سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

پنجشنبه 9 بهمن 1399
    15 جمادى الثانية 1442
      Thursday 28 Jan 2021

        پر نشاط ترین اشعار

        پیشامدهای باور نكردنی و بحرانهای بزرگ به ما نشان می دهند كه سرچشمه های زندگی ما از آنچه می پنداشتیم باشكوه ترند. ویلیام جیمز

        پنجشنبه ۹ بهمن

        معرفت ۲

        شعری از

        سعید صادقی (بیدل)

        از دفتر گفتگو هایم نوع شعر نثر و انواع آن

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۴۲ شماره ثبت ۹۳۵۰۹
          بازدید : ۱۸۸۱   |    نظرات : ۲۲

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر سعید صادقی (بیدل)
        آخرین اشعار ناب سعید صادقی (بیدل)

        صدای ارسالی شاعر:
        بسم الله الرحمن الرحیم
        الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابی طالب 

        تکبر در شان هیچ مخلوقی نیست و فی نفس ذات در برابر الله مقهور گشته و تکبر در ذاتِ مخلوق محال است. اختیار انسان و جن توهمی ایجاد میکند که بخاطر حجاب هایی از جهل و غفلت و گناه متکبر گشته و سرکشی کند که تاریخ عاقبت متکبران عالم را به وضوح نشان داده است. امثال فرعون، نمرود، سلاطین و فرمانروایان خونخوار که صاحبان قدرت و ثروت بودند، در نهایت امر به دست اوامر الهی سرکوب گشته و رام شدند.

        و اما نکته
        چه چیز عالی ترین مقام را به ابناء بشر در محضر الله میدهد؟!! جواب بسیار ساده است مقام ذلِّ عبودیت و بندگی. سر به زیر تر و مطیع تر و معترف تر به گنه کاری و نقصان ( این گناه یعنی من در برابر تو، معیوب و گنه کارم و تویی که کامل فی ذاتی ). و در این معناست که در نماز، بلند مرتبه ترین مخلوق عالم یعنی حضرت محمد (ص) ابتدا عبد معرفی میشود و بعد فرستاده، این بدان معناست که عبودیت الله بالاترین مقام است. و در این معناست که تمامی دعاهایی که از معصومین روایت شده است مراتب اوج فقر در برابر غنای خالق است. آنچه که معصوم را معصوم نموده است در حقیقت فرمانبرداری تام از معبود است. و تسلیم محض در برابر ایشان. 
        ولی تسویه حساب با کافرانی که به هیچ صراطی از خواب غفلت بیدار نمی شوند در آیه های مختلف آمده است.

        آیه ای هولناک در قرآن سوره مبارکه زخرف آیه ۳۳:
        وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ 
        و اگر نه آن بود كه [همه] مردم [در انكار خدا] امتى واحد گردند قطعا براى خانه ‏هاى آنان كه به [خداى] رحمان كفر مى ‏ورزيدند سقفها و نردبانهايى از نقره كه بر آنها بالا روند قرار مى‏ داديم 

        در این آیه خداوند میفرماید کافران به سبب کفرشان در دام ثروت و زیور دنیا گرفتار میشوند و اگر بیم آن نبود که مردم (به سبب اینکه خدا به کافرا نعمت بسیار میده)) یکپارچه کافر بشن، خدا تمام کافران رو تو دنیا غرق نعمت میکرد تا اصلا به یادش نیفتند.
         
        و در آیه ای دیگر در همین سوره آیه ی ۳۶:
        وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ 
        و هر كس از ياد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شيطانى مى‏ گماريم تا براى وى دمسازى باشد
         
        با نگاهی هوشمندانه در می یابیم که غفلت از یاد خداوند رحمان در اصل دام شیطان است. و دنیادوستی فریبی به جهت از بین بردن حقیقت وجودمان.
        ۸
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۵۲
        درود بزرگوار
        مطلب بسیار مفید و ارزشمندی است
        موفق باشید خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۳۳
        سلام و درود بسیار
        خدمت شما جناب استکی
        بزرگوار خیلی ممنونم خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام استاد بزرگوارم خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۰۹:۴۶
        سلام وارادت
        شاعر وهنرمند بزرگوار
        همیشه قلمتان وزین نویساباد
        دلچسب و زیبا شعری بود
        هزاران درود
        خندانک خندانک یلدای شما به شادی وخوشی خندانک خندانک

        اوست..عارفانه بداهه ای تقدیم شما برای ادامه ی نوشته ی زیبای شما بزرگوار
        این دل دیوانه را
        معشوق اوست
        می روم درراه او
        معبود اوست
        مبداء و مقصد در عالم
        اوست اوست
        او جهت یاب منست
        مقصود اوست

        #م_ب_انصاری_دزفولی
        مبدا‌‌ومقصددر عالم اوست اوست .انا لله و انا الله راجعون
        معبود اوست وما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون
        مقصود اوست كُلُّ شَيْءٍ هَالِكٌ إِلَّا وَجْهَهُ
        معشوق از مبدا و مقصد و معبود باید عشق بوجود بیاید عشق به انسان بودن معرفت داشتن همه را یکسان دیدن و...این است راه خداوند رهایی
        بدانیم عبادت در عمل صالح سنجیده میشودولاغیر
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۱:۳۶
        بینهایت را چطور معنا کنم تا در وصف
        لطف شما نسبت بخ خود گویای تام و
        رسانای تمام و کمال باشد.

        باز هم بداهه ای زیبا ما را مهمان نمودید
        جناب دزفولی عزیز خیلی ممنونم از این
        زیبای شما درود بر شما مرحبا بکم

        تشکرات فراوان خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۹ ۱۳:۰۴
        جریان جنگ داخلی میان کروات ها صرب هاو بوسنی ها در دورانی که کومونیسم حاکم بر جامعه ی آن دوران نسل کشی گسترده ای را علیه بوسنی مسلمان و مظلوم آغاز نمود تقریبا بعد از پایان جنگ ایران و عراق بود. آزادگانی از ایران با دیدن صحنه های درد آور این نسل کشی ظالمانه بر آن شدند که راهیِ آن جبهه و کمک رسانی به مسلمانان بوسنی شوند، اما گروهی مخالفت خود را با انجام این کار ابراز کردند. که چقدر این مخالفت با مخالفت با حضور مدافعان حرم در این دوران یکسان و آشنا می آمد. رجوع به مقاله ی آتشین سید مرتضی آوینی با تیتر \\\\" اسلامیت یا جمهوریت \\\\".

        آهنگ پست سروده ملی زیبای آن دوران از بوسنی و هرزه گوین است که در مستند خنجر و شقایق اثر نادر طالب زاده به روایت سید مرتضی آوینی از صدا و سیما پخش میشد.

        چرا انتخابش کردم چون شیعه گری را در انتخاب به موقع در آن دوران دیدم که به یاری مسلمانان مظلوم بوسنی شتافتند و امروز نیز مدافع حرم شدند.

        آرمان پرناک
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما جناب صادقی عزیز
        سپاس از اشتراک مطالب مفیدتان

        گل ها با مهر تقدیمتان:
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        عرض سلام و ادب و احترام
        خدمت شما جناب پرناک عزیز
        خیلی خیلی ممنونم از ابراز محبتتان
        به این حقیر. امیدوارم در تمام مراحل زندگی
        موفق و موید باشی خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و سپاس بیکران به شما دوست مهربان و اندیشمندم مطلبی با ارزش و زیبا و‌موثر از شما خواندم و خوشحالم از داشتن دوستی چون شما خندانک خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب و احترام
        خدمت مازیار گرامی دوست و
        همراه همیشه ی صفحه ی حقیر
        خیلی ممنونم بابت همه چیز خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        الهه رها
        حدود ۱ ماه پیش

        عرض ادب
        (دنیادوستی فریبی به جهت ازبین بردن حقیقت وجودمان است)
        کلامتان حق ونور حضورتان پرفروغ خندانک
        مریم کاسیانی
        مریم کاسیانی
        حدود ۱ ماه پیش
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و درود
        خدمت شما
        سرکار خانم رها
        خیلی ممنونم
        درود بر شما خندانک
        ارسال پاسخ
        مریم کاسیانی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود بر شما،فیض میبریم از مضمون کلامتون خندانک خندانک

        راهتون روشن به انوار الهی خندانک
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و درود بسیار به شما
        سرکار خانم کاسیانی
        خیلی هم ممنون دوست عزیز
        درود بسیار به شما و حضورتان خندانک
        ارسال پاسخ
        منیژه قشقایی
        حدود ۱ ماه پیش
        درود جناب صادقی
        ارزنده مانند همیشه
        خندانک خندانک خندانک

        إِنْطَلِقُوا إِلى ظِلٍّ ذِي ثَلاثِ شُعَبٍ [30]
        برويد به‌سوی سايه‎اى سه شاخه [از دودهاى خفقان بار و آتش زا]!
        سعید صادقی (بیدل)
        سعید صادقی (بیدل)
        حدود ۱ ماه پیش
        سلام و عرض ادب
        به آیه ای ظریف اشاره کردید
        که به نحوی قاربت معنایی یا به دیگر معنا
        روی دیگری از آیه ی ۳۳ سوره ی زخرف را دارد
        که در متن آمده است.

        ممنون از تکمیل ظریفتان در این دیدِ ریزبینانه خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و تحلیل شعر شاعران

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0