سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید |
|
||||||||||||
کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است. |
دوبیتِ مفهومی زیبایی آفریدید؛ آفرین بر زلال اندیشه و احساستون
امّا شعرتون همانگونه که استاد استکی بیان کردند، وزن رباعی ندارد. استدلال شما این است که رباعی با هجای بلند شروع میشود و دوبیتی با هجای کوتاه؛ تا اینجا استدلالتون درسته؛ امّا بزرگوار به قول معروف هر گردی گردو نیست. توجّه داشته باشید که هر کدام از قالبهای دوبیتی و رباعی دارای اوزان خاص خود است.
وزن دوبیتی بحر هزج مسدّس محذوف (مفاعیلن مفاعیلن فعولن) است؛ درحالیکه رباعی در وزن «لاحول ولا قوة الا بالله» با افاعیل (مستفعل مستفعل مستفعل فع) و افاعیل دیگر از این وزن است. وزن رباعی را به این شکل نیز میتوان گفت: (مفعول مفاعیلُ مفاعیلُ فَعَل)
در هر حال، باید توجّه کنید که در وزن رباعی (رکن اول و سوم) مستفعل یا مفعولن است و (رکن دوم) مستفعل یا مفعولن یا فاعلات است.
امّا دو بیت شما بر وزن فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن است و اگر این دو بیت زیبای مفهومی رو به همین وزنی که سرودهاید ادامه بدهید، غزلی زیباتر خلق میشود.
البته مثالهایی که بیان کردهاید که فکر کنم از کتاب آرایههای ادبی در توضیح مطلب استفاده کردهاید، درست است. روی همان مثالها در رکنهای (اول و سوم) و نیز( رکن دوم) دقّت کنید، متوجه سخنم میشوید. مثالهایی که درخصوص رباعی آوردهاید، رباعی هستند؛ امّا شعر ارسالی خودتان رباعی نیست؛ چون شما فقط صرفِ اینکه شعرتان با هجای بلند شروع شده، مطابق با تعریف کتاب آرایههای ادبی، که گفته رباعی با هجای بلند شروع میشود و دوبیتی با هجای کوتاه، احساس کردهاید که پس دوبیتِ شما هم جزو رباعی قرار میگیرد. این مطالب رو براساس تجربهای که در تدریس کتاب مورد اشاره داشتهام دریافتم.
ضمنا توضیح بیشتر درخصوص اوزان رباعی رو با یک سرچ ساده در اینترنت، در صفحات ادبی معتبر خواهید یافت.
موفق باشید.