شرمنده تقویم
داغ شده به پیشانیَت
روز منحوسِ تولدم
درد میکند سرم
ذهنم پر از
جنینِ شعرِ مُرده
تا وقتی عروج کنند
کفنِ تورین پیچیدم آنها را
قلمم گوشه گیر و افسرده
طاقتِ صبرم
بی شمار زخم خورده
تنها همدمِ گریه های من
آستینم بود
خستم
در ذاتِ جهان
ابلیس نطفه کرده
من از خدا گفتم
قرآن سرِ نیزه کردند
شکستند دلم را
به صد حیله
عمر و عاص شدند
ثانیه؛ثانیه،
جنگِ حطین در من
به پاست
هر عابدی مرا موعظه کرد
عاقبتِ خودش،
سرانجامِ برصیصاست
من از عشق گفتم
در سومنات غرورشان
فرو رفتند
چه غریبی ای عشق
خسته ای شبیه من
خسته ای از اینکه مردم
گردنِ تو انداختند
رسوایی خود را
دوست داشتن پیش کش
گاهی آدم
محتاجِ یک لبخندست
من زیر رگبارِ منجنیقِ دردم
میروم به معراج تنهایی خودم
در عزلت خودم
کنار خودم زیر سایه ی خودم
میجنگم با بغضِ جالوتی خودم
میروم به معراج تنهایی خودم
شرمنده تقویم
داغ شده به پیشانیَت
روز منحوسِ تولدم...!!
تولد
پژمان بدری
توضیحات :
این شعر بر اساس روایتهای تاریخی مختلف نوشته شده است.
تورین:یک تکه از پارچه کتانی است که چهره مردی با بدنی مملو از زخم که نشان میدهد احتمالاً به صلیب کشیدهشده بر روی آن نقش بستهاست.بسیاری معتقدند که این پارچه کفن عیسی مسیح بودهاست.
جنگ حطین:در سال ۱۱۸۱ مسلمانان به فرماندهی صلاحالدین ایوبی صلیبیون را در جنگ حِطّین به سختی شکست دادند و از بزرگترین جنگهای تاریخست.
برصیصا:در روایتهای اسلامی از عابدان بنی اسراییلی بود که بعد از ۷۰ سال عبادت خداوند ، تسلیم وسوسههای شیطان شد و ابتدا به زنی تجاوز کرد و پس از آگاهی از بارداری او را به قتل رساند و سرانجام خدا را انکار کرد.
سومنات:پرستشگاه سومَنات بزرگترین بتخانه هندوستان در شهر سومنات ست.
جالوت: پهلوان تنومند فلسطینی است. نام جالوت در قرآن سه بار آمده و در داستانها جالوت به دست داود نوجوان به قتل میرسد.
بسیار زیبا و غمگین بود