شنبه ۳ آذر
|
دفاتر شعر سعید عاصم یوسفی(سعدیار)
آخرین اشعار ناب سعید عاصم یوسفی(سعدیار)
|
رفاق
دو فرقه به هم در تقابل ز رای
همی در ستیز و شد از هم جدای
یکی کُوس ملی گرایی زدی
دگر را مذهب به خاک برتری
دو اندیشه ای در تضاد ِ به هم
بدانسته و در جَدَل بیش و کم
بسی درد دیدم در این تفرقه
جدایی ز هم را چنان بارِقه
ز اینرو براندم سُخُن اینچنین
جهت بر رفاق دو دیدگه به دین
که لازم و ملزوم بر هم بُدی
جدای به هم را نِمُود ردی
شنو از من ایدون سُخُنهای راست
قلم راندمی آنچه را بر سزاست
و چنین سرودم :
منم بر نسب پور پارسی زبان
کنامم ز شیران و پیلتن یلان
به یکتا پرستی ز دیرینه گان
به قبل عرب نور ایمان به جان
رسولان رب را بسی یاوری
زکفر وحَرَج برحذر زان بری
به ایمان ، و امر خداوندگار
همی درنیوش و بدان ماندگار
چو اسلام آمد بر این سرزمین
به آخر نبی کیش تازه و دین
قوانین حق جاری و استوار
ستم بَر کَنَد از بَرّ و روزگار
بدان دل سپردم پذیرای آن
به یزدان پناهنده از دل و جان
به برتر نظامی ره بندگی
گزیدم و بر آن نکو زندگی
ولیکن چو تازی نبودی زبان
بسی در مَحَن تا کنم درک آن
چو مصحف ز یکتا خداوندگار
به حرف و زبان عرب بر نگار
همه هِمَتَم جزم آوردمی
کلام خدای را به پارس دری
سخن از خدای را نیوشم بجان
نماند ز آن رمز و رازی نهان
نکاهد ز خُلَت چو آرم ندای
به پارسی زبان آیتی از خدای
بسی حرمت آرم به جای بر نبی
و بر خاندانی که زو ماندنی
درود خدای نیز بر وی نثار
به اطهر تبارش ثنایی قرار
ولیک حافظم بر زبان و سُخُن
نسوزد ز آن واژگانی ز بُن
پس ایدون مراعشقبازی به رب
بِپارسی زبانست نه گفت عرب
بخوانم به پارسی خداوندگار
روانم به یکتا پرستی قرار
همه پارسیان اندراین ره بِپیش
ز یاد خدای دل نماند پریش
سعدیار
|
|
نقدها و نظرات
|
دوست فرهیخته جناب استکی عزیز دو صد درود و ثنا بر شما همراه با آرزوی تندرستی را دارم از اینکه مورد تفقد شما بودم تشکری وافر دارم . | |
|
عرض درود خدمت خواهر گرام بانو حکیمی با سپاس از رنجه دیده بر محفل ادبی حقیر انتظار داشتم بعنوان ادیبی فرهیخته به نقد این اثر نیز بپردازید . از شما سپاسگذار خواهم بود . ایزد یاورتان . | |
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.
بسیار زیبا و پر معنی است