انقلاب موسیقی با ظهور شعر زلال
عاشق و پَرباز بیا (زلال عروضی قافیه دار پیوسته )
ناز بیا
با دف و با ساز بیا
عشق بنوش و دو سه تا بوسه بخند
دوست مــن! مست و خـمـــار از پـی آواز بیــا
پـرسـه بـزن در دل ِ پـر پیـچ و خمـم
عاشق و پَرباز بیا
باز بیا
آه بکش
بــر دل مــن راه بـکش
گرمتــر از نیـمـه شب ِ تــار بیـا
پــرده ی شرمت ســر ِ پُر روی سحرگاه بکش
خـلوت ِ رنگیـن مــرا روح بشو
عکس من و چاه بکش
ماه بکش
زلال فوق در طول ریتم موسیقییائی « فاعلَــتُن » با دخالت « فاعلَــتُن » میباشد:
فاعلَــتُن
فاعلَــتُن فاعلَــتُن
فاعلَــتُن فاعلَــتُن فاعلَــتُن
فاعلَــتُن فاعلَــتُن فاعلَــتُن فاعلَــتُن (سطر مادر)
فاعلَــتُن فاعلَــتُن فاعلَــتُن
فاعلَــتُن فاعلَــتُن
فاعلَــتُن
فرم قوافی:
.....قافیه
...........قافیه
..................آزاد
....................قافیه
..................آزاد
...........قافیه
.....قافیه
ایضاح:
در زلال های عروضی عاشقانه، غالباً احساس با بیانی ساده و شفاف ابراز می گردد.