سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 2 آذر 1403
    21 جمادى الأولى 1446
      Friday 22 Nov 2024
        مقام معظم رهبری سید علی خامنه ای و انقلاب مردمی و جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ماست. اری اینجا سایت ادبی شعرناب است مقدمتان گلباران..

        جمعه ۲ آذر

        واژه های تکراری

        شعری از

        فربد افشاری

        از دفتر شعرناب نوع شعر رباعی

        ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۲۲:۲۳ شماره ثبت ۷۳۷۶۴
          بازدید : ۵۱۲   |    نظرات : ۱۳

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر فربد افشاری

        " بسم الله الکریم " 
         
        این رباعی مناجاتی مخصوص ماه مبارک رمضان سروده شده : 
         
         
        باز آوردم به درگاهت پریشانی و آه
        باز هم بخشش ز تو ، من هم پشیمانی و آه
        آمدم بازم به سائل خانه دنیای تو
        دارم اندر صورتم چشمان بارانی و آه
         
        ۱
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
        شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۶:۱۷
        درود گرامی!
        دوبیتِ مفهومی زیبایی آفریدید؛ آفرین بر زلال اندیشه و احساستون خندانک خندانک خندانک
        امّا شعرتون همانگونه که استاد استکی بیان کردند، وزن رباعی ندارد. استدلال شما این است که رباعی با هجای بلند شروع می‌شود و دوبیتی با هجای کوتاه؛ تا اینجا استدلالتون درسته؛ امّا بزرگوار به قول معروف هر گردی گردو نیست. توجّه داشته باشید که هر کدام از قالب‌های دوبیتی و رباعی دارای اوزان خاص خود است.
        وزن دوبیتی بحر هزج مسدّس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است؛ درحالی‌که رباعی در وزن «لاحول ولا قوة الا بالله» با افاعیل (مستفعل مستفعل مستفعل فع) و افاعیل دیگر از این وزن است. وزن رباعی را به این شکل نیز می‌توان گفت: (مفعول مفاعیلُ مفاعیلُ فَعَل)

        در هر حال، باید توجّه کنید که در وزن رباعی (رکن اول و سوم) مستفعل یا مفعولن است و (رکن دوم) مستفعل یا مفعولن یا فاعلات است.
        امّا دو بیت شما بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن است و اگر این دو بیت زیبای مفهومی رو به همین وزنی که سروده‌اید ادامه بدهید، غزلی زیباتر خلق می‌شود.

        البته مثالهایی که بیان کرده‌اید که فکر کنم از کتاب آرایه‌های ادبی در توضیح مطلب استفاده کرده‌اید، درست است. روی همان مثال‌ها در رکن‌های (اول و سوم) و نیز( رکن دوم) دقّت کنید، متوجه سخنم می‌شوید. مثال‌هایی که درخصوص رباعی آورده‌اید، رباعی هستند؛ امّا شعر ارسالی خودتان رباعی نیست؛ چون شما فقط صرفِ این‌که شعرتان با هجای بلند شروع شده، مطابق با تعریف کتاب آرایه‌های ادبی، که گفته رباعی با هجای بلند شروع می‌شود و دوبیتی با هجای کوتاه، احساس کرده‌اید که پس دوبیتِ شما هم جزو رباعی قرار می‌گیرد. این مطالب رو براساس تجربه‌ای که در تدریس کتاب مورد اشاره داشته‌ام دریافتم.

        ضمنا توضیح بیشتر درخصوص اوزان رباعی رو با یک سرچ ساده در اینترنت، در صفحات ادبی معتبر خواهید یافت.

        موفق باشید. خندانک
        عباسعلی استکی(چشمه)
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۲۰:۰۱
        درود بزرگوار
        مناجاتی بسیار زیبا بود
        جسارتا آهنگ رباعی نداشت خندانک
        فربد افشاری
        شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۲:۲۲
        سلام بر استاد استکی ارجمند
        بنده نوازی می کنید استاد خندانک خندانک
        اما در پاسخ

        ساده ترین راه تشخیص رباعی و دو بیتی تعیین نوع هجای اول هر مصراع است به این معنی که اگر اولین هجای هر مصراع ، هجای بلند باشد رباعی است و اگر اولین هجای هر مصراع کوتاه باشد ، دوبیتی است .
        نوع هجا ها :
        هجای بلند = صامت + مصوت بلند : با ،می ،سو
        هجای بلند= صامت+ مصوت کوتاه+ صامت:بر: ب،ــَـ ، ر
        ؛دل:د، ــِـ ، ل ؛ مُر : م، ـــُــ، ر
        هجای کوتاه = صامت + مصوت کوتاه : که : ک ، ــِــ ؛
        پَ : پ، ــَـ ؛
        پس اگر اولین هجای هر مصراع بلند باشد مثل :
        بر( ب+ ــَـ + ر ) بر دوش زمانه لحظه ها سنگین بود
        رباعی است.
        یک ( ی+ ــِـ + ک ) یک رنگی و بوی تازه از عشق بگیر

        بش( ب+ ــِـ+ ش) _( ه+ ـَــ+ر)
        بشکن دل بی نوای ما را ای عشق
        هر چند که از آینه بی رنگ تر است
        از خاطر غنچه ها دلم تنگ تر است
        بشکن دل بی نوای ما را ای عشق
        این ساز شکسته اش خوش آهنگ تر است
        ***
        ولی اگر اولین هجا ی هر مصراع کوتاه باشد دو بیتی است مثل :
        پَ ( پ+ ــَـ)- ( گ + ـُــ )
        پریشان شد درخت از حمله ی باد
        گلی پرپر شد و از شاخه افتاد
        در آن آشفتگی مرغ چمن گفت
        چو رفتی از کنارم رفتی از یاد

        با سپاسخندانک
        رسول رشیدی راد(مجتبی)
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۸:۴۳
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فربد افشاری
        فربد افشاری
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۳۱
        ارادتمندم جناب رشیدی راد خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        احسان فلاح رمضانی
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۱:۰۹
        سلام و درود بر شما
        فربد افشاری
        فربد افشاری
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۲:۳۰
        با تشکر استاد رمضانی گرامی خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        همایون طهماسبی (شوکران)
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۳:۳۸
        درودتان
        زیباااا
        خندانک خندانک خندانک
        فربد افشاری
        فربد افشاری
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۵۱
        درودی دیگر جناب شوکران گرامی
        نظر لطفتون هست خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        م فریاد(محمدرضا زارع)
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۳۶
        درود آقای افشاری گرامی خندانک
        آفرین بر شما خندانک
        لحظه هاتون نورانی خندانک
        فربد افشاری
        فربد افشاری
        پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۴:۵۰
        بنده نوازی می کنید استاد
        ان شالله که قلممان مثل شما جاری و ساری باشد ...
        سپاس بی کران خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        فاطمه غیبی پور
        جمعه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۱۷:۵۳
        آفرین شاعر جوان....درود... زیباسرودید....
        رمضان کریم برایتان پرازخیر وبرکت باد. خندانک
        شعله(مریم.هزارجریبی)
        شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ۰۵:۲۷
        درود شاعر گرامی
        زیبا نگاشتید
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        میر حسین سعیدی

        لاله و گل نشانه از طرف یار داشت ااا بی خبر آمد چنان روی همه پا گذاشت
        ابوالحسن انصاری (الف رها)

        نرگس بخواب رفته ولی مرغ خوشنواااااااگوید هنوز در دل شب داستان گل
        میر حسین سعیدی

        رها کن دل ز تنهایی فقط الا بگو از جان ااا چو میری یا که مانایی همه از کردگارت دان
        نادر امینی (امین)

        لااله الا گو تکمیل کن به نام الله چو چشمت روشنی یابد به ذکر لااله الا الله چو همواره بخوانی آیه ای ازکهف بمانی ایمن از سیصد گزند درکهف بجو غاری که سیصد سال درخواب مانی ز گرداب های گیتی درامان مانی چو برخیزی ز خواب گرانسنگت درغار مرو بی راهوار در کوچه و بازار مراد دل شود حاصل چو بازگردی درون غار ز زیورهای دنیایی گذر کردی شوی درخواب اینبار به مرگ سرمدی خشنود گردی زدست مردم بدکار
        میر حسین سعیدی

        مراد دل شود با سی و نه حاصل ااا به کهف و ما شروع و با ه شد کامل اااا قسمتی از آیه سی ونه سوره کهف برای حاجات توصیه امام صادق ااا ما شا الله لا قوه الا بالله اال

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        3