به یاد جان باختگان حادثه پلاسکو
***
آتـش نشان ! آتش بپا کردی ، چه کردی
جان و دل ما را فنــا کردی ، چه کردی
آتش نشـان ! آتش فشـانی کردی این بار
ســـوز دلت را جــاودانی کردی این بار
تو ســــوختی و ســـوختی ما را بـــرادر
انــــدوه تـو ســــوزاند دل ها را بـــرادر
آوار و آتش هر دو را با جــان خــریدی
وارسته از دنیـــــا ! تو از دنیـــا بریدی
می سوختی با چشم باز و جان بیـــــدار
با طیــب خـاطــر زیـــر سنــگیــنی آوار
در بـوســـه گاه آب و آتــش جـا گـرفتـی
تـا در میـــان شــعـله هـا مــأوا گـرفتــی
آوار سـنگین بود و آتـش شـــعله ورتـــر
ایمان و عشــق تو از این هر دو فراتــر
تـو خـــود به استــقــبال این آوار رفتـی
در جــان آتـــش ، با دلی بیــــدار رفتـی
ما پیـش ازاینـها سوختن هم دیـده بودیــم
از شــعله و آتـش سـخن بشــنیـده بـودیم
امّا تو را این ســوختن سوزنده تر بود
فریـــاد ایـن آوار هم کوبـنـــده تــر بود
همچــون طــلای ناب آتـــش می گرفتی
در پیــش چشـم آب ، آتـــش می گرفتی
بایــد از این قـلب مـذاب آتــش بخیـــزد
از پای چشــمان پـرآب آتــش بخیـــــزد
پیــغام دارد ســوختن سرمسـت و بیـدار
آنهم چنیــن پیـــرانه سـر، در زیـر آوار
نازم به قـد و قـامتی که تا شــد ای مرد
تا در خمش مردانـگی معنـا شد ای مرد
می دانم اکنــون شعـله ها هم بیقـرارند
در ســوگ تو آرامشی دیــگر نـدارند !
آتـش زبـان دارد زبانـش آتشــین است
گلبـانگ او سـوز دل تـو نازنــین است
نـازم به سـوز تو که صـدها سـاز دارد
صد نغمه ، صدها شور صـد آواز دارد
این شعله ها حاشاکه خاموشی بگیرد
ایثـــار تــو رنگ فرامــوشی بگیـــــرد
حاشــــا بمــاند زیــــر آوار جهــــالــت
بعد ازتو وجدان،عشق،ایمان و عدالت
آتش نشان، آتش بزن بر جسم وجانها
آتش بزن ، آتش نشان بر استــخوانها
ققنـوس وار از زیـر خاکســتر برون آ
آتش نشان ، بر سوز جان ما بیـــفزا
نــگذار تـا در درد بیـــدردی بمــانیـــم
مخمــور بی حسی و دمسردی بمانیـم
ما نشـــئه یـک شـعـله داغـیـــم ایـن دم
آتــش بزن آتــش بزن ما را تو در هم
ما خشـک و تـر بگذار تا با هم بسـوزیم
صاحبـدل و بیــدرد زیـن ماتـم بسـوزیم
بگـذار تـا مـردانه در آتـــش بمـیــریـــم
در شـعله هـایش زنـدگی از سر بگیریم
.
باشــــــد که تــا این شـــعله ها دامـــن بگیرد
تا مــام میـــهن در دلــــش مـــأمن بگیـــــرد
مریم محبوب - بهمن ماه 1395
از خوانش دوباره این سروده زیبا بهره بردم
موفق باشید