بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله الذی جعلنا من المتمسکین بولایة علی ابن ابی طالب
تکبر در شان هیچ مخلوقی نیست و فی نفس ذات در برابر الله مقهور گشته و تکبر در ذاتِ مخلوق محال است. اختیار انسان و جن توهمی ایجاد میکند که بخاطر حجاب هایی از جهل و غفلت و گناه متکبر گشته و سرکشی کند که تاریخ عاقبت متکبران عالم را به وضوح نشان داده است. امثال فرعون، نمرود، سلاطین و فرمانروایان خونخوار که صاحبان قدرت و ثروت بودند، در نهایت امر به دست اوامر الهی سرکوب گشته و رام شدند.
و اما نکته
چه چیز عالی ترین مقام را به ابناء بشر در محضر الله میدهد؟!! جواب بسیار ساده است مقام ذلِّ عبودیت و بندگی. سر به زیر تر و مطیع تر و معترف تر به گنه کاری و نقصان ( این گناه یعنی من در برابر تو، معیوب و گنه کارم و تویی که کامل فی ذاتی ). و در این معناست که در نماز، بلند مرتبه ترین مخلوق عالم یعنی حضرت محمد (ص) ابتدا عبد معرفی میشود و بعد فرستاده، این بدان معناست که عبودیت الله بالاترین مقام است. و در این معناست که تمامی دعاهایی که از معصومین روایت شده است مراتب اوج فقر در برابر غنای خالق است. آنچه که معصوم را معصوم نموده است در حقیقت فرمانبرداری تام از معبود است. و تسلیم محض در برابر ایشان.
ولی تسویه حساب با کافرانی که به هیچ صراطی از خواب غفلت بیدار نمی شوند در آیه های مختلف آمده است.
آیه ای هولناک در قرآن سوره مبارکه زخرف آیه ۳۳:
وَلَوْلَا أَنْ يَكُونَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً لَجَعَلْنَا لِمَنْ يَكْفُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُيُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فِضَّةٍ وَمَعَارِجَ عَلَيْهَا يَظْهَرُونَ
و اگر نه آن بود كه [همه] مردم [در انكار خدا] امتى واحد گردند قطعا براى خانه هاى آنان كه به [خداى] رحمان كفر مى ورزيدند سقفها و نردبانهايى از نقره كه بر آنها بالا روند قرار مى داديم
در این آیه خداوند میفرماید کافران به سبب کفرشان در دام ثروت و زیور دنیا گرفتار میشوند و اگر بیم آن نبود که مردم (به سبب اینکه خدا به کافرا نعمت بسیار میده)) یکپارچه کافر بشن، خدا تمام کافران رو تو دنیا غرق نعمت میکرد تا اصلا به یادش نیفتند.
و در آیه ای دیگر در همین سوره آیه ی ۳۶:
وَمَنْ يَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمَنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَانًا فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ
و هر كس از ياد [خداى] رحمان دل بگرداند بر او شيطانى مى گماريم تا براى وى دمسازى باشد
با نگاهی هوشمندانه در می یابیم که غفلت از یاد خداوند رحمان در اصل دام شیطان است. و دنیادوستی فریبی به جهت از بین بردن حقیقت وجودمان.
مطلب بسیار مفید و ارزشمندی است
موفق باشید