سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 ارديبهشت 1403
    18 شوال 1445
      Friday 26 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۷ ارديبهشت

        حال توحش

        شعری از

        حسن مصطفایی دهنوی

        از دفتر دیوان اشعار حسن مصطفایی دهنوی نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ ۲۳:۱۶ شماره ثبت ۷۹۸۲۸
          بازدید : ۳۵۱   |    نظرات : ۴

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر حسن مصطفایی دهنوی

        « حال توحش »
        در  حال  تَوحش5 ، خطر   مرگ    فزونس         
          در  حال  طريقت ، سبب  راحت    جونس
        داناي  طريقت   كه  همين  نكته   بـفهميد          
         مي گفت: توحش  خطراتـش  چه   فزونس
        اين   نكته   نگهدار، توحش   به   هدر  داد          
         آن  حال  طريقت ، كه  نگهداري   جونس
        دانا  پدري گفت: به  فرزند  خود   از   مِهر          
         مهر  پدر   از   حال   توحش   به     برونس
        مهر   پدري   ، گر  پسري  را  به  ره  آورد          
         آن    مهر  پدر ، رهبر    نوبخت   جَوونس1
        اي   ناخلف   اولاد  ، چرا    پند     نـگيري          
        پند   پدر  از   ثروت  و گنجش  به   فزونس
        در  حال   توحش   ، ره   وحشيگري   آرَد          
         وحشي   زِ   طريق    بشريت   به     برونس
        آن   ديو و دد   وحشي   صحرا   تو  نديدي           
        بي  منزل  و مأواس2 و  در  حال    جنونس
        اي   آدم   ديوانه   چه   خواهي   زِ   توحش           
        آن   حال  توحش  كه   زِ  آدم    نگرونس3
        آدم   اگر  از   حال  توحش     بِـدر      آيد           
         آدم   شود  و  حالت   آدم    به     همونس
        آن  وحشي   و  اهلي ، تو  نـديدي   بر  آدم          
         با   خيره  سري   تابع   آن   مرد   چُپونس4
        هر   فرد   بشر   تجربه   بايد  كند   از خود          
         با    تجربه   كردن   ره    توفيق    عيونس5
        مگذر  زِ  طريقت ،كه  طريقت به  طريقش          
        در   زندگيِ    مردم    دنيا    چو     ستونس
        در   حالت     وحشيگري    آرام     نـباشد          
         ني    حالت   آرام    بُوَد  ،   حال   جنونس
        اين  حالت  آدم ، حسن   از  تجربه   فهميد          
         بي  تجربه  را   حالت  وحشي  به   درونس
        ٭٭٭
          5- وحشي شدن
          1- جوانس       2- پناهگاه                  3- نگرانس               4- چوپانس              5- عيانس   
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        محمد باقر انصاری دزفولی
        يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ۱۱:۱۳
        با غرض سلام
        بهترین ها را برای شما آرزو می کنم
        قلمتان مانا ونویسا باد
        شاعرو استاد بزرگوار
        هزار درود درود
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        حسن  مصطفایی دهنوی
        حسن مصطفایی دهنوی
        دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ۲۳:۲۸
        درود ها استاد انصاری
        نظر لطف شماست
        پاینده باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی مزینانی عسکری
        يکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۲۲
        سلام استاد عزیز
        دستمریزاد
        مانند همیشه زیبا و بردل دل نشست
        خندانک خندانک خندانک
        حسن  مصطفایی دهنوی
        حسن مصطفایی دهنوی
        دوشنبه ۲ دی ۱۳۹۸ ۲۳:۲۸
        درود ها استاد عسگری
        نظر لطف شماست
        پاینده باشید
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0