه شعرتان بودم
      شاد و برقرار باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      سه شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ ۱۰:۳۳
      سلام و درود و سپاس تان بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      پنجشنبه ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ ۰۶:۲۷
      سلام و درود، از شما گرامیان تقاضا می شود
      جدی تر و دقیق تر به مکتب ادبی نورگرایی
      نظر بیاندازید و ما را از همراهی ارزشمندتان
      بی نصیب نگذارید.
      خواهان نظرات فنی و همراهی بیش تر شما
      فرهیختگان گرانقدر در این مجال هستیم.
      خندانک خندانک خندانک
      شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ۰۹:۴۲
      سلام و درودها بزرگوار جناب رضاپور
      عالی بود خندانک خندانک خندانک
      محمد علی رضاپور
      محمد علی رضاپور
      شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ ۱۰:۵۵
      سلام و درود ها و سپاس
      جناب خوش بین بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      1