سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

تبلیغات متنی

♪♫ صدای شاعران ♪♫

تقویم روز

چهارشنبه 7 مهر 1400
  • روز آتش نشاني و ايمني
  • شهادت سرداران اسلام: فلاحي، فكوري، نامجو، كلاهدوز و جهان‌آرا، 1360 هـ ش
22 صفر 1443
    Wednesday 29 Sep 2021

      بیشترین مخاطب

      کانال تلگرام شعرناب

      بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی ، بنویس تا زنده بمانی.احمدی زاده (ملحق)

      چهارشنبه ۷ مهر

      آهسته آهسته

      شعری از

      حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

      از دفتر رها در خیال نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۰۲ شماره ثبت ۵۲۱۳۳
        بازدید : ۸۸۲   |    نظرات : ۱۰۳

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)
      آخرین اشعار ناب حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)

      از شهر شبها می رود آهسته آهسته
      تا مرز فردا می رود آهسته آهسته
      کابوس صحرا رو به پایان است و او سوی...
      رویای دریا می رود آهسته آهسته
      'عین' پرستو  سوی کوه 'عشق' می کوچد
      تا 'قاف' عنقا می رود آهسته آهسته
      منصور وار از دار دنیا می برد دل را
      روی چلیپا می رود آهسته آهسته
      حالا که سوسو می زند فانوس مهتابش
      سوی شمیسا می رود آهسته آهسته
      وارسته از وابستگی ها هست و تا آفاق
      پیوسته اما می رود آهسته آهسته

       
      حسین احسانی فر(رهای لنگرودی)
      ۱۶
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      احمدی زاده(ملحق)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۲۳:۴۵
      سلام استاد عزیز من نیز با اجازتون و چون شناختی از شما و اثارتون دارم این اثر را مثل اثار قبلیتون زیاد به قوت ندیدم توقع ما از شما بسیار استاد...
      برایتان بهترین هارا خواهانم خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۴:۲۹
      سلام

      مرحبا گرامی اندیشه ولی انگار شعری ناتمام است و خواننده شعر منتظر بقیه اش ؟
      و یادآور این بیت است که

      رهرو آن نیست که گاهی برود گه نرود
      رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

      سالک ره حق باشید به مدد الهی هماره ها ان شاء الله

      خندانک خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۵:۲۵
      وارسته از وابستگی ها هست و تا آفاق
      پیوسته اما می رود آهسته آهسته
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      درود برادربزرگوارم
      بسیارزیبا قلم زدید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۵
      کابوس صحرا رو به پایان است و او سوی...
      رویای دریا می رود آهسته آهسته.........بسیار زیبا وآرام بخش
      درودتان استادارجمند خندانک خندانک خندانک
      عباسعلی استکی(چشمه)
      شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۸:۲۹
      درود گرامی
      غزلی ناب و زیبا ست خندانک
      علی   صادقی
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۳:۱۳
      سلام وعرض ادب
      بزرگوار خسته نباشید......حتما شنیده اید که می گویند ظاهر دارد اما باطن نخیر
      حکایت سروده ی شما ست...وزن وقوافی ،ارایه ووووو همه چیز مهیاست
      اما محتوایش ؟ ...نمی دانم ..
      اصلا چه کسی میرود ...برای چه میرود .چرا خسته..........؟
      از کوه قاف گفتید خوب حکایتش در اغاز علتی داشت...
      وقتی از شهر شبهاست ..چرا تا مرز فرداها نباشد...
      معمولا دار... رفتنش به کشیدن است نه روی ..!!!
      وباز برازنده ی دار ..می گویند سر است ...نه دل!
      یعنی بهتر بود که سر را به تصویر میکشیدید ....با سر رفتن (شوق زیاد )
      اینها به کنار ..برادر خوبم شما که سفارش به زبان معیار دارید ..
      تشخیص خودتان چیست..من که دارم شعر شما را میخوانم بدون انکه شناختی از شما داشته باشم دریافتم از زبان شعرتان کلاسیک کهن است
      استفاده از واژگان(روی ...می کوچد...عین ..منصور وار.....ووووووووو)
      این ادعا را ثابت میکند.................
      اگر باز هم رودکی ..جامی ...سنایی را بی خیال شویم
      با زبان شعر شهریار ورهی معیری ..کرمانشاهی.... چه احساسی دارید

      ونیز حافظ که زبانش برای همگان قابل تفهیم هست...وخواهد بود
      پس معیار زبان در شعر نمیتواند اشعار کوچه بازاری ویا متن روزنامه ای باشد
      منهای محاوره که بحثش مفصل است
      کسانی که به (به روز بودن شعر) تعصب دارند ..اگر خیلی راست میگویند از کهن وامثالهم کوچکترین بهره ای نگیرند..
      وقتی شما در بیت مقطع می گویید (پیوسته ) مشخص است که از
      (رهرو ان نیست که ......)..بهره برده اید..

      البته این را هم قبول دارم که شعر هم بگیر نگیر دارد..مثلا شعر قبلیتان عالی بود..............
      در اخر سر میگویم که (همه ی ما در محضر همدیگر در حال اموختنیم)

      موفق وموید باشید ./
      علی غلامی
      جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۱:۰۲
      عرض ادب و احترام خندانک
      زمانی كه با متنی ادبی برخورد میكنيم، چگونه معنای آن را درک كنيم؟ بين معنا و مفهوم چه تفاوتی وجود دارد؟ آیا نقدی كه روی اثری نوشته میشود، غایی و نهایی است؟
      اینها همه پرسشهایی هستند كه پاسخ آنها در فهم و در\"هرمنوتيك\" نهفته است.

      هرمنوتيك را می توان به 3 قسمت تقسيم كرد:
      ١ دوران كلاسيك (مولف محور):
      معتقد به وجود معنای غایی و فهم نهایی از یك اثر می باشد و وظيفه یک مفسر را شناخت اثر و بررسی نشانه های درون متن و رسيدن به معنای نهایی، میدانند. اشكال این نظریه این است كه دستیابی به منظور نهایی مولف به علت بعد زمان و مكان، هميشه مقدور نيست.یعنی یا نویسنده مرده است یا فرهنگی كه نویسنده در دل آن،اثرش را خلق كرده با آداب و رسوم كشور خواننده، غریب ونامانوس است.

      ٢ هرمنوتيك فلسفی (متن محور):
      اینها در پی این هستند كه ثابت كنند فهم نهایی و مولفه ای تحت عنوان نيت مولف وجود ندارد. فهم، آن چيزیست كه خواننده از آن برداشت میكند. آنها اساسن به معنای اصيل و نهایی باور ندارند.

      3 هرمنوتيك نوین (خواننده محور):
      در این دسته، تاویل گرانی چون اریك هرش، رولان بارت، دریدا و ميشل فوكوقرار دارند. مثلن هرش می گوید معنا، آن چيزی ست كه خواننده از متن میفهمد و مقصود، هدف نهایی مولف است.در واقع هرش تمامی تفاسيری را كه از یك متن در چهارچوب خاصی انجام میشود، درست می داند و معتقد بود راههای رسيدن به هدف، در اشخاص مختلف، متفاوت است.

      اما بنده به نظریه ای که از شاعران تاثیر گذار معاصر که می گویند: مابين اینها اعتقاد دارم؛ یعنی نه به طور كامل دنبال قصد و نيت نویسنده یا شاعر هستيم، و نه كاملن متن محور. اعتقاد ما بر این است كه مفسر باید با دانستن اطلاعاتی مثل مولفه های ادبی (روابط ترامتنی، نشانه شناسی،ساختارگرایی، مرگ مولف و ...)و یا بيوگرافی مختصری از نویسنده و نيز شرایط فرهنگی و سياسی و اجتماعی كه اثر در آن شكل گرفته است، متن را تاویل كند.

      بعد از این همه صغری و کبری در مقدمه و حذف سه هزار صفحه توضیح همین مطالب از اینجا بنده رو به سوی تاویل مثبت دارم و می توانم وارد به جهان آن بشوم و فرم هندسی و تصویر سازی شعر خوب است ضمن اینکه ما در بین حتی شاعران بزرگ از هر کدام فقط چند شعر یا حتی یکی دوتا را عالی و فوق العاده می بینیم و نمی شود همیشه توقع بهترین را داشت و اتفاقا آثاری که پرهیاهو هستند بیشتر به ساعت های خاموش ما می مانند اکثرا و جهان فقط بر پاشنه ارزش گذاران نو گذشته و من به ساختار خلاقانه که متاسفانه در شعر کلاسیک کمی دست و پا گیری دارد و اما حالا این شاعر این مرحله را خوب پشت سر گذاشته و حالا که ساختار دارد پس فرم شعر به شعر ساختار معنایی می دهد و حالا اینجا که غزل است تالی و موالی در عرض و سطر یا همان بیت ها که هر کدام موتیف های آزادی هستند که حتی به موتیف مقید شعر در محور عمودی هم مقید هستند تا حدودی و بنده با شعر ارتباط برقرار کردم هر چند که همیشه جا برای بهتر سرودن هم هست حتی در شعر شاعران بزرگ هم .....
      ما در ادبيات با نقل خلاق و تخيل امر غير واقع، روبرو هستیم اما ناداستان یا ناادبيات با هر دو دسته تفاوت دارد و دقيقن آنجایی صورت میپذیرد كه نقلی مستقيم وجود نداشته باشد یا مدام با شكست نقل و تعليق روایت روبرو باشيم. در واقع در یك ناداستان خلاق،روایت وجود دارد ولی به سمتی جز ناروایت در حركت نيست. همچنين علاقه چنين نویسنده هایی این است كه امر ناروایی را نه بيان بلكه نشان بدهد.خلاصه اینكه ناادبيات به فرمهای زندگی توجه دارد،نومدرنيسم یا ناادبيات؛ كنشی فرهنگی عليه مرگ اندیشی كافكاییست ناادبيات، در واقع نيو مدرنيسم یا نومدرنيسم یا نه مدرنيسم از لحاظ درون متنی است و چنين ایده هایی را دنبال می كند. ناادبيات همان ادبيات خلاق فرداست كه جای عناصرموجود در صحنه و حاشيه ای آن بی شك تغيير خواهد كرد و یا در حال تغيير است.هر شعری كه تاكنون دوست داشته ام سؤالی درون خودداشته است. هيچ شعر مهمی برای پاسخ گویی به سؤال ها نيست بلكه یك پرسش محسوب میشود و شاعر بزرگ هم در نهایت یك پرسشگر .
      كار شاعر بزرگ این است كه زبان لوگو و محاوره را از مردم روزگار خود بگيرد در آن دست ببرد و شفافش كند و در وجه و هيئتی بهتری مجددن به مردم ارائه دهد مى خواهم بگویم كه زبان در شعر این سالها تنها وسيله ی بيان است و دیگر تمركزى روی آن و كاركردهایش در متن وجود ندارد.
      خندانک خندانک خندانک
      حسن بذرگری(آیین نیشابوری)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۴:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      آهسته رهایم کن در وادی یه تنهایی
      بگذار کنم عادت - من با غم تنهایی
      مجتبی شفیعی (شاهرخ)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۵:۴۵
      اهسته اهسته دلم را برده ای زیبا
      لیکن به آنی رفتی از همسایگیم دیشب
      .....
      سلام و درود
      شعر که حس داشته باشد خواننده را به بداهه میاندازد
      افرین بر شما خندانک خندانک
      حمید رفیعی راد (کوروش)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۶:۱۲
      احسنت برادرم
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      علی کشاورز ( فریاد )
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۶:۵۱
      درود بر شمااا خندانک خندانک خندانک خندانک
      نیره ناصری نسب
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۷:۵۸
      وارسته از وابستگی ها هست و تا آفاق
      پیوسته اما می رود آهسته آهسته


      درود استاد بزرگوار

      زیباست و زیبا
      سپاس خندانک خندانک خندانک خندانک
      بهارک (دختر پاییز)
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۸:۵۰
      .... خندانک خندانک ...

      درودتان
      برادر خوبم

      .... خندانک خندانک ...

      رویای دریا می رود آهسته آهسته
      \'عین\' پرستو سوی کوه \'عشق\' می کوچد

      .... خندانک خندانک ....

      (احساس ناب شاعرانه شما ستودنیست)
      (زیباست...زیبا.زیبا.زیبا.زیبا.)

      .... خندانک خندانک ...
      زهرا منصوری
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۰۹:۰۱
      سلام
      بسیار زیبادرود بر شما خندانک
      محمد خسروی فرد
      جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۰۰:۰۲
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      مجنون ملایری
      جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۳۱
      بسیار زیبا
      عليرضا حكيم
      جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۲۴
      درود گرامی برادر خندانک
      شعر خوبی خواندم
      موفق باشید و سلامت خندانک خندانک
      نغمه احدی
      جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۴۷
      سلام بر شما استاد گرانقدر
      هرکسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من !
      مرحبا بر سروده ی زیبایتان لذت بردم شاعر گرامی !


      از شهر شبها می رود آهسته آهسته
      تا مرز فردا می رود آهسته آهسته
      کابوس صحرا رو به پایان است و او سوی...
      رویای دریا می رود آهسته آهسته
      'عین' پرستو سوی کوه 'عشق' می کوچد
      تا 'قاف' عنقا می رود آهسته آهسته
      منصور وار از دار دنیا می برد دل را
      روی چلیپا می رود آهسته آهسته
      حالا که سوسو می زند فانوس مهتابش
      سوی شمیسا می رود آهسته آهسته
      وارسته از وابستگی ها هست و تا آفاق
      پیوسته اما می رود آهسته آهسته خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حمیدرضاسفید
      جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ ۲۱:۵۸
      سلام دوست خوبم.
      شعرهآیت پخته وزیباهستند
      ازتصویرسازیها لذت بردم.
      مثلاکابوس صحرا رو به پایان است و او سوی...
      رویای دریا می رود آهسته آهسته
      تقابل کابوس ورویا همچنین صحراودریا حرفهادارد. خندانک خندانک خندانک
      اله یار خادمیان(صادق)
      شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۰۲:۴۶
      درود و سلام و سپاس نوشیدم از شراب معرفت شما جا ودانه عزیز و وزین باشی جناب لنگرودی عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

      بی شخصیت را شخصیت بخشیدن
      لباس سفید به زغال پوشاندن است

      ژيلا شجاعي (يلدا)
      شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۰۶:۱۴
      درود خندانک
      لمیا سبتی پور (صحرا)
      شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۰۹:۲۴
      سلام ودرود بزرگوار
      احساس تان پایدار
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      فرهاد مهرابی
      شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۰:۵۳
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

      سلام استاد لنگرودی گرامی
      خوشحالم باز از اشعار زیبای شما میخونم و لذت میبرم
      امیدوارم عذرخواهی بنده رو بخاطر نبودم بپذیرید
      پاینده باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک

      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      جواد مهدی پور
      شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ ۱۵:۱۴
      سلام و عرض ادب محضرتان استاد گرانقدرم جناب احسانی فر عزیز
      خندانک خندانک خندانک
      شعر زیبایتان را خواندم

      زیبا و دلنشین بود
      از مطالب ارزشمند شما و دوستان هم بهره مند شدم

      همیشه عالی قلم می زنید
      درود بر شما

      خندانک خندانک خندانک
      وحیده پوربافرانی
      يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ۰۷:۲۷
      سلام و عرض ادب جناب استاد احسانی فر بزرگوار
      از شعر زیبا و پرمفهومتان بسیار بهره بردم
      مثل مابقی آثارتان واقعا و به تمام معنا "شعر" بود چه از لحاظ ظاهر و چه معنا
      به نظر بنده احساس و عمق شعر رو چند مقاله و کتاب نمی تونه قضاوت کنه. متأسفانه بیشتر نظراتی که اسم نقد به خودشون میگیرن تنها نظرات و برداشتهای شخصی مخاطب هستند
      من هم با فرمایش استاد خادمیان موافقم

      ببخشید اگر زیاده گویی کردم
      امیدوارم با نظرشخصیم حاشیه ای پای اثرتون ایجاد نکرده باشم
      موفق باشید استاد
      خندانک خندانک خندانک خندانک

      باقر رمزی ( باصر )
      دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ۰۷:۳۳
      'عین' پرستو سوی کوه 'عشق' می کوچد
      تا 'قاف' عنقا می رود آهسته آهسته
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      رضااشرفی فشی
      دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ۱۸:۴۱
      درود خدمت دوست عزیزم خندانک خندانک خندانک زیبا بود استاد خندانک خندانک خندانک
      سیاوش اسفندیاری
      يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۴:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      بسیار زیبا بود استاد لنگرودی خندانک خندانک خندانک احسنت بر شما و احساس زیبایتان
      پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ۱۹:۱۸
      درود بزرگوار بسیار زیبا سرودید محظوظ شدم از قلمتان بسرایید به مهر. مانا باشید
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      آخرین نقدهای شاعران سایت

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

      حمایت از شعرناب

      شعرناب

      با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0