در برگی از جنون
در دفتری پُر ِ از یادها
چون غرقه ای همیشه و هرگاه
این سر گذشت شوم قدیمی را
با چشم های کاسه ای از خون
بر کاغذی به سرخی صد لاله نیلگون
هی بال می زنم و بال
پرواز ِ در جنون
.
زخمی است بال ِ من
هی چکه چکه خون بچکاند به خاک
ای عجب!!!
نِی تن شکایتی آرد!
نِی
خاک
این وطن!
.
هی بال و بال و بال
تا شهر آینه ها
تا خانه های سرد و غریب چکامه ها
تا خنده های آریتی ، گریه های داغ
تا چشم های بسته بر این چشمه ی مذاب
تا جنگلی پر ِ از حرف ِ در سکوت
تا ساحلی پر ِ از موج ِ بی جواب
.
ناگاه چشم این پرنده ی در خوف ، هم رجا
از لا به لای خونی رگهای خویش دید
یک فوج ، موج ِ خرو شان و بس سیاه
که از موج ِ آبی ِ دریاها
گویی بَرَد نشان
.
"به به عجب جماعت سرمست ِ عاشقی!!!"
گویی نشان دفتر ما را
از سی ورق پسین
خوب ارث می برد
پس گفتم : " آفرین"
.
این "آفرین" ز کنج لبم سر نزد که چشم
گرد از هزار گفت ِ کلاغان
" به به عجب جماعت سر شاریست!!!
دیدیم و صد زبان
گوئیم و گفت زان"
.
از گوشه ای دگر
صد زاغ بی سر و پای تهی درون
گشتند هم صدا
"به به عجب جماعت دلبسته ، عاشقی!!!
.
نا گاه ، همچنان که بر آن بال زخم خویش
بر تکیه گاه بلند هوای شهر
حیران و بی مسیر
هی چرخ می زدم و چرخ
با یاد چله ی تیر و کمان شعر
که از
قلب شاملو
بر دفتر سفید دلم نقش بسته بود
گفتم به صد دریغ :
"ای یاوه
یاوه
یاوه
خلایق!
مستید و منگ ؟ یا به تظاهر
تزویر می کنید؟"
"یا آنکه دفتر تاریخی
از دست بی کفایت تان ما را
تقریر می کنید؟ "
.
من هم به صد دهان
از جنس حرفهای چو بغضی است در گلو
فریاد می زنم ای خفتگان شهر:
نِی بست تان خموشی و خوابی؟!
نِی
بست تان
سکوت؟!
ملهم از شعری از استاد شاملو به نام "با چشم ها" در باره قضیه انقلاب سفید از کتاب مرثیه های خاک ....تهران 1348